Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:53:43
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door Marco Staartjes
Vandaag om 16:53:41
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Noordpool
Vandaag om 16:35:25
Antennes op Roco 1753 door kees5
Vandaag om 16:32:42
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:24:16
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 16:12:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door renedh
Vandaag om 15:18:40
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door 1200blauw
Vandaag om 14:58:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:36:01
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorzeven
Vandaag om 14:00:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 13:05:55
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 10:33:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:23:51
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Pauldg
Vandaag om 08:26:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
28 June 2025, 23:04:30

Auteur Topic: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB  (gelezen 11494 keer)

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #45 Gepost op: 08 March 2008, 22:29:09 »
De bouwer ;D
Ik geloof NedTrain Tilburg ook.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Thom

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 09 March 2008, 01:28:53 »
Ik denk dat museummaterieel meestal voorzien is van knorr-remkranen, dat zal vervangen moeten worden door remkranen met atb contacten
Tegenwoordig is ATB ook gewoon mogelijk met een Knorr remkraan door gebruik van drukcontacten op je treinleiding.

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #47 Gepost op: 09 March 2008, 02:35:20 »
@stig: de veiligheidseisen omtrent spoorwegmaterieel zijn in wet- en regelgeving vastgelegd. Na het ongeluk in Harmelen is, als mijn herinnering van het gelezene goed is, zelfs de wet op het punt van de ATB aangepast.

Een ander punt is natuurlijk de uitvoering van zo'n wet. Is altijd een probleem op welk gebied dan ook. Is het redelijk om zulke grote bedragen te vragen voor een ATB inbouw? Zijn de aanvullende eisen (want die zijn er) van de toezichthouder op het spoor redelijk ten aanzien van datgene wat de wet voorschrijft?

In mijn werkomgeving wordt bij een geschil (vaak bij nieuwe wetgeving) de rechter ingeschakeld. Die mag het dan zeggen, wij bouwen wel jurispondentie op.

Of dit ook loont voor museumbedrijven weet ik niet. Aan de andere kant. Slaan ze de handen ineen dan bereiken ze misschien toch iets. Er wordt (door de rechter, minister, ...) wel vaker een uitzondering gemaakt voor een bepaalde doelgroep.

Nu stop ik. Voelt teveel aan alsof ik aan het werk ben.

amber

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 09 March 2008, 10:42:23 »
Ik kwam dit net tegen op de site van Telegraaf:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3501345/_Kamer_op_de_bres_voor_stoomtreinen__.html?p=37,1

Overigens grappig dat de stichting Historisch Streekvervoer Achterhoek aan de noodfluit trok.. Over de ZLSM wordt niet gesproken, maar dit klinkt in ieder geval goed!
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

Gouda

• Offline Offline
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
« Reactie #49 Gepost op: 09 March 2008, 10:46:59 »
Dit is ook een van de redenen waarom de 1250 van acts niet meer gebruikt wordt. Zijn atb voldoet ook niet meer. En ze hebben genoeg andere locs om te gebruiken.
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

NS 1100

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 09 March 2008, 11:48:24 »
Dit is ook een van de redenen waarom de 1250 van acts niet meer gebruikt wordt. Zijn atb voldoet ook niet meer.

Volgens mij is dat flauwekul. Die dingen zijn gewoon aan het eind van de levensduur, de ATB heeft daar m.i. totaal niets mee te maken.

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 09 March 2008, 12:20:57 »
Ik heb ergens opgevangen dat de 1200'en nog een oude ATB-versie hebben die niet overweg / aagepast kan worden voor de ATB VV die nu op diverse gevaarpunten wordt ingevoerd. Maar ergens is dat vreemd, want dat zou betekenen dat museumlocs met die ATB-versie ook niet meer zouden mogen rijden?

Maar afgezien daarvan geldt natuurlijk dat locs van ruim 55 jaar oud wel redelijk afgereden zijn. Belangrijkste daarbij is dat je op een gegeven moment tegen hoge onderhouds- / herstelkosten aan loopt.

MR

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 09 March 2008, 12:40:59 »
Sikken en 600en hebben nooit ATB gehad, en zullen dat niet krijgen want hun snelheid ligt daar gewoon te laag voor.
en sikken mogen daarnaast niet eens op de hoofdbaan komen.

:'(

Zelf vind ik het  jammer dat we nooit meer een sik op de hoofdbaan zullen tegenkomen.  Maar gelukkig hebben de museumlijnen wel sikken zodat ze daar in ieder geval nog rijdend mogen tegenkomen.

Overigens, geldt de ontheffing voor ZSLM voor het Simpelveld -Valkenburg ook voor hun lmt 248, zodat wellicht we op dit deel van de hoofdbaan toch ooit misschien nog eens een Sik mogen begroeten?

Groeten,

Marco

Bert Roefs

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 09 March 2008, 16:32:38 »
Ik kwam dit net tegen op de site van Telegraaf:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3501345/_Kamer_op_de_bres_voor_stoomtreinen__.html?p=37,1

Overigens grappig dat de stichting Historisch Streekvervoer Achterhoek aan de noodfluit trok.. Over de ZLSM wordt niet gesproken, maar dit klinkt in ieder geval goed!

Had ik gistermorgen al gemeld............

Thom

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 09 March 2008, 17:38:27 »
Overigens, geldt de ontheffing voor ZSLM voor het Simpelveld -Valkenburg ook voor hun lmt 248, zodat wellicht we op dit deel van de hoofdbaan toch ooit misschien nog eens een Sik mogen begroeten?
Nee, want een sik is niet hoofdbaantoegelaten.

Daarnaast kun je je afvragen wat je er te zoeken hebt met en sik.

Edgar

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 09 March 2008, 17:40:43 »
Ik heb ergens opgevangen dat de 1200'en nog een oude ATB-versie hebben die niet overweg / aagepast kan worden voor de ATB VV die nu op diverse gevaarpunten wordt ingevoerd. Maar ergens is dat vreemd, want dat zou betekenen dat museumlocs met die ATB-versie ook niet meer zouden mogen rijden?

Maar afgezien daarvan geldt natuurlijk dat locs van ruim 55 jaar oud wel redelijk afgereden zijn. Belangrijkste daarbij is dat je op een gegeven moment tegen hoge onderhouds- / herstelkosten aan loopt.

Het toepassen van de opgeleukte ATB versie (vv, enhanced, plus of hoe het tegenwoordig ook mag heten) is niet verplicht en kan dus ook nooit de doorslaggevende reden zijn om de locs uit dienst te nemen. Waarschijnlijker is dat er weer duur onderhoud aan zit te komen en het leasen van nieuwer spul goedkoper is. 

En als ATB in de overweging toch een rol speelt, dan zal het met de 6700-en te maken hebben.

Groeten
Edgar
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Thom

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 09 March 2008, 18:36:27 »
Zolang die 6700 achter een ATB lok rijden is er niks mee aan de hand.
Maar ik kan me voorstellen dat een combi 1250 +6700 welens meer in onderhoud kan kosten dan een niewue Elok die dat alleen kan...

johnny-VIRM

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 09 March 2008, 19:20:44 »
Hier dan even een echte ATB monteur met certif.
Dit "probleem" werd al 5 jaar geleden voor gewaarschuwd, vergeet niet dat de ATB EG ons door de strot is gedouwd door de amerikanen "marshall project" ongeveer 1986 werden alle onderdelen gekocht bij GE, die het in licentie bij philips relais liet bouwen. Na 1986 waren bepaalde patenten verlopen en ging gelijk ACEC in charleois de fase 4 kast ontwikkelen, geheel digitaal.
ACEC heet tegenwoordig ALSTOM.
Nu weet ik dat bij een nieuwe installatie bij het in bedrijf stellen iemand van alstom aanwezig dient te zijn (zelf meegemaakt bij de BDs-en), dat is 1, daar komt nog bij dat elke ATB installatie elke 7 maanden een controle meting dient te ondergaan, dit moet door gecertificeerd personeel gedaan te worden, de apparatuur daarvoor is vrij kostbaar.
Nu weet ik van een paar organisaties dat daar nu juist mee geklooit is, dat is waarschijnlijk de reden dat dit dus nu aan gehaald word.
( heb ook een keer controle meting gedaan voor saucijzen broodjes voor de afdeling, maar denk dat ik nu ook al teveel zeg, was niet illegaal of zo).

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 09 March 2008, 19:21:08 »
In de Limburgse heuvels wil je zéker niet met een locomotor op pad... het remt al zo matig, en helemaal op een helling ;)

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 09 March 2008, 19:23:36 »
Zolang die controles door een bevoegd iemand wordt gedaan, kun je hooguit gelazer krijgen met je baas, maar niet met IVW, dus dat lijkt me niet direct het grootste probleem.

Enne, ATB is van ver ná de Marshall-hulp, het is pas echt ontwikkeld en ingevoerd na het ongeluk in Harmelen.