Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:14:19
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 12:05:37
Overstap naar HTM door Pauldg
Vandaag om 11:51:55
NS 1145 1981 door Jan Breman
Vandaag om 11:46:36
Resinprinter; welke zou je nu kopen? door VulcanRaven
Vandaag om 11:46:02
Baan in Los Angeles door Eric B
Vandaag om 11:24:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 11:11:56
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
Vandaag om 10:32:26
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 10:20:08
Palisade Canyon door RobVille
Vandaag om 10:09:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:04:36
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Arnhem1976
Vandaag om 10:03:33
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 09:57:55
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 09:55:12
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 09:47:41
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 09:39:34
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 09:11:03
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 08:29:36
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door spoorijzer
Vandaag om 08:28:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:16:28
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:45:31
Model cipressen in 1:87 door grove den
Vandaag om 00:37:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
12 November 2025, 23:29:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
12 November 2025, 23:07:23
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door WimM
12 November 2025, 23:03:12
Stub switches door Ronald Halma
12 November 2025, 22:17:34
Pimp my Hippel 2.0 door De eerste Ivo
12 November 2025, 22:15:42
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door Ferdinand Bogman
12 November 2025, 22:13:21
PBM/PWM met joystick door Eric B
12 November 2025, 21:51:22
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Jeroen95
12 November 2025, 20:44:44
  

Auteur Topic: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit?  (gelezen 3691 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26936
    • Pagina van klaas
Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit?
« Reactie #15 Gepost op: 21 March 2021, 23:33:42 »
Bij die draadkoppeling staan bij duwen de buffers gewoon tegen elkaar.
Ik ben op zoek gegaan naar een foto van dat systeem maar nog niet gevonden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26936
    • Pagina van klaas
Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit?
« Reactie #16 Gepost op: 22 March 2021, 09:30:59 »
Ik kreeg van iemand een link toegestuurd van een koppeling die lijkt op wat ik bedoelde:
http://www.rbd-breslau.de/71-tips/78-tb-kupplung/76-tb-kupplung-1.html
Niet helemaal hetzelfde, maar wel compatibel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11739
    • Mijn fotoarchief
Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit?
« Reactie #17 Gepost op: 22 March 2021, 09:46:18 »
Overigens, de Staatsspoorwegen gebruikten ook een combinatie van deze koppelingen en gewone buffers.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4034
Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit?
« Reactie #18 Gepost op: 22 March 2021, 10:57:10 »
 Ik heb het hele verhaal over de TB koppeling doorgekeken.
Onderwijl  vroeg ik mij af ,hoe het toegaat in bogen. Pas aan het einde van het stuk schrijft  hij :

Für lange Fahrzeuge ist diese Kupplung m.E. auf Heimanlagen nicht verwendbar.

Verderop staat ook nog dat je voor personen rijtuigen bogen van < 80cm moet gebruiken en slanke wissels.
Slanke wissels is een rekbaar begrip.  ;)
Ik heb wissels van 1 op 5,5 tot 6.Slank voor sommigen mss ,maar lang niet slank genoeg. Ik heb bogen van 130 cm ,( schaal 0. )
Maar de grootste onderlinge verschuiving is bij wissels ,daar  wijken de rijtuigen veel uit elkaar. Für lange Fahrzeuge ist diese Kupplung m.E. auf Heimanlagen nicht verwendbar. Dooral bij overloop wissels is dat goed te zien.
Ik laat het maar zo, bij mij gaat het nog wel goed.
Toch bedankt voor de link natuurlijk. (y)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit?
« Reactie #19 Gepost op: 22 March 2021, 11:32:55 »
Peter, ken je de tension lock coupler van Hornby? Is in Groot Brittannië tamelijk algemeen.
Wel tamelijk grof en er is een vrij grote afstand tussen de wagens.

Qua afstand tussen de wagens is dezelfde koppeling van Bachmann dan een beter alternatief. Deze is op verschillende onderdelen net wat korter.
Nadeel van de Hornby en Bachmann, de eigenlijke buffer is wat weinig groot, horizontaal gezien. Maar voor dat overbufferen bij geduwd rijden is ook wel weer een oplossing.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4034
Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit?
« Reactie #20 Gepost op: 22 March 2021, 11:44:15 »
Ik heb gewoon een middenbuffer gemaakt ,een brede die tussen de buffers zit, en een smallere waar in de haak zit.
Op die manier is de afstand tussen de rijtuigen ietsje minder in de bogen  en de benodigde speling ook.
De uitzwaai ,de hartlijnen van de twee rijtuigen wijken al gauw 15 mm. uit elkaar.
Ik heb geen keerlus ,daarom kunnen de koppelingen  verschillen , mannetje en vrouwtje zeg maar.  ;)

Peter
« Laatst bewerkt op: 22 March 2021, 14:37:18 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen