Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 16:33:45
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gtw6016
Vandaag om 16:29:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 16:19:42
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Montanbahn
Vandaag om 16:15:52
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 15:42:08
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door tijgernootje
Vandaag om 15:36:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door tijgernootje
Vandaag om 15:30:51
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Molenbaan (werktitel) door tijgernootje
Vandaag om 14:53:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
  

Auteur Topic: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III  (gelezen 101720 keer)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #195 Gepost op: 04 November 2022, 14:39:31 »
De afgelopen dagen bezig geweest met de verlichting boven de baan. Nu is daar nog ruimte voor en kan ik er nog makkelijk bij. Of dat nog de vraag is in de toekomst? Geen idee ;D
Met resthout een eenvoudige constructie gemaakt waar de TL-armaturen hangen. De TL-buizen hebben een lengte van 120 cm en zijn voorzien van LED.

Ik zit nog te denken om in de tussenstukken nog TL-armaturen te hangen. Maar dat is voor een later moment.



Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5235
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #196 Gepost op: 04 November 2022, 14:59:03 »
Ziet er fraai uit.
Van de week heb ik nog eens ervaren hoe goede verlichting helpt bij het maken van foto's...

Nu wil ook verlichting boven de baan.. vrees dat dat nog wel even wat discussietijd nodig heeft.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #197 Gepost op: 04 November 2022, 15:53:01 »
Het is ook de schuld van Wim dat ik dit wilde ;D ;D ;D

Ik heb tegen mijn vrouw gezegd dat ik een lichtkoof wilde maken vanwege het betere licht en ze vond het prima. Als de baan in een ver gevorderd stadium is, schroef ik er nog wat dunne multiplex/triplex aan de rechterkant. Dan is de inkijk wat minder.

Is het trouwens nog een goed idee om iets van een wit laken (of iets anders wits) tegen de balken te bevestigen i.v.m. weerkaatsing van het licht naar beneden toe?
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26087
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #198 Gepost op: 04 November 2022, 16:20:21 »
Bas zoals je in Tiel gezien hebt is goed licht extreem belangrijk  (y) ;)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #199 Gepost op: 04 November 2022, 16:26:57 »
Zeker weten. Dat maakt het maken van kiekjes een stuk makkelijker ;D
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #200 Gepost op: 05 November 2022, 22:27:19 »
Naar aanleiding van "Het is weekend" foto's van 29 en 30 oktober waren een aantal forumleden die belangstelling hebben hoe ik de rijtuigen verweerd heb.

Om te beginnen heb ik het verweren c.q. het verouderen niet zelf uitgevonden (gelukkig niet ;D ). Ik haal de werkwijzen uit boekjes en van internet. YouTube staat vol met video's met uitleg (bij Sebb 1zu87 - een aanrader!). Vergeet niet om naar plaatjes uit de echte wereld te zoeken ter inspiratie. Ik ben ook nog niet zo lang bezig met het vervuilen van mijn wagenpark. Ik doe dit nu een jaar en het gaat steeds beter. Vooral het werken met een airbrush vond ik in het begin wat lastig. Gaandeweg wordt het makkelijker.

Om te beginnen een klein overzicht met het gereedschap wat ik gebruik. Dit is niet alles. Ik heb een kleine selectie gepakt van de verf, poeders en wash die ik gebruik:



De verf is op acrylbasis (alcohol (Tamiya) of water (Vallejo)). Ik ben met Vallejo begonnen, maar ik gebruik nu steeds meer Tamiya. Ik vind Tamiya net iets prettiger spuiten dan Vallejo. Nadeel is dat je pipetjes moet gebruiken.

De wash is op enamelbasis. Hierdoor zijn ze langer te bewerken dan de acrylwashes. Een ander voordeel is dat het de eerder aangebrachte acrylverf niet aantast als je de wash gaat bewerken met enamelthinner of white spirit.

Ik begin meestal met het onderstel te verven nadat ik een wagen uit elkaar gehaald heb.

Een "schoon" onderstel en dito wielen:





In het begin begon ik met een wash van roest van Vallejo op de draaistellen en daarover heen een mix van grijs en Dark Earth van Vallejo. Deze mix ging ook over het chassis. De wielen kregen een bruine verfkleur.





Hier was ik uiteindelijk toch niet tevreden over en ben daarna overgegaan op het gebruik van poeders in plaats van de mix van grijs en Dark Earth:



Hier heb ik gebruikgemaakt van Burnt Umber en Natural Iron Oxide (beide Vallejo) ieder in een eigen laag. Na iedere laag gefixeerd met matte blanke lak. De wielen zijn hetzelfde als in het eerdere voorbeeld. Het chassis werd met (flink verdunde) German Black Brown van Vallejo overgespoten. Dit vond ik een enorme verbetering. Je had het idee alsof er echt vluchtroest op de draaistellen zat.

In een boekje las ik een andere werkwijze. Eerst een laag Nato Black van Tamiya op het chassis, draaistellen en wielen. Daarna het gebruik van een andere verf (Lifecolor). Om deze verf te gebruiken in de airbrush moet deze eerst door een filter gehaald worden van 190 micron. Dan moet het verdund worden met thinner. Waarna het te gebruiken is in de airbrush. In het begin was dit vrij lastig. Ik had expres al een grote naald en nozzel (0.4)
in mijn airbrush gezet. Echter was het effect prima, maar het moest beter kunnen.

Na wat zoekwerk kwam ik op het volgende:
  • De mengverhouding verf/thinner van 2:1 veranderen in 6:4;
  • De druk van de compressor verlagen van 1.8 bar naar 1.2 bar.

Met dit advies ben ik met een nieuw project begonnen. Eerst dus de laag Nato Black. Dan op de draaistellen een mix van UA714 en UA715 (Lifecolor), gevolgd door UA716 op de veren en daar omheen. Daarna nog een verdunde (2:1) wash van AK "Wash for Nato Tanks" er over.



Op de wielen, die al voorzien zijn van Nato Black, komt ook een laagje UA716.

Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 925
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #201 Gepost op: 05 November 2022, 22:37:23 »
Super, dank voorde info!
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26087
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #202 Gepost op: 05 November 2022, 23:02:05 »
Heel erg bedankt Bas  (y) (y)
Hier zullen een hoop liefhebbers erg veel aan hebben!!
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8970
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #203 Gepost op: 05 November 2022, 23:45:05 »
Hoi,

Zeer fraai effect die onderstellen.
Geeft goed licht die tl lijnen.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #204 Gepost op: 06 November 2022, 22:20:18 »
Even kijken wat ik de volgende keer ga behandelen. Ik denk dat het daken wordt.

En vragen/opmerkingen zijn uiteraard toegestaan ;)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #205 Gepost op: 11 November 2022, 12:11:45 »
Voor degene die graag wat bewegend materiaal willen zien. Bij deze:

<a href="https://www.youtube.com/v/UxjzNDxaBJU" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/UxjzNDxaBJU</a>
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1952
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #206 Gepost op: 11 November 2022, 12:30:27 »
Rijdt goed!  (y)
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26087
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #207 Gepost op: 11 November 2022, 12:33:43 »
Gaaf filmpje.
Vooral de V 320  (y) (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5235
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #208 Gepost op: 11 November 2022, 15:36:39 »
Inderdaad rijdt goed en mooie verweerde rijtuigen komen voorbij!

Toch een puntje ter lering  ;); de trek/duw trein (die met V200) heeft een samenstelling die in het voorbeeld niet ingezet kon worden als trek/duw trein.

Van de V200 is alleen de V200.0 geschikt voor keertreinen. Volgens mij was het ook een V200.0 in het filmpje, dus dat kan het "probleem" niet zijn.
Het gaat om de 4-assige ombouwrijtuigen, deze beschikten niet over de noodzakelijke leidingen om de stuurstand bevelen door te geven naar de locomotief.

3 assige ombouwrijtuigen hadden dat echter weer wel. Dus een combi van een paartje 3-assige ombouwrijtuigen (reden altijd paarsgewijs) en een silberling hasenkast kan dan weer wel.

Het express trein en buurttrein gevoel kun je ook nog wat beter vormgeven door de lok van de trek/duw trein te vervangen door een V100 of V160. Juist in tijdperk III was de V200 veelal een paradepaardje voor sneltreinen en dergelijke.

Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 11 November 2022, 16:29:17 door Jelmer »
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1952
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #209 Gepost op: 11 November 2022, 18:05:48 »
Ik ben ook wel gecharmeerd van die trek-duw treinen. Ik heb voor op mijn Oost Duitse baantje al wat verzameld voor dat doel. Onder andere een V112 met een paar Lowa E5 middelinstap wagons en wat nog op de lijst staat is een 83.10 stoomloc en een set dubbeldekkers uit de noviteiten van Piko.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator