Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 21:58:57
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
  

Auteur Topic: Brommende Fleischmann transfomatoren  (gelezen 1078 keer)

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Brommende Fleischmann transfomatoren
« Gepost op: 15 april 2021, 10:19:33 »
Hoi.
Als "Herbeginner" heb ik ong. een jaar geleden een 2-tal Fleischmann tranformatoren gekocht; bij een 1'ste proefrondje en ook bij het aansluiten van de 1'ste wissels blijken deze echter nogal te "brommen".

Vragen - is hier iets aan te doen, en zo nee, weet iemand welk type en/of merk transformatoren niet brommen?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Brommende Fleischmann transfomatoren
« Reactie #1 Gepost op: 15 april 2021, 10:33:24 »
Om te beginnen: transformatoren brommen altijd. Maar de meeste doen het zo zachtjes dat je het nauwelijks hoort.
Om het brommen te verminderen zou je de trafo kunnen "vervormen" door er ergens op te duwen.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re: Brommende Fleischmann transfomatoren
« Reactie #2 Gepost op: 15 april 2021, 10:37:39 »
Het brommen wordt veroorzaakt doordat het blikpakket(bestaat uit dunne metalen plaatjes) waar de twee spoelen van de transformator omwikkeld zijn, gaat trillen. Normaal is dit alles goed strak op elkaar geschroefd en dan gedompeld in schellak. Maar door ouderdom of een valpartij kan dit alles losraken. Normaal zou dat brommen niet heftig voor moeten komen. Als je je oor te luister legt, zul je het toch nog horen, maar dat is normaal. Of je moet een elektronische (stepdown) transformator aanschaffen. Die worden tegenwoordig gemaakt en hebben het elektronische trafodeel aan de stekker vast zitten. Het regelbare gedeelte zit via het snoer aan de rails verbonden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Brommende Fleischmann transfomatoren
« Reactie #3 Gepost op: 15 april 2021, 10:43:56 »
Het brommen komt niet alleen doordat de blikplaatjes los gaan zitten. Ook als ze stijf tegen elkaar zitten en goed zijn verlijmd zal een trafo brommen. Dat komt doordat het blik onder invloed van het wisselend magneetveld korter en langer wordt. Die vorm van brom is niet te vermijden, maar meestal zo zacht dat je het alleen hoort als je je oor tegen de trafo legt.

Verder kan het verschil maken in welke behuizing de trafo zit. Vroeger zaten ze vaak in een blikken behuizing, die kan gaan meetrillen. Tegenwoordig moet de behuizing van kunststof zijn, metalen behuizingen mogen niet meer verkocht worden maar tweedehands kom je ze nog vaak tegen.
« Laatst bewerkt op: 15 april 2021, 10:46:17 door Klaas Zondervan »