Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Station Roodeschool door NS264
Vandaag om 06:47:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III  (gelezen 61399 keer)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2325
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #210 Gepost op: 11 november 2022, 19:29:33 »
Toch een puntje ter lering  ;); de trek/duw trein (die met V200) heeft een samenstelling die in het voorbeeld niet ingezet kon worden als trek/duw trein.

Van de V200 is alleen de V200.0 geschikt voor keertreinen. Volgens mij was het ook een V200.0 in het filmpje, dus dat kan het "probleem" niet zijn.
Het gaat om de 4-assige ombouwrijtuigen, deze beschikten niet over de noodzakelijke leidingen om de stuurstand bevelen door te geven naar de locomotief.

3 assige ombouwrijtuigen hadden dat echter weer wel. Dus een combi van een paartje 3-assige ombouwrijtuigen (reden altijd paarsgewijs) en een silberling hasenkast kan dan weer wel.

Het express trein en buurttrein gevoel kun je ook nog wat beter vormgeven door de lok van de trek/duw trein te vervangen door een V100 of V160. Juist in tijdperk III was de V200 veelal een paradepaardje voor sneltreinen en dergelijke.
Een modelbaan is soms concessies doen ;)

Een V 100 of V 160 heb ik (nog) niet. Dus dan maar de V 200 er voor (of er achter, het is maar hoe je het bekijkt ;D). Voor de 3-assige ombouwrijtuigen geldt hetzelfde  :angel:
In de toekomst gaat het wel anders worden. Het is een mooie combinatie die over de baan gaat. En ik wil mijn 4-assige ombouwrijtuigen ook niet opgeborgen houden in de kast.

Maar bedankt voor het puntje ter lering ;) Ik zal het in mijn achterhoofd houden (y)
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3861
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #211 Gepost op: 11 november 2022, 20:14:31 »
In dat geval kan die V200 zeker!  (y)

Enne lering was niet helemaal het goede woord. In ieder geval niet belerend bedoeld ;).

Die 4 assige rijtuigen zijn zeker ook leuk. Genoeg samenstellingen mee te maken.

Ik volg graag de ontwikkelingen  ;D

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2325
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #212 Gepost op: 11 november 2022, 21:36:04 »
Belerend was het zeker niet. Je hebt er met een kritische blik naar gekeken. En dat is altijd goed en wordt (door mij) zeker gewaardeerd (y)

Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22437
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #213 Gepost op: 11 november 2022, 23:45:58 »
Zolang kritiek opbouwend is is het geen vervelende kritiek Toch?
Met vriendelijke groet,
Wim

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2325
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #214 Gepost op: 12 november 2022, 00:43:20 »
Helemaal eens Wim.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8529
    • Midland
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #215 Gepost op: 12 november 2022, 08:06:57 »
Is ook lastig precies aan tijdperk te houden na vak III wordt een grote bende qua kleur en series.

Gr. Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #216 Gepost op: 12 november 2022, 09:26:01 »
De V200 reed voorop dus, de stuurstand werd niet als zodanig gebruikt, dus kan het prima. Hadden ze gewoon nodig vanwege de bagageafdeling en er was geen ander rijtuig beschikbaar, er is altijd wel een verhaal te verzinnen.

Groeten Edwin.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4674
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #217 Gepost op: 12 november 2022, 10:18:38 »
Bedankt voor de weathering tips Bas. Vraagje: doe jij de draaistellen met airbrush of met kwast (dry brush)?

En leuk filmpje trouwens  (y)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2325
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #218 Gepost op: 12 november 2022, 10:31:25 »
Frank,

De draaistellen doe ik met de airbrush. De kleuren van Lifecolor spuit ik wel met een 0.4 nozzle i.p.v. de 0.2. Dat geeft voor mij een wat beter resultaat met spuiten. Bij de 0.2 verstopt de boel wel eens. Vandaar de keuze van de grotere nozzle.
De enamel wash die er daarna overheen gaat, doe ik met een penseel (grootte 4). Aan de hand van de wagen doe ik er meer of mindere lagen op. Hoe meer lagen, hoe donkerder en zwarter de draaistellen worden.

De V200 reed voorop dus, de stuurstand werd niet als zodanig gebruikt, dus kan het prima. Hadden ze gewoon nodig vanwege de bagageafdeling en er was geen ander rijtuig beschikbaar, er is altijd wel een verhaal te verzinnen.
Inderdaad Edwin. Dat was precies de reden :angel: ;D ;D

Is ook lastig precies aan tijdperk te houden na vak III wordt een grote bende qua kleur en series.
Als moet ik zeggen dat het beige-blauw van UIC-X wagens uit TP IV ook wel z'n charme heeft. TP IV is zo gek nog niet ;)
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2325
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #219 Gepost op: 13 november 2022, 00:02:55 »
Zoals vorige week aangegeven in de posting over het verweren van draaistellen en wielen, ga ik het nu hebben over daken. Voor het gemak behandel ik alleen goederenwagens en rijtuigen. Eigenlijk om de simpele reden dat ik mijn locs (op de BR 58 na) niet verweerd heb  ;D

Om even terug te komen op mijn gereedschap. Ik gebruik penselen en platte kwastjes in diverse maten. Deze heb ik van AK.

Een simpele verwering:



Een simpele manier om daken te verweren is door diverse grijstinten te gebruiken. De eerste laag is een lichte grijze kleur. Die kun je over het gehele dak spuiten. De tweede laag is een wat donkere grijstint. Deze kleur spuit je niet over het gehele dak. De dakrand in de lengte laat je vrij. Een volgende laag is de donkere grijstint. Die spuit je alleen over het midden van het dak in de lengte.
Met deze methode creëer je op eenvoudige wijze een vuil dak door de rook, as en roet van stoomlocomotieven.



Een roestig dak:



Met poeders kun je een ander effect maken. Een roestig dakeffect. Eerst een laag roestkleurige verf over het gehele dak spuiten. Dan met poeders (bruin-rode roestkleur en zwart) met een penseel in banen over het dak aanbrengen. Om de kleuren een beetje in elkaar over te laten lopen, kun je met een natte kwast of penseel over de aangebrachte poeder gaan.
Daarna kun je nog wat accenten aanbrengen met dezelfde kleuren. Met een omberkleurig poeder kun je nog wat meer accenten aanbrengen. Als laatste kun je het verzegelen met een matte blanke lak.



Een verweerd dak:



De eerste laag is een mix van bruin met een paar druppeltje rood voor een goede roestkleur. Vervolgens spuit je een laag haarspray er over. Voorzichtig zijn met het aanraken van het dak. Door de alcohol in de haarspray wordt de verf weer vloeibaar. Strooi vervolgens wat fijne zoutkorrels op het dak en laat het minimaal 24 uur drogen.
De volgende laag is een grijze verflaag. Als de verf droog is - ik wacht voor deze stap een uur - kun je het zout van het dak pulken. Daarna een laag matte blanke lak er over. Is het contrast tussen roestplekken en dak te groot, kan er nog een Track Wash over heen. Met White Spirit de Track Wash wat verdunnen c.q. afnemen.



Rijtuigen met richels in daken:



Deze daken glimmen altijd zo, alsof ze net uit de fabriek komen rollen en opgepoetst zijn voor een fotosessie:



De eerste laag is lichtere tint grijs. Vervolgens krijgen de richels een donkere tint grijs. Als laatste met een paneliner (Grey and Blue) de richels benadrukken.



Daken met ventilatoren:





Ook hier wordt het gehele dak in een grijstint gespoten. Met een lichtere tint worden de stukken tussen de ventilatoren gespoten. Dan met een paneliner (Brown and Green) de richels en ventilatoren aanstippen. Vervolgens met White Spirit en een sponsje de paneliner afdeppen.



« Laatst bewerkt op: 13 november 2022, 00:06:31 door basjuh1981 »
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22437
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #220 Gepost op: 13 november 2022, 00:06:31 »
Bedankt voor de uitvoerige uitleg met duidelijke foto's Bas  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2325
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #221 Gepost op: 13 november 2022, 00:07:23 »
Speciaal voor jou veel foto's ;D ;D
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8529
    • Midland
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #222 Gepost op: 13 november 2022, 00:11:39 »
Zeer fraaie weathering.

Gr. Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22437
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #223 Gepost op: 13 november 2022, 00:13:18 »
Met vriendelijke groet,
Wim

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1202
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #224 Gepost op: 13 november 2022, 08:10:44 »
Erg mooi Bas. Goede truc met het zout.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator