Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door rjr
Vandaag om 11:09:45
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 11:03:02
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:00:17
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Scratchbuilt
Vandaag om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
  

Auteur Topic: adapter 63840 multimaus/twincenter.  (gelezen 4804 keer)

Frederikus

  • ik rij tweerail-digitaal, toch wel lastig.
  • Offline Offline
  • Berichten: 112
adapter 63840 multimaus/twincenter.
« Gepost op: 27 juli 2011, 18:15:25 »

Ik heb vragen n.a.v. aansluiten multimaus aan het Twin Center.
Als ik de aansluiting doe volgens de gebruiksaanwijzing ( ik vervang de P-toets door de menu-toets dit i.v.m.
het gegeven dat ik een multimaus en niet een eerdere versie van de maus heb) dan krijg ik niet het C0 wat er
in de beschrijving vermeld staat.
Het is wel zo dat ik loks kan oproepen en ze werken wel ... en ik kan de eerste 8 functie-toetsen gebruiken.
Bij hoger genummerde functie-toetsen gebeurt er niets.

ps
Als ik in het TC onder de x-bus aansluiting kijk staat daar ook geen nummer ... moet ik hier een fictief of een
bepaald nummer vermelden.

Wie kan mij hier verder mee helpen?
vriendelijke groet,   Frederikus

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:adapter 63840 multimaus/twincenter.
« Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2011, 19:52:00 »
Bekend probleem. Door een afwijkende Loconet implementatie door Uhlenbrock worden de functietoetsen hoger dan 8 niet doorgegeven.

Frederikus

  • ik rij tweerail-digitaal, toch wel lastig.
  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re:adapter 63840 multimaus/twincenter.
« Reactie #2 Gepost op: 30 juli 2011, 18:48:40 »
Gerard,
De beschrijving die bij de adapter zit is wel erg sumier, ik gaf in mijn eerste bericht al weer
dat ik niet wist of ik wel juist gehandeld heb.
Ik schrijf ook dat in het TC onder de x-bus aansluiting geen nummer ingegeven staan, is dit wel
juist ?
Kan jij voor mij hier beschrijven wat jij gedaan hebt (ik ga er van uit dat jij de multimaus ook aan
het TC hebt toegevoegd).





vriendelijke groet,   Frederikus

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:adapter 63840 multimaus/twincenter.
« Reactie #3 Gepost op: 30 juli 2011, 19:17:06 »
Niet helemaal. Ik heb via dezelfde adapter drie multimauzen aan een Intellibox hangen (ook van Uhlenbrock). De Uhlenbrock Loconet implementatie bevat een afwijking die er voor zorgt dat functietoetsen boven de F8 niet worden doorgegeven, tenzij bijvoorbeeld vanuit daartoe speciaal geschreven programma's die het Uhlenbrock protocol wel volgen. Het programma TrainController biedt bijvoorbeeld wel de mogelijkheid om via het Uhlenbrock "Loconet" protocol door de Uhlenbrock Intellibox heen functies hoger dan F8 door te laten geven.

Op een of andere manier heeft Uhlenbrock blijkbaar een verkeerde keuze gemaakt. Digitrax - de uitvinder van Loconet - maakt ook Loconet handregelaars die functies hoger dan F8 kunnen geven. Via een Digitrax centrale worden deze prima doorgegeven, via de Uhlenbrock spullen dus niet.

Wat de exacte relatie is tussen de Intellibox en de Twincenter weet ik niet, maar ik hoor ze wel vaak in een adem genoemd worden.

Gerard

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:adapter 63840 multimaus/twincenter.
« Reactie #4 Gepost op: 30 juli 2011, 19:21:08 »
Een TwinCenter is een aangepaste IB.

Ipv Selectrix heeft het TC FMZ aan boord.

Verder hebben de engineers van Fleischmann nog wat irritante dingen gedaan met de wisseladressering ( Ik vermoed voor compatibiliteit met FMZ )

Gr. Remco.

on2tracks

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re:adapter 63840 multimaus/twincenter.
« Reactie #5 Gepost op: 30 juli 2011, 19:36:20 »
Remco,

In alle informatie die ik tot nog toe gelezen heb is het verschil tussen een Intellibox en een Twin-Center de andere manier van wisselnummering, en het verschil in protocollen

Twin Center is FMZ, DCC en Selectrix
Intellibox is Motorola, DCC en Selectrix.

Het verschil is eigenlijk gewoon FMZ of Motorola.

Verder is de 63840 ontwikkeld voor een Maus en niet voor een Multi-maus, tentijde van deze ontwikkeling was er nog helemaal geen sprake van meer de 8 functies, het DCC protocol zelf kom deze helemaal niet aansturen, dan wordt het ook een beetje lastig om iets wat nog niet bestaat te vertalen naar een ander protocol lijkt mij.

Groetjes
Gortzak.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:adapter 63840 multimaus/twincenter.
« Reactie #6 Gepost op: 30 juli 2011, 21:28:56 »
Citaat van: on2tracks
...tentijde van deze ontwikkeling was er nog helemaal geen sprake van meer de 8 functies, het DCC protocol zelf kom deze helemaal niet aansturen...

Helaas , wederom niet helemaal correct :(

De functies F9-F12 worden in hetzelfde DCC commando als F5-F8 doorgegeven. Dus heeft er altijd al ingezeten ;)

Grtzz,

Karst, die wel eens een decodertje van firmware voorziet ;)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:adapter 63840 multimaus/twincenter.
« Reactie #7 Gepost op: 30 juli 2011, 21:34:09 »
@Gortzak:

Ja idd ik bedoel Motorola ipv Selectrix :)

Gr. Remco.

on2tracks

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re:adapter 63840 multimaus/twincenter.
« Reactie #8 Gepost op: 31 juli 2011, 10:07:01 »
Karst,

Kun je dan met de Maus deze functies aansturen? Of is 8 het maximum? Herkent de Maus het xpressnet commando voor deze functies?

Groetjes
Gortzak

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:adapter 63840 multimaus/twincenter.
« Reactie #9 Gepost op: 31 juli 2011, 12:17:25 »
Hoi,

Ok, heb het even helemaal uitgezocht ;)

We hebben in dit geval te maken met 3 verschillende protocollen:

  • DCC, het 'rail' protocol dat de decoders aanstuurt en gegenereerd wordt door o.a. de IB en alle Lenz-achtigen
  • LocoNet, het 'netwerk' protocol dat o.a. de IB native spreekt
  • XPressNet, het 'netwerk' protocol dat de MAUS familie native spreekt.

Dan naar de functies en hun gestandaardiseerde ondersteuning in de diverse protocollen:

F0-F4F5-F8F9-F12
DCCJaJaJa
LocoNetJaJaNee
XPressNetJaJaJa

Hier zien we dus al iets opvallends: LocoNet in zijn originele specs ( Personal Edition 1.0 ) definieert geen mogelijkheid om F9-F12 te besturen.  :'( De specificatie spreekt over de commando's: A0 = DIR + Licht, A1 = F1-F4 en A2 = F5-F8. Logisch zou zijn geweest om A3 = F9-F12 te sturen, maar helaas... Opvallend is, dat o.a. de Fleischmann ProfiBoss wel A3 gebruikt om F9-F12 te besturen !! En... de IB met software upgrade 2.0 deze ook begrijpt !  (y)

De MultiMAUS kent en stuurt F9-F12 gewoon en stuurt dit ook uit op XPressNet. Alleen... De 63840 is niet van recente datum en houdt zich dus aan het oorsprongkelijke LocoNet protocol. Daardoor is het niet mogelijk via de Mausadapter met een MultiMAUS de functies F9 en hoger aan te sturen op een IB. F5-F8 werken prima !! Mocht de 63840 updateable zijn, zou het Uhlenbrock sieren hier ook een upgrade voor uit te brengen.

Kortom, een heel gedoe over protocollen en de mis-match daartussen.

@Gerard,

Het is dus niet zo, dat Uhlenbrock zich niet aan de LN specs heeft gehouden. De boosdoener is in deze DigiTrax die F9-F12 niet in het ( openbare !! ) protocol heeft opgenomen. En als zo vaak, krijg je dan eigen interpretaties, zoals het gebruik van de A3 code. Wel een heel logische moet ik zeggen, maar kennelijk niet naar de opvattingen van DigiTrax... vermoedelijk gebruikt DigiTrax in haar DT regelaars andere commando codes die, niet netjes, niet openbaar zijn gemaakt.

Ik hoop dat het overzicht zo een beetje duidelijk is ;)

Grtzz,

Karst


GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:adapter 63840 multimaus/twincenter.
« Reactie #10 Gepost op: 31 juli 2011, 17:19:21 »

@Gerard,

Het is dus niet zo, dat Uhlenbrock zich niet aan de LN specs heeft gehouden. De boosdoener is in deze DigiTrax die F9-F12 niet in het ( openbare !! ) protocol heeft opgenomen. En als zo vaak, krijg je dan eigen interpretaties, zoals het gebruik van de A3 code. Wel een heel logische moet ik zeggen, maar kennelijk niet naar de opvattingen van DigiTrax... vermoedelijk gebruikt DigiTrax in haar DT regelaars andere commando codes die, niet netjes, niet openbaar zijn gemaakt.

Ik hoop dat het overzicht zo een beetje duidelijk is ;)

Grtzz,

Karst

Hey Karst,

Dank voor je uitgebreide (zoekwerk en) heldere uitleg!

Ik heb tot nu toe inderdaad altijd in de veronderstelling geleefd dat LN een openbaar protocol was, maar wat jij zegt betekent dat dit alleen maar voor vs 1.0 ervan geldt...

Jammer zeg, dat Digitrax de verdere ontwikkeling voor zich houdt. Dan is het inderdaad logisch dat er verschillende opvolgers ontstaan waardoor de standaard geen standaard meer is.

Zoals we vroeger in de programmering ook al zeiden: "There's no standard like your own standard".

Misschien is deze uitleg wel kandidaat voor de encyclopedie!

Gerard

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:adapter 63840 multimaus/twincenter.
« Reactie #11 Gepost op: 31 juli 2011, 17:23:40 »
Hoi,

Ja, erg jammer  :( Maar gelukkig is de 'Europese' branche van LocoNet nog wel compatibel met elkaar ;)

Grtzz,

Karst

Frederikus

  • ik rij tweerail-digitaal, toch wel lastig.
  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re:adapter 63840 multimaus/twincenter.
« Reactie #12 Gepost op: 31 juli 2011, 17:56:02 »
Karst,
Je noemt de mogelijkheid tot de update voor het IB, is deze update ook te gebruiken voor het TC ?

Overigens nog een vraag gericht aan mogelijk andere Beneluxspoornetters die ook deze adapter hebben aangeschaft , die dus op hetzelfde probleem stuiten , is het niet mogelijk de vraag als gezamelijke formleden bij Uhlenbrock (mogelijk sta je wat sterker als geheel) neer te leggen waarin wij als geheel hen vragen of deze mogelijke update door hen geleverd zou kunnen worden, gaarne iemand die de duitse taal goed beheerst en wie in deze het voortouw wil nemen .
vriendelijke groet,   Frederikus

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:adapter 63840 multimaus/twincenter.
« Reactie #13 Gepost op: 31 juli 2011, 18:16:16 »
Goed idee, en laten we dan alsjeblieft vragen of ze tot minstens F24 willen gaan, EN of ze per direct overleg met Digitrax willen starten, zodat de boel weer geharmoniseerd wordt.

Gerard

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:adapter 63840 multimaus/twincenter.
« Reactie #14 Gepost op: 31 juli 2011, 18:17:50 »
Mail is onderweg naar mijn contact bij Uhl*  :P ;D

Grtzz,

Karst

[Edit]

Citaat van: Gerard Wassink
... EN of ze per direct overleg met Digitrax willen starten, zodat de boel weer geharmoniseerd wordt...

Ik vrees dat dat nooit meer zal gaan lukken. In contact komen met Digitrax vanuit Europa is schier onmogelijk. Ik heb dat 3 jaar geleden zelf ondervonden voor het verkrijgen van mijn prive LocoNet licentie. En nu weer voor een Nederlands bedrijf dat ook graag LN producten wil uitbrengen... E-mail: geen reactie, Fax: geen reactie: Telefoon 9 van de 10 keer niet opgenomen, als er opgenomen wordt wordt er niet teruggebeld. Terug bellen moet, omdat Mr AJ Ireland ( de baas ) exclusief gaat over licenties....

[/Edit]
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2011, 18:21:40 door Karst Drenth »