Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
Vandaag
om 23:42:44
De modeltreinen van Spoorijzer
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 23:02:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
prutser
Vandaag
om 22:51:50
Piko blauwe 1000
door
prutser
Vandaag
om 22:49:28
Terschellinger Spoor
door
FritsT
Vandaag
om 22:38:03
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
j.ossebaar
Vandaag
om 22:09:49
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
wob
Vandaag
om 21:44:09
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 21:41:21
Site Uhlenbrock
door
Jan-Peter
Vandaag
om 21:38:45
Stub switches
door
Hans1963
Vandaag
om 21:25:21
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
Herb73
Vandaag
om 21:20:49
fotowedstrijd 2025
door
Keska
Vandaag
om 20:46:34
Welke versies van de Roco 2200 zijn er?
door
JohnH0
Vandaag
om 20:44:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 20:42:03
Arlbergbahn.. ?
door
Krazy Dre
Vandaag
om 20:23:36
Beekdaelen in H0
door
ruudns
Vandaag
om 20:19:33
Nieuw huis, nieuwe baan
door
Benelux795
Vandaag
om 20:05:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 18:56:08
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Jeroen Water
Vandaag
om 18:54:44
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
Vandaag
om 18:10:13
Au bord de la Cèze
door
Wim1969
Vandaag
om 18:08:09
MLF Fielschmann motor kit
door
henk
Vandaag
om 16:57:08
Revier Rheinbrenner (H0)
door
cor_b
Vandaag
om 16:09:07
Loksound5 decoder
door
008200
Vandaag
om 15:34:24
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 15:30:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 15:21:11
W.V. Kalender 2026
door
Jelmer
Vandaag
om 15:14:45
Raadplaatje
door
Gerrit H
Vandaag
om 14:30:50
Diorama Memburg Klütjenfelderkai
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 12:47:22
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn.
door
Brexbachtalbahn
Vandaag
om 11:13:05
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Van analoog naar digitaal. En weer terug.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Van analoog naar digitaal. En weer terug. (gelezen 4676 keer)
zuylen
Offline
Berichten: 4512
Re: Van analoog naar digitaal. En weer terug.
«
Reactie #15 Gepost op:
19 March 2021, 11:47:41 »
Beste Sam,
Analoog werkt het natuurlijk ook, mits de decoder ook voor analoog is ingesteld, maar een decoder is vooral bedoeld om digitaal te werken. Want als ie analoog werkt, is de minimale opstartspanning veel hoger dan bij een conventionele loc. verder zal de decoder analoog wat meer problemen hebben met vuile rails/contactstoringen. Bij digitale spanning staat altijd de volle spanning op de baan en heb je dat probleem minder.
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
Dwergsein
Offline
Berichten: 709
Re: Van analoog naar digitaal. En weer terug.
«
Reactie #16 Gepost op:
19 March 2021, 13:04:45 »
Maar rijdt Huup zijn vriend nou analoog met digitale locs, of rijdt hij digitaal op zijn eigenlijk analoge baan ?
En nogmaals, wat is "haperen" ?
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22716
Re: Van analoog naar digitaal. En weer terug.
«
Reactie #17 Gepost op:
19 March 2021, 14:45:45 »
De vriend van Huibert wil alleen maar een digitale centrale op zijn analoge baan aansluiten en dan met digitale locs rijden om te kijken of dat bevalt. Dat gaat kennelijk niet goed, maar het is een beetje lastig op afstand in te schatten hoe dat komt.
Hoe wortdt de baan analoog gevoed? Ik neem aan dat die trafo of rijregelaar wordt losgekoppeld. Is er een bloksysteem of zo?
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Hennik
Offline
Berichten: 155
Re: Van analoog naar digitaal. En weer terug.
«
Reactie #18 Gepost op:
19 March 2021, 15:55:59 »
Misschien zijn er aansluitrails gebruikt met fabrieksmatig in/aangebouwde ontstoringscondensatoren/spoelen?
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27004
Re: Van analoog naar digitaal. En weer terug.
«
Reactie #19 Gepost op:
19 March 2021, 16:01:43 »
Als er condensatoren in de aansluitrails zitten dan zou het probleem zich over de hele baan voordoen en niet alleen op de afschakelbare secties.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Dwergsein
Offline
Berichten: 709
Re: Van analoog naar digitaal. En weer terug.
«
Reactie #20 Gepost op:
19 March 2021, 18:09:32 »
Wel als die afschakelbare stukken rail gevoed worden via aansluitingen met condensator.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27004
Re: Van analoog naar digitaal. En weer terug.
«
Reactie #21 Gepost op:
19 March 2021, 20:50:30 »
Nou dat denk ik niet. Als er digitaal wordt gereden is er geen reden om secties af te schakelen dus ik neem aan dat alle secties dan ingeschakeld zijn.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Huup
Offline
Berichten: 9069
May your coffee kick in before reality does.
Re: Van analoog naar digitaal. En weer terug.
«
Reactie #22 Gepost op:
19 March 2021, 21:35:51 »
Mijn vriend heeft een aantal schakelaars overbrugd, waarna het probleem verdween op de overbrugde stukken.
Dus ligt het inderdaad aan de draaddikte.
En wie heeft er nou stroomloze secties nodig als ie helemaal op digitaal overschakelt? Nee, als er digitaal gereden wordt, worden alle analoge locoos van de baan gehaald en de digitale erop. Alle schakelaars die op spanningonderbreken staan worden dan ook omgezet. En de analoge trafo afgekoppeld. Uiteraard.
Dat het, als hij overgaat op digitaal, voorlopig een soort van bi-courante baan wordt, komt omdat even overschakelen van ana naar digi een smak geld kost.
Gelogd
Duin aanZee II
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27004
Re: Van analoog naar digitaal. En weer terug.
«
Reactie #23 Gepost op:
19 March 2021, 22:32:55 »
Het ligt dus inderdaad aan de draaddikte of lengte.
Op mijn vorige spoorbaan had ik ook veel geschakelde secties, maar de rijstroom liet ik niet via de schakelaars in het bedieningspaneel lopen. De schakelaar schakelde een relais dat dicht bij de sectie zat, en dat was dus om de rijstroomdraden zo kort mogelijk te houden
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Dwergsein
Offline
Berichten: 709
Re: Van analoog naar digitaal. En weer terug.
«
Reactie #24 Gepost op:
19 March 2021, 23:14:44 »
Bij digitaal rijden kan je de analoge locs gewoon op de met schakelaar uitgeschakelde sporen laten staan.
Een dubbelpolige schakelaar tussen de draden van trafo naar rail, een dubbelpolige schakelaar tussen digitale besturing en rail, en je hebt een omschakelbare baan. Als je het dan zo doet dat de schakelaars altijd allemaal in dezelfde richting moeten staan (zo als in een vliegtuig) zie je in een oogopslag of alles goed staat.
Voor minder dan E 100 heb je al een complete digitale besturing van PIKO.
Gelogd
Huup
Offline
Berichten: 9069
May your coffee kick in before reality does.
Re: Van analoog naar digitaal. En weer terug.
«
Reactie #25 Gepost op:
20 March 2021, 07:11:07 »
Klopt, maar dan zijn die sporen wel bezet.
Het is natuurlijk niet alleen de centrale. Ook de decoders moeten worden aangeschaft, en budget speelt natuurlijknookneen rol. Afijn, de oplossing is er, en dat is al heel wat.
Kaas, ik geef het door.
Dank allemaal
Gelogd
Duin aanZee II
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Van analoog naar digitaal. En weer terug.