Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door RetroJack
Vandaag om 16:44:24
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door bellejt
Vandaag om 16:40:21
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:38:22
Een nieuw baantje op Micromodules door MacArthur
Vandaag om 16:28:15
Fleischmann 1306 O&K op Piko Spoor met bedding door Te 2/2
Vandaag om 16:25:46
SBB eurofima rijtuigen. door Luc2000
Vandaag om 16:25:14
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 16:22:58
Miwula gehackt door Falkenberg
Vandaag om 16:22:56
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:00:39
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 15:59:47
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:54:31
Overstap naar HTM door Eric B
Vandaag om 15:32:45
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 15:24:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Huup
Vandaag om 15:12:24
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Jelmer
Vandaag om 15:05:54
DE-I en DE-II gekoppeld rijden door 008200
Vandaag om 14:43:54
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door RobertH
Vandaag om 14:31:21
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
Vandaag om 14:30:57
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
Vandaag om 14:28:37
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:02:21
vraag vierassige rongenwagen NS Vitrains tijdperk 3 door Alewijn
Vandaag om 13:40:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:12:25
Model cipressen in 1:87 door grove den
Vandaag om 13:09:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
Vandaag om 13:00:11
Miskoop???? door grossraumwagen
Vandaag om 12:32:49
Amsterdam Westhaven - vlothaven 1/87 door dretsome
Vandaag om 12:29:34
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 12:06:47
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:05:59
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 11:50:06
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door Syb030
Vandaag om 11:35:55
  

Auteur Topic: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO  (gelezen 14705 keer)

Ruben90

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
  • NS tp V / VI
    • https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102521.0
Re: Raccordement Hamerveld NL tp. IV / V H0 (voorheen: Baanplan Dieseldam)
« Reactie #30 Gepost op: 18 April 2021, 18:54:16 »
@ Rogier: Bedankt voor de info! Over het koelbedrijf ben ik nog aan het nadenken. Zeker omdat er tegenwoordig geen interfrigowagens meer rondrijden achter een 2400 en omdat deze ook niet meer geladen of gelost worden bij een koelbedrijf met perron. Misschien kan ik nog ergens oude foto’s vinden waar ik wat maten kan inschatten.

@ Bas: Thnx!

Nog even een vraag hier: Mijn plan is om een losweg aan te leggen tussen de 2 sporen op de foto hieronder. Nu is het achterste spoor vooral bedoeld om een loc om te laten lopen als deze bij het koelbedrijf wagens heeft geplaatst. Het voorste spoor is wel bedoeld om meerdere (gesloten)wagens te plaatsen. Nu twijfel ik een beetje of het wel zo realistisch is om de losweg tussen de sporen te plaatsen. Uiteraard heb ik wel wat foto’s gezien van verschillende emplacementen met een losweg. Echter is het voor mij niet duidelijk wat het meest realistisch oogt. Heeft iemand een idee?:

Met vriendelijke groet,

Ruben Räkers

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Raccordement Hamerveld NL tp. IV / V H0 (voorheen: Baanplan Dieseldam)
« Reactie #31 Gepost op: 18 April 2021, 19:18:26 »
Ik denk dat je naar oude foto's van tijdperk III moet gaan zoeken.

Zoals deze foto bv:   

https://www.klassiekebeveiliging.com/Foto/images/Avh(3).jpg

In tijdperk III had je gewoon nog heel veel kleine en knusse emplacementen met loswegen.

https://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenAvh.htm

« Laatst bewerkt op: 18 April 2021, 19:20:23 door Spoor010 »
Met een vriendelijke groet uit Capelle aan den IJssel, Frank.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3116
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« Reactie #32 Gepost op: 20 April 2021, 08:44:02 »
Via google kwam ik toch weer op dit forum uit  ;D. Zou een verhoogde losweg iets zijn om wat dynamiek aan je raccordement toe te voegen?

Je kan dan het omloopspoor achter langs de verhoging laten lopen, en het voorste spoor erin laten eindigen (ik nzou denk ik dan voor 1 zijde gaan). Dan kan er ook vanaf 1 zijkant geladen/gelost worden en ook vanaf de kop. Geeft meer mogelijkheden voor verschillend materieel zoals bv rongenwagens? Maar ik ken je materieelpark niet  ;D

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95525.0

Groeten,
Rogier

Ruben90

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
  • NS tp V / VI
    • https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102521.0
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« Reactie #33 Gepost op: 20 April 2021, 19:53:25 »
@ Spoor010: Bedankt voor de tips! Heb veel mooie plaatjes gezien die eventueel ook later bij een toekomstig project van toepassing kunnen zijn.  (y)

@ Rogier: Hier eigenlijk hetzelfde verhaal.  :P Voor een verhoogde laad/losplaats liggen mijn sporen denk ik net iets te ver uit elkaar en daarnaast zal het ook wel heel krap gaan worden met de beschikbare ruimte. Het idee is overigens wel leuk. Misschien dat ik in de toekomst nog weleens zoiets wil gaan bouwen. :)

Hier op het forum zag ik het draadje Oude NL scans en video's: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61330.15
Op pagina 2 staan een paar foto's van de losweg in Hoogeveen die ik echt fantastisch vind. Hoewel de losweg daar meer op straatspoor lijkt, vind ik het wel echt iets hebben.
Wat ik zou kunnen doen is van het voorste spoor straatspoor maken en de bestrating vanaf de voorkant van de baan tot ongeveer halverwege de ruimte tussen de 2 sporen in leggen. De ruimte die overblijft tot het achterste spoor kan ik gebruiken om wat struiken te planten. Hierdoor valt gelijk niet meer op dat dit maar een kort omloopspoortje is. Het idee dat een loc gedeeltelijk achter wat hogere stuiken verdwijnt kan ook best een leuk effect hebben.

Iemand overigens een idee waar styreenplaten met klinkers in visgraatmotief te krijgen zijn? Volgens mij zag ik ooit iets van Goovermodels voorbij komen lang geleden, maar die zijn er niet meer.. Slaters heeft ze ook niet en zelf laten laseren is behoorlijk aan de prijs.
Met vriendelijke groet,

Ruben Räkers

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3116
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« Reactie #34 Gepost op: 21 April 2021, 09:48:54 »
Hoi Ruben,

Je idee lijkt mij een goed idee, om het eerste spoor in de straat te leggen met daarnaast een losweg. Je zou de losweg eventueel nog kunnen ophogen met daarachter een struikenrij? Maar sowieso kan je met straatspoor goed los met details  (y).

Groeten,
Rogier


Ruben90

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
  • NS tp V / VI
    • https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102521.0
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« Reactie #35 Gepost op: 26 April 2021, 20:26:27 »
@ Rogier: Het wordt een vlakke losweg zodat er aan beide kanten van het spoor ruimte is om te laden en lossen. (y) Hier vast het begin:




Zoals te zien ben ik de boel vast aan het ophogen voor de bestrating. De onderste laag is 2mm dik kurk en daarop zit een laag 1mm dik karton tot tegen de railspijkers aan. Hierop zit dan weer een laag 0,5mm karton tot tegen de railstaaf aan. De toplaag is nog onderweg en zal bestaan uit Slaters baksteenplaat in halfsteensverband.

Verder heb ik nog een roestig detail gemaakt voor op het stukje terrein vooraan op de baan:




De roestige pijpen heb ik gemaakt van een rietje waar je normaal gesproken een shake van een bekende fastfoodtent mee naar binnen slurpt. Daaronder liggen 3 stukjes Evergreen 2,5mm H-column. De roestkleur heb ik gemaakt door eerst een laag Tamiya XF-68 te gebruiken en daarna met een penseel Revell 37 Ziegelrot te tamponeren. Toen dit zo goed als droog was heb ik met sterk verdund zwart/grijs het geheel nog wat viezer gemaakt. Hopelijk is mijn bestrating snel binnen, dan volgt er uiteraard binnenkort weer een update. 8)
Met vriendelijke groet,

Ruben Räkers

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9044
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« Reactie #36 Gepost op: 27 April 2021, 21:43:41 »
Hoi,

Zeer fraai werkje, die buizen.

Een baan hoeft niet groot te wezen voor mooie beelden.

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Ruben90

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
  • NS tp V / VI
    • https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102521.0
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« Reactie #37 Gepost op: 01 May 2021, 17:52:15 »
@ Koen: Bedankt!  :)
Helemaal mee eens! Vaak vind ik de kleinere banen met veel details een stuk mooier. (y)

Inmiddels ligt de losweg netjes op zijn plek. Enige punt waar ik nog over twijfel is het stukje tegen de achtergrond. Achter de gele plukken gras kan er een betonnen schutting komen of er komt een flinke achtergevel van een loods. Voordeel van een loods is dat dit een groot deel van de achtergrond in kan vullen. Nog even over denken..  :angel:

Voor de rest natuurlijk plaatjes:

De Lantaarnpaal staat uiteraard precies op een plek waardoor de volgende net buiten de baan staat.




Ook aan de stroomvoorziening op het industrieterrein is gedacht.


Tussen de losweg en het achterste spoor komen nog wat hogere struiken.


Twee wagens staan klaar om gelost te worden.

Binnenkort maar eens wat struiken maken en bedenken of er een schutting of loods tegen de achtergrond komt.

Met vriendelijke groet,

Ruben Räkers

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5140
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« Reactie #38 Gepost op: 01 May 2021, 18:52:59 »
Misschien is een backdrop loods oid leuk om in de achterwand te integreren?

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3116
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« Reactie #39 Gepost op: 06 May 2021, 09:49:22 »
Mooi geworden Ruben!

Je kan ook voor beide gaan, om het uitzicht wat te breken? Dus ergens een schutting, en aan de andere kant een loods? Die loods geeft wel weer meer rangeermogelijkheden, zodat je daar wagonnen kan plaatsen.

Groeten,
Rogier

Ruben90

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
  • NS tp V / VI
    • https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102521.0
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« Reactie #40 Gepost op: 06 May 2021, 17:00:23 »
@ Bas: Een goed idee! Hier ben ik aan begonnen. (y)

@ Rogier: Bedankt! Beide opties zijn een beetje teveel op dat kleine stukje, maar eventueel kan er nog wel zoiets achteraan in het midden op de baan komen. Dat is nu nog een kale vlakte. :angel:

Weer wat kleine voortgang: de gevel van de loods is af en heb ik even los op de baan gezet om te kijken hoe dat smoelt. Verder heb ik vast wat struiken geplaatst, hier komen er nog een aantal bij.
Rechts achter in de hoek zou eventueel nog een boom passen of nog wat meer struiken. In ieder geval mag het een wat verlaten hoekje worden.

De gevel van de loods op zijn plek, het flesje lijm zorgt ervoor dat de gevel rechtop blijft staan:


Er komt nog wat meer groen tussen de losweg en het achterste spoor:

Met vriendelijke groet,

Ruben Räkers

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« Reactie #41 Gepost op: 06 May 2021, 17:15:22 »
Hoi Ruben,

De loods oogt wat aan de lage kant.
Of is dat gezichtsbedrog?
Misschien ziet het er weer net anders uit als de wagons op het achterste spoor staan.
Met een vriendelijke groet uit Capelle aan den IJssel, Frank.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3116
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« Reactie #42 Gepost op: 06 May 2021, 21:06:48 »
Hoi Ruben,

Ik bedoelde inderdaad langs de lange zijde  ;D anders wordt het wel wat geprop inderdaad....

De gevel voor de loods vind ik fraai gelukt, zeker qua vervuiling. Ik wil niet te veel afbreuk doen aan je mooie werk, maar mag ik een tip geven? Zou het een idee zijn om met diepteverschillen te werken, om het zo wat minder statisch te maken? Bv de blauwe toprand iets uit te laten steken naar voren?

Groeten,
Rogier

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8946
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« Reactie #43 Gepost op: 07 May 2021, 09:40:36 »
Mooie ontwikkelingen Ruben!
Waar komen die baksteenplaten op de losweg vandaan? Heb je een artikelnummer?

Groet,
Michel

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« Reactie #44 Gepost op: 08 May 2021, 15:04:48 »
Hoi Ruben,

Ik kwam deze foto nog voor je tegen op het internet.

http://lolkebijlsma.com/ns6409_franeker_oost_19900620_lhb.jpg

Met een vriendelijke groet uit Capelle aan den IJssel, Frank.