Heen en weer met een één richting tram blijft altijd een uitdaging.De as van H0 wielen is langer dan de breedte daarvoor in het onderstel van de tram. Inbouwen kan alleen door het verbreden van het onderstel. Dat is ook goed te zien op de foto's bij Skiptram. Ik heb nu bij de tramfabriek wielen H0m besteld. Gezien de lengte van de asjes moeten deze precies passen. Ook dan zal de constructie moeten worden aangepast maar blijft de breedte van het onderstel ongewijzigd.
Maar, aandrijving van Halling erin, en klaar is ie voor jaren rijplezier. Op het Net genoeg beschrijvingen van te vinden.
Waarom verbreden, hij is al HO.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20210403-083729-min-606815783fe7f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20210403-083729-min-606815783fe7f.jpg)
Twee maal mijn trambaan in 1977, resp. met materieel van Rivarossi en met dat van Hamo.
Ronald
:)
Ha Frank.
Blauwe tram. Inderdaad. Tijdens Katwijkse vakantie als Rotterdanse klruter definitief tramvirus opgelopen. Toen ook bij Merckelbach in Kalverstraat in Mokum kennis gemaakt met het fenomeen Hamo.
Komt zo'n blauwe Rivarossi bijwagen je niet bekend voor?. Stond paar jaar geleden op MP. Ik herkende het omdat ik kleine reclames op de ruiten had aangebracht.
Kleine wereld van miniatuurtrams...
R.
Zie ook line-up draadje, bericht 1148 en 1155.
Wie plaatst een Utrechtse tramfoto?
Ronald
Mogen buitenlandse-trams-in-het-buitenland ook?Waarom niet? Vrijheid blijheid! :)
(ben van '54)Volgens mij goed bouwjaar!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HTM-01-606d8e362d8dc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HTM-01-606d8e362d8dc.jpg)
"De allereerste PCC car (1001 en 1002) met deur aan de achterzijde aan de Kalvermarkt" is door de maker van de foto geschreven. De foto is op 13 september 1959 door Raymond Dobbe gemaakt.
Gr, Rob
Prachtige foto! Wie heeft er meer foto's van de 1001 en 1002 PCC's van voor de verbouwing in de jaren 70?Daar zal je ze hebben ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20210406-150146-min-606d5df90c9ea.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20210406-150146-min-606d5df90c9ea.jpg)
Toen ik een kleine week geleden dit draadje startte verwachtte ik niet dat er nu 2054 kijkers zouden zijn!
Ronald
:) Remco, je jubileert volgend jaar?! :police:nee, de RET in 2007 weer verlaten 🙂
R
....De NBM 43 kon niet op eigen kracht rijden en werd getrokken ....
Een van de kenmerken van (de meeste) bijwagens, ze rijden niet op eigen kracht, hooguit helling af :)Geen balle verstand van die dingen ::) Op de eerste foto dacht ik een trolleystang te zien. Blijkt een vlaggemast :o In ieder geval niet voor niets op gestaan (y)
omdat ik toch nog een beetje een tramhart heb, klik ik op vakantie nog wel eens een trammetje ;D
Een Schindler en een Allan wagen wil ik nog wel in model.
Mooi! (eigenlijk te mooi, als je ze de laatste jaren zag rijden 8) ) Van Ferivan ?- Ferivan-model inderdaad.
Ga je nog andere varianten aanschaffen ?
Heb je ook lijnfilms ?
Gr. Frank.
emr 57, lijn 9 Charlois 1924Waar op (jawel, òp, zo zeggen Rotterdammers dat) Charlois is dat? Doklaan?
...Om de trams te keren?
Op het terrein ligt ook een tramdraaischijf. Omdat er niemand was, heb ik geen uitleg kunnen krijgen over het hoe en waarom van dit apparaat.
...
Trammuseum Rotterdam, Kootsekade.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hillegersberg-romea-1-6077b591809e3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hillegersberg-romea-1-6077b591809e3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20210414-151720-1-min-60784713e9838.jpg)[/url]
"Sorry geen dienst" tram. 14042021
Hoezo 'sorry', vraag ik me wel af...
Wat we op het forum opvalt is ondanks de Luxebene-naam het grotendeels Ollands is wat de trambel belt.Nou, kom maar op dan. Ik volg twee Fb fora over de belgische buurtzpooorwegen en wel tot mn groot plezier.
Huup: heb je de links van die sites ? Ik ben wel geïnteresseerd.
Gr. Frank
(y) Een bijzonder Belgisch plaatje, Huup. Een metersporige dieselmotorwagen met Vicinal-koppeling en spoor-stoot-en-trekwerk, rijdend op vierbenig spoor. Daar moet meer over te vertellen zijn!Wat wil je weten, dan ga ik t vragen 😇
Zou daar een model van zijn?
Of gaat het zelfbouw worden?
(y) Een bijzonder Belgisch plaatje, Huup. Een metersporige dieselmotorwagen met Vicinal-koppeling en spoor-stoot-en-trekwerk, rijdend op vierbenig spoor. Daar moet meer over te vertellen zijn!
Kenners weten waar:(Gezien dat de wagen geen pantograaf heeft?) Deze stond er voor:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-5473-Middel-6078acb599a6d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-5473-Middel-6078acb599a6d.jpg)
Zijn dat misschien contra-rails ? Het is niet goed te zien op welk spoor de wagen rijdt..Voor contrarails liggen ze dan wel ver uit elkaar. Het beeld komt wel erg overeen met dat van andere viersporige buurtspoorwegen-trajecten
(https://live.staticflickr.com/65535/51120047035_57e049a8fd_c.jpg)
Tram U-OV 6053 op de tijdelijke halte Nieuwegein Stadscentrum.
(https://live.staticflickr.com/65535/51120047070_ea30c2cdf4_c.jpg)
Tram U-OV 6052 op de splitsing van de lijnen naar Nieuwegein Zuid en IJsselstein.
Voor contrarails liggen ze dan wel ver uit elkaar. Het beeld komt wel erg overeen met dat van andere viersporige buurtspoorwegen-trajecten
En gezien de breedte van de wagenbak ten opzichte van de buitenste rails lijkt het mij waarschijnlijk dat de tram het binnenste spoor rijdt.
Turnhout-Mol is volgens mij een grote kanshebber.
Lijsterbeslaan tussen 1977-1981
Hee, dat zijn masten die op de Vlissinger lijn ook stonden 🙃
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/24-emr-57-lijn-9-Charlois-1924-60772ab5422d4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/24-emr-57-lijn-9-Charlois-1924-60772ab5422d4.jpg)
emr 57, lijn 9 Charlois 1924
Zou daar een model van zijn?Zelfbouw.
Of gaat het zelfbouw worden?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2-PCC-remise-zichtenburg-tussen-1996-98-1-607b3653ece9f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2-PCC-remise-zichtenburg-tussen-1996-98-1-607b3653ece9f.jpg)Knap, remise was toen nog geen eens gebouwd... ;D ;D Ik denk eerder eind jaren '80.
Zichtenburg tussen 1977-1981
links vm spoorwegpostkantoor.
Een schitterende foto van het summum van de Nederlandse tram
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/022-emr-emr-Beursplein-circa-1927-2-kop-en-kontjes-op-het-viaduct-607c16b60f79e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/022-emr-emr-Beursplein-circa-1927-2-kop-en-kontjes-op-het-viaduct-607c16b60f79e.jpg)
022 emr + emr Beursplein ca 1927. Kop en kontje op het luchtspoor!
Hier een plaatje van lang geleden (1958) in Noordwijk Binnen bij Leiden met de Blauwe Tram van de NZH langs mijn geboortehuis
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NZH-1-herenweg-budapester-607b3afdd78e7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NZH-1-herenweg-budapester-607b3afdd78e7.jpg)
...
Peter,De Translohr in Padova/Padua (https://en.wikipedia.org/wiki/Trams_in_Padua). Ik vind het een bus. 8)
volgens mij is het Padua, in Verona rijdt toch niets bijzonders, of heb ik het mis?
Groetjes Frank.
Victor en Creepelcreek
Zie de link hier onder, de Roswell Trolley Barn!
Ik heb geen stedelijke thema's in model maar 1 trammetje kan ik hier presenteren:(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tram-607def3d172c2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tram-607def3d172c2.jpg)
Ooit gekocht in een winkel voor 5 gulden* omdat "ie het niet deed". Zoals ik al vermoedde was het een kleinigheid; draadje of contactje, zoiets was het.
Het dingetje is van Mehano.
*oude munteenheid, die vroeger in Nederland werd gebruikt
Ook bijzonder die Russische tram van de STERN uit het Haagje. Jammer dat die gele dienstlandrover van de RET niet verder in beeld staat
@ Hans Reints
De Mercedes kraanwagen, is nooit geen eigendom geweest van de R.E.T., maar was van de firma Tieleman, welke al het transport voor de R.E.T, deed.
De R.E.T. heeft wel een Henschel , en een Ward la France kraanwagen gehad.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/motortram-ART-46-6079e07b81f81.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/motortram-ART-46-6079e07b81f81.jpg)
Ik heb geen stedelijke thema's in model maar 1 trammetje kan ik hier presenteren:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tram-607def3d172c2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tram-607def3d172c2.jpg)
Ooit gekocht in een winkel voor 5 gulden * omdat "ie het niet deed". Zoals ik al vermoedde was het een kleinigheid; draadje of contactje, zoiets was het.
Het dingetje is van Mehano.
*oude munteenheid, die vroeger in Nederland werd gebruikt
Wat fleurigs uit Rotjeknor dan maar..Zomerse dag zo rijdend.met de voordeur open 🙂
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/362-64-recl-a-1-22051976-607ef21adc8e7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/362-64-recl-a-1-22051976-607ef21adc8e7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20210420-111855-608007073b906.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20210420-111855-608007073b906.jpg)
Rijdt dat nog steeds, naar je weet? Dan wordt het tijd voor een bezoekje ;-)
Ja, ondanks het feit, dat er lagevloer KTNF6's en 3 nieuwe (eenrichtings-) trams zijn, vooral versterkingsdiensten tussen 16.00-18-00; de GT6 46, 47 en 48 , dus ook de rode, zijn nog inzetbaar (Blickpunkt, 1/21 en 2/21).Frank, dank voor xe informatie 🙃🙃
Als je gaat, stop dan bij de remise in Schöneiche; als je het vriendelijk vraagt, mag je vaak even rondkijken, ze hebben er mooi museummateriaal staan en misschien ook nog het interessante jubileumboek.
En in Woltersdorf zullen de Gotha's niet snel verdwijnen, al voldoen ze niet aan de voorwaarde van lage instap.
Als je in de zomer gaat, heb je vaak kans, dat er een of meer museumwagens op de baan zijn.
Zal er vanmiddag foto's van plaatsen, als ik bij mijn andere computer ben.
Gr. Frank.
PCCcar accutram, gebouwd in Florida volgens de wagenvoerder.
Traditioneel op Koningsdag in Rotterdam nationale driekleur en oranje vlaggen op tram en bus.Zo'n vlaggensetje moet ik nog ergens hebben liggen (gekregen in "de Sluis") ga het weer eens opzoeken, en hoop dat ik het nog heb. Leuk om er volgend jaar een plaatje van te kunnen tonen :laugh:
Ronald
Mooie Rotterdamse traditie! (y)
Op deze feestelijke dag was ik meestal het land uit. Niet omdat ik niet van deze dag hou, maar de NVBS was nog al eens op stap dan of omdat ik dan door-de-weeks in het buitenland kon spotten.
@ Marc tramt,Iets met uitzondering en regel.... :angel:
hoe ken dat nou? Je beweerde een keer dat Rotterdam een stad was die niks moet hebben van tradities ??? :angel:
Iets met uitzondering en regel.... :angel::D (y)
De 2059, met vier horizontale strepen over de voorruitDe achterruit, immers een éénrichting tram.
Fraai die NZH wagen op Rotterdams tramspoor (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2019-0816-Oud-railsje-Waterleidingterrein-60896bffc2442.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2019-0816-Oud-railsje-Waterleidingterrein-60896bffc2442.jpg)
RET trameindpunt De Esch vanuit een andere hoek gezien met een oud stukje spoor van het voormalige Drinkwaterbedrijf op de voorgrond.
Smalspoor?
...Klik op de link voor een fraaie foto van een trein met loc 121 van het DrinkWaterLeidingbedrijf in Rotterdam (fotoserie 2, zesde rij van boven). Deze loc van het O&K type MD2 is de huidige Loc 6 van de Stoomtrein Katwijk Leiden...http://www.industriespoor.nl/Links%20industrieel%20smalspoor.htm
Kwam op mij ook over als smaller dan kaap of meterspoor. Wss 600 mm inderdaad, heb nog een oude foto gevonden die ik helaas niet kan laten zien omdat de bron mij niet meer bekend is. Te zien is een Deutz achtig veldspoorlocje met kiplorries voor zandvervoer.Op de website 'Toonbeelden van mobiel erfgoed' is meer informatie te vinden over het smalspoor van de Rotterdamse Drinkwaterleiding, waarvan een locomotief en kipwagens zijn bewaard bij de Stoomtrein Katwijk Leiden. De spoorwijdte was kennelijk 700 mm en geen 600 mm. Zie: https://www.toonbeelden.com/#/toonbeelden/kleitrein-2/ (https://www.toonbeelden.com/#/toonbeelden/kleitrein-2/)
Om het oppervlaktewater te zuiveren tot drinkwater werd zand gebruikt in de bezinkbassins, om dit zand aan en af te voeren werden de treintjes gebruikt.
Deze link nog gevonden: https://indebuurt.nl/rotterdam/genieten-van/mysteries/rails-in-de-esch~97492/
Helaas geen al te mooie foto
Helaas geen al te mooie foto, wel een van een totaal veranderde stadsbeeld.
Ronald
Autolevel erover doet al veel.
Rijswijk, Haagweg, 30 april 2021.Dit is niet Rijswijk Haagweg maar de Westvest voor het station in Delft.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20210430-171750-608c340fc70b2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20210430-171750-608c340fc70b2.jpg)
Bij ons in het dorp hebben ze Felyx-deelscooters.
In Rijswijk ook trams?
Ronald
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Expo-10-23-608c6698b6e7e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Expo-10-23-608c6698b6e7e.jpg)
De electrische tram van de VM, hier op het Scheldeplein in Vlissingen
Die bovenleiding: alsof een reuzenspin daar een web had gemaakt :)Op dit punt is vele doorhoogbouw dit webbeeld totaal passé...
Ga je adem niet inhouden totdat je plaatsjes van mij van trams in combinatie met Koninginnedag/1 mei gaat zien, want dan ga je dood :-[ Die heb ik namelijk niet ;D Het idee is leuk, veel plezier er mee! Om te zorgen dat er toch iets te kijken valt, nogmaals een Koningstram uit Utrecht van 25-04-2013 maar op en andere locatie dan eerder door mij hier gepost.
Schreef Raymond gisteren op het "Toon je trein foto-draadje"...
Heb je ook tramfoto's van excursies, speciale ritten van het vroegere lange Koninginnedag/ 1 mei weekend?
Plaats ze dan overmorgen en in het weekend op dit topic.
Hans, heb je wat meer info over dat ding in Goes? Is me nooit opgevallen daar... 😇
...
een foto van mijn enige modeltram ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/enige-modeltram-608beaac3da72.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/enige-modeltram-608beaac3da72.jpg)
...
Niet afgebouwd overstapstation Schiedam-Kethel. 1 mei 2021.
Schiedam-Kethel is in 1994 niet afgebouwd. Er is voorzien in een viersporig treinstation Schiedam-Delft.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Expo-10-23-608c6698b6e7e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Expo-10-23-608c6698b6e7e.jpg)
De electrische tram van de VM, hier op het Scheldeplein in Vlissingen
Is die te motoriseren?
Kruispunt met vierasser: grappig dat wissel waar de tram overheen rijdt, zo te zien heel langwerpig aangelegd zodat de wisseltongen en stelstang nèt buiten het wegdek vallen.De huidige situatie. Bentinckplein Rotterdam.
Weinig tram of treinplaatjes in mijn bezit. Maar 3 jaar geleden waren we deze dagen in Budapest. Onderstaande afbeeldingen zijn daar gemaakt.Alsdus Corny121
Alsdus Corny121Bezig met een inhaalslag om fotoboeken te maken toen ik deze tegenkwam. En in mijn vakantie ben ik altijd kort van stof. ;D
Ach, wie het kleine niet deert, is het grote niet weerd....
19670
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RTM-54-stoom-60914145d64f9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RTM-54-stoom-60914145d64f9.jpg)
Is ook een tram
)Inderdaad, de frietkot is nu mooi (?) geel...
Carel's patat, die ken ik nog wel. ;D Het bestaat nog steeds maar heet anders: Snackbar peppie
Gr, Ben.
Beste Frank,
Men zegt weleens zeg nooit nooit...
Bij House of Cards kan je voor €2 een ansicht kopen van de Marktplatz in Minden.
Met trams.
Of begreep ik je post verkeerd en is de tweede foto van een verplaatste rozet en wel nu te Eemstede!?
Ronald.
Dat hadden ze leuk gedaan met die Haventram :)
Wat zei ik nu? Genoeg Rotterdam ;D
Groet, Raymond van den Hoven
Wat zei ik nu? Genoeg Rotterdam ;DJe kan er aan doen wat je wilt, het blijft terugkomen. Het is net de pest/covid ;D
Groet, Raymond van den Hoven
Voor die lantarenpalen zeg nooit nooit, maar ik denk dat de kans niet groot is dat ze nu nog ergens staan. In 1998 fotografeerde ik deze, al heb ik geen idee meer van de exacte locatie.Zo te zien een beschadigd exemplaar, want de linker uitlegger is al afgebroken. Wel 'modern'armatuur.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/626795-033-609af99700514.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/626795-033-609af99700514.jpg)
Hallo Richard,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20210514-152506-609ea6f8abe32.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20210514-152506-609ea6f8abe32.jpg)
Ha Frank.
Is Halberstadt het smalspoorvoorbeeld voor Eemstede?
Gr.
R.
@ Frank Ik vond nog oud plaatje met lantarenpaal, wel jammer van die reclamezuil en lantarenpaal op de achtergrond, ivm het zicht op de tram
Is dit bij de Beijerlandselaan ?
Gr. Frank.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20210514-152506-609ea6f8abe32.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20210514-152506-609ea6f8abe32.jpg)
Die poort heb ik vorig jaar verkocht en vervangen.Die poort is wel te passeren als je het netjes vraagt aan een voorbijganger die daar moet zijn of vanaf komt. Ik ga daar binnenkort weer een kijkje nemen, dank voor de tip!
Op het park zelf geheel achteraan staat nog een
oudje die al even geen licht meer geeft.
Die poort is wel te passeren als je het netjes vraagt aan een voorbijganger die daar moet zijn of vanaf komt. Ik ga daar binnenkort weer een kijkje nemen, dank voor de tip!
...Die is leuk (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/783473-milano-60a501c0dd97f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/783473-milano-60a501c0dd97f.jpg)
...
Volkstuincomplexen in 010 zijn tussen opkomst- en ondergang van de zon voor ieder toegankelijk.
Geplaatst door: Hans Reints
« Gepost op: Vandaag om 20:09:00 »
Sorry ik kan het niet laten. Ik word altijd een beetje kribbig als er door Scheveningens een verkeerde verklaring van het begrip vlaggetjesdag gegeven word.
De Vlaamse Kusttram brengt u vlot tot (bijna) naast de -grotere & kleinere- vissersschepen.
Die poort is wel te passeren als je het netjes vraagt aan een voorbijganger die daar moet zijn of vanaf komt. Ik ga daar binnenkort weer een kijkje nemen, dank voor de tip!
oude palen genoeg maar geeneen meer met klassiek korfvormig lamparmatuur. Jammerrr
;) Hopelijk komen we er ergens toch nog een verdwaalde tegen. Als ik weer eens in 010 verwijl, ga ik er zeker naar speuren.. Vaak staat er nog wel eens een op een achterafplek.. Vraag is alleen : waar ?
Een aantal jaar geleden hing boven de bar van brouwerij de Pelgrim in Delfshaven nog een aantal oude Rotterdamse exemplaren met zo'n doorzichtige 'glazen' rand, maar of die daar nog zijn...
Om te voorkomen, dat Rotterdamse trams niet veelvuldig meer voorkomen binnen dit thema, een paar plaatjes van de 606, genomen op 22 september 2017, ik meen op het Oostplein, maar als dat fout is zal ik snel gecorrigeerd worden....
Om te voorkomen, dat Rotterdamse trams niet veelvuldig meer voorkomen binnen dit thema,
Geen Tatra's meer in Potsdam.....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20210731-153124-610643c8733f0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20210731-153124-610643c8733f0.jpg)
Maar wel in Schöneiche bei Berlin 🙃
Dank, eemstede voor de weergaloze tip.
Vandaag staat ln68 op het programma, naar Alt Schmökwitz, de lijn van mn Atlastrammetje. Voor de verbondenheid, zeg maar.... 🙃😋
Voor de 2 assige Atlas trams "type Gotha" had je beter kunnen afreizen naar de vlakbij gelegen Straßenbahn Woltersdorf, daar rijden de oude trams nog altijd alsof het nog de DDR tijden zijn.Hmm, dat moet nog lukken......
Dank, eemstede voor de weergaloze tip.
En hoe vond je de tip en trip om naar Woltersdorf te gaan :)Minstens zo goed. Kers op de taart. Waarvan men bij de bakker op de hoek de stukken per kilo verkocht trouwens.... ;D
Die op 1 na laatste foto, ik heb hem al een paar keer zitten bekijken, uitvergroot, kijken wat de echte vormen van dat schuine gebouw met kleurschildering nu eigenlijk zijn. Heel bijzonder. Een hoek loopt door de punt van de boot. Het ronde venster is open en daardoor zie je de muur van het gebouw waar dit tegenaan is gebouwd. Een beetje een Escher puzzel. Greatief, speels. Heb je daar nog een foto van uit een andere hoek?
Sorry dat dit een beetje van het onderwerp afdwaalt.
Hallo,En als servicetram nog te krijgen.....
Nee, het model is van BeKa Modellbau.
Link: https://www.eurotrainhobby.com/beka-man-tw-tram-dresden-unpowered/p1806c87
Google verder even Woltersdorf en sluis.
Minstens zo goed. Kers op de taart. Waarvan men bij de bakker op de hoek de stukken per kilo verkocht trouwens.... ;D
Ronald: eind van de Mekelweg in Delft, waar al jaren lijn 19 had moeten rijden....
.....De zwarte piramides dienen ter voorkoming van spoorlopers......
Wat een lelijke trams.Inderdaad. Spuuglelijk , tot je weet dat het een zijderups verbeeld of een verwijzing naar de scheepvaart. Maakt het gelijk heel anders.
Ik hou er van!
Heeft toch een unieke uitstraling.
Wat anders dan de zoveelste combino bijvoorbeeld.
Het was vroeger toch wel makkelijker fotograferen als nu met die lange gelede trams.Minder auto’s, dat scheelt ook een jas.
Wat nu irritant is, zijn de lijn- en richtingaanduidingen.
Een omleidingsroute is amper vast te leggen, bij vaak ontberen van lijncijfer op de foto.
Groet.
Ronald
:)
Je bedoelt: mooi van lelijkheid?
En alles weet.
Groet.
Ronald
Inderdaad. Spuuglelijk , tot je weet dat het een zijderups verbeeld of een verwijzing naar de scheepvaart. Maakt het gelijk heel anders.
Mooi stukje Rotterdamse geschiedenisles! (y)
Mja, dr rijden hier niet zoveel trams. (Zeeland).
Half november weer, Berlijn eo.......
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img246-6165703577593.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img246-6165703577593.jpg)
Geen h0 meer, Mark?
:)
Mooi zo'n sterrenhemelstation.
Hoe is het met de tram in Eemstede, Frank?
Ronald
40 jaar ongebruikt???? Wat steekt daarachter?Moet de boeken er even exact op naslaan, maar zo uit mijn hoofd is dit nog een project van vóór de decentralisatie in België. Het geld voor de aanleg van de megalomane tramlijnen kwam uit Brussel (Vlaanderen had in Antwerpen immers óók tramtunnels gekregen) maar het geld voor de exploitatie was er in Charleroi domweg niet. Daarom bleven lijnen ongebruikt liggen en dat duurt nu dus al 40 jaar. Wat ook nog meespeelde was dat de vervoersvraag met het instorten van de staalindustrie en de opkomst van de auto sterk was afgenomen en waar de oude tramlijnen in de hoofdstraten reden lagen de nieuwe stations verder uit elkaar en een paar straten verder. De vervangende bus kon het vervoer dus prima aan en was goedkoper in exploitatie.
Frank: de oude crème en later oranje wagens waren ook alle tweerichtingsverkeer wagens?Ik ben dan wel geen Frank...
Beneden de grens is 't makkelijker: De Lijn, Brusselse Tram en de Waalse TEC .Nou…. De Lijn rijdt met trams in Antwerpen, Gent en langs de kust. En dan worden er ook nog wel eens trams onderling uitgewisseld vanwege seizoenspieken. 8)
KustLijn: er zouden inmiddels voldoende nieuwe CAF-Urbos in dienst zijn. Antwerpse Albatrossen hoeven niet meer naar de Vlaamse kust .
Na de Albatros, de HermeLijn, de nieuwe naam voor deze KustCAFs: ZeeLijner
Voor de liefhebbers van historische Buurtspoorwegen net ten zuiden van Wernhout: https://www.oudwezelopdefoto.be/p626465920 (Daems, Nuyens)
Dat zijn ramen uit het oorspronkelijke Amerikaanse ontwerp uit 1929, genaamd standee windows, zodat staande passagiers ook naar buiten konden kijken. De gewone ramen veel groter maken, kon blijkbaar (toen) niet vanwege de noodzakelijke stevigheid van de constructie.
Gelede Brusselaars zijn jongere achterneven, zonder de bovenvenstertjes in de flank.
De eerste Belgische PCC-trams hadden nog de 'Amerikaanse' indeling van zijramen. (onder- + boven-zijramen)
Dat zijn ramen uit het oorspronkelijke Amerikaanse ontwerp uit 1929, genaamd standee windows, zodat staande passagiers ook naar buiten konden kijken. De gewone ramen veel groter maken, kon blijkbaar (toen) niet vanwege de noodzakelijke stevigheid van de constructie.
Zo vroeg al? Ik weet dat er voor Toronto jaren later nog PCC’s zijn gebouwd, maar dat is natuurlijk ook geen US.
Wat anders dan "Rotterdams geweld".Mehano?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211201-170816-min-61a79f7a62f6e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211201-170816-min-61a79f7a62f6e.jpg)
Dat noem ik ook PCC's, er is alleen geen licentie over betaald :-) ...
...... Vooral de trolleystang vind ik boeiend, evenals de vorm van sommige.En dat dan in model. Ik droom er van ;)
Op die foto zit ik met TS secr. Jan van Leeuwen de gaten op te zuiveren tbv het klinken bij de RTM.
Dat onderstel was bedoeld voor de Union motorwagen GVB 72 die ivm de subsidies tot 2014 als
HTM 2 in den Haag zou verblijven.
Mvrgr
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211208-150607-min-61b1b7cef3ce0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211208-150607-min-61b1b7cef3ce0.jpg)
Er rijden ook fleuriger trams in de Maasstad...
Toch niet die met die blauwe verlichtingsarmenturen, Frank?
Gr.
Ronald
De kentekenplaten waren blauw-wit.Heel donkerblauw dan...
Niet alles was zwart....
:)
Ronald
Ik lees zojuist advertentie van RET.De RET schrijft zelf:
10 januari gaat nieuwe dienstregeling in.
Lijn 4 wordt rijdt dan niet meer naar het Marconiplein, wordt ingekort naar het oude eindpunt Heemraadsplein.
Lijn 4 werd destijds verlengt naar het Marconiplein als compensatie voor het verdwijnen van lijn 8 die werd opgeheven bij de opening van de metrolijn naar het Marconiplein.
Ronald
;D De 12 jaar oude Lage Erfbrug waarover lijn 4 tot voor kort reed is sinds vandaag gestremd wegens bij inspectie geconstateerde scheuren.De oudste Citadissen zijn onderhand al bijna 20 jaar oud. 8)
Zou men zich bij het ontwerp hebben verkeken op het gewicht van de huidige trams?
Een van de Heen en Weer schepen die onlangs in het Charloisdraadje langsvoeren dobbert al jaren bij het Aelbrechtsplein.Wordt dit nu een botendraadje ???
Als je wil weten waar de anderen bussen gebleven zijn, waarschijnlijk met de Noorderzon vertrokken ;DMAN?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roro-MSS-Vera-Roro-SL-1-61d3010a1f346.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roro-MSS-Vera-Roro-SL-1-61d3010a1f346.jpg)
Daar ben ik stilletjes mee bezig. Gaat hoofdzakelijk over anno nu, maar met veel historische verwijzingen. Even geduld nog.Leuk, ik wacht ff af 🙂
Hans
De (model)tramdraadjes lijken wel wat opgedroogd.Hier net. Eerder doordat het onderdeel vormt van, en momenteel andere dingen voorgaan.
Door corona?
Ronald
Bij de modernisering van de tramlijn Utrecht - Nieuwegein - IJsselstein is een "apart geval" komen te vervallen. De halte "St Antoniusziekenhuis" in Nieuwegein was vanaf het begin voorzien van een kopspoor. Dit kon vanuit de richting Utrecht worden bereikt door een wisselverbinding. De gedachte was dat voor, tijdens en na bezoekuren, hier (extra) trams konden eindigen danwel beginnen. In de praktijk is het misschien enkele malen voor gekomen, maar een reguliere bediening volgens dienstregeling is er volgens mij nooit geweest.
Ik kan me niet meer goed herinneren of er nog meer tramwagens in de Keenstraat stonden Ronald, volgens mij niet. Wel dat remise Delfshaven inmiddels als trammuseum in gebruik was en dat op de achterste sporen van de "Koot" ander overtollig en museums materieel stond.In de loods aan de Keenstraat werd gewerkt aan de RET 509. Verder stond er zoutwagen 2025. Ook stond er de bak van de RET 187 en werd er gewerkt aan het vernieuwen van
@ Richard, post 886. Mw 242?Ja, dat moet 'm zijn. De ramen zijn inmiddels wel gedicht ivm de asbest en de aanrijdingschade moet ook nog even gerepareerd worden :-\
Het zal ongetwijfeld die wagen zijn, op pagina.44 post 651 de huidige staat ???
Groet
Ronald
In de loods aan de Keenstraat werd gewerkt aan de RET 509. Verder stond er zoutwagen 2025. Ook stond er de bak van de RET 187 en werd er gewerkt aan het vernieuwen vanMooi is dat, die gebundelde kennis op het forum (y) dank voor de aanvulling.
het onderstel van wat nu, samen met die bak, de RET 387 ahr is.
Mvrgr