Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Nederlandse telefoonpalen?  (gelezen 12325 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Nederlandse telefoonpalen?
« Reactie #45 Gepost op: 06 april 2021, 09:20:11 »
Maar hoe zie je nu het verschil tussen telefoonpalen en elektriciteitspalen? De kleur van de isolator?

voorbeeld 1

voorbeeld 2

voorbeeld 3

Bij voorbeeld 3 zie ik helemaal geen isolatoren dus dan zal dat een telefoonlijn zijn, toch?


Vr. groet, Martijn.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Nederlandse telefoonpalen?
« Reactie #46 Gepost op: 06 april 2021, 10:00:32 »
Volgens zijn zijn het allemaal elektriciteitspalen. In voorbeeld 3 zie je een kabel, een stukje naar links takt die af bij een bokpaal waar aparte draden op zitten.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Nederlandse telefoonpalen?
« Reactie #47 Gepost op: 06 april 2021, 10:19:28 »
Welke draden gebruiken jullie die ook licht doorhangen mogelijk maken. EZ line is volgens mij beter om strak te spannen.
Met messingdraad is het doorhangen het beste te bereiken. Slapper hangen van draad tussen de isolatoren heeft bij mij nooit tot een acceptabel resultaat geleid. Met EZ Line hangt de draad te recht en te strak, vooral naast spoorlijnen ziet dat er onrealistisch uit. Draden hangen altijd door. We kennen waarschijnlijk allemaal nog het "dansende" effect van de draden wel, als je in de trein zit, het is donker buiten en het licht uit de coupé valt op de voorbij snellende telegraafdraden die telkens omhoog en omlaag gaan.
Groeten,
Richard

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Nederlandse telefoonpalen?
« Reactie #48 Gepost op: 07 april 2021, 00:49:11 »
Leuk, browsend door het Dordts archief, kom ik dit plaatje tegen. Doe dus vooral geen moeite de bouten waarmee de mast in elkaar is gezet in te korten...



Inventarisnummer 552_313663

Schakelstation van het G.E.B. (van Dordrecht) aan de Ringdijk ten oosten van de spoorweg te Zwijndrecht.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nederlandse telefoonpalen?
« Reactie #49 Gepost op: 07 april 2021, 15:17:52 »
Die uitsteeksels gebruikte ze wellicht als trap ,om bij defecten bovenin te kunnen komen om het probleem te verhelpen ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Nederlandse telefoonpalen?
« Reactie #50 Gepost op: 07 april 2021, 16:29:21 »
Om in zo'n paal te klimmen hadden ze speciale klimbeugels. Die werden aan de schoenen of laarzen bevestigd. Ze hadden een U-vorm die om de paal heen lag.

GerardH

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re: Nederlandse telefoonpalen?
« Reactie #51 Gepost op: 07 april 2021, 17:31:30 »
Hallo allemaal
Ook voorbeeld 3 is een elektrische kabel , kijk maar waar die begint
Elektrische masten zijn te herkennen aan 4 of 5 draden , 3 fases RST een 0 draad en soms een aarde draad

Telefoon palen komen nu niet meer voor in Nederland, in de vorige eeuw zag je de palen tussen de stations ,deze waren voor de telefoon, en voor de blok beveiliging, vaak met 6 draden of meer

Vriendelijke groeten
Gerard

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Nederlandse telefoonpalen?
« Reactie #52 Gepost op: 07 april 2021, 18:28:36 »
Geen idee of ze er nog staan, maar via street view vind ik nog masten langs de Spoorlijn van de MBS. Maar de street view is al van 2009.

https://goo.gl/maps/ZV5NhA5hHZuWvkt6A


Zo ook langs de lijn van de SHM.
« Laatst bewerkt op: 08 april 2021, 14:31:10 door Jeronimos »
Jeroen

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Nederlandse telefoonpalen?
« Reactie #53 Gepost op: 07 april 2021, 18:31:35 »
Hoi,

Het is niet moeilijk, maar kost wel tijd, zeg.... Een uur freubelen verder  :o
Een satéprikker van 3mm, Sommerfeldt bovenleidingdraad en draadisolatie. Dakje van papier.
Het ding staat nog een cm te hoog.

Leuk gedaan  (y) Dat valt niets tegen  :)
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Nederlandse telefoonpalen?
« Reactie #54 Gepost op: 07 april 2021, 20:38:26 »
Ja, het is leuk om te doen. De paal op de foto moet er nog wat dieper in  :P :P

Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: Nederlandse telefoonpalen?
« Reactie #55 Gepost op: 08 april 2021, 08:34:01 »
Ik gebruikte zwart ijzergaren voor de draden.
Ik heb de elektriciteit palen van mijn modules Piet Gijzenbrug voor M-Track af gehaald, omdat het zo'n gedoe was om de draden elke rijdag weer aan te brengen.

groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Nederlandse telefoonpalen?
« Reactie #56 Gepost op: 08 april 2021, 13:53:16 »
Hallo allemaal
Ook voorbeeld 3 is een elektrische kabel , kijk maar waar die begint
Elektrische masten zijn te herkennen aan 4 of 5 draden , 3 fases RST een 0 draad en soms een aarde draad

Telefoon palen komen nu niet meer voor in Nederland, in de vorige eeuw zag je de palen tussen de stations ,deze waren voor de telefoon, en voor de blok beveiliging, vaak met 6 draden of meer

Vriendelijke groeten
Gerard

Is dat zo?? Ja voor de telefoon heb je misschien gelijk, maar draaistroomvelden hangen hier en daar nog wel in de lucht.

Zoals hier achter Gouda, afgelopen zomer nog onderdoor gefietst.
Ik zou hier toch niet zo snel de paal in klimmen
« Laatst bewerkt op: 08 april 2021, 13:56:21 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Nederlandse telefoonpalen?
« Reactie #57 Gepost op: 08 april 2021, 16:07:31 »
Op sommige plekken is dat niet meer functioneel maar monumenteel. Er liggen dan allang kabels stiekem in de bodem.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Nederlandse telefoonpalen?
« Reactie #58 Gepost op: 08 april 2021, 16:11:46 »
Waar wordt de krachtstroom omgezet in 220? Aan de paal, en hoe dan, of in de aangesloten gebouwen?
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Nederlandse telefoonpalen?
« Reactie #59 Gepost op: 08 april 2021, 16:18:16 »
Krachtstroom wordt niet omgezet in 220V (tegenwoordig trouwens 230).
Krachtstroom of draaistroom bestaat uit 3 keer 230V en daarvan wordt naar een woning vaak 1 van de 3 afgetakt.