Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 11:18:53
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 11:11:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 10:59:07
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
  

Auteur Topic: Baan op de Zaak (voorheen Inspiratievraag over indeling van de ruimte)  (gelezen 15115 keer)

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #30 Gepost op: 03 april 2021, 21:19:52 »
Hallo Roy, het is inderdaad in die "lus".

Preventief omdat we niet weten hoe de baan er boven er gaan uitzien.
Van zodra je daar wissels hebt liggen tussen de sporen die in tegengestelde richting bereden worden,krijg je kortsluiting als je de polariteit volgens het analoog principe gaat toepassen (+pool altijd op rechterstaaf in de rijrichting bv)
Omdat dit bij digitaal bedrijf niet meer speelt, ben je beter af met het principe van /pool altijd aan buitenste railstaaf bv.

Als je die keerlusmodule nu nog niet wil inbouwen is dat geen ramp. De lus is meer dan lang genoeg om ze later nog in te bouwen. Je moet dan alleen terug wat draadjes aan je sporen solderen en wat secties maken, maar dat is een kleintje.

Als je met het plan van de zichtbare baan komt, kunnen we de boel overlopen en je weer wat verder op weg helpen.

Ook een fijn Paaswekend gewenst.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #31 Gepost op: 04 april 2021, 13:51:26 »
Dankjewel Frans,

Ik snap em. Dit is eigenlijk een 'hondenbot'. Als je dan bij een station de sporen kruist, wordt de lus een keerlus.

In dat geval komt de module er direct tussen. Want wil bij het station een omloop spoor maken.

Want betreft het baanplan voor zicht niveau, weet ik nog niet of ik die ga maken. Ik ben niet heel goed in het van te voren iets tekenen. Meestal krijg ik het gaande weg 'in de kop'. Daardoor vind het heel moeilijk iets op papier te zetten.

Ik zit er ook nog aan te denken om rechts onderin aan het einde van de tafel een enkel spoor klim spiraal te maken. ( dubbel spoor past met een minimum boogstraal van 42 niet in een tafel van 1m breed.) Deze kan in het schaduw station dan op het dalende spoor van de spiraal links onder worden aangesloten. Vraag is dan alleen of ik de spiraal dan in beide richtingen bereden wil hebben of niet. Op zich is het wel mogelijk omdat de helling van die spiraal 2,9% is volgens anyrail.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #32 Gepost op: 01 november 2021, 23:19:17 »
Hallo,

Zo, even dit draadje weer afstoffen...

Heb inmiddels op een paar verbindingen na, het schaduw station liggen.

Nu ben ik met anyrail een poging gaan doen om het zicht gedeelte te tekenen. Op zich geen onderdeel van mijn hobby. Enerzijds omdat ik niet heel creatief ben in het bedenken van een station met wisselstraten, anderzijds omdat ik anyrail niet goed genoeg ken....

Het schaduw station ziet er dan als volgt uit:


Het zichtgedeelte zo:



In het smalle gedeelte was geen ruimte voor een dubbele klimspiraal. Om toch 2 sporen te kunnen handhaven, heb ik er maar twee achter elkaar gezet.
 De bedoeling is vaste rij richtingen aan te houden i.v.m. de klimspiralen

Verder verwachte ik al dat er ergens een keerlus zou ontstaan en dat is ook zo. Volgens anyrail betreft dat alles wat in rood is weergegeven.

Nu heb ik 2 vragen:

1. Ennu? Ergens zal er een of meerdere keerlus module(s) in moeten. Maar waar? Wellicht handig om te weten hierbij is dat de langste trein 187cm is.

2. Ik zit eraan te denken om alle helixen 1 extra windingen te gevener zal dan voor zicht niveau een wissel in moeten komen. Als alle helixen dan 1 extra winding hebben, zou hiermee een parade spoor gemaakt kunnen worden die voornamelijk langs de achterwand zal lopen

Alle andere tips om het zicht niveau wat meer sjeu te geven zijn uiteraard ook welkom

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


VvKan

  • Gast
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #33 Gepost op: 02 november 2021, 10:21:35 »
De "keuzes" die Anyrail maakt lijken mij niet geheel logisch, dus daar zou ik zeker nog eens naar kijken.
Als voorbeeld: vanuit de enkelsporige klimspiraal kom je in het voorste schaduwstation.  Daar is maar 1 spoor rood, maar alle andere sporen beginnen ook op dezelfde wissel en komen ook weer bij elkaar.  Dat klopt dus sowieso niet.
Ook lijkt Anyrail keerlussen samen te pakken, zie bij de Engelse wissel aan het begin van het schaduwstation.  Of is dat een kruising ?    En als het een kruising is (geïsoleerde rijbanen, dan is de lengte van de lus waarschijnlijk te kort.
Advies:  teken de baan eerst eens als hondenbot, waarbij het station in het midden geen verschillende polarities kent, dus één geheel is, zoals nu.  Dan heb je dus links en rechts een keerlus.  Teken daarna de extra verbindingen en kijk waar hierin de polarisatie conflicteert.   Zo kun je veel beter zien waar een keerlus zit en waar je dus maatregelen moet nemen.  Anyrail zal het vast niet fout gedaan hebben, maar het houdt geen rekening met meerdere, betere mogelijkheden.  En weet niet hoe lang een keerlus moet zijn.  En geeft ook geen meerdere sporen in een keerlus aan.

PS.   Tegelijkertijd een schaduwstation uitrijden en aan de andere kant inrijden, terwijl het in een keerlus ligt, gaat niet werken, als bij 1 van de kanten de polarisatie omgekeerd moet worden.  Heen en weer = kortsluiting.
« Laatst bewerkt op: 02 november 2021, 10:24:29 door VvKan. Reden: toevoeging »

David Hoogvorst

  • Offline Offline
  • Berichten: 354
    • AnyRail
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #34 Gepost op: 02 november 2021, 11:35:18 »
Ter info: Als er meerdere keerlussen over hetzelfde railstuk gaan, toont AnyRail alleen de kortste. Het probleem is natuurlijk dat als je eenmaal een keerlus hebt, er in principe heel veel routes zijn om deze keerlus aan te tonen. Als AnyRail dat zou doen wordt de halve baan rood gestippeld.

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #35 Gepost op: 02 november 2021, 12:49:28 »
Het rode gedeelte werd rood op het moment dat ik het rechtse kruiswissel bij het station plaatste. Ook precies het moment waar ik het verwachtte.


Gr. Roy

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


VvKan

  • Gast
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #36 Gepost op: 02 november 2021, 14:52:04 »
Misschien zou Anyrail de hele baan wel rood kleuren, behalve het station. Dan heb je daar aantoonbaar dus niks aan.  Maar daar gaat het niet om.

Het gaat er om, dat Anyrail aangeeft waar keerlussen zitten, maar daarbij niet zegt waar je dan de isolaties zou moeten plaatsen.  De getoonde rode delen hoeven dus zeker niet handig gekozen te zijn, daar heeft Anyrail geen zicht op.

Mijn vraag over kruising / Engelse wissel aan het begin van diverse keerlusgedeeltes (Anyrail) is overigens nog niet beantwoord.  En dat maakt nogal een behoorlijk verschil.

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #37 Gepost op: 02 november 2021, 15:15:49 »
Die wissel voor het onderste schaduwstation is een engelse wissel.

 Eventueel zou ik er ook een kruising van kunnen maken. Dat betekend dan dat ieder trein die vanaf 'onder' komt, het hele rondje moet pakken om in het schaduw station te komen. Als dat een keerlus oplost, is dat natuurlijk geen probleem.


Gr. Roy

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


VvKan

  • Gast
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #38 Gepost op: 02 november 2021, 16:02:03 »
Juist om te voorkomen dat de trein altijd eerst een rondje moet maken zou ik geen kruising maar een Engelse wissel pakken.
Maar omdat het maken van een extra rondje geen zin heeft volstaat een halve Engelse wissel.
Kom je van boven heb je de keuze: schaduwstation nar rechts of rechtdoor rondje in.  Kom je van links dan alleen rechtdoor naar het schaduwstation.

De invloed op mogelijke keerlussen kan ik zo niet overzien, dus nogmaals advies:  maak een vereenvoudigde weergave en volg de sporen.

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #39 Gepost op: 02 november 2021, 19:54:13 »
Bedankt voor jullie hulp!

Bij het volgen van de sporen kom ik op kortsluiting uit op de twee engelse wissels rechts en links boven in het station gedeelte. Deze wissels had ik bedacht om een omloopspoor bij het station te hebben voor bijvoorbeel een vrachttrein. Het omloop spoor is dan het doolopende  spoor  bij de 3 doodlopende stukken.

Dit schrijvende bedenk ik me dat er ook mogelijk is om voor beide richtingen een omloop spoor te maken zonder dat ze elkaar kruisen. Deze 2 omloop sporen zouden dan in het midden tussen de perronsporen moeten komen. Echter vind ik dit de minder mooie optie.  Als ik het kan oplossen met een keerlusmodule, gaat daar mijn voorkeur naar uit.

Door die rotonde zijn de parralel sporen niet gelijk gepoold. Hierdoor kun je nooit een aftakking in de hoofbaan hebben waarmee je op beide sporen terecht kunt komen. Dit is uit eindelijkwel de bedoeling want in get onderste gedeelte moet een industrie gebied met kolenmijn en museum stoombedrijf komen. De oude stomers moeten dan natuurlijk wel op een van de hoofd banen kunnnen komen.

Als iemand nog een idee heeft...



Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


VvKan

  • Gast
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #40 Gepost op: 02 november 2021, 23:02:25 »
Andere visie gebruiken om op je station niet moeilijk te hoeven doen:  het station is één geheel, dus hier geen keerlussen .  dan heb je in principe 2 uiteinden van het hondenbot.  Daar zitten de keerlussen.  De rest van de verbindingen intekenen en kijken waar die nog kortsluitproblemen geven.

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #41 Gepost op: 03 november 2021, 07:43:18 »
Dat werkt inderdaad een stuk overzichterlijker!

Ik kom er dan op uit dat in het schaduw station 2 keerlussen zitten beide in de rotonde. Deinkse helft is er 1 en het gedeelte links onder tussen de wissel en de engelse wissel, is de andere.


Voor zover ik weet heeft een keerlus module altijd een stuk spoor nodig waar de langste trein op past. Met de langste op 187cm gat dat op deze twee korte stukken niet lukken.

Gr. Roy

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #42 Gepost op: 03 november 2021, 09:29:59 »
Als ik het zo snel even bekijk kan je het oplossen met 2 keerlusmodules.
De eerste in het lange aansluitspoor tussen de onderste rechtse spiraal en de 'rotonde'
De tweede in de bovenste klimspiraal.
In biede gevallen kanje dan voldoende lengte vinden.

Je zorgt ervoor dat zowel de 'rotonde' als het station volledig kortsluitvrij zij, en zoekt dan naar een voldoende lang verbindingsspoor om de keerlusmodules in te bouwen.

Ik probeer dat in de loop van de dag nog wel een beetje duidelijker te maken met wat kleurtjes.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

VvKan

  • Gast
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #43 Gepost op: 03 november 2021, 10:10:36 »
Je zorgt ervoor dat zowel de 'rotonde' als het station volledig kortsluitvrij zij, en zoekt dan naar een voldoende lang verbindingsspoor om de keerlusmodules in te bouwen.
Roy en Frans:
Met excuus dat ik geen tekening kan maken, maar dit lijkt mij een heel goede kant op te gaan   (y)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #44 Gepost op: 03 november 2021, 10:20:39 »
Als je de 2 Engelse wissels vervangt door kruisingen is het kortsluitprobleem ook weg.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH