Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Wim Vink
Vandaag om 09:22:45
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Pauldg
Vandaag om 08:58:21
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
  

Auteur Topic: Keuze digitaal  (gelezen 10586 keer)

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Keuze digitaal
« Gepost op: 05 april 2021, 12:17:48 »
Goedemorgen,

Heb een jaar geleden mijn oude hobby weer opgepakt en langzaam begonne met het opbouwen van een baan.
Constructie staat, rails ligt, net begonnen met scenery, maar nu loopmik tegen het probleem aan dat ik mijn baan binnenshuis naar een andere kamer moet gaan verplaatsen. De eerste les die ik hieruit trek is dat ik het modulair op ga bouwen.
Dit levert extra werk op, maar is op dit moment nog goed te doen en denk dat ik er later alleen maar blij mee ben.
Bij al deze veranderingen kwam ook het deel besturing weer ter sprake. Momenteel rijd ik digitaal ( twincenter) en stuur alles analoog aan. Was al wel voorzichtig bezig met wissels aansturen dmv servos / arduino maar allemaal erg beperkt.

Ik wil geen discussie starten over wat is het beste/slechtste etc, daar voor is er te veel keuze op de markt en heeft ieder zijn voorkeur.

Ik zou alleen graag willen weten wat de voor en nadelen zijn van de volgende opties:
Bij de twin center blijven en, hier evt een multimaus op aansluiten, indien alles naar digitaal gaat, dmv een van de vele programmas de baan verder digitaliseren.( voordeel: voor besturing alleen uitbreiding multimaus nodig, makkelijker in gebruik dan tc)

Overstappen naar z21(start) met wifi, multimaus vergeten en dmv tablet /telefoon.
Wat zijn de voordelen van de laatste optie tov TC met multimaus
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Keuze digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 05 april 2021, 12:20:35 »
TwinCenter ondersteunt niet alle (laatste 20 jaar aan) DCC mogelijkheden en volgens mij kun je er niet zomaar een Multimuis (ExpressNet/RocoNet) op aansluiten...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Keuze digitaal
« Reactie #2 Gepost op: 05 april 2021, 12:23:13 »
Volgens mij ook niet.... en idd, een z21 is gewoon vele jaren verder in techniek. Zou er zeker een MM bij nemen voor gemakkelijk programmeren.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Keuze digitaal
« Reactie #3 Gepost op: 05 april 2021, 12:33:57 »
Hoi,

Bij de twin center blijven en, hier evt een multimaus op aansluiten,

Dat kan helaas niet zomaar. Daarvoor heb je minimaal een adapter voor nodig. Zie ook dit draadje adapter 63840 multimaus/twincenter.. Eventueel kan je wel een LocoNet handregelaar zoals een (Uhlenbrock) of een Fleischmann ProfiBoss. Fred wel rechtstreeks op je TwinCenter aansluiten.

( voordeel: voor besturing alleen uitbreiding multimaus nodig, makkelijker in gebruik dan tc)

Daar geef je voor jezelf al een voor jou voordeel aan.

Overstappen naar z21(start) met wifi, multimaus vergeten en dmv tablet /telefoon. Wat zijn de voordelen van de laatste optie tov TC met multimaus

Het voordeel is: de WiFi dus je kan met de telefoon en je tablet je baan aansturen. Dat is het grote voordeel voor sommige mensen. Je geeft zelf aan dat je de besturing van de multimaus makkelijker vindt. Bij de multimaus en z21-app heb je sowieso 29 functies voor je treintjes beschikbaar. Voor de terugmelding vanaf de baan zit je met de bezetmelders e.d. Bij de z21start heb je de R-Bus als terugmelding. Bij het TwinCenter kan je gebruik maken van LocoNet. De bezetmelders met een R-bus-aansluitingen zijn wat moelijker te vinden.

Goed, het TwinCenter zal ook wel inmiddels 20 jaar oud zijn. Dat kan je ook meenemen in je overwegingen, zeker als je een aparte adapter mag aanschaffen om een multimaus aan te sluiten. De Uhlenbrock adapter is inmiddels ook bij het "archief" van Ulhenbrock gezet.  :)

Groet Ronald.

« Laatst bewerkt op: 05 april 2021, 12:35:56 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: Keuze digitaal
« Reactie #4 Gepost op: 05 april 2021, 12:57:00 »
Ronald, ik bedoelde met makkelijker in gebruik meer de bewegingsvrijheid tov een TC.
Dat de z21 moderner is dan een TC begrijp ik, maar hoe moet ik als leek dat dan zien? Wat zijn de verschillen? ( sorry voor mijn onwetendheid) welke functies ondersteunt een moderne centrale dan meer tov de verouderde TC?
Wat betreft je opmerking van Rbus tov Loconet. Begrijp ik het goed dat dit voor de z21 maar beperkt beschikbaar is?
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Keuze digitaal
« Reactie #5 Gepost op: 05 april 2021, 13:09:56 »
z21 heeft geen Loconet... dan moet je de veel duurdere Z21 nemen.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Keuze digitaal
« Reactie #6 Gepost op: 05 april 2021, 13:11:48 »
hoi,

Dat de z21 moderner is dan een TC begrijp ik, maar hoe moet ik als leek dat dan zien? Wat zijn de verschillen? ( sorry voor mijn onwetendheid) welke functies ondersteunt een moderne centrale dan meer tov de verouderde TC?

Het aantal functies van een lokdecoder dat het TC kan aansturen ligt aan de firmware versie van je TwinCenter. De nieuwste versie van de Firmware kan meekomen met de huidige centrales. Alleen ik weet niet of je bijvoorbeeld of je nog een update van de Firmware kan krijgen bij Fleischmann. Dat koste iets van 20 euro. Uhlenbrock levert voor de oude IB's nog wel de update. (De IB is een broertje van het TC). Door de netwerk mogelijkheden van de z21start kan je dus met een tablet en telefoon aan de slag. Dat kan niet met een TC. Dat is vooral het "moderne". Voor het treintjes rijden ansich maakt het niets uit.

Wat betreft je opmerking van Rbus tov Loconet. Begrijp ik het goed dat dit voor de z21 maar beperkt beschikbaar is?

De RBus is niet echt populair onder fabrikanten om daar bezetmelders voor te maken. Roco doet het en ook Digikeijs levert spul om maar te noemen.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: Keuze digitaal
« Reactie #7 Gepost op: 05 april 2021, 13:27:50 »
Bedankt, in korte tijd weer heel veel geleerd( denk ik)
Maar als ik dan alles op een rijtje zet dan kom ik volgens mij (correct me if I’m wrong)
Bij TC blijven, multimaus +adapter via marktplaats +/- 120 eur+ evt update 20 eur,  Techniek ondertussen achterhaald
2de hands z21 met multimaus, +/-200 eur, meer mogelijkheden, up to date, maar gebonden aan RBus.

Nogmaals, ik wil geen discussie starten over wat beter is, daarvoor zijn keuzes te persoonlijk, maar als ik naar bovenste kijk, neig ik naar de z21 optie. Zijn er alternatieven die gelijkwaardig qua prijs en mogelijkheden zijn?
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21632
Re: Keuze digitaal
« Reactie #8 Gepost op: 05 april 2021, 13:33:37 »
Of een z21 meerwaarde biedt, hangt er ook vanaf wat je wilt. Waarom wil je meer - wissels en seinen? - gaan digitaliseren? Als daar een automatiseringswens achter zit, dan bieden wifi en tablets gek genoeg nog altijd weinig mogelijkheden en kom je toch bij een computer uit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Keuze digitaal
« Reactie #9 Gepost op: 05 april 2021, 13:34:39 »
hoi,

Je TwinCenter is zeker geschikt om je baan via de computer aan te sturen. Zeker met de 2.0 update is het als een normale "IB". Maar als voor jou andere zaken als "lopen met de besturing" en "telefoon / tablet" besturing belangrijker zijn. Dan is dat jouw keuze.

2de hands z21 met multimaus, +/-200 eur, meer mogelijkheden, up to date, maar gebonden aan RBus.

De meeste z21start komen standaard met een multimaus. Je zal dan mogelijk alleen een "unlock"-code voor het netwerkdeel van de z21start moeten aanschaffen. 200 euro voor een z21start is behoorlijk aan de prijs zeker als ik een z21start zonder multimaus bij een tweedehands treintjeshandelaar vind. Je TwinCenter kan je eventueel verkopen dan krijg je daar ook nog wat voor.

Een alternatief kan de Digikeijs DR5000 zijn. Daar zal je dan wel een multimaus bij mogen aanschaffen of gewoon lekker via de z21-app je treintjes aansturen.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 05 april 2021, 13:40:49 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Keuze digitaal
« Reactie #10 Gepost op: 05 april 2021, 13:36:01 »
2de hands z21 met multimaus, +/-200 eur, meer mogelijkheden, up to date, maar gebonden aan RBus.


Een nieuwe is iets duurder incl wifipack.... Verder blijft het geheel persoonlijk met wat jij wilt. RonaldK heeft het netjes en duidelijk uitgelegd, de rest is aan jou :)

Maarten65

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
Re: Keuze digitaal
« Reactie #11 Gepost op: 05 april 2021, 13:45:33 »
Vanwege het feit dat je in modules bouwt denk toch even aan loconet. Erg makkelijk verbindingen te maken, te splitsen tot ster netwerk en geen probleem met volgorde van aansluiten van de decoders. (Zoals bv bij s88)

Ik bouw zelf ook in modules en rijd mbv een oude ib 650(!) dcc en loconet.
Prima combinatie.

Groeten Maarten

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: Keuze digitaal
« Reactie #12 Gepost op: 05 april 2021, 13:51:14 »
Duidelijk, bedankt.
De reden dat ik het aan het bekijken ben is dat ik, omdat alles toch it elkaar gaat, ik net zo goed alles beet kan pakken.
Het is niet zo dat ik een groot schaduw station heb wat ik volledig wil automatiseren etc, maar als ik alles opnieuw aan ga leggen, dan maar gelijk toekomst bestendig.
Ik zie meer toekomst in digitale aansturing van de wissels dan weer een analoog schakelbord maken. (Weet alleen nog niet hoe ik het dan zo visueel kan maken als op een schakelbord)
Ik heb ook gekeken naar evt uitleg van de digikeys dr5000 maar dit is voor mij abracadabra dus daar kan ik maar moeilijk een oordeel over vellen.
Daarnaast kan ik ook maar moeilijk bepalen of het gebruik van rbus een showstopper is
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Keuze digitaal
« Reactie #13 Gepost op: 05 april 2021, 13:58:50 »
Niet echt, zoals gezegd is het allemaal keuzes en persoonlijke voorkeur ;)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Keuze digitaal
« Reactie #14 Gepost op: 05 april 2021, 14:07:01 »
hoi,

Ik zie meer toekomst in digitale aansturing van de wissels dan weer een analoog schakelbord maken. (Weet alleen nog niet hoe ik het dan zo visueel kan maken als op een schakelbord)

Kijk eens bij deze bijdrage XpressNet Schakelbord. Daar staan wat mogelijke oplossingen voor.

Daarnaast kan ik ook maar moeilijk bepalen of het gebruik van rbus een showstopper is

Dat zou ik geen showstopper laten zijn. Het  is allemaal eigen keuze en persoonlijke voorkeuren.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!