Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:50:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door basjuh1981
Vandaag om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:36:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 16:27:40
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 15:55:12
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hendrik Jan
Vandaag om 14:28:26
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
  

Auteur Topic: Keuze digitaal  (gelezen 10694 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Keuze digitaal
« Reactie #30 Gepost op: 08 april 2021, 13:36:12 »
@Halma
Volgens de handleiding kan je de z21 configuren dat sommige adressen met MM2 werken.

@de andere Ronald
Citaat
Met de lokmaus 2 kan je niet zoveel. Daar kan je maar tot adres 99 en functies 1 tot en met 4.
Ik weet niet wie er meer heeft dan  100 treinen, maar ik gebruik er maar ~10 ofzo en geen van deze treinen heeft geluid. Bovendien weet ik uit ervaring met sound locs dat ik in de praktijk nooit meer gebruikte dan het rijgeluid en af en toe een toeter. Dus functies F9 t/m F32 hebben voor mij zelf 0 toegevoegde waardes. Ik denk dat dat alleen leuk is wanneer je met iTrain deze functies kan laten bedienen met willekeurige intervallen.

Je hebt touwens iets gemist in mijn post, want ik zei:
Citaat
Ik heb de z21 eigenlijk alleen gekocht omdat ik met Xpressnet wil experimenteren
Ik had alleen een Xpressnet centrale nodig voor test doeleindes. Per toeval kwam die maus op m'n pad en leek het me wel grappig om mijn MS1 er tijdelijk door te vervangen. Ik wil met een arduino via Xpressnet die z21 dcc artikelen laten aansturen. Dat wiel bestaat al en ik wil dat graag aan een project toevoegen van me.

Mvg,

Bas


Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8676
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Keuze digitaal
« Reactie #31 Gepost op: 08 april 2021, 13:51:19 »
hoi,

Bas, alleen DCC.....  ;)

Nee, ook motorola  :) Alleen je moet het ook aanzetten via de z21-onderhoudsprogrmma en de z21-app:

Citaat
All systems can be used for AC and DC track layouts, as they can send both a DCC and an MM signal.
The DCC data format for all locomotive and turnout addresses is preset in the Z21 versions. Only in the Z21 App, more precisely under the submenus "Settings" (under "locomotives" or "signal box"), this can be changed per address to the alternative digital format "Motorola"!

Bron: Roco Service FAQ

Je hebt touwens iets gemist in mijn post, want ik zei:Ik had alleen een Xpressnet centrale nodig voor test doeleindes. Per toeval kwam die maus op m'n pad en leek het me wel grappig om mijn MS1 er tijdelijk door te vervangen. Ik wil met een arduino via Xpressnet die z21 dcc artikelen laten aansturen.

Klopt  :) Dat las ik dat je alleen ging experimenteren  ;D Alleen ik weet niet in hoeverre dat jou gaat beperken in DCC. Je kan namelijk met de Lokmaus geen wissels omzetten en dus geen "wisselcommando's versturen" ;) Je kan dus dan alleen met de computer en de z21-onderhoudssoftware of JMRI aan de gang om het DCC-artikel te testen.

Dat wiel bestaat al en ik wil dat graag aan een project toevoegen van me.

Dat is toch helemaal  (y)  (y) Ben benieuwd naar je vorderingen op dat gebied. Ik zie dat wel in een ander draadje  ;D

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 08 april 2021, 13:54:15 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Lazer1

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
    • Fleischmann profi digitaal
Re: Keuze digitaal
« Reactie #32 Gepost op: 10 april 2021, 20:24:53 »
om je wissels digitaal te schakelen is er een heel makkelijke en goedkope oplossing als je met een Z(z)21 rijdt hoor.
Verzamel wat oude smartphones of ipads, tablets, etc van familie en vrienden, je krijgt ze dikwijls gratis of voor een prikje.
Zet er de Z21 app op en voorzie er een voor elk stuk baan waar wissels of wisselstraten zijn en bedien er de wissels(straat) mee via het seinbord van de Z21 app. Je zoomt gewoon het seinbord in op de betreffende sectie.
Alles gebeurt met een simpele druk op de wissel, zelfs sneller en makkelijker dan via de PC.

Rudy


Fleischmann profi digitaal in HO
www.fleischmann.be

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: Keuze digitaal
« Reactie #33 Gepost op: 02 mei 2021, 13:51:19 »
ondanks dat ik met 20 dingen tegelijk bezig ben, heb ik ondertussen al wel in mijn hoofd welke kant ik op wil gaan. Ik ga mijn Tc updaten, en dan met loconet de baan aansturen.
nog een beetje aan het orienteren maar de spullen van rosoft spreken me wel aan.
Ik zit ma al dagen suf te lezen en de zoekfunctie van o.a. dit forum te overbelasten, maar om nou te zeggen dat het me duidelijker word, niet echt, de meeste topics verzanden in discussies over wat wel en niet goed is in de ogen van de gebruiker, maar dit levert voor mij niet echt toegevoegde info op. Dus dan maar hier. Voor zover ik het nu begrijp heb ik als basis nodig:

-r232 naar usb connector om verbinding te maken met pc
-update twin center om het aantal te gebruiken functies uit te breiden.
-bezet en terugmelders
-wisseldcoders

dat is allemaal wel duidelijk, maar dan ben ik het kwijt.
de decoders zijn in s88n of loconet versie beschikbaar.
hier heeft ieder zijn mening, maar wat is het verschil?
daarnaast dan nog een
-USB loconet interface, alleen benodigd voor loconet denk ik??

ben ik er dan wat betreft hardware?
misschien onbelangrijk, misschien niet, deel van de wissels word met magneet spoelen bediend, de uitbreiding met servos, ik heb ondertussen al uitgevonden dat dit verschillende decoders zijn.
klopt het dat er maar servo decoders tot 2 servos zijn?
heeft dit te maken met storing in geval van lange servokabels en daardoor je automatisch meerdere aansluitpunten creëert ipv centrale punten (wat verlengde kabels nodig maakt)

Voor velen allemaal gesneden koek, maar voor mij als digitale leek dus absoluut niet...

Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8676
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Keuze digitaal
« Reactie #34 Gepost op: 02 mei 2021, 19:23:45 »
Hoi,

de decoders zijn in s88n of loconet versie beschikbaar.

Geen decoders voor S88N. S88N is alleen voor bezetmelding. LocoNet is voor (wissel)decoders, handregelaars, bezetmelding en andere apparaten. LocoNet is dus een algemen bus om verschillende apparaten op aan te sluiten. Onder andere ook bezetmelders.

-USB loconet interface, alleen benodigd voor loconet denk ik??

Alleen nodig om de seriële poort van je TwinCenter buitenspel te zetten. Deze kan nog wel eens wat brak zijn. Het broertje Uhlenbrock Intellibox heeft daar ook last van. De USB-naar-Loconet neemt dan de functie van de seriële aansluiting op het TwinCenter over. De communicatie met de PC is dan stabieler.

klopt het dat er maar servo decoders tot 2 servos zijn?

Nee, dat klopt niet. Er zijn decoders te krijgen van één enkele servo tot mogelijk wel 12 servo's op één decoder. Je kan het zo gek bedenken als je zelf wil.

heeft dit te maken met storing in geval van lange servokabels en daardoor je automatisch meerdere aansluitpunten creëert ipv centrale punten (wat verlengde kabels nodig maakt)

Korte draden zijn altijd goed. Dus inderdaad niet te lang maken. Soms zijn dan decoders met één, twee of maximaal 4 aansluitingen beter dan 8 of meer.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: Keuze digitaal
« Reactie #35 Gepost op: 02 mei 2021, 21:12:18 »
Bedankt, weer wat geleerd. Alleen snap ik nu volgens mij nog minder van het verschil tussen locoartikel en sn88-n.
Zit ik er dan helemaal naast bij de gedachten dat dit twee identieke systemen zijn, maar dat alleen de wijze van communiceren en aansluiten verschillend is?
 Dit is namelijk wat ik nu dacht te weten. Met daarnaast de verschillen dat loconet duurder maar minder storingsgevoelig is.

Sorry voor de misschien “domme” vragen maar ik worstel me door all draadjes, waarvan er vele, mbt twincenter nogal oud en wellicht achterhaald zijn, waardoor ik op het verkeerde been ben gezet.
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8676
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Keuze digitaal
« Reactie #36 Gepost op: 02 mei 2021, 21:35:54 »
hoi,

Zit ik er dan helemaal naast bij de gedachten dat dit twee identieke systemen zijn, maar dat alleen de wijze van communiceren en aansluiten verschillend is?

Het zijn twee compleet verschillende dingen. Het enige wat ze eigenlijk gezamenlijk hebben is dat ze bij veel centrales ingebouwd zitten. En dat je over de LocoNet-bus / protocol bezetmeldingen kan versturen. Zie ook Uitleg LocoNet en S88 / S89N, XpressNeten LocoNet en Loconet versus s88-n bus

Sorry voor de misschien “domme” vragen maar ik worstel me door all draadjes, waarvan er vele, mbt twincenter nogal oud en wellicht achterhaald zijn, waardoor ik op het verkeerde been ben gezet.

Ach wat is oud. Met LocoNet aan boord en versie 2 van de firmware is het TwinCenter niet een hele oude centrale. Die kan dan nog gewoon meekomen.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2021, 21:42:38 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: Keuze digitaal
« Reactie #37 Gepost op: 02 mei 2021, 21:55:06 »
Bedankt, niet dat de tekst het helemaal duidelijk maakt maar weer een stapje verder. Morgen nog maar eens een keer doorlezen.
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Keuze digitaal
« Reactie #38 Gepost op: 02 mei 2021, 22:47:37 »
hier heeft ieder zijn mening, maar wat is het verschil?

Drierailers hebben het makkelijker: de speelgoed-waarde staat op een hoger plan dan de modelbouw-waarde. Dat nodigt uit tot een experimentele instelling, zoals (zie verwijzing onderaan) van iemand die met arduino en ESP8266 wissels en seinen netwerkadressen toe kent, en die via wifi laat communiceren met een server.
 
De verzinner van dit geheel rijdt toevallig "analoog", maar eigenlijk maakt dat (voor zijn aanpak) niet uit. Of dat echt analoog is, mag je betwisten (hij stuurt alles aan via software, maar de blokbesturing door treinbeinvloeding, via schakelrails, is analoog).

Als je locomotieven, seinen en wissels allemaal met wifi kunt aansturen (schakelen) en de huidige stand kunt laten terug melden, dan kun je  kiezen wat je doet: analoog of digitaal automatiseren van de baan, met een Z21, een Palm of een tablet, zoek het  maar uit. Je kunt er alle kanten mee op (mits je kunt programmeren in Python, C of C++).

Je geeft het zelf al aan: ieder heeft  zijn mening, maar wat is het verschil?

Nou, een van de dingen waar mensen over van mening verschillen is wifi versus bekabeling, in het bijzonder bij modulebanen in expo-hallen. Thuis voldoet wifi uitstekend, maar in de hallen denkt men daar genuanceerder over.

Verschillen kom je achter door zaken op scherp te zetten, en door te vragen waarom wel of waarom niet een bepaalde keuze gemaakt werd. Heel vaak zal blijken dat mensen doen, wat anderen in hun omgeving ook doen, ook als dat niet zo'n handige keus was. Want dan kunnen ze leren van en met elkaar. En dat is gezelliger, het clubgevoel zeg maar.
 
De beloofde verwijzing: wifi besturing (Arduino, ESP8266, Tasmota, Node-Red) 
https://www.youtube.com/watch?v=eSG2bSJppK0&list=PL2YhhbWEcM-oCHK6GcjlAy9QX0KIpR8gt&index=1
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2021, 22:53:21 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: Keuze digitaal
« Reactie #39 Gepost op: 02 mei 2021, 22:52:21 »
Bedankt denk ik? Weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik met je reactie moet, maar wellicht moet ik die morgen ook nog een keer lezen...
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Keuze digitaal
« Reactie #40 Gepost op: 02 mei 2021, 23:32:55 »
 ;D   Weet ik ook niet, je krijgt de tip voor wat hij waard is.

Wat kun je zelf?

Veel mensen kunnen niet programmeren, dus die kopen liever iets van een ander die dat wel kan.
Veel mensen hebben geen verstand van elektronica (de digitale wereld is erop gebaseerd), en dus kopen ze digitale modules van anderen (black boxes, geen idee hoe ze het doen, als ze het maar doen).
Veel mensen hebben haast (tijdgebrek), dus zijn ze geneigd te kopen in plaats van zelf te bouwen.

Dat zijn drie zaken die je kunt afpellen:
-kan ik en wil ik zelf programmeren?
-kan ik en wil ik zelf elektronica bouwen?
-heb ik haast (koop ik liever kant en klaar in, en met garanties)?

Daar komen eerdere vragen bij:
-bouw ik een baan (-segment) voor in clubverband of alleen voor thuis?
-vertrouw ik op wifi of beperk ik me liever tot vaste verbindingen (kabels)?
-wil ik kunnen rondlopen met een Z21 (bij wijze van spreken) of automatiseer ik de  treinenloop alleen  met een computer?
-ga ik voor een computer of voor een of andere treincentrale (Digikeijs, Uhlenbrock, CS3+)?

Je kunt ook op een andere manier redeneren: dan stel je een beschikbaar budget voorop. Van bedrag x (b.v. € 1600,- ) moet het kunnen, wat kan daarvan, en hoe? Veel gebruikers redeneren zo. En dat is ook begrijpelijk. Want als je een baanplan hebt met een x aantal locs en y aantal wagons, dan kun je gewoon de kosten ramen.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21673
Re: Keuze digitaal
« Reactie #41 Gepost op: 03 mei 2021, 05:59:17 »
Bedankt, weer wat geleerd. Alleen snap ik nu volgens mij nog minder van het verschil tussen locoartikel en sn88-n.
Zit ik er dan helemaal naast bij de gedachten dat dit twee identieke systemen zijn, maar dat alleen de wijze van communiceren en aansluiten verschillend is?
 Dit is namelijk wat ik nu dacht te weten. Met daarnaast de verschillen dat loconet duurder maar minder storingsgevoelig is.

Een digitale centrale moet met de buitenwereld kunnen communiceren. Daartoe heeft een centrale meer of minder aansluitbussen. Die kan je in twee varianten indelen.
1. Gespecialiseerde bussen. Bijvoorbeeld een usb voor de computer, een cde-aansluiting voor een booster met dezelfde aansluiting of een S88-bus die alleen is bedoeld voor terugmelders die werken via het ooit door Märklin bedachte S88-protocol. Lenz heeft weer een eigen terugmeldbus, Roco ook trouwens.
2. Universele bussen, zoals Xpressnet van Lenz en Loconet van Digitrax. Daarop kan je van alles aansluiten - handregelaar, computerinterface, terugmelders, booster - zolang die voldoen aan het Xpressnet- of Loconetprotocol. Je hebt dus S88-terugmelders die met een Loconetadapter via Loconet kunnen werken. Of dat stabieler is weet ik niet. De S88-techniek blijft hetzelfde en ik geloof niet dat Loconet daar veel aan toevoegt.
« Laatst bewerkt op: 03 mei 2021, 06:07:04 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: Keuze digitaal
« Reactie #42 Gepost op: 03 mei 2021, 06:16:35 »
Aha,
Er begint wat te dagen. Kan iemand dan nog uitleggen wat de reden is om dan s88n terugmelders te gebruiken met loconet adapters? Mijn eerste gedachte is zo min mogelijk “componenten” en voor alles hetzelfde protocol gebruiken is minder storingsgevoelig. Of klopt dit niet? Of is het meer een kwestie om meer mogelijk of veelzijdiger in gebruik te maken (iemand heeft zijn baan uitgerust met loconet componenten, loopt tegen s88n trugmelders aan, wil deze gaan gebruiken en hier is op ingesprongen door dit compatibel te maken) zonder dat dit toegevoegde waarde/ uitgebreidere mogelijkheden bied?
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 838
Re: Keuze digitaal
« Reactie #43 Gepost op: 03 mei 2021, 09:33:16 »
Aha,
Er begint wat te dagen. Kan iemand dan nog uitleggen wat de reden is om dan s88n terugmelders te gebruiken met loconet adapters? Mijn eerste gedachte is zo min mogelijk “componenten” en voor alles hetzelfde protocol gebruiken is minder storingsgevoelig. Of klopt dit niet? Of is het meer een kwestie om meer mogelijk of veelzijdiger in gebruik te maken (iemand heeft zijn baan uitgerust met loconet componenten, loopt tegen s88n terugmelders aan, wil deze gaan gebruiken en hier is op ingesprongen door dit compatibel te maken) zonder dat dit toegevoegde waarde/ uitgebreidere mogelijkheden bied?

OK, even een reactie van iemand die ook wel regelmatig de weg kwijt is. Lijk ik het begrijp is de lengte van de string S88 een hekel punt. Bij mijn baan, die in oppervlakte toch wel groot is (ik vind lange treinen mooi) krijg ik last van spookmeldingen, en dat kan komen als de modules ver van de centrale staan. ik ben nu mijn hele bekabeling aan het herzien. Ik ga met loconet modules werken die, omdat het een "netbus" systeem is een betere (betrouwbaardere) communicatie heeft dan puur S88. Nu ga ik het zo organiseren dat elke S88 module maximaal 1meter van een loconet module staat. Die loconet modules vormen telkens een nieuwe string , dus 1 LN module samen met 1 S88 module. Omdat de signalen van het LN protocol stabieler zijn zou de afstand module=>centrale geen issue meer mogen zijn.
Zo heb ik het begrepen, maar tot ergernis van verschillende forumleden , ik ben dus ook geen elektronicus dus ik kan er weer helemaal naast zitten.
Oorspronkelijk had ik 3-rail, maar ik werd  wegens tinnitus helemaal kierewiet van het lawaai van de slepers en ben overgestapt op 2 rail. En eerlijk, 2-rail brengt veel meer problemen met zich mee maar voor mij is het wel een pak rustiger in de treinen kamer.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Keuze digitaal
« Reactie #44 Gepost op: 03 mei 2021, 09:48:58 »
Citaat
Kan iemand dan nog uitleggen wat de reden is om dan s88n terugmelders te gebruiken met loconet adapters?
Geld en nog meer geld. S88 is nog steeds goedkoper. Stel als je op 10m afstand van je centrale 3x16 bezetmelders nodig heb. Dan ben ben je ~ca €30 goedkoper uit met 3x een s88 module en een loconet adapter (3x € 45,05 + € 35,00 ) van Rosoft dan dat je 3x een echte loconet terugmelder van digikeijs koop (3x € 67,25).

Maar let op als je dus maar 1 s88 aan 1 loconet adapter koopt dan ben je dus duurder uit dan met 1 losse loconet terugmelder. Plus je bent dan gewoon moeilijk aan het doen.
Citaat
Die loconet modules vormen telkens een nieuwe string , dus 1 LN module samen met 1 S88 module.
Nu snap ik dat Dirk al S88 modules in huis had, dus zodoende is voor hem ogenschijnlijk goedkoper geweest om losse loconet adapters te kopen dan om nieuwe loconet bezetmelders aan te schaffen.

Ik zou zelf echter deze keuze nooit maken. Ik zou in Dirks geval proberen om de S88 te verkopen voor ~€35,- per stuk? En dan alsnog gewoon loconet terugmelders te kopen. Dan ben je ongeveer even duur uit + in mijn optiek is het logischer en simpeler om gewoon 1 loconet bezetmelder onder je baan te schroeven dan een S88 en een loconet adapter. Hoe minder dingen je onder je baan schroeft, hoe minder dingen problemen kunnen geven.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)