BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: SpeedyF op 15 april 2021, 10:19:33

Titel: Brommende Fleischmann transfomatoren
Bericht door: SpeedyF op 15 april 2021, 10:19:33
Hoi.
Als "Herbeginner" heb ik ong. een jaar geleden een 2-tal Fleischmann tranformatoren gekocht; bij een 1'ste proefrondje en ook bij het aansluiten van de 1'ste wissels blijken deze echter nogal te "brommen".

Vragen - is hier iets aan te doen, en zo nee, weet iemand welk type en/of merk transformatoren niet brommen?
Titel: Re: Brommende Fleischmann transfomatoren
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 april 2021, 10:33:24
Om te beginnen: transformatoren brommen altijd. Maar de meeste doen het zo zachtjes dat je het nauwelijks hoort.
Om het brommen te verminderen zou je de trafo kunnen "vervormen" door er ergens op te duwen.
Titel: Re: Brommende Fleischmann transfomatoren
Bericht door: zuylen op 15 april 2021, 10:37:39
Het brommen wordt veroorzaakt doordat het blikpakket(bestaat uit dunne metalen plaatjes) waar de twee spoelen van de transformator omwikkeld zijn, gaat trillen. Normaal is dit alles goed strak op elkaar geschroefd en dan gedompeld in schellak. Maar door ouderdom of een valpartij kan dit alles losraken. Normaal zou dat brommen niet heftig voor moeten komen. Als je je oor te luister legt, zul je het toch nog horen, maar dat is normaal. Of je moet een elektronische (stepdown) transformator aanschaffen. Die worden tegenwoordig gemaakt en hebben het elektronische trafodeel aan de stekker vast zitten. Het regelbare gedeelte zit via het snoer aan de rails verbonden.
Titel: Re: Brommende Fleischmann transfomatoren
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 april 2021, 10:43:56
Het brommen komt niet alleen doordat de blikplaatjes los gaan zitten. Ook als ze stijf tegen elkaar zitten en goed zijn verlijmd zal een trafo brommen. Dat komt doordat het blik onder invloed van het wisselend magneetveld korter en langer wordt. Die vorm van brom is niet te vermijden, maar meestal zo zacht dat je het alleen hoort als je je oor tegen de trafo legt.

Verder kan het verschil maken in welke behuizing de trafo zit. Vroeger zaten ze vaak in een blikken behuizing, die kan gaan meetrillen. Tegenwoordig moet de behuizing van kunststof zijn, metalen behuizingen mogen niet meer verkocht worden maar tweedehands kom je ze nog vaak tegen.