Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 15:16:03
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 14:59:47
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 14:46:54
Kortsluiting bij wissels door Spoorloos
Vandaag om 14:09:39
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:20:27
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
  

Auteur Topic: Oude NL scans en video's  (gelezen 32399 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: Oude NL scans en video's
« Reactie #15 Gepost op: 05 november 2014, 16:25:54 »
De rechter is een wagen met houten deuren, dus in elk geval geen 'groentenwagen' uit de serie uit 1947-1954 (de zgn. vierdeurs- of groentenwagen). De vooroorlogse types ken ik niet zo goed.
Klopt is dan ook een vooroorlogse groentenwagen. Is al bevestigd door Hans Nahon, alleen dacht ik dat deze wagen inmiddels bij de SGB was ondergebracht.

Die van mij:



in afleveringstoestand rond 1930. Ook de ex-HSM rijtuigen hadden houten deuren. De wagen op de foto is een omgebouwde groentenwagen, waarin alle roosters zijn verwijderd.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

hans nahon

  • Gast
Re: Oude NL scans en video's
« Reactie #16 Gepost op: 05 november 2014, 17:16:18 »
Die van mij:
in afleveringstoestand rond 1930.

Maar dan moet je er nog wel een stoomverwarmingsleiding onder hangen! (al zijn ze die bij de SHM ook vergeten....)

- hans -

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Oude NL scans en video's
« Reactie #17 Gepost op: 06 november 2014, 13:25:24 »
Het ultieme antwoord komt weer van Stationsspotter:
---
Links een gewone S-CHO (40 84 980 0 522-7), dan een Hongaar (30 84 980 0
583-1, bij de VSM beland) en een CHRKS (30 84 980 0 507-0, bij de SHM
beland)
Omdat sommige nummerseries vol raakten werden vele nummers dubbel
uitgegeven.
Zo heeft er lange tijd een terreinwagen 980 0 522 in Zutphen gestaan, die
oorspronkelijk de S-CHR 4479 was, maar later verscheen inderdaad een 980 0
522 met depot Assen, die als S-CHO 6932 ter wereld was gekomen.

980 0 583
De Hongaar hoorde in Hoogeveen thuis en was in april 1979 ontstaan uit de
156 3 227. Daarvoor was dit (administratief) de 151 0 230. Het
oorspronkelijke nummer was 20972.

980 0 507
Dit is er inderdaad een uit de 800 wagens tellende serie CHRKS 24576-25000,
31001-31375 (ook hier raakte de eerste serie vol).
Oorspronkelijk was het de 24676 (Werkspoor, 1929). In januari 1967 kreeg hij
zijn UIC-1 nummer 21 84 101 0 060.
Vijf maanden later, in juni 1967 dus, werd hij ter beschikking gesteld van
het Spoorweg Bouw Bedrijf en dientengevolge vernummerd in 30 84 949 1 065.
Hij werd in september 1973 aan de kant gezet, maar in plaats van sloop
gloorde nog een toekomst als terreinwagen.
In maart 1974 werd de wagen onder het nummer 30 84 980 0 507 in dienst
gesteld. In principe hoorde de wagen in Meppel thuis maar hij heeft
inderdaad lange tijd in Hoogeveen gestaan.
Op 12 maart 1994 werd de wagen (en ook de beide andere op de foto zichtbare
wagens) uit het wagenpark afgevoerd.

De Hongaar kwam terecht bij de VSM en de zogenoemde "Achttienluiker" bij de
SHM en wordt momenteel opgeknapt.
****************

Dirk

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: Oude NL scans en video's
« Reactie #18 Gepost op: 06 november 2014, 13:52:03 »
Maar dan moet je er nog wel een stoomverwarmingsleiding onder hangen!
:-[  Een stoomverwarmingsleiding? Waar diende die dan voor? Moesten deze wagens meerijden in een personentrein? Groenten verwarmen lijkt me niet de bedoeling. Ik heb hem op de afleveringsfoto ook niet zien zitten, maar misschien eens beter kijken. Ik heb die dingen wel liggen als messing gietdeel van Philotrain.



Ik zie alleen 2 remleidingen en een loshangende schalm van de koppeling.


mvg,
Ivo

P.S. Dit bericht en dat van Hans horen misschien meer thuis in mijn bouwdraadje van de CHKRS van Dutzrail
« Laatst bewerkt op: 06 november 2014, 13:54:11 door Ivo tB. Reden: Opmerking toegevoegd »
mvg,
Ivo

*

Jelle Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
    • Nederlandsche Tramweg Maatschappij
Re: Oude NL scans en video's
« Reactie #19 Gepost op: 06 november 2014, 15:28:56 »
Ik was acht maanden later in Hoogeveen, hier hetzelfde trio:













Groeten van Jelle Jan

PKM

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • Trainsandtrucks.nl
Re: Oude NL scans en video's
« Reactie #20 Gepost op: 06 november 2014, 16:25:20 »
Mooie foto's Jelle Jan.
Stond de fabriek er toen nog? (en heb je daar toevallig ook foto's van gemaakt?)

Peter

Jelle Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
    • Nederlandsche Tramweg Maatschappij
Re: Oude NL scans en video's
« Reactie #21 Gepost op: 06 november 2014, 17:12:18 »
Ik herinner me dat het perron in Hoogeveen destijds aan het noordeinde een wegzwenkbaar gedeelte had ten behoeve van een afbuigend industriespoor. Gaat het om dat spoor? Hoe dan ook, daar heb ik helaas geen foto's van gemaakt.

Iemand anders wel:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Perron_Hoogeveen-IV.JPG
en
http://www.stationsinfo.nl/Hoogeveen.htm
« Laatst bewerkt op: 06 november 2014, 17:14:56 door Jelle Jan »

PKM

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • Trainsandtrucks.nl
Re: Oude NL scans en video's
« Reactie #22 Gepost op: 06 november 2014, 17:58:17 »
Nee, dat bedoel ik niet (dat bestond wel inderdaad). Bij het emplacement (achter de wagons) stond een aluminiumfabriek (als ik het goed heb) met een aansluiting. Ik ben nog op zoek naar beelden daarvan.

PKM

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • Trainsandtrucks.nl
Re: Oude NL scans en video's
« Reactie #23 Gepost op: 07 november 2014, 10:25:02 »
Het vervolg op de 'Treinen in Groningen 09-2001' video begint aan de westkant van Groningen Centraal, waar de gipstrein richting Delfzijl (als ik het goed heb), getrokken door de 6504 voorbij komt.
Hierna passeren enkele wadlopers de revue, van en naar  Roodeschool / Delfzijl / Leeuwarden.

Het laatste deel is opgenomen in Delfzijl, waar ik een kort bezoek bracht (kort omdat de trein richting Onnen al weer aan zijn terugreis begon toen ik aankwam). Snel er achteraan en bij Stedum ben ik uitgestapt en heb de 6418 laten passeren.

http://www.youtube.com/watch?v=vd5LsSQETPI

Veel kijkplezier,

Peter

hans nahon

  • Gast
Re: Oude NL scans en video's
« Reactie #24 Gepost op: 08 november 2014, 15:40:16 »
Het ultieme antwoord komt weer van Stationsspotter:
---
Links een gewone S-CHO (40 84 980 0 522-7), dan een Hongaar (30 84 980 0
583-1, bij de VSM beland) en een CHRKS (30 84 980 0 507-0, bij de SHM
beland)
Omdat sommige nummerseries vol raakten werden vele nummers dubbel
uitgegeven.
Zo heeft er lange tijd een terreinwagen 980 0 522 in Zutphen gestaan, die
oorspronkelijk de S-CHR 4479 was, maar later verscheen inderdaad een 980 0
522 met depot Assen, die als S-CHO 6932 ter wereld was gekomen.

980 0 583
De Hongaar hoorde in Hoogeveen thuis en was in april 1979 ontstaan uit de
156 3 227. Daarvoor was dit (administratief) de 151 0 230. Het
oorspronkelijke nummer was 20972.

980 0 507
Dit is er inderdaad een uit de 800 wagens tellende serie CHRKS 24576-25000,
31001-31375 (ook hier raakte de eerste serie vol).
Oorspronkelijk was het de 24676 (Werkspoor, 1929). In januari 1967 kreeg hij
zijn UIC-1 nummer 21 84 101 0 060.
Vijf maanden later, in juni 1967 dus, werd hij ter beschikking gesteld van
het Spoorweg Bouw Bedrijf en dientengevolge vernummerd in 30 84 949 1 065.
Hij werd in september 1973 aan de kant gezet, maar in plaats van sloop
gloorde nog een toekomst als terreinwagen.
In maart 1974 werd de wagen onder het nummer 30 84 980 0 507 in dienst
gesteld. In principe hoorde de wagen in Meppel thuis maar hij heeft
inderdaad lange tijd in Hoogeveen gestaan.
Op 12 maart 1994 werd de wagen (en ook de beide andere op de foto zichtbare
wagens) uit het wagenpark afgevoerd.

De Hongaar kwam terecht bij de VSM en de zogenoemde "Achttienluiker" bij de
SHM en wordt momenteel opgeknapt.
****************

Dirk

Hoewel het ultieme antwoord, toch enkele kanttekeningen:

De achterste wagen is geen gewone S-CHO, maar zoals eerder geschreven een naar stukgoedwagen verbouwde wagen. Dat is goed te zien op de foto's van Jelle Jan: de plankenwand is vervangen door een plaatstalen wand. Deze wagens hadden bovendien opvulplaten achter de buffers om de even lang te maken als hun voorgangers, de vierdeurswagens. Dat is op de foto's ook te zien.
Voor alle zekerheid ook de wagennummers: in mei 1957 afgeleverd door Werkspoor als S-CHO 6932, in mei 1966 UIC-nummer 01 84 127 1 395-2 (was dus een EUROP-wagen), in september 1979 in dienst als stukgoedwagen 20 84 122 0 638-4 en met dat nummer in oktober 1984 terzijde gesteld. In augustus 1986 werd de wagen met nummer 40 84 980 0 522-7 beschikbaar gesteld voor de opslag van strooizout voor het station Assen maar stond het grootste deel van zijn restleven werkloos in Hoogeveen.
De genoemde wagen in Zutphen heeft niets met dit verhaal te maken. Die had nummer 30 84 980 0 522-9, een ander nummer dus.

Terreinwagen 30 84 980 0 507-0 hoorde niet in Meppel, maar werd op 20 maart 1974 verzonden naar Vries-Zuidlaren om daar te dienen als schuilgelegenheid voor het personeel van Wegonderhoud. De "baas" van dat personeel huisde wel in Meppel. Toen de wagen niet meer nodig was werd hij ter beschikking gesteld van de MBS en te Hoogeveen geplaatst als "opslagwagen".

Ook Hongaar 156 3 227 werd, in 1979, als "opslagwagen" ter beschikking gesteld van de MBS. Deze kwam in april 1979 met nummer 30 84 980 0 583-1 naar Hoogeveen, waar de 980 0 507 toen al aanwezig was. Door beide als "opslagwagen" beschikbaar te stellen kon voorlopig worden voorkomen dat de intussen overbodige wagens gesloopt werden. Ook binnen NS waren (op soms de juiste plekken) mensen aanwezig die meewerkten om oud materieel te behouden. Bewaren voor "museumdoeleinden" was echter vele malen moeilijker dan het ter beschikking stellen van een wagen voor opslag! Veel wagens bij de museumbedrijven zijn dan ook via deze omweg bewaard gebleven.

In 1994 werd het terrein van Hoogeveen opgeruimd. De drie aanwezige wagens werden aan museumbedrijven te koop aangeboden. De VSM kocht de Hongaarse wagen. De voormalige werkwagen werd gekocht door de SHM.
Voor de Gs-t was nog even belangstelling van de kant van de VSM, maar die zag achteraf af van de aankoop. Die werd daarna gesloopt. Van dit type wagen zijn echter relatief veel andere exemplaren bij de verschillende museumbedrijven (en ook het Openluchtmuseum in Arnhem) behouden.

PKM

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • Trainsandtrucks.nl
Re: Oude NL scans en video's
« Reactie #25 Gepost op: 10 november 2014, 09:34:13 »
Een bijgewerkte versie van de videobeelden van 1-10-2002, geschoten bij Groningen Losweg (toen daar nog wat te vinden was) met verbeterde schaling is toegevoegd.

http://www.youtube.com/watch?v=1BqeqF1xYhE

Op 1 oktober 2002 nam ik weer even de tijd om aan de zuidkant van Groningen het spoorse leven vast te leggen.
Eerst passeert een wadloper (NoordNed) richting Nieuweschans, waarna ik 'verhuis' richting de voormalige losweg van Groningen.
Ook hier passeert een wadloper richting Nieuweschans, maar leg ik ook de stopper richting Zwolle vast in de vorm van een Plan U.
Na nog een wadloper richting Windschoten, komt de intercity uit Zwolle (Koploper) voorbij.

De reden dat ik hier te vinden was, was de goederentrein uit Delfzijl, die voorbij zou komen (veel te laat, als ik me goed herinner).
Die dag was het een korte trein (getrokken door de 6488 van NS Cargo / NS goederen), maar bij toeval waren er 3 bollenwagens meegekomen.
Deze hebben vervolgens nog een aantal maanden in Onnen gestaan op een zijspoortje.
Tenslotte kwam ook nog een werktrein (leek wel een schouwtrein, gezien het naar boven gerichte raampje) voorbij van Strukton.

Veel kijkplezier,

Peter

PKM

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • Trainsandtrucks.nl
Re: Oude NL scans en video's
« Reactie #26 Gepost op: 12 november 2014, 16:19:03 »
Voorlopig de laatste oude NL film die ik heb gevonden op zolder.

http://www.youtube.com/watch?v=6a2ZmD_PeV8

Op 2 oktober 2002 stond ik op Zwolle CS om het spoorse leven hier vast te leggen.
We zien een getrokken personentrein (1765) richting Deventer, een buffel richting Almelo, de NedTrain rangeerlocomotief 402.
De electrische wisselsteller die bediend wordt en een Railhopper (SM90) uit Emmen die toen nog reden.
De stopper uit Groningen wordt nog gereden door twee Plan U stellen (met airco op het dak).
Ook de Plan V stellen (uit de richting Deventer) komen nog voorbij.
Een koploper (met doorloopkop, ver voor de revisie) mag natuurlijk niet ontbreken.
Aan het eind van de film wordt locomotief 6432 verplaatst door de 402 waarna een dubbeldekker (DD-AR als ik het goed heb) uit Amersfoort binnen komt rijden.
Ook het boemeltje uit Kampen wordt vastgelegd en als laatste zien we een intercity uit de richting Amersfoort (IC-4 en 2x IC3) met gekoppelde doorloopkop binnenkomen!
« Laatst bewerkt op: 12 november 2014, 19:38:21 door PKM »

PKM

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • Trainsandtrucks.nl
Re: Oude NL scans en video's
« Reactie #27 Gepost op: 14 november 2014, 23:23:58 »
Zo, de eerste twee foto's (NL) zijn gescand en ge-upload.
Genomen in Den Bosch tijdens Rail'96 (waar ik als 15 jarige jongen drie dagen mocht vertoeven) aan de stamlijn bij Cehave.


Klik op de foto voor de volgende.

Peter

PKM

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • Trainsandtrucks.nl
Re: Oude NL scans en video's
« Reactie #28 Gepost op: 19 november 2014, 22:05:57 »
En we gaan verder in (waarschijnlijk) eind 1999.


Klik op de afbeelding voor de volgende 3 foto's.

Koploper en NS Cargo 1623 (de laatste met containertrein) richting Amersfoort.
Alle vier (natuurlijk) genomen in Apeldoorn.

Peter

mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re: Oude NL scans en video's
« Reactie #29 Gepost op: 19 november 2014, 22:23:53 »
Ahhh, nostalgie! De Koploper die tot vlak voor de overweg stopt langs het perron  :D
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital