Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:54:56
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
  

Auteur Topic: Toon hier je (model)TRAM foto's.  (gelezen 434445 keer)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: Toon hier je (model)TRAM foto's.
« Reactie #2865 Gepost op: 21 July 2024, 12:51:21 »
Bij de tram van Darmstadt (Duitsland) rijden inmiddels de eerste "Tina" trams in de eenrichting uitvoering van Stadler Rail.
Op 17 en 18 juni 2024 daar eens gaan kijken. Die nieuwe trams zien er nu nog mooi uit en zijn nog niet voorzien van reclame.
Veel "Tina's" reden er nog niet. De meeste op de noord - zuid lijn van Arheilgen naar Alsbach. Die lijn als eerste gedaan.


Frankfurter Landstrasse in Arheilgen. De richting- en lijn aanduiding is op de foto's met een normale korte sluitertijd niet te lezen.
Het is een lijn 6 of 8. Beide lijnen rijden dezelfde route, alleen stopt lijn 6 niet bij alle haltes.
Nummer 22113 is het hoogste nummer, dat ik heb zien rijden. (er zijn 25 stuks besteld).


Zelfde tram bij het eindpunt Alsbach Am Hinkelstein.


De trambestuurder moet als een soort machinist in de cabine klimmen.
De bestuurderscabine is volledig afgesloten van het reizigersgedeelte.


Heidelberger Landstrasse in Eberstadt bij de halte Modaubrücke.


Zelfde straat met het materieel dat gaat verdwijnen. Of dat ook geldt voor de lagevloer aanhangrijtuigen (hier 9440) weet ik niet.


Ben ook nog even gaan kijken bij de verlenging van lijn 2 naar de Universiteit.
Laatste stukje is enkelsporig. Er werd nog gebouwd.


De eindpuntlus TU-Lichtwiese Campus.


Op lijn 9 naar Griesheim reden op 18 juni 2024 twee "Tina's".
Motorrijtuig 22102 op de Wilhelm Leuschner Strasse in Griesheim. Het laatste stukje naar het eindpunt Platz Bar le Duc is enkelsporig.


Toen nog terug gegaan naar Eberstadt om motorrijtuig 22113 te fotograferen.


Op 4 september 1986 reed dit er.


In het centrum van de stad zijn de Luisenplatz en Willy Brandt Platz belangrijke overstappunten.
Welke ... bepaalt dan, dat je hier juist dan geen verhoging maakt, zodat instappen voor mensen met kinderwagens, invalidekarretjes niet makkelijk gaat.
Hoef je ook geen lagevloermaterieel te kopen.
 
Verder viel mij op dat deze nieuwe trams een irritant dreunend geluid maken bij wissels buiten op straat.

Groeten.
Wim van der Ent

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 399
    • Amsterdamse modelbouwers club
Re: Toon hier je (model)TRAM foto's.
« Reactie #2866 Gepost op: 21 July 2024, 13:16:50 »
Hele mooie foto's Wim. Kijk er met plezier naar.
Groet,
Henk
Als hadden komt, is hebben te laat!

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 369
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: Toon hier je (model)TRAM foto's.
« Reactie #2867 Gepost op: 22 July 2024, 12:36:57 »
...
Hoe ging/gaat dat, waren er electrische bovenleidingwissels?
...

Er is verschil tussen trolleystangen met een zwenkende sleepschoen, zoals o.a. bij trolleybussen toegepast, en trolleystangen met een vast trolleywiel, zoals op de foto met de PCC in Toronto.

Bij systemen met een zwenkende sleepschoen (swivel head trolley) zijn er inderdaad bovenleidingwissels nodig waar een beweegbare tong in zit.

Bij systemen met een vast trolleywiel (fixed head trolley) niet. Daar bestaan de trolleywissels uit een soort passief puntstuk: een langwerpige driehoekige 'bak' (frog) in de bovenleiding.  De trolleydraad eindigt aan de punt van de driehoek; de trolleydraden van de links en rechts afbuigende sporen beginnen aan de andere twee punten. Aan de onderzijde van de 'frog', die twee langsranden heeft, is dus een kort stukje zonder bovenleiding.

Hoe komt het trolleywieltje dan bij de juiste aftakking? Je ziet op de foto uit Toronto dat het trolleywiel als het ware 'achter de tram aan' loopt. Eerst is de tramwagen zelf rechtsaf gegaan, en de trolley sleept daar achteraan. Het splitsingsstuk hangt ongeveer boven het midden van het wissel; dat luistert erg nauw. (Niet te zien op de foto.) Omdat de trolleystang 'achter zijn tram aan gaat', wordt het wieltje naar de juiste aftakking getrokken. Dat was dus naar rechts, op de Toronto-foto. Kennelijk is de trolley in de boog daarna 'ontspoord'.





Foto: Sydney Tramway Museum
(september 2012 op de pagina https://www.sydneytramwaymuseum.com.au/tramfans/railway-square-points-2012/)

Hier is nog een plaatje.

Een uitstekend artikel, 'Weichen im Fahrdraht' met begrijpelijke illustraties staat in STrassenbahn Magazin 2022/3, p. 24-28.
« Laatst bewerkt op: 22 July 2024, 13:29:15 door RobK. Reden: Link en artikel toegevoegd »

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
Re: Toon hier je (model)TRAM foto's.
« Reactie #2868 Gepost op: 22 July 2024, 14:32:26 »
Dank je wel Rob ;).

De 'Hier is nog een plaatje' - link linkt niet (?)
Vrindelijke groet.

R.

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 369
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: Toon hier je (model)TRAM foto's.
« Reactie #2869 Gepost op: 22 July 2024, 15:00:14 »
Graag gedaan. Vreemd dat die link niet werkt, bij mij doet hij het wel (Firefox 128.0 en ook Edge 126.0 en Chrome 126.0).
Hier nogmaals de losse link: https://railgallery.wongm.com/ballarat-tramway-museum/E122_9063.jpg.html

Voor wie trolleybovenleiding in model wil nabouwen: hier zijn de NMRA-aanbevelingen.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8506
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Toon hier je (model)TRAM foto's.
« Reactie #2870 Gepost op: 22 July 2024, 15:06:42 »
Dank! Ik wil nl tussen mn beugelbakkies een trolleytram laten rijden  ;)

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 369
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: Toon hier je (model)TRAM foto's.
« Reactie #2871 Gepost op: 22 July 2024, 15:33:13 »
Dat gaat prima! Om weer on-topic te geraken, bijgaand een foto uit Brussel (2015 geloof ik).

Rondom Woluwe, en tussen Montgomery en Tervuren, is de bovenleiding geschikt voor zowel trolleys als pantografen. Boven de tram zie je een trolley-'frog', met daarlangs geleidedraden voor de passage van een panto-sleepstuk.

Die meervoudige geschiktheid kun je ook bereiken (in model) door de uiteinden van de 'frog' af te ronden, zoals in de NMRA-tekeningen.


« Laatst bewerkt op: 22 July 2024, 15:35:03 door RobK »

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: Toon hier je (model)TRAM foto's.
« Reactie #2872 Gepost op: 22 July 2024, 18:35:32 »
Dank voor de uitleg over de trolleywissels.

Op 13 augustus 1982 was ik voor het eerst in Darmstadt om de tram te fotograferen.
Aangekomen op het Hauptbahnhof kwam daar tot mijn vreugde een 2-asser als een lijn 1 naar Eberstadt.
Uiteraard direct ingestapt en naar Eberstadt meegereden.


De halte Wartehalle in Eberstadt. Motorrijtuig 19 en aanhangrijtuig 187 zijn in 1954 geleverd door Waggonfabrik Rathgeber (Verbandstype).
In 1987 is het motorrijtuig buiten dienst gegaan. Het aanhangrijtuig is al in 1983 afgevoerd.
Ik had hier alle tijd om een dia te maken en daarna weer in te stappen: de trambestuurder deed boodschappen in een wasserij.


Bij de halte Friedhof op de Seeheimer Strasse in Eberstadt uitgestapt en de volgende tram afgewacht (mr 16 en ahr 184 als lijn 1).


In Eberstadt waren (en zijn) wel leuke straten om de tram te fotograferen.
Behalve lijn 1 kwam hier ook lijn 8 (en ook lijn 6) voorbij met moderner materieel.
Motorrijtuig 028, een enkelgelede 6-asser, is uit 1961 (fabrikant DWM).
In 1998 is het rijtuig naar Iași in Roemenië gegaan en daar in 2013 gesloopt.
Het was die dag erg warm. De trambestuurder heeft daarom de voorste deur openstaan. Dat zal vandaag de dag niet meer mogen.


Een lijn 6 met motorrijtuig 93 (bouwjaar 1963 / DWM) ook op de Seeheimer Strasse.




Heidelberger Landstrasse tussen de haltes Modaubrücke en Kirche. Een ruim 40 meter lange Tina tram valt hier niet te fotograferen.


Iets verder op de Heidelberger Landstrasse. (mr 17 en ahr 197). Meer 2-assers op lijn 1 heb ik niet gezien.


Er was in die tijd meer leuk spul, zoals deze enkelgelede oplegger 4-asser. Rheinstrasse bij de Luisenplatz met mr. 62 en ahr 192.
In 1960 leverde fabrikant Westwaggon dit type rijtuig aan Remscheid.
In 1969 kwamen de 6 exemplaren na de opheffing van het trambedrijf naar Darmstadt.


Bij het Hauptbahnhof kwam ook ex Regensburger motorrijtuig 87 voorbij.


De volgende dag, 14 augustus 1982, regende het. Een dia in Griesheim op de Wilhelm Leuschner Strasse.
Daarna naar Mainz gegaan.

Groeten.
Wim van der Ent

Keska

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Toon hier je (model)TRAM foto's.
« Reactie #2873 Gepost op: 22 July 2024, 18:58:19 »
 :)
Willem,
Einmann betrieb...
De eventuele bijwagen was onbemand?
Walter

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: Toon hier je (model)TRAM foto's.
« Reactie #2874 Gepost op: 22 July 2024, 19:43:20 »
@ Keska, Walter: Ik kan me niet herinneren dat er een conducteur in de bijwagen was.
De eerste 2-asser bij het Hauptbahnhof moest ik dan ook laten gaan, omdat ik nog geen kaartje had.
Gelukkig was er een hokje van het trambedrijf, waar ik een dagkaart kon kopen.
In 1986, toen ik er nogmaals was, had geen enkele tram meer een bordje met Einmannbetrieb.

Groeten.
Wim van der Ent

lrrw

  • Offline Offline
  • Berichten: 541
Re: Toon hier je (model)TRAM foto's.
« Reactie #2875 Gepost op: 22 July 2024, 20:35:24 »
Weer een mooie serie Wim.👍
Groet Cor.


Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8506
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Toon hier je (model)TRAM foto's.
« Reactie #2876 Gepost op: 23 July 2024, 00:16:54 »
Die tweeassers doen bijna belgisch aan. Ook de sporen zo aan een kant vd weg. Leuk. Inspiratief!

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: Toon hier je (model)TRAM foto's.
« Reactie #2877 Gepost op: 23 July 2024, 20:19:40 »
Dank voor de reacties. Nog wat dia's uit Darmstadt.


Op 15 mei 1986 reed op lijn 1 nog steeds een 2-asser.


Bij de volgende gelegenheid, op 27 mei 1986, de aandacht besteed aan ander materieel.
Bij de toenmalige halte Feldbergstrasse op de Bismarckstrasse kon ik motorrijtuig 94 uit 1963 vastleggen.
Het rijtuig is in 1998 afgevoerd naar Roemenië.


Destijds was de Bismarckstrasse ook al een drukke straat.
Ex Remscheid motorrijtuig 62 heb ik vanaf een vluchtheuvel bij een halte zonder gevaar gefotografeerd.


Naar mijn smaak is het uiterlijk van de tram er niet op vooruit gegaan met die rechthoekige koplamp.
Motorrijtuig 66 met aanhangrijtuig 183 op de Mathildeplatz.


Bij de huidige Willy Brandt Platz is nog een leuk fotopunt: een loopbrug tussen 2 overheidsgebouwen.
Motorrijtuig 7602 is uit 1976 en is in 2007 naar Roemenië overgebracht. 


Motorrijtuig 021 bij het Hauptbahnhof op 4 september 1986.


Op de remise Frankenstein in Eberstadt  (ook het eindpunt van lijn 1) was nog een rangeerwagen in gebruik voor het
aankoppelen en wegzetten van aanhangrijtuigen. Motorrijtuig 76 is uit 1929 (serie 68 - 79 fabrikant MAN/Gastell).
In 1991 is het rijtuig afgevoerd.


Motorrijtuig 62 (ex Remscheid) op de Seeheimer Strasse in Eberstadt.


Tot slot motorrijtuig 63 op de Heidelberger Landstrasse in Eberstadt tussen de haltes Kirche en Modaubrücke.

Groeten.
Wim van der Ent

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1759
Re: Toon hier je (model)TRAM foto's.
« Reactie #2878 Gepost op: 23 July 2024, 23:00:07 »
Mooie beelden. De opmerking over de rechthoekige koplampen deel ik, en geldt m.i. ook voor de andere modellen.

Gr. Frank


Ps heeft iemand ook nog beelden van de tram van Remscheid, want daar ken ik maar weinig beelden van.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: Toon hier je (model)TRAM foto's.
« Reactie #2879 Gepost op: 23 July 2024, 23:39:50 »
@ eemstede, Frank: In 1969 is het bedrijf opgeheven. Voor mijn tijd.
Op internet vond ik dit:
https://posten17.de/tram/remscheider-strassenbahn-1968/

http://www.schwebebahn-wtal.de/1963-wuppertal.html
Onderaan staan 2 foto's met wagens uit Remscheid.

https://www.flickr.com/photos/wwwuppertal/15229743511
Een rijtuig is bewaard, maar zou niet rijvaardig zijn.

Groeten.
Wim van der Ent