Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
7 april De Karel on tour door haes
Vandaag om 10:10:09
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
  

Auteur Topic: Baan op de Zaak (voorheen Inspiratievraag over indeling van de ruimte)  (gelezen 15113 keer)

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #15 Gepost op: 24 maart 2021, 23:52:31 »
 ;D ;D een werkbank die onder je tafel kan.. waar heb ik dat eerder gehoord  :angel:  ;D maar alle gekheid daar gelaten; je laat er in ieder geval geen gras over groeien. mooi!

ik zie nu ook dat ik de deur verkeerd ingeschat had :)
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2021, 23:55:12 door Duikeend »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #16 Gepost op: 25 maart 2021, 09:29:49 »
Volgens mij moet je nog even goed naar het baanplan van je schaduwstation kijken. Ik neem aan dat je rechts rijdt en het binnenspoor als dalende spoor wilt gebruiken. Je rijdt dan rechtsboven de spiraal in aan de muurzijde (blauwe pijl), en er weer uit aan de andere zijde (zwarte pijl). Daar heb je alleen niet het schaduwstation getekend... En vanuit het schaduwstation kun je alleen weer via hetzelfde spoor weer omhoog (via keerlus). Vanuit klimspiraal linksonder kun je niet in het schaduwstation komen.

Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

VvKan

  • Gast
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #17 Gepost op: 25 maart 2021, 10:29:56 »
Volgens mij moet je nog even goed naar het baanplan van je schaduwstation kijken.
Mee eens.  Alleen:  als je rechts rijdt, is het buitenste spoor dalend en het binnenste stijgend.

Maar nog veel "erger" :  als je rechts rijdt heb je helemaal geen schaduwstation.  Volg de sporen maar.  Zowel vanuit de rechtse spiraal als de linkse is het schaduwstation onbereikbaar..  Dan zullen er in ieder geval wat wissels anders moeten liggen.

En wat betreft de keerlussen:   kijk eens naar het gebruik van de Lenz LK200.   En kijk eens naar de lengte van je langste treinen, of die bij dit concept in de keerlussen passen.

Maar eerst zorgen, dat je het schaduwstation ook werkelijk kunt bereiken !

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #18 Gepost op: 25 maart 2021, 17:55:36 »
De spiraal linksonder moet je aan de linkerkant binnen en buiten rijden.
De spiraal rechtsboven moet je aan de onderkant binnen en buiten rijden.
Dan zit je rechtsrijdend op het buitenste spoor en dus op de kleinste helling omdat je tegenwijzerzin klimt..

Als schaduwstation voorzie je het aankomende spoor onder de hoek van je wissels en je legt er gelijk een harp aan die mooi parallel aan de plaat blijft.
Dat doe je voor beide spiralen.
In de linkerbovenhoek leg je een grote cirkel met daarin 4 wissels die aftakken naar buiten. 1 aan de bovenkant, 1 aan de linkerkant en 2 punt-aan-punt ter hoogte van de bovenste binnenhoek in je tafel.

De vertrekkende sporen leg je naast de bundels.

De sporen sluit je dan als volgt aan:
- aankomend spoor uit de bundel boven aan de wissel boven in de cirkel
- vertrekkend spoor uit de onderste spiraal aan de wissel links
- vertrekkend spoor uit de rechtse spiraal aan de bovenste wissel rechtsonder in de cirkel
- aankomend spoor uit de bundel links aan de onderste wissel rechtonder in de cirkel

Op de cirkel in de linkerboven hoek ga je dan ook tegenwijzerzin rijden, nooit wijzerzin want je kan er in die richting niet op geraken als je consequent rijdt.
De keerlussen maak je dan zo alng als nodig is wan dat is gewoon een stuk uit het vertrekkend spoor naar beide spiralen.

Voordeel:
Je rijdt gewoon van de ene spiraal naar de andere
Kan op elke bunde keren door de grote cirkel te gebruiken
Je rijdt op het rechtrspoor naar boven in je spiralen
Je kan treinen van A naar B en terug laten rijden.
Je kan je treinen ook gewoon lange rondjes laten rijden.
Je hebt voldoende lengte voor je keerlussen

Nadeel:
Het is een beetje puzzelwerk om alles teplaatsen.

Hoop dat je er mee weg kan, zo zonder schets.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2021, 17:58:06 door Frans Peeters »
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #19 Gepost op: 25 maart 2021, 18:33:45 »
Wat fijn al die goede tips en reacties.

@Frans, bedoel je met die harp zoiets als op deze foto?

Gr. Roy

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #20 Gepost op: 25 maart 2021, 19:37:31 »
Dat is inderdaad een "harp"
In het plan ligt er ook al 1  ;)
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #21 Gepost op: 25 maart 2021, 21:05:39 »
@Frans, ik weet niet helemaal zieker of ik je goed begrijp maar ik denk dat je dit bedoeld:




op zich een super idee, een soort rotonde!

Ik krijg het alleen niet passend en ik denk dat het twee nadelen heeft:

1: de opstelsporen worden hierdoor heel kort
2: is de 'rotonde' niet een soort bottleneck?

Gr., Roy

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #22 Gepost op: 25 maart 2021, 21:49:02 »
Roy, dat was het idee er achter.

De rotonde wordt inderdaad een soort van "bottleneck", maar je treinen vertrekken toch 1 per 1 uit hun schaduwstation.

Een andere oplossing zou kunnen zijn dat je de schaduwstations op 2 niveau's legt met 1 winding (8 cm) verschil. Je kan dan de keerlussen in de linkerbovenhoek gewoon boven elkaar leggen.

Het bovenste schaduwstation maak je langer door het diagonaal over de tafel te leggen. Ik denk dat je dan bijna tot de oorspronkelijke lengte geraakt.

Ik pieker nog even verder om alles in 1 schaduwstation te krijgen dat vanuit de 2 spiralen bereikbaar is.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #23 Gepost op: 25 maart 2021, 21:53:00 »
Frans,

Bedankt voor uw hulp!

 ik weet niet of dit in te stellen is in koploper of i-train, maar ik zou ik ook bovenstaand idee passend kunnen maken met 1 kort schaduw station (onder) en een lange (boven)? De bedoeling is dan dat de software ervoor zorgt dat de lange treinen in het juiste gedeelte geparkeerd worden.

ik denk dat ik het dan wel passend kan krijgen...

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #24 Gepost op: 26 maart 2021, 19:58:00 »
Vandaag nog weer even een poging gedaan voor het schaduwstation. mede geïnspireerd door Frans, ben ik verder gedaan met het rotonde idee met hieronder het resultaat:



De bovenste opstelsporen zijn 2m, de onderste 1,7m
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Groet en prettig weekend,
 Roy
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2021, 19:59:33 door Roy Hendriks »

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #25 Gepost op: 30 maart 2021, 10:11:39 »
Roy, ik denk een oplossing gevonden te hebben waarbij je met 1 groot unidirectioneel schaduwstation werkt dat vanuit je 2 spiralen bereikbaar is.
Ik zet vanavond nog even een schets op papier want dat is iets te ingewikkeld om tekstueel uit te leggen.

bij deze dus een mogelijke oplossing

voorbeeld plan by Frans Peeters, on Flickr


Hoop dat het een beetje duidelijk is. Er moet een beetje gespeeld worden met niveau's om een paar sporen te laten kruisen.

Zo laat je in de rechterspiraal het spoor dat terug naar boven rijdt pas een winding hoger beginnen (85mm). Daardoor kan het spoor dat vanuit de linker spiraal komt onder dit spoor kruisen om aan te sluiten op het spoor van de rechtse spiraal en zo het schaduwstation bereiken.
Het spoor van je schaduwstation naar de spiralen loopt dan rustig naar de eerste winding van je vertrekkende spiraal met een wissel om af te takkennaar je linker spiraal.


Edit: plannetje en wat uitleg er bij gezet
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2021, 09:51:06 door Frans Peeters »
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #26 Gepost op: 01 april 2021, 21:26:01 »
Hallo Frans,

Hartelijk dank voor het onwerp.

Ik moest even 2x kijken voor ik hem snapte...
Dit is een mooie en vooral makkelijkere oplossing.

Zoals ik het bekijk zit er geen keerlus in toch? Als het wel zo is, ook geen punt hoor. Dan komt er gewoon een keerlusmodule tussen.

Gr. Roy

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #27 Gepost op: 01 april 2021, 21:36:52 »
Ik ben zelf voorstander van het gelijk gepoold houden van parallel sporen opdat je dan overloop wissels kan plaatsen zoals je misschien bij je station gaat willen.

Daarom zou ik zelf bij deze lus alsnog een keerlus module inbouwen desondanks dat het strikt gezien niet noodzakelijk is. Just my 2 cents.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #28 Gepost op: 01 april 2021, 22:31:16 »
Graag gedaan Roy.

Ik heb er nog wel een klein foutje in gevonden  :-\ namelijk de wissel in de rechter spiraal die aftakt naar de linker spiraal ligt niet op 85mm maar op een halve winding hoger (ongeveer 127mm).

En die keerlusmodule, ik zou er ook één steken in de lus en zoals Bas aangeeft in de bovenbouw de sporen gelijk "gepoold" houden om geen problemen in wisselstraten te hebben.
Dit is geen vrijgeleide om in je bovenbouw gelijk wat te doen. De keerlus-val ligt overal op de loer  ;)

succes ermee
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #29 Gepost op: 03 april 2021, 11:02:49 »
Hallo Frans,

Dat lijkt me geen probleem, er is voldoende lengte naar de linker spiraal om dat verschil te overbruggen.

Wat betreft die keerlus module snap ik niet helemaal waarom dit (preventief) nodig is. Ik neem aan dat hij dan in deze lus moet?

Nogmaals bedankt allemaal, en fijne paasen!

Gr. Roy

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk