De rechter is een wagen met houten deuren, dus in elk geval geen 'groentenwagen' uit de serie uit 1947-1954 (de zgn. vierdeurs- of groentenwagen). De vooroorlogse types ken ik niet zo goed.
Die van mij: in afleveringstoestand rond 1930.
Maar dan moet je er nog wel een stoomverwarmingsleiding onder hangen!
Het ultieme antwoord komt weer van Stationsspotter:---Links een gewone S-CHO (40 84 980 0 522-7), dan een Hongaar (30 84 980 0583-1, bij de VSM beland) en een CHRKS (30 84 980 0 507-0, bij de SHMbeland)Omdat sommige nummerseries vol raakten werden vele nummers dubbeluitgegeven.Zo heeft er lange tijd een terreinwagen 980 0 522 in Zutphen gestaan, dieoorspronkelijk de S-CHR 4479 was, maar later verscheen inderdaad een 980 0522 met depot Assen, die als S-CHO 6932 ter wereld was gekomen.980 0 583De Hongaar hoorde in Hoogeveen thuis en was in april 1979 ontstaan uit de156 3 227. Daarvoor was dit (administratief) de 151 0 230. Hetoorspronkelijke nummer was 20972.980 0 507 Dit is er inderdaad een uit de 800 wagens tellende serie CHRKS 24576-25000,31001-31375 (ook hier raakte de eerste serie vol).Oorspronkelijk was het de 24676 (Werkspoor, 1929). In januari 1967 kreeg hijzijn UIC-1 nummer 21 84 101 0 060.Vijf maanden later, in juni 1967 dus, werd hij ter beschikking gesteld vanhet Spoorweg Bouw Bedrijf en dientengevolge vernummerd in 30 84 949 1 065. Hij werd in september 1973 aan de kant gezet, maar in plaats van sloopgloorde nog een toekomst als terreinwagen.In maart 1974 werd de wagen onder het nummer 30 84 980 0 507 in dienstgesteld. In principe hoorde de wagen in Meppel thuis maar hij heeftinderdaad lange tijd in Hoogeveen gestaan.Op 12 maart 1994 werd de wagen (en ook de beide andere op de foto zichtbarewagens) uit het wagenpark afgevoerd.De Hongaar kwam terecht bij de VSM en de zogenoemde "Achttienluiker" bij deSHM en wordt momenteel opgeknapt.****************Dirk