Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kent iemand een geschikte striptang door PeterV
Vandaag om 19:45:12
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 19:32:44
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
Vandaag om 19:24:21
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 19:22:04
Plan E - 2023 oplage door grossraumwagen
Vandaag om 19:17:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 17:41:08
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:29:44
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:17:41
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 17:09:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 16:56:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:42:37
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 16:37:26
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 16:28:52
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:19
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 15:40:38
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 15:25:08
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Peter Kleton
Vandaag om 12:58:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
  

Auteur Topic: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III  (gelezen 97968 keer)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3069
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #525 Gepost op: 11 February 2024, 12:13:07 »
Dank voor de complimenten mannen. De werkvoorraad qua loks loopt een beetje op z'n einde. Ik heb alleen nog een BR 18.5 en de BR E 10.12 die nog gedaan "moeten" worden. Ik laat het voor nu even rusten, al zal ik nog wel wat wagons onderhanden nemen als ik daar inspiratie toe heb.

Er moet immers ook weer aan de baan gewerkt worden ;D

Ik neem aan dat het een Piko model is.
Het is de Märklin Insiderlok van 2014.

Enkele foto's (van Eisenbahn Stiftung) die ik gebruikt het ter inspiratie.


193 018-9 und eine unerkannt gebliebene 150 vor einem Nahgüterzug in Reutlingen Hbf. (22.03.1978)


Bei Nürtingen ist 193 003 unterwegs und fährt nun bis Bempflingen aus dem Neckartal heraus, um Metzingen und Reutlingen zu erreichen. (30.09.1978)


193 002 vom Bw Kornwestheim wartet mit Ng 64278 aus Ausfahrt im Bahnhof Geislingen. (19.09.1981)


Die beim Bw Kornwestheim stationierte 193 008 wartet im Bahnhof Geislingen auf den nächsten Schubeinsatz. Die Lok wurde am 04.12.1937 beim Bw Ulm in Dienst gestellt und am 31.05.1984 beim Bw Kornwestheim ausgemustert. (29.03.1979)


Mit nur 18 Exemplaren und einem eng begrenzten Einsatzgebiet in Süddeutschland stand die Baureihe E 93 (193) stets im Schatten ihrer jüngeren Schwester E 94 (194). In ihrer Heimat Kornwestheim, wo sich sämtliche 193er während der Bundesbahnzeit versammelten, präsentiert sich 193 006. (22.05.1973


Die Loks der Baureihe 193, die im Schiebedienst in Geislingen eingesetzt waren, erhielten eine vom bergseitigen Führerstand aus zu bedienende Überwurfkupplung, worüber der Triebfahrzeugführer die Schiebelok während der Fahrt vom nachzuschiebenden Zug entkuppeln konnte. Diese Einrichtung ist bei 193 004, die hier vor 194 046 im Bahnhof Geislingen steht, gut zu erkennen. (07.09.1978)


E 93 05 hat mit ihrem Güterzug soeben die Geislinger Steige hinter sich gebracht und nimmt im Bahnhof Amstetten (Württ) wieder Fahrt auf. (26.07.1955)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5756
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #526 Gepost op: 11 February 2024, 13:58:31 »
Hallo Bas,

Het blijven gave locs! (y) (y)
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3069
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #527 Gepost op: 11 February 2024, 14:05:33 »
Zeker weten!

Ik zat nog wat plaatjes van deze lok te bekijken op Eisenbahn Stiftung. Wat mij op valt is dat de E 93 altijd met twee pantografen omhoog rijdt. Is daar een speciale reden voor?

En ander grappig detail is het derde frontsein. Tot de jaren '60 zat deze in het frame boven de ramen. Vanaf de jaren '60 zat het derde frontsein op de plek zoals op mijn E 93 te zien is. Geen idee waarom het derde frontsein verplaatst is naar die locatie. Zou het te maken kunnen hebben met zichtbaarheid?
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Bertje B

  • Bert is mijn Naam
  • Offline Offline
  • Berichten: 475
    • Bouw van "Beltheim"
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #528 Gepost op: 11 February 2024, 14:45:25 »
Fraai verweerd Basjuh  (y)

grossraumwagen

  • Online Online
  • Berichten: 1139
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #529 Gepost op: 11 February 2024, 15:24:55 »
De stroomafnemers hebben maar één sleepstuk. Om toch voldoende stroomafname te hebben wordt met twee stroomafnemers op gereden.
Bij de grotere E94 hebben meerdere exemplaren moderne stroomafnemers met twee sleepstukken gekregen zodat maar met een STA op gereden kan worden.
Dit was vooral van belang bij goederentreinen met gevaarlijke stoffen of autotransporten vanwege de vonken die van de STA af kunnen komen.
In die gevallen wordt met één STA op gereden en wel de voorste. Normaal gesproken is dat de achterste. (Bij trek-duwtreinen wordt bij het keren de STA gewisseld!)

Het 3e frontsein is pas in de jaren 50 gekomen, daarvoor waren er maar twee frontseinen en werd de 3e lamp - voor zover aanwezig - maar af en toe gebruikt als schijnwerper of signaal.
Bij het gebruik als 3e frontsein waarbij de lamp continu brandt gaf dit teveel reflecties op de lange neuzen die het zicht beperkten. Vergelijk de neuzen van de eerste gg 1200'en die aanvankelijk geel maar al kort daarna grijs werden.




Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25775
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #530 Gepost op: 11 February 2024, 15:36:59 »
Schitterende serie foto's Bas.
De krokodillendame is één van mijn favorieten. Heb zelf een Roco versie uit een startset.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6094
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #531 Gepost op: 11 February 2024, 15:51:44 »
De werkvoorraad qua loks loopt een beetje op z'n einde. Ik heb alleen nog een BR 18.5 en de BR E 10.12 die nog gedaan "moeten worden.

Wil wel wat locs bij jou komen afgeven om te voorkomen dat jij je gaat vervelen 8)

Schitterend gedaan  (y)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3069
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #532 Gepost op: 11 February 2024, 15:54:28 »
Er moet ook weer eens aan de baan gebouwd worden, Frank ;D

De krokodillendame is één van mijn favorieten. Heb zelf een Roco versie uit een startset.
Dit is ook een van mijn favorieten Wim :)

Het 3e frontsein is pas in de jaren 50 gekomen, daarvoor waren er maar twee frontseinen en werd de 3e lamp - voor zover aanwezig - maar af en toe gebruikt als schijnwerper of signaal.
Bij het gebruik als 3e frontsein waarbij de lamp continu brandt gaf dit teveel reflecties op de lange neuzen die het zicht beperkten. Vergelijk de neuzen van de eerste gg 1200'en die aanvankelijk geel maar al kort daarna grijs werden.
Duidelijke verhaal betreft de STA's. Wat betreft de verlichting. Ik heb zoiets eerder gelezen bij stoomloks. En het derde frontsein is als gevolg van de in 1957 ingevoerde nieuwe EBO (spoorwegconstructie- en exploitatievoorschriften) van de DB. Nieuwe loks en treinstellen werden hiermee uitgeleverd. Al uitgeleverde machines werden gaandeweg omgebouwd.

Deels uit: Epoche 3: Die 50er und 60er Jahre in der Modellbahn: Die 50er- und 60er-Jahre auf der Modellbahn
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3069
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #533 Gepost op: 16 February 2024, 20:44:19 »
De afgelopen week druk bezig geweest met het leggen van de puko's en de rails. Ook een beetje testrijden. Plaatje(s) zal/zullen volgen.
Afijn, een paar weken later... ::)

Een foto van het betreffende stuk spoor.



Ook nog een PWG verweerd. Het origineel (van Märklin):

Dan maak ik wel foto's van de buitenkant, maar de binnenkant is ook verbeterd. Nu lijkt het tenminste op een echte houten vloer. En de kachel - ik vermoed dat het een kachel is - is ook matzwart gemaakt.

Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #534 Gepost op: 16 February 2024, 21:27:12 »
Mooi Bas! (y)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25775
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #535 Gepost op: 16 February 2024, 22:37:31 »
Weer tot in de puntjes (binnenkant) verzorgd  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5628
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #536 Gepost op: 17 February 2024, 07:10:25 »
Bas.

Ik neem aan dat de pukko's van Weichen Walter zijn ?
Het ziet er wel strak uit. (y)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3069
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #537 Gepost op: 17 February 2024, 13:26:48 »
Dat heb je goed aangenomen Kees. De puko's zijn inderdaad van Weichen Walter.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5103
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #538 Gepost op: 17 February 2024, 15:53:43 »
Nog even een nabrander voor die E93, schitterend  gedaan!  (y)

En je rails ligt er mooi bij.


Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3069
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #539 Gepost op: 09 March 2024, 23:39:28 »
Dank je wel Jelmer (y)

Vandaag een dagje Tiel gedaan. Wim wilde heel graag mijn verweerde locomotieven, rijtuigen en wagons op de gevoelige plaat vastleggen. Een kleine moeite, doch een groot gebaar om aan dat verzoek te voldoen  :angel:

Hier wat kiekjes die ik gemaakt hebt en die ik op dit moment kan laten zien (in verband met het raadplaatje)  ;D

Factory | 01 by Basjuh1981

Factory | 02 by Basjuh1981

Factory | 03 by Basjuh1981

Factory | 04 by Basjuh1981

Factory | 05 by Basjuh1981

Umbauwagen | Märklin by Basjuh1981

Freight wagons | Märklin_01 by Basjuh1981

Freight wagons | Märklin_02 by Basjuh1981

Freight wagons | Märklin_03 by Basjuh1981

Freight wagons | Märklin_04 by Basjuh1981

Weihenstephan | Märklin 48166_01 by Basjuh1981

Transthermos | Märklin 48163_02 by Basjuh1981

Transthermos | Märklin 48163_01 by Basjuh1981

Wim,

Wederom bedankt voor de gastvrijheid en de gezellige dag!
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal