Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 22:40:55
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 22:32:34
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door hervé
Vandaag om 22:30:43
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:30:34
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 22:22:48
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 21:52:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 21:48:39
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
Vandaag om 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
Vandaag om 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
Vandaag om 17:35:12
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
Vandaag om 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
Vandaag om 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
Vandaag om 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:42:38
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
  

Auteur Topic: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III  (gelezen 108513 keer)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3093
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #210 Gepost op: 11 November 2022, 19:29:33 »
Toch een puntje ter lering  ;); de trek/duw trein (die met V200) heeft een samenstelling die in het voorbeeld niet ingezet kon worden als trek/duw trein.

Van de V200 is alleen de V200.0 geschikt voor keertreinen. Volgens mij was het ook een V200.0 in het filmpje, dus dat kan het "probleem" niet zijn.
Het gaat om de 4-assige ombouwrijtuigen, deze beschikten niet over de noodzakelijke leidingen om de stuurstand bevelen door te geven naar de locomotief.

3 assige ombouwrijtuigen hadden dat echter weer wel. Dus een combi van een paartje 3-assige ombouwrijtuigen (reden altijd paarsgewijs) en een silberling hasenkast kan dan weer wel.

Het express trein en buurttrein gevoel kun je ook nog wat beter vormgeven door de lok van de trek/duw trein te vervangen door een V100 of V160. Juist in tijdperk III was de V200 veelal een paradepaardje voor sneltreinen en dergelijke.
Een modelbaan is soms concessies doen ;)

Een V 100 of V 160 heb ik (nog) niet. Dus dan maar de V 200 er voor (of er achter, het is maar hoe je het bekijkt ;D). Voor de 3-assige ombouwrijtuigen geldt hetzelfde  :angel:
In de toekomst gaat het wel anders worden. Het is een mooie combinatie die over de baan gaat. En ik wil mijn 4-assige ombouwrijtuigen ook niet opgeborgen houden in de kast.

Maar bedankt voor het puntje ter lering ;) Ik zal het in mijn achterhoofd houden (y)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5385
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #211 Gepost op: 11 November 2022, 20:14:31 »
In dat geval kan die V200 zeker!  (y)

Enne lering was niet helemaal het goede woord. In ieder geval niet belerend bedoeld ;).

Die 4 assige rijtuigen zijn zeker ook leuk. Genoeg samenstellingen mee te maken.

Ik volg graag de ontwikkelingen  ;D

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3093
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #212 Gepost op: 11 November 2022, 21:36:04 »
Belerend was het zeker niet. Je hebt er met een kritische blik naar gekeken. En dat is altijd goed en wordt (door mij) zeker gewaardeerd (y)

Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26286
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #213 Gepost op: 11 November 2022, 23:45:58 »
Zolang kritiek opbouwend is is het geen vervelende kritiek Toch?
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3093
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #214 Gepost op: 12 November 2022, 00:43:20 »
Helemaal eens Wim.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9014
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #215 Gepost op: 12 November 2022, 08:06:57 »
Is ook lastig precies aan tijdperk te houden na vak III wordt een grote bende qua kleur en series.

Gr. Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 980
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #216 Gepost op: 12 November 2022, 09:26:01 »
De V200 reed voorop dus, de stuurstand werd niet als zodanig gebruikt, dus kan het prima. Hadden ze gewoon nodig vanwege de bagageafdeling en er was geen ander rijtuig beschikbaar, er is altijd wel een verhaal te verzinnen.

Groeten Edwin.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6329
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #217 Gepost op: 12 November 2022, 10:18:38 »
Bedankt voor de weathering tips Bas. Vraagje: doe jij de draaistellen met airbrush of met kwast (dry brush)?

En leuk filmpje trouwens  (y)
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3093
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #218 Gepost op: 12 November 2022, 10:31:25 »
Frank,

De draaistellen doe ik met de airbrush. De kleuren van Lifecolor spuit ik wel met een 0.4 nozzle i.p.v. de 0.2. Dat geeft voor mij een wat beter resultaat met spuiten. Bij de 0.2 verstopt de boel wel eens. Vandaar de keuze van de grotere nozzle.
De enamel wash die er daarna overheen gaat, doe ik met een penseel (grootte 4). Aan de hand van de wagen doe ik er meer of mindere lagen op. Hoe meer lagen, hoe donkerder en zwarter de draaistellen worden.

De V200 reed voorop dus, de stuurstand werd niet als zodanig gebruikt, dus kan het prima. Hadden ze gewoon nodig vanwege de bagageafdeling en er was geen ander rijtuig beschikbaar, er is altijd wel een verhaal te verzinnen.
Inderdaad Edwin. Dat was precies de reden :angel: ;D ;D

Is ook lastig precies aan tijdperk te houden na vak III wordt een grote bende qua kleur en series.
Als moet ik zeggen dat het beige-blauw van UIC-X wagens uit TP IV ook wel z'n charme heeft. TP IV is zo gek nog niet ;)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3093
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #219 Gepost op: 13 November 2022, 00:02:55 »
Zoals vorige week aangegeven in de posting over het verweren van draaistellen en wielen, ga ik het nu hebben over daken. Voor het gemak behandel ik alleen goederenwagens en rijtuigen. Eigenlijk om de simpele reden dat ik mijn locs (op de BR 58 na) niet verweerd heb  ;D

Om even terug te komen op mijn gereedschap. Ik gebruik penselen en platte kwastjes in diverse maten. Deze heb ik van AK.

Een simpele verwering:



Een simpele manier om daken te verweren is door diverse grijstinten te gebruiken. De eerste laag is een lichte grijze kleur. Die kun je over het gehele dak spuiten. De tweede laag is een wat donkere grijstint. Deze kleur spuit je niet over het gehele dak. De dakrand in de lengte laat je vrij. Een volgende laag is de donkere grijstint. Die spuit je alleen over het midden van het dak in de lengte.
Met deze methode creëer je op eenvoudige wijze een vuil dak door de rook, as en roet van stoomlocomotieven.



Een roestig dak:



Met poeders kun je een ander effect maken. Een roestig dakeffect. Eerst een laag roestkleurige verf over het gehele dak spuiten. Dan met poeders (bruin-rode roestkleur en zwart) met een penseel in banen over het dak aanbrengen. Om de kleuren een beetje in elkaar over te laten lopen, kun je met een natte kwast of penseel over de aangebrachte poeder gaan.
Daarna kun je nog wat accenten aanbrengen met dezelfde kleuren. Met een omberkleurig poeder kun je nog wat meer accenten aanbrengen. Als laatste kun je het verzegelen met een matte blanke lak.



Een verweerd dak:



De eerste laag is een mix van bruin met een paar druppeltje rood voor een goede roestkleur. Vervolgens spuit je een laag haarspray er over. Voorzichtig zijn met het aanraken van het dak. Door de alcohol in de haarspray wordt de verf weer vloeibaar. Strooi vervolgens wat fijne zoutkorrels op het dak en laat het minimaal 24 uur drogen.
De volgende laag is een grijze verflaag. Als de verf droog is - ik wacht voor deze stap een uur - kun je het zout van het dak pulken. Daarna een laag matte blanke lak er over. Is het contrast tussen roestplekken en dak te groot, kan er nog een Track Wash over heen. Met White Spirit de Track Wash wat verdunnen c.q. afnemen.



Rijtuigen met richels in daken:



Deze daken glimmen altijd zo, alsof ze net uit de fabriek komen rollen en opgepoetst zijn voor een fotosessie:



De eerste laag is lichtere tint grijs. Vervolgens krijgen de richels een donkere tint grijs. Als laatste met een paneliner (Grey and Blue) de richels benadrukken.



Daken met ventilatoren:





Ook hier wordt het gehele dak in een grijstint gespoten. Met een lichtere tint worden de stukken tussen de ventilatoren gespoten. Dan met een paneliner (Brown and Green) de richels en ventilatoren aanstippen. Vervolgens met White Spirit en een sponsje de paneliner afdeppen.



« Laatst bewerkt op: 13 November 2022, 00:06:31 door basjuh1981 »
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26286
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #220 Gepost op: 13 November 2022, 00:06:31 »
Bedankt voor de uitvoerige uitleg met duidelijke foto's Bas  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3093
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #221 Gepost op: 13 November 2022, 00:07:23 »
Speciaal voor jou veel foto's ;D ;D
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9014
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #222 Gepost op: 13 November 2022, 00:11:39 »
Zeer fraaie weathering.

Gr. Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26286
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #223 Gepost op: 13 November 2022, 00:13:18 »
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 2007
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #224 Gepost op: 13 November 2022, 08:10:44 »
Erg mooi Bas. Goede truc met het zout.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator