Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Jelmer
Vandaag
om 02:09:03
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
door
Peter J K
Vandaag
om 01:02:46
z21 Start opkrikken
door
Ronald Halma
Vandaag
om 00:11:52
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan
door
grossraumwagen
08 December 2025, 23:47:28
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht
door
Bahn-AG
08 December 2025, 23:32:47
Vermogen centrale
door
Ronald Halma
08 December 2025, 23:20:44
US diorama in H0
door
Wim Vink
08 December 2025, 22:53:18
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7
door
Gerard van de Weijer
08 December 2025, 22:38:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Robert vh Prutsert
08 December 2025, 22:29:27
Extra functie in Zimo MS450P22
door
Herb73
08 December 2025, 22:21:41
Da's Daz 2
door
defender
08 December 2025, 22:17:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
08 December 2025, 22:14:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Marc tramt
08 December 2025, 22:00:40
Modelspoorbaan van Einte
door
raymond erdtsieck
08 December 2025, 21:49:23
Reparaties aan je materieel: tips & tricks
door
Huup
08 December 2025, 21:46:54
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig?
door
henk
08 December 2025, 21:32:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Olaf
08 December 2025, 21:30:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
08 December 2025, 21:12:41
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22
door
Hans1963
08 December 2025, 21:05:22
BNLS Module “Wijhe”
door
Eric B
08 December 2025, 21:05:07
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
08 December 2025, 21:01:36
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
08 December 2025, 20:51:40
GoVolta treindienst naar Berlijn
door
borotof
08 December 2025, 20:37:46
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
08 December 2025, 20:35:26
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
08 December 2025, 20:33:31
Fotowedstrijd 2025
door
Bob R.
08 December 2025, 20:10:24
Aandrijving Roco 1189 krokodil
door
Klaas Zondervan
08 December 2025, 19:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
08 December 2025, 19:13:10
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
08 December 2025, 19:07:29
Wat spoor 1 brouwsels
door
Kees-Jan
08 December 2025, 19:05:37
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Kleine baantjes tot 0.5m²
|
Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
Omlaag
Auteur
Topic: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO (gelezen 14869 keer)
Ruben90
Offline
Berichten: 235
NS tp V / VI
Re: Raccordement Hamerveld NL tp. IV / V H0 (voorheen: Baanplan Dieseldam)
«
Reactie #30 Gepost op:
18 April 2021, 18:54:16 »
@ Rogier: Bedankt voor de info! Over het koelbedrijf ben ik nog aan het nadenken. Zeker omdat er tegenwoordig geen interfrigowagens meer rondrijden achter een 2400 en omdat deze ook niet meer geladen of gelost worden bij een koelbedrijf met perron. Misschien kan ik nog ergens oude foto’s vinden waar ik wat maten kan inschatten.
@ Bas: Thnx!
Nog even een vraag hier: Mijn plan is om een losweg aan te leggen tussen de 2 sporen op de foto hieronder. Nu is het achterste spoor vooral bedoeld om een loc om te laten lopen als deze bij het koelbedrijf wagens heeft geplaatst. Het voorste spoor is wel bedoeld om meerdere (gesloten)wagens te plaatsen. Nu twijfel ik een beetje of het wel zo realistisch is om de losweg tussen de sporen te plaatsen. Uiteraard heb ik wel wat foto’s gezien van verschillende emplacementen met een losweg. Echter is het voor mij niet duidelijk wat het meest realistisch oogt. Heeft iemand een idee?:
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Ruben Räkers
Spoor010
Offline
Berichten: 696
Re: Raccordement Hamerveld NL tp. IV / V H0 (voorheen: Baanplan Dieseldam)
«
Reactie #31 Gepost op:
18 April 2021, 19:18:26 »
Ik denk dat je naar oude foto's van tijdperk III moet gaan zoeken.
Zoals deze foto bv:
https://www.klassiekebeveiliging.com/Foto/images/Avh(3).jpg
In tijdperk III had je gewoon nog heel veel kleine en knusse emplacementen met loswegen.
https://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenAvh.htm
«
Laatst bewerkt op: 18 April 2021, 19:20:23 door Spoor010
»
Gelogd
Met een vriendelijke groet uit Capelle aan den IJssel, Frank.
spoorijzer
Offline
Berichten: 3233
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
«
Reactie #32 Gepost op:
20 April 2021, 08:44:02 »
Via google kwam ik toch weer op dit forum uit
. Zou een verhoogde losweg iets zijn om wat dynamiek aan je raccordement toe te voegen?
Je kan dan het omloopspoor achter langs de verhoging laten lopen, en het voorste spoor erin laten eindigen (ik nzou denk ik dan voor 1 zijde gaan). Dan kan er ook vanaf 1 zijkant geladen/gelost worden en ook vanaf de kop. Geeft meer mogelijkheden voor verschillend materieel zoals bv rongenwagens? Maar ik ken je materieelpark niet
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95525.0
Groeten,
Rogier
Gelogd
www.spoorijzer.nl
Ruben90
Offline
Berichten: 235
NS tp V / VI
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
«
Reactie #33 Gepost op:
20 April 2021, 19:53:25 »
@ Spoor010: Bedankt voor de tips! Heb veel mooie plaatjes gezien die eventueel ook later bij een toekomstig project van toepassing kunnen zijn.
@ Rogier: Hier eigenlijk hetzelfde verhaal.
Voor een verhoogde laad/losplaats liggen mijn sporen denk ik net iets te ver uit elkaar en daarnaast zal het ook wel heel krap gaan worden met de beschikbare ruimte. Het idee is overigens wel leuk. Misschien dat ik in de toekomst nog weleens zoiets wil gaan bouwen.
Hier op het forum zag ik het draadje Oude NL scans en video's:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61330.15
Op pagina 2 staan een paar foto's van de losweg in Hoogeveen die ik echt fantastisch vind. Hoewel de losweg daar meer op straatspoor lijkt, vind ik het wel echt iets hebben.
Wat ik zou kunnen doen is van het voorste spoor straatspoor maken en de bestrating vanaf de voorkant van de baan tot ongeveer halverwege de ruimte tussen de 2 sporen in leggen. De ruimte die overblijft tot het achterste spoor kan ik gebruiken om wat struiken te planten. Hierdoor valt gelijk niet meer op dat dit maar een kort omloopspoortje is. Het idee dat een loc gedeeltelijk achter wat hogere stuiken verdwijnt kan ook best een leuk effect hebben.
Iemand overigens een idee waar styreenplaten met klinkers in visgraatmotief te krijgen zijn? Volgens mij zag ik ooit iets van Goovermodels voorbij komen lang geleden, maar die zijn er niet meer.. Slaters heeft ze ook niet en zelf laten laseren is behoorlijk aan de prijs.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Ruben Räkers
spoorijzer
Offline
Berichten: 3233
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
«
Reactie #34 Gepost op:
21 April 2021, 09:48:54 »
Hoi Ruben,
Je idee lijkt mij een goed idee, om het eerste spoor in de straat te leggen met daarnaast een losweg. Je zou de losweg eventueel nog kunnen ophogen met daarachter een struikenrij? Maar sowieso kan je met straatspoor goed los met details
.
Groeten,
Rogier
Gelogd
www.spoorijzer.nl
Ruben90
Offline
Berichten: 235
NS tp V / VI
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
«
Reactie #35 Gepost op:
26 April 2021, 20:26:27 »
@ Rogier: Het wordt een vlakke losweg zodat er aan beide kanten van het spoor ruimte is om te laden en lossen.
Hier vast het begin:
Zoals te zien ben ik de boel vast aan het ophogen voor de bestrating. De onderste laag is 2mm dik kurk en daarop zit een laag 1mm dik karton tot tegen de railspijkers aan. Hierop zit dan weer een laag 0,5mm karton tot tegen de railstaaf aan. De toplaag is nog onderweg en zal bestaan uit Slaters baksteenplaat in halfsteensverband.
Verder heb ik nog een roestig detail gemaakt voor op het stukje terrein vooraan op de baan:
De roestige pijpen heb ik gemaakt van een rietje waar je normaal gesproken een shake van een bekende fastfoodtent mee naar binnen slurpt. Daaronder liggen 3 stukjes Evergreen 2,5mm H-column. De roestkleur heb ik gemaakt door eerst een laag Tamiya XF-68 te gebruiken en daarna met een penseel Revell 37 Ziegelrot te tamponeren. Toen dit zo goed als droog was heb ik met sterk verdund zwart/grijs het geheel nog wat viezer gemaakt. Hopelijk is mijn bestrating snel binnen, dan volgt er uiteraard binnenkort weer een update.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Ruben Räkers
NS264
Offline
Berichten: 9097
Het leven op de weg.
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
«
Reactie #36 Gepost op:
27 April 2021, 21:43:41 »
Hoi,
Zeer fraai werkje, die buizen.
Een baan hoeft niet groot te wezen voor mooie beelden.
Gr Koen.
Gelogd
Werkspoor modulen weer aktief.
Swalbenburg in N
de pauze stand.
Johnny Cash:
All I do is drive
.
Ruben90
Offline
Berichten: 235
NS tp V / VI
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
«
Reactie #37 Gepost op:
01 May 2021, 17:52:15 »
@ Koen: Bedankt!
Helemaal mee eens! Vaak vind ik de kleinere banen met veel details een stuk mooier.
Inmiddels ligt de losweg netjes op zijn plek. Enige punt waar ik nog over twijfel is het stukje tegen de achtergrond. Achter de gele plukken gras kan er een betonnen schutting komen of er komt een flinke achtergevel van een loods. Voordeel van een loods is dat dit een groot deel van de achtergrond in kan vullen. Nog even over denken..
Voor de rest natuurlijk plaatjes:
De Lantaarnpaal staat uiteraard precies op een plek waardoor de volgende net buiten de baan staat.
Ook aan de stroomvoorziening op het industrieterrein is gedacht.
Tussen de losweg en het achterste spoor komen nog wat hogere struiken.
Twee wagens staan klaar om gelost te worden.
Binnenkort maar eens wat struiken maken en bedenken of er een schutting of loods tegen de achtergrond komt.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Ruben Räkers
bask185
Offline
Berichten: 5180
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
«
Reactie #38 Gepost op:
01 May 2021, 18:52:59 »
Misschien is een backdrop loods oid leuk om in de achterwand te integreren?
Bas
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
spoorijzer
Offline
Berichten: 3233
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
«
Reactie #39 Gepost op:
06 May 2021, 09:49:22 »
Mooi geworden Ruben!
Je kan ook voor beide gaan, om het uitzicht wat te breken? Dus ergens een schutting, en aan de andere kant een loods? Die loods geeft wel weer meer rangeermogelijkheden, zodat je daar wagonnen kan plaatsen.
Groeten,
Rogier
Gelogd
www.spoorijzer.nl
Ruben90
Offline
Berichten: 235
NS tp V / VI
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
«
Reactie #40 Gepost op:
06 May 2021, 17:00:23 »
@ Bas: Een goed idee! Hier ben ik aan begonnen.
@ Rogier: Bedankt! Beide opties zijn een beetje teveel op dat kleine stukje, maar eventueel kan er nog wel zoiets achteraan in het midden op de baan komen. Dat is nu nog een kale vlakte.
Weer wat kleine voortgang: de gevel van de loods is af en heb ik even los op de baan gezet om te kijken hoe dat smoelt. Verder heb ik vast wat struiken geplaatst, hier komen er nog een aantal bij.
Rechts achter in de hoek zou eventueel nog een boom passen of nog wat meer struiken. In ieder geval mag het een wat verlaten hoekje worden.
De gevel van de loods op zijn plek, het flesje lijm zorgt ervoor dat de gevel rechtop blijft staan:
Er komt nog wat meer groen tussen de losweg en het achterste spoor:
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Ruben Räkers
Spoor010
Offline
Berichten: 696
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
«
Reactie #41 Gepost op:
06 May 2021, 17:15:22 »
Hoi Ruben,
De loods oogt wat aan de lage kant.
Of is dat gezichtsbedrog?
Misschien ziet het er weer net anders uit als de wagons op het achterste spoor staan.
Gelogd
Met een vriendelijke groet uit Capelle aan den IJssel, Frank.
spoorijzer
Offline
Berichten: 3233
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
«
Reactie #42 Gepost op:
06 May 2021, 21:06:48 »
Hoi Ruben,
Ik bedoelde inderdaad langs de lange zijde
anders wordt het wel wat geprop inderdaad....
De gevel voor de loods vind ik fraai gelukt, zeker qua vervuiling. Ik wil niet te veel afbreuk doen aan je mooie werk, maar mag ik een tip geven? Zou het een idee zijn om met diepteverschillen te werken, om het zo wat minder statisch te maken? Bv de blauwe toprand iets uit te laten steken naar voren?
Groeten,
Rogier
Gelogd
www.spoorijzer.nl
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8953
low-budget modelbouwer
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
«
Reactie #43 Gepost op:
07 May 2021, 09:40:36 »
Mooie ontwikkelingen Ruben!
Waar komen die baksteenplaten op de losweg vandaan? Heb je een artikelnummer?
Groet,
Michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Spoor010
Offline
Berichten: 696
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
«
Reactie #44 Gepost op:
08 May 2021, 15:04:48 »
Hoi Ruben,
Ik kwam deze foto nog voor je tegen op het internet.
http://lolkebijlsma.com/ns6409_franeker_oost_19900620_lhb.jpg
Gelogd
Met een vriendelijke groet uit Capelle aan den IJssel, Frank.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Kleine baantjes tot 0.5m²
|
Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO