Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Gerco van Beelen
Vandaag om 07:44:52
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Baan op de Zaak (voorheen Inspiratievraag over indeling van de ruimte)  (gelezen 15112 keer)

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Beste mede spoorders,

Na een paar jaar geklungelt te hebben met een te kleine ruimte en het feit dat de kinderen een lego/game kamer kregen, heb ik maar besloten een ruimte in mijn bedrijfspand te maken.



De ruimte is dus 4,7x3,4m met alleen een toegangsdeur en geen ramen. Nu zat ik zelf te denken om in een stuk magazijnstelling van 2,45m een bureaublad te maken. Zo heb ik een fijne werktafel en opslag in een. Het idee is om de overige ruimte langs de wanden een baan van 1,1m diep te maken. Een stukje van de lange wand af zodat ik aan de lange zijde van beide kanten erbij kan. De twee stukken langs de korte wanden ook 1,1m maar daar moeten dan iets van mangaten of uit neembare delen in komen.

De diepte van 1,1m had ik in gedachten omdat ik persoonlijk een diepere baan mooier vind dan een hele ondiepe baan.

Omdat ik natuurlijk zoveel mogelijk baan wil, vroeg ik mij af of iemand een beter idee heeft voor de indeling?

De schaal waarmee gereden gaat worden is H0.

Groeten, Roy
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2022, 21:20:26 door Bert van Gelder. Reden: Titel op verzoek. »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: inspiratie vraag over indeling van de ruimte
« Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2021, 20:52:52 »
Lijkt een beetje op mijn ruimte. Beetje breder maken ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: inspiratie vraag over indeling van de ruimte
« Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2021, 21:09:26 »
Hallo Roy,

Leuk dat je aan een treinbaan gaat beginnen.  (y)

Om te beginnen. Het is niet genoemd of naar naar gevraagd maar ik zou je baan op 1,30m hoog bouwen. Dat heeft voor en nadelen
Voordelen:
- Je hebt onder je baan erg veel bruikbare ruimte voor opslag die je anders niet zou gebruiken. Je kan onder je hele baan ikea kasten of rekken of .. plaatsen om alles een plekje te geven.
- 1,30 is een erg mooie kijk hoogte

Nadelen
- Als je 1,10 diep wilt bouwen (en ik raad zelf 1,00m aan vanwege armlengtes) moet je dus of met een trappetje oid werken, of je moet er voor zorgen dat je je baan in modules opbouwt die je er uit kan halen, of je moet het een en ander verrijdbaar maken offff. misschien dat je zelf iets kan bedenken om overal bij te kunnen.

En als je slim bent, houd je alle elektronica aan de voorzijde. Daar maak je jezelf erg gelukkig mee. :police:

Qua opvulling kan je best veel doen en dat is erg meningsgebonden, daarom zal ik wat punten opnoemen om over na te denken. We kunnen namelijk met betere ideeen komen als we weten wat je dus ongeveer wilt. Nu heb je aangegeven dat je veel treinen wilt laat rijden maar..
- Wil je rondjes kunnen rijden of wil je pendelen of wil je een combinatie van de twee?
- Wil je graag rangeren of zoveel mogelijk treinen laten rijden of.... ?
- Wil je een schaduwstation of niet? Of lijkt een cassette systeem je iets?
- Hoeveel trein heb je of wil je? En wat voor trein heb je/wil je?
- Heb je voorkeur voor een bepaald landschapstype? Bergen? Bos? Polder?

Als je veel trein wilt laten rijden, kan je een dubbelsporig hondebot uitleggen met eventueel een klimspiraal naar een schaduwstation. Je kan een station in het midden bouwen. In plaats van de hondebot kan je ook gewoon een dubbelsporig rondje langs de rand van de bakken laten lopen. Ik denk waar het merendeel van ons wel over eens kan zijn, is dat treinen in ieder geval een punt A en een punt B moeten hebben. Het geeft een bepaald doel aan de treinen en het doorbreekt de saaiheid van het doelloos rondjes rijden. Dus als ze van station naar schaduwstation rijden en even later weer terug, dan zit je goed.

Ik raad ook aan om een rail ontwerp programma zoals anyrail of scarm te nemen als je dat nog niet heb. Het helpt met plannen en het is leuk om te doen. ;D

We horen van je en onthoud! probeer out-of-the-box te denken  ;)

Mvg,

Bas


Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2021, 21:29:43 »
Hallo Bas en Ruud,

Bedankt voor jullie info. ik bedacht me zelf net ook inderdaad al dat het wellicht handig geweest was om erbij te vertellen wat ik van plan ben te gaan bouwen:

- station met stad, het station word 'Feldafing' van Kibri en de overkappingen van Faller 120180. twee naast elkaar en twee achter elkaar om een mooie stationshal te creëren.

- ergens een berg(je) met een kolenmijn gebied erop. heb op een forum ooit eens een conceptgezien met een soort lade onder de tafel waar een stuk van de mijn te zien was. Dat leek mij ook wel wat.

- een schaduwstation. ik dacht zelf in het midden onder de tafel. Zo kun je vanuit bijna alle richten er in rijden. Het schaduw station moet ook een keerlus bevatten om een stel te kunnen draaien. dit schauwstation moet op 1 plaat zitten. Het plan is dan om een scharnier een 1 kant te maken zodat je het schaduw station naar beneden kunt klappen (wel eerst leegmaken :police:) zodat je bij de bedraging van het bovenliggende deel kan

- wil ook wat met Faller car system of iets dergelijks in de stad doen.

- bij het station een soort museum spoortje voor stoom locs met misschien een ringloodsje en draaischijf

- tijdperk en landen is niet zo mijn ding, ik laat erop rijden wat ik mooi vind. Wel zal het voornamelijk duits georiënteerd zijn ivm de meeste gebouwen een duit uiterlijk hebben.

- ik rijd digitaal met een intellibox 2 en voornamelijk digikeijs onderdelen. automatiseren via koploper of i-train (weet nog niet welke ik moet kiezen)

- qua kasten eronder, goed idee! wel op wielen want wil goed onder de baan kunnen komen

- het liefst dubbelspoor en ergen in de verte een parade baantje met brug ofzo

- wat betreft teken, ik heb al een tijdje anyrail maar wil eerst vast hebben staan hoe en waar de 'tafel' komt

Gr. Roy

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #4 Gepost op: 19 maart 2021, 12:07:13 »
hi

je hebt leuke ideeën maar de ruimte is toch beperkt. ik zou eens kijken of je de werkbank niet onder je baan kwijt kan. want als ik zo naar je tekening kijk en je gaat dan uit van een werkbank op maat, dan gaat het hard met de beschikbare ruimte. zelfde geldt natuurlijk voor de stellingkast. gewoon lekker iets op wieltjes en dan onder de baan rollen. wij hebben ook een modelbaan in combinatie met opslag gebouwd en na 3 keer de stellingen opnieuw gedaan te hebben kan ik je zeggen dat je daar goed over na moet denken  ;D


edit: ik heb even zitten schetsen (dit is natuurlijk zo maar een voorbeeld). je ziet dan dat de ruimte best beperkt is:





zo zou ik ook goed nadenken of je nog ruimte wil tussen lange wand en baan. wil je daar wat aan hebben dan moet je al gauw een halve meter hebben..
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2021, 20:58:41 door Duikeend. Reden: typo aangepast »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #5 Gepost op: 19 maart 2021, 20:46:00 »
Bedankt voor je tips Duikeend.

Het heeft me aan het denken gezet:

- De 'knutseltafel' op wielen is een goed idee echter lijkt mij dat vervelend ivm het wiebelen door de wieltjes. Ik denk dat dat ook persoonlijk is.
- De stelleing/knutseltafel kan ik ook half opbouwen deze is dan 1,25m lang ipv 2,5m. Deze zet ik dan als je binnen komt direct rechts. In de dode hoek die dan daarnaast ontstaat, kan dan een klimspiraal
- Vanuit de klimspiraal dan rond langs de wanden. Het doel is 1,1m diep mits de baan los van de wanden kan staan. 
 
Ik heb nog twee stukken tafel van de vorige baan staan, beide 1,1m diep. Morgen ga ik daarmee schuiven om te kijken hoeveel ruimte er over blijft. Ik vind toch altijd dat als je het zo doet, het allemaal een stuk beter te passen is dan met een tekening op schaal

Als de baan vorm begint te krijgen, kan ik altijd de knutseltafel nog ombouwen zodat ie onder de tafel past.

Ik plaats morgen wel wat foto's van het 'passen en meten'

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #6 Gepost op: 22 maart 2021, 16:52:00 »
Het heeft wat langer geduurd maar ik ben er uit! Iets met, 'met passen en meten...'

De tafel toch op sommige plekken 1,2m diep kunnen maken.  Zie foto, op de plaatsen waar de tafel 1,2m diep is, staat deze los van de muur ( boven en links) het onderste deel is 1m diep. Dit staat wel tegen de muur.

Overal geprobeerd en kan er (buiten verwachting) toch best goed bij met 2 handen. Het latigste om bij te komen is het stuk van 1m tegen de wand. Kan er goed bij en met een krukje nog beter. In het ergste geval kan ik op strategische plaatsen een los gebouw neerzetten. Als ik dan achteraan bij moet, kan ik dit gebouw even weghalen zodat ik een steunpunt heb.

Nu dit probleem getackled is, komt ( voor mij) het moeilijkste: het baanplan.
Ik heb Anyrail maar heb best nog wel moeite om er iets moois van te maken.

Dus als iemand zich geroepen voelt....

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #7 Gepost op: 22 maart 2021, 16:59:10 »
Misschien een apart idee: in plaats van de traditionele rondrijdende baan te maken, heb ik zelf veel plezier aan een baan met twee einden, die allebei op hetzelfde kopstation binnen komen. Dus de trein vertrekt van de ene kant van het perron, rijdt een lusje en komt terug langs het andere zijde van het perron. Dan kopmaken en het omgekeerd doen. Maar wellicht werkt dit beter met mijn langzaam tuffende smalspoortreinen, dan een normaalspoorbaan met lange Intercity treinen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #8 Gepost op: 22 maart 2021, 17:20:41 »
Ik ben het met Sven eens. In plaats van een traditionele baan een baan van eind tot eind over de langste kant. Hoeft niet dieper te zijn dan 60cm en een schaduw station (hooguit 40 cm diep) aan de kortste kant van de U. Je zou zelfs schaal 0 (of 0m 0e) kunnen nemen.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #9 Gepost op: 22 maart 2021, 18:21:24 »
Bedankt voor jullie reacties, maar zat zelf toch meer te denken aan twee klimspiralen aan beide uiteinden van de tafel. Dan onder de tafel een schaduwstatoin.

Een berg landschap met diverse hoogtes vind ik ook altijd erg mooi.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #10 Gepost op: 22 maart 2021, 19:42:47 »
Dan denk ik een klimspiraal rechtsboven, en één linksonder. Het smalle stuk onderaan richting deur kun je dan gebruiken voor een zijlijn of industrie ofzo.
Op deze manier kun je spiralen maken met grote diameters, en dus lage stijging percentages. Te steile hellingen zijn heel gauw heel vervelend omdat die je erg beperken in de treinen waarmee je kunt rijden.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

VvKan

  • Gast
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #11 Gepost op: 22 maart 2021, 22:38:41 »
Kopstation of doorgangsstation ?

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #12 Gepost op: 22 maart 2021, 23:03:50 »
Het liefst doorgang.

Wat betreft die 2 spiralen, zoiets had ik ook in gedachten.

Heb de hele avond baanplannen zitten bekijken en kwam deze tegencvoor een schaduw station. Die zou net onder het smalle deel passen. Want die is ook 1m breed. Wel dan met het spiraal in het brede deel zodat de spiraal mooi 1,15m doorsnede krijgt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #13 Gepost op: 24 maart 2021, 22:24:02 »
De tafel is inmiddels klaar!

Omdat het toch wat moeilijk bleek de ruimte goed te benutten toch maar besloten geen werkbank te maken. De lade onder de computer (daar moet nog een plekje voor gevonden worden) is nu werkplek, en het gereedschap heb ik opgelost door een plank aan de muur te schroeven.




Nu aan het tekenen geslagen in Anyrail. Ik ben begonnen aan het schaduw station. De tips (waarvoor dank!)betreffende de klimspiralen heb ik gebruikt, resultaat: binnen spoor helling 2,9% en 8,5cm hoogte. het buiten spoor heeft 2,6%.
Ik heb geprobeerd om een situatie te creëren waarbij er op zoveel mogelijke plaatsen van spoor gewisseld kan worden. Helaas levert dit me wel een extra keerlus op waar ik zo 1-2-3 niet weet waar ik de scheidingen moet gaan maken.



Die bovenste keerlus uitkomend van het schaduwstation, snap ik. Die andere met die wissels, weet ik dus niet hoe ik dat het beste kan aanpassen. Het is de bedoeling om Digikeijs keerlus modules te gebruiken.

Heeft iemand tips over de layout en/of de keerlus problematiek?

Overigens ben ik voornemens van dit project een bouwverslag te maken. Is daar animo voor?

« Laatst bewerkt op: 24 maart 2021, 22:29:38 door Roy Hendriks »

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #14 Gepost op: 24 maart 2021, 22:44:40 »
Opgelost!

voor de oplettende kijker: de bochtwissels links weggehaald. die waren eigenlijk niet nodig. in beide richtingen kon er eerder ook al naar een van die sporen gewisseld worden.

Best handig, die keerlus functie in Anyrail...