Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Frits C
Vandaag om 17:29:14
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door henk
Vandaag om 17:26:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:13:40
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Noordpool
Vandaag om 16:35:25
Antennes op Roco 1753 door kees5
Vandaag om 16:32:42
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:24:16
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 16:12:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door renedh
Vandaag om 15:18:40
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door 1200blauw
Vandaag om 14:58:58
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorzeven
Vandaag om 14:00:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 13:05:55
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 10:33:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:23:51
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Pauldg
Vandaag om 08:26:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
28 June 2025, 23:04:30
  

Auteur Topic: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB  (gelezen 11497 keer)

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5275
    • grootspoorfoto's
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #30 Gepost op: 08 March 2008, 11:14:02 »
@Thom de 1200, 1300, 1500, 1100 hebben die ook geen atb?
Voor grootspoorfoto's zie site

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #31 Gepost op: 08 March 2008, 12:08:27 »
Die series hebben WEL ATB, groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5275
    • grootspoorfoto's
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #32 Gepost op: 08 March 2008, 12:14:31 »
Ok en de serie 2200 neem ik aan ook want die hebben nog in zeeuwsvlaanderen gereden. De serie 2400 dan niet omdat die al uit dienst waren. Sikken en 600én hebben die wel atb?

Als ik het zo bekijk valt het op zich nog wel mee het geld alleen voor de stoomlocomotieven en de oude dieselloc's en treinstellen.
Voor grootspoorfoto's zie site

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8445
  • Spoor N
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #33 Gepost op: 08 March 2008, 12:40:10 »
Op enkele locs na heeft de serie 2200 geen ATB gehad, of er locs met ATB als museumloc bewaard zijn gebleven weet ik niet. Of de 2400'n ATB gehad hebben weet ik niet, ik denk van niet (overigens waren deze nog in dienst toen ATB kwam, zo rond 1960 ;)). Sikken en 600'n hebben geen ATB gehad.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4047
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #34 Gepost op: 08 March 2008, 19:27:14 »
@Thom de 1200, 1300, 1500, 1100 hebben die ook geen atb?
Zoals ik zei, Met uitzondering van de E-lokken.
Alleen de 1010 niet  ;D

Sikken en 600en hebben nooit ATB gehad, en zullen dat niet krijgen want hun snelheid ligt daar gewoon te laag voor.
Een 600 haalt maar de 32, en ATB werkt pas vanaf 40 km/u dus dat heeft totaal geen zin, en sikken mogen daarnaast nieteens op de hoofdbaan komen.

Van de serie 2200 heeft maar voor een deel ATB gehad, alleen de 2215 en de 2225 hebben het nog als museumlok, van de VSM machines weet ik het niet zeker, maar ik dacht het niet.

De 2400'en hebben ook nooit ATB gekend, deze lokken zouden zo kort na de inbouw buitendienst gaan, dat het geen investering waard was.

Veel stroomlijn materieel zoals DE1/2 en mat46 hebben alleen ATB voorbereidingen gehad, dat houd in dat bijna alles aangebracht is geweest, muv de ATB hoofdkast.
Uiteindelijk vond men ook dat materieel toch te oud was om daadwerkelijk de ATB kast erin te hangen. Bij de ombouw naar museumstel is de 41 die voorbereiding weer verloren.

Later materieel zoals de Hondekoppen en de DE3en zijn nogwel voorzien van ATB, dus een Stichting mat'54 en de HIJSM hebben dit probleem totaal niet.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26578
    • Pagina van klaas
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #35 Gepost op: 08 March 2008, 19:40:37 »
Het verbaast mij altijd dat zo'n ATB-installatie zo belachelijk duur is. Kan iemand uitleggen waar die kosten allemaal zitten?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4047
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #36 Gepost op: 08 March 2008, 19:48:03 »
Ik ben er niet zeker van, mar voornamelijk door het woord patent en meer van dat soort fratsen...
« Laatst bewerkt op: 09 March 2008, 13:53:09 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #37 Gepost op: 08 March 2008, 19:57:36 »
Opname spoelen aan de truckstellen (4 per loc).
Electronicaverwerkingskast met aanpassingen in het hulpstroomcircuit en het luchttechnisch gedeelte.
Meldingsgedeelte in cabine(s).
Kortom een hele verbouwing.

mvg, Dolf.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26578
    • Pagina van klaas
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #38 Gepost op: 08 March 2008, 20:01:49 »
Dolf, aardige opsomming, maar zet er eens bedragen bij.
Wat het arbeidsloon betreft, daar kan een museumbedrijf behoorlijk op besparen als ze dat door eigen mensen laten doen. Die kosten niks, behalve een bak koffie zo af en toe.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #39 Gepost op: 08 March 2008, 20:05:29 »
Mjeh ik weet niet als eigen personeel zo iets mag inbouwen. Denk dat dat door een gecertificeerd bedrijf moet gebeuren ofzo...
« Laatst bewerkt op: 09 March 2008, 11:47:00 door NS 1100 »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22467
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #40 Gepost op: 08 March 2008, 20:05:38 »
Hoeveel installaties zouden er in 40 jaar van de Nederlandse ATB-varianten zijn gemaakt? Veel te weinig voor een paar concurrerende productielijnen in ieder geval. Als ik het goed heb begrepen was het regelmatig zoeken naar een producent die er weer een aantal wenste te bouwen als dat nodig was.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2081
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #41 Gepost op: 08 March 2008, 20:43:34 »
Uh, nee, er is maar 1 fabrikant voor het reguliere ATB-spul. Dat maakt het ook zo duur, monopolie enzo...

De VSM 2233 heeft in haar tijd als NS 2208 ook ATB gehad (Fase 2), maar dat is vermoedelijk uitgebouwd toen het ding naar de VSM ging, of in elk geval is het niet functioneel.

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #42 Gepost op: 08 March 2008, 21:05:15 »
Klaas, ik moet bekennen dat ik van de daarvoor benodigde bedragen totaal geen weet heb, alleen de inbouw in de bestaande lokken was een ingrijpend gebeuren.
Ik vraag me zelfs af, we spreken hier over museumlijnen, of inbouw in b.v. een stoomlok wel mogelijk is zonder teveel afbreuk te doen aan het nostalgisch gebeuren.
Om maar eens iets te noemen.
Er zal een betrouwbaar electrisch systeem ingebouwd moeten worden.
Er zal toch een nauwkeurige snelheidsmeting ingebouwd moeten worden.
Ik denk dat museummaterieel meestal voorzien is van knorr-remkranen, dat zal vervangen moeten worden door remkranen met atb contacten enz. enz.
Dan zul je toch al zeer deskundige vrijwilligers moeten hebben. Overigens zonder afbreuk te willen doen aan de inzet van iedereen die zich voor dit soort zaken inzet.
Dan spreek ik nog niet over b.v. het afregelen en testen van het geheel.
Mogelijk of onmogelijk?

mvg, Dolf. 



Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #43 Gepost op: 08 March 2008, 22:06:05 »
Mjeh ik denk weet niet als eigen personeel zo iets mag inbouwen. Denk dat dat door een gecertificeerd bedrijf moet gebeuren ofzo...

Dat is correct geantwoord.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #44 Gepost op: 08 March 2008, 22:20:50 »
Dan volgt de vraag, *wie* is er gecertificeerd om dat te doen en *waar* is dat bepaald?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)