Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 23:42:44
De modeltreinen van Spoorijzer door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 23:02:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 22:51:50
Piko blauwe 1000 door prutser
Vandaag om 22:49:28
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 22:38:03
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door j.ossebaar
Vandaag om 22:09:49
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
Vandaag om 21:44:09
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:41:21
Site Uhlenbrock door Jan-Peter
Vandaag om 21:38:45
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 21:25:21
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
Vandaag om 21:20:49
fotowedstrijd 2025 door Keska
Vandaag om 20:46:34
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door JohnH0
Vandaag om 20:44:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:42:03
Arlbergbahn.. ? door Krazy Dre
Vandaag om 20:23:36
Beekdaelen in H0 door ruudns
Vandaag om 20:19:33
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
Vandaag om 20:05:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:56:08
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 18:54:44
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 18:10:13
Au bord de la Cèze door Wim1969
Vandaag om 18:08:09
MLF Fielschmann motor kit door henk
Vandaag om 16:57:08
Revier Rheinbrenner (H0) door cor_b
Vandaag om 16:09:07
Loksound5 decoder door 008200
Vandaag om 15:34:24
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:30:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:21:11
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 15:14:45
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:30:50
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:47:22
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:13:05
  

Auteur Topic: Van analoog naar digitaal. En weer terug.  (gelezen 4676 keer)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Van analoog naar digitaal. En weer terug.
« Reactie #15 Gepost op: 19 March 2021, 11:47:41 »
Beste Sam,
Analoog werkt het natuurlijk ook, mits de decoder ook voor analoog is ingesteld, maar een decoder is vooral bedoeld om digitaal te werken. Want als ie analoog werkt, is de minimale opstartspanning veel hoger dan bij een conventionele loc. verder zal de decoder analoog wat meer problemen hebben met vuile rails/contactstoringen. Bij digitale spanning staat altijd de volle spanning op de baan en heb je dat probleem minder.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Van analoog naar digitaal. En weer terug.
« Reactie #16 Gepost op: 19 March 2021, 13:04:45 »
Maar rijdt Huup zijn vriend nou analoog met digitale locs, of rijdt hij digitaal op zijn eigenlijk analoge baan ?
En nogmaals, wat is "haperen" ?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22716
Re: Van analoog naar digitaal. En weer terug.
« Reactie #17 Gepost op: 19 March 2021, 14:45:45 »
De vriend van Huibert wil alleen maar een digitale centrale op zijn analoge baan aansluiten en dan met digitale locs rijden om te kijken of dat bevalt. Dat gaat kennelijk niet goed, maar het is een beetje lastig op afstand in te schatten hoe dat komt.

Hoe wortdt de baan analoog gevoed? Ik neem aan dat die trafo of rijregelaar wordt losgekoppeld. Is er een bloksysteem of zo?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Van analoog naar digitaal. En weer terug.
« Reactie #18 Gepost op: 19 March 2021, 15:55:59 »
Misschien zijn er aansluitrails gebruikt met fabrieksmatig in/aangebouwde ontstoringscondensatoren/spoelen?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: Van analoog naar digitaal. En weer terug.
« Reactie #19 Gepost op: 19 March 2021, 16:01:43 »
Als er condensatoren in de aansluitrails zitten dan zou het probleem zich over de hele baan voordoen en niet alleen op de afschakelbare secties.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Van analoog naar digitaal. En weer terug.
« Reactie #20 Gepost op: 19 March 2021, 18:09:32 »
Wel als die afschakelbare stukken rail gevoed worden via aansluitingen met condensator.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: Van analoog naar digitaal. En weer terug.
« Reactie #21 Gepost op: 19 March 2021, 20:50:30 »
Nou dat denk ik niet. Als er digitaal wordt gereden is er geen reden om secties af te schakelen dus ik neem aan dat alle secties dan ingeschakeld zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9069
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Van analoog naar digitaal. En weer terug.
« Reactie #22 Gepost op: 19 March 2021, 21:35:51 »
Mijn vriend heeft een aantal schakelaars overbrugd, waarna het probleem verdween op de overbrugde stukken.

Dus ligt het inderdaad aan de draaddikte.
En wie heeft er nou stroomloze secties nodig als ie helemaal op digitaal overschakelt? Nee, als er digitaal gereden wordt, worden alle analoge locoos van de baan gehaald en de digitale erop. Alle schakelaars die op spanningonderbreken staan worden dan ook omgezet. En de analoge trafo afgekoppeld. Uiteraard.
Dat het, als hij overgaat op digitaal, voorlopig een soort van bi-courante baan wordt, komt omdat even overschakelen van ana naar digi een smak geld kost.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: Van analoog naar digitaal. En weer terug.
« Reactie #23 Gepost op: 19 March 2021, 22:32:55 »
Het ligt dus inderdaad aan de draaddikte of lengte.
Op mijn vorige spoorbaan had ik ook veel geschakelde secties, maar de rijstroom liet ik niet via de schakelaars in het bedieningspaneel lopen. De schakelaar schakelde een relais dat dicht bij de sectie zat, en dat was dus om de rijstroomdraden zo kort mogelijk te houden
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Van analoog naar digitaal. En weer terug.
« Reactie #24 Gepost op: 19 March 2021, 23:14:44 »
Bij digitaal rijden kan je de analoge locs gewoon op de met schakelaar uitgeschakelde sporen laten staan.
Een dubbelpolige schakelaar tussen de draden van trafo naar rail, een dubbelpolige schakelaar tussen digitale besturing en rail, en je hebt een omschakelbare baan. Als je het dan zo doet dat de schakelaars altijd allemaal in dezelfde richting moeten staan (zo als in een vliegtuig) zie je in een oogopslag of alles goed staat.
Voor minder dan E 100 heb je al een complete digitale besturing van PIKO.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9069
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Van analoog naar digitaal. En weer terug.
« Reactie #25 Gepost op: 20 March 2021, 07:11:07 »
Klopt, maar dan zijn die sporen wel bezet.
Het is natuurlijk niet alleen de centrale. Ook de decoders moeten worden aangeschaft, en budget speelt natuurlijknookneen rol. Afijn, de oplossing is er, en dat is al heel wat.
Kaas, ik geef het door.
Dank allemaal