Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO  (gelezen 12041 keer)

Ruben90

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Vele beetjes maken een hoop
    • https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102521.0
Re: Raccordement Hamerveld NL tp. IV / V H0 (voorheen: Baanplan Dieseldam)
« Reactie #30 Gepost op: 18 april 2021, 18:54:16 »
@ Rogier: Bedankt voor de info! Over het koelbedrijf ben ik nog aan het nadenken. Zeker omdat er tegenwoordig geen interfrigowagens meer rondrijden achter een 2400 en omdat deze ook niet meer geladen of gelost worden bij een koelbedrijf met perron. Misschien kan ik nog ergens oude foto’s vinden waar ik wat maten kan inschatten.

@ Bas: Thnx!

Nog even een vraag hier: Mijn plan is om een losweg aan te leggen tussen de 2 sporen op de foto hieronder. Nu is het achterste spoor vooral bedoeld om een loc om te laten lopen als deze bij het koelbedrijf wagens heeft geplaatst. Het voorste spoor is wel bedoeld om meerdere (gesloten)wagens te plaatsen. Nu twijfel ik een beetje of het wel zo realistisch is om de losweg tussen de sporen te plaatsen. Uiteraard heb ik wel wat foto’s gezien van verschillende emplacementen met een losweg. Echter is het voor mij niet duidelijk wat het meest realistisch oogt. Heeft iemand een idee?:

Groet, Ruben

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 613
Re: Raccordement Hamerveld NL tp. IV / V H0 (voorheen: Baanplan Dieseldam)
« Reactie #31 Gepost op: 18 april 2021, 19:18:26 »
Ik denk dat je naar oude foto's van tijdperk III moet gaan zoeken.

Zoals deze foto bv:   

https://www.klassiekebeveiliging.com/Foto/images/Avh(3).jpg

In tijdperk III had je gewoon nog heel veel kleine en knusse emplacementen met loswegen.

https://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenAvh.htm

« Laatst bewerkt op: 18 april 2021, 19:20:23 door Spoor010 »
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam, Frank.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« Reactie #32 Gepost op: 20 april 2021, 08:44:02 »
Via google kwam ik toch weer op dit forum uit  ;D. Zou een verhoogde losweg iets zijn om wat dynamiek aan je raccordement toe te voegen?

Je kan dan het omloopspoor achter langs de verhoging laten lopen, en het voorste spoor erin laten eindigen (ik nzou denk ik dan voor 1 zijde gaan). Dan kan er ook vanaf 1 zijkant geladen/gelost worden en ook vanaf de kop. Geeft meer mogelijkheden voor verschillend materieel zoals bv rongenwagens? Maar ik ken je materieelpark niet  ;D

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95525.0

Groeten,
Rogier

Ruben90

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Vele beetjes maken een hoop
    • https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102521.0
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« Reactie #33 Gepost op: 20 april 2021, 19:53:25 »
@ Spoor010: Bedankt voor de tips! Heb veel mooie plaatjes gezien die eventueel ook later bij een toekomstig project van toepassing kunnen zijn.  (y)

@ Rogier: Hier eigenlijk hetzelfde verhaal.  :P Voor een verhoogde laad/losplaats liggen mijn sporen denk ik net iets te ver uit elkaar en daarnaast zal het ook wel heel krap gaan worden met de beschikbare ruimte. Het idee is overigens wel leuk. Misschien dat ik in de toekomst nog weleens zoiets wil gaan bouwen. :)

Hier op het forum zag ik het draadje Oude NL scans en video's: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61330.15
Op pagina 2 staan een paar foto's van de losweg in Hoogeveen die ik echt fantastisch vind. Hoewel de losweg daar meer op straatspoor lijkt, vind ik het wel echt iets hebben.
Wat ik zou kunnen doen is van het voorste spoor straatspoor maken en de bestrating vanaf de voorkant van de baan tot ongeveer halverwege de ruimte tussen de 2 sporen in leggen. De ruimte die overblijft tot het achterste spoor kan ik gebruiken om wat struiken te planten. Hierdoor valt gelijk niet meer op dat dit maar een kort omloopspoortje is. Het idee dat een loc gedeeltelijk achter wat hogere stuiken verdwijnt kan ook best een leuk effect hebben.

Iemand overigens een idee waar styreenplaten met klinkers in visgraatmotief te krijgen zijn? Volgens mij zag ik ooit iets van Goovermodels voorbij komen lang geleden, maar die zijn er niet meer.. Slaters heeft ze ook niet en zelf laten laseren is behoorlijk aan de prijs.
Groet, Ruben

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« Reactie #34 Gepost op: 21 april 2021, 09:48:54 »
Hoi Ruben,

Je idee lijkt mij een goed idee, om het eerste spoor in de straat te leggen met daarnaast een losweg. Je zou de losweg eventueel nog kunnen ophogen met daarachter een struikenrij? Maar sowieso kan je met straatspoor goed los met details  (y).

Groeten,
Rogier


Ruben90

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Vele beetjes maken een hoop
    • https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102521.0
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« Reactie #35 Gepost op: 26 april 2021, 20:26:27 »
@ Rogier: Het wordt een vlakke losweg zodat er aan beide kanten van het spoor ruimte is om te laden en lossen. (y) Hier vast het begin:




Zoals te zien ben ik de boel vast aan het ophogen voor de bestrating. De onderste laag is 2mm dik kurk en daarop zit een laag 1mm dik karton tot tegen de railspijkers aan. Hierop zit dan weer een laag 0,5mm karton tot tegen de railstaaf aan. De toplaag is nog onderweg en zal bestaan uit Slaters baksteenplaat in halfsteensverband.

Verder heb ik nog een roestig detail gemaakt voor op het stukje terrein vooraan op de baan:




De roestige pijpen heb ik gemaakt van een rietje waar je normaal gesproken een shake van een bekende fastfoodtent mee naar binnen slurpt. Daaronder liggen 3 stukjes Evergreen 2,5mm H-column. De roestkleur heb ik gemaakt door eerst een laag Tamiya XF-68 te gebruiken en daarna met een penseel Revell 37 Ziegelrot te tamponeren. Toen dit zo goed als droog was heb ik met sterk verdund zwart/grijs het geheel nog wat viezer gemaakt. Hopelijk is mijn bestrating snel binnen, dan volgt er uiteraard binnenkort weer een update. 8)
Groet, Ruben

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« Reactie #36 Gepost op: 27 april 2021, 21:43:41 »
Hoi,

Zeer fraai werkje, die buizen.

Een baan hoeft niet groot te wezen voor mooie beelden.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Ruben90

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Vele beetjes maken een hoop
    • https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102521.0
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« Reactie #37 Gepost op: 01 mei 2021, 17:52:15 »
@ Koen: Bedankt!  :)
Helemaal mee eens! Vaak vind ik de kleinere banen met veel details een stuk mooier. (y)

Inmiddels ligt de losweg netjes op zijn plek. Enige punt waar ik nog over twijfel is het stukje tegen de achtergrond. Achter de gele plukken gras kan er een betonnen schutting komen of er komt een flinke achtergevel van een loods. Voordeel van een loods is dat dit een groot deel van de achtergrond in kan vullen. Nog even over denken..  :angel:

Voor de rest natuurlijk plaatjes:

De Lantaarnpaal staat uiteraard precies op een plek waardoor de volgende net buiten de baan staat.




Ook aan de stroomvoorziening op het industrieterrein is gedacht.


Tussen de losweg en het achterste spoor komen nog wat hogere struiken.


Twee wagens staan klaar om gelost te worden.

Binnenkort maar eens wat struiken maken en bedenken of er een schutting of loods tegen de achtergrond komt.

Groet, Ruben

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« Reactie #38 Gepost op: 01 mei 2021, 18:52:59 »
Misschien is een backdrop loods oid leuk om in de achterwand te integreren?

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« Reactie #39 Gepost op: 06 mei 2021, 09:49:22 »
Mooi geworden Ruben!

Je kan ook voor beide gaan, om het uitzicht wat te breken? Dus ergens een schutting, en aan de andere kant een loods? Die loods geeft wel weer meer rangeermogelijkheden, zodat je daar wagonnen kan plaatsen.

Groeten,
Rogier

Ruben90

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Vele beetjes maken een hoop
    • https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102521.0
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« Reactie #40 Gepost op: 06 mei 2021, 17:00:23 »
@ Bas: Een goed idee! Hier ben ik aan begonnen. (y)

@ Rogier: Bedankt! Beide opties zijn een beetje teveel op dat kleine stukje, maar eventueel kan er nog wel zoiets achteraan in het midden op de baan komen. Dat is nu nog een kale vlakte. :angel:

Weer wat kleine voortgang: de gevel van de loods is af en heb ik even los op de baan gezet om te kijken hoe dat smoelt. Verder heb ik vast wat struiken geplaatst, hier komen er nog een aantal bij.
Rechts achter in de hoek zou eventueel nog een boom passen of nog wat meer struiken. In ieder geval mag het een wat verlaten hoekje worden.

De gevel van de loods op zijn plek, het flesje lijm zorgt ervoor dat de gevel rechtop blijft staan:


Er komt nog wat meer groen tussen de losweg en het achterste spoor:

Groet, Ruben

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 613
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« Reactie #41 Gepost op: 06 mei 2021, 17:15:22 »
Hoi Ruben,

De loods oogt wat aan de lage kant.
Of is dat gezichtsbedrog?
Misschien ziet het er weer net anders uit als de wagons op het achterste spoor staan.
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam, Frank.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« Reactie #42 Gepost op: 06 mei 2021, 21:06:48 »
Hoi Ruben,

Ik bedoelde inderdaad langs de lange zijde  ;D anders wordt het wel wat geprop inderdaad....

De gevel voor de loods vind ik fraai gelukt, zeker qua vervuiling. Ik wil niet te veel afbreuk doen aan je mooie werk, maar mag ik een tip geven? Zou het een idee zijn om met diepteverschillen te werken, om het zo wat minder statisch te maken? Bv de blauwe toprand iets uit te laten steken naar voren?

Groeten,
Rogier

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« Reactie #43 Gepost op: 07 mei 2021, 09:40:36 »
Mooie ontwikkelingen Ruben!
Waar komen die baksteenplaten op de losweg vandaan? Heb je een artikelnummer?

Groet,
Michel

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 613
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« Reactie #44 Gepost op: 08 mei 2021, 15:04:48 »
Hoi Ruben,

Ik kwam deze foto nog voor je tegen op het internet.

http://lolkebijlsma.com/ns6409_franeker_oost_19900620_lhb.jpg

Met vriendelijke groeten uit Rotterdam, Frank.