Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:45:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 10:39:42
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:37:12
Line-up foto's van modellen door bollen neus
Vandaag om 10:21:01
Vragen over de rolbrug bij werkplaats Neustrelitz door V200-G2000
Vandaag om 10:05:05
3D/RM: AHOB in H0 door Mitchell
Vandaag om 09:05:53
Videoserie: Rocrail voor beginners door AlbertG
Vandaag om 09:00:43
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 08:40:42
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door JaJo
Vandaag om 08:34:11
Tams FD/ledfunctiedecoder programmeren. door Ronald Halma
Vandaag om 08:06:19
De Blustrein door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:46:51
Busch: Jacht op wild zwijn door naakte man vereeuwigd in plastic door Eric B
Vandaag om 07:44:27
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door nighttrain1
Vandaag om 06:47:42
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Dave.......
Vandaag om 04:30:29
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Ludo1957
Vandaag om 02:19:00
Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ? door Dwergsein
Vandaag om 00:28:51
NS 6700 dierenserie etchmodels door Ivo tB
Vandaag om 00:02:24
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door Hans van de Burgt
28 juli 2021, 23:57:09
BNLS-module: "Nuenen-Tongelre" door Edsko Hekman
28 juli 2021, 23:53:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
28 juli 2021, 23:49:59
GVBA 396 messing model door hrp
28 juli 2021, 23:30:16
Compacte wisselstraat voor meer rijlengte door Ferdinand Bogman
28 juli 2021, 22:50:29
Een soort modules voor onder de bank door Ferdinand Bogman
28 juli 2021, 22:48:54
Restauratie van Henschel stoomtramloc vordert door Piet Groot
28 juli 2021, 22:21:36
DR5000 centrale, update software 1.6.0. Nu update 1.6.1, per 19 juli 2021 door Hans van de Burgt
28 juli 2021, 21:56:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door DaStig
28 juli 2021, 21:33:42
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
28 juli 2021, 21:18:41
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door bask185
28 juli 2021, 20:55:31
Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m door DaStig
28 juli 2021, 20:28:49
Brawa Rheingold door MathynK
28 juli 2021, 20:13:14
  

Auteur Topic: Inspiratievraag over indeling van de ruimte  (gelezen 3423 keer)

Duikeend

  • Offline Offline
  • Berichten: 1047
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #15 Gepost op: 24 maart 2021, 23:52:31 »
 ;D ;D een werkbank die onder je tafel kan.. waar heb ik dat eerder gehoord  :angel:  ;D maar alle gekheid daar gelaten; je laat er in ieder geval geen gras over groeien. mooi!

ik zie nu ook dat ik de deur verkeerd ingeschat had :)
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2021, 23:55:12 door Duikeend »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 886
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #16 Gepost op: 25 maart 2021, 09:29:49 »
Volgens mij moet je nog even goed naar het baanplan van je schaduwstation kijken. Ik neem aan dat je rechts rijdt en het binnenspoor als dalende spoor wilt gebruiken. Je rijdt dan rechtsboven de spiraal in aan de muurzijde (blauwe pijl), en er weer uit aan de andere zijde (zwarte pijl). Daar heb je alleen niet het schaduwstation getekend... En vanuit het schaduwstation kun je alleen weer via hetzelfde spoor weer omhoog (via keerlus). Vanuit klimspiraal linksonder kun je niet in het schaduwstation komen.

Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 10*

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 885
  • Veroniek
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #17 Gepost op: 25 maart 2021, 10:29:56 »
Volgens mij moet je nog even goed naar het baanplan van je schaduwstation kijken.
Mee eens.  Alleen:  als je rechts rijdt, is het buitenste spoor dalend en het binnenste stijgend.

Maar nog veel "erger" :  als je rechts rijdt heb je helemaal geen schaduwstation.  Volg de sporen maar.  Zowel vanuit de rechtse spiraal als de linkse is het schaduwstation onbereikbaar..  Dan zullen er in ieder geval wat wissels anders moeten liggen.

En wat betreft de keerlussen:   kijk eens naar het gebruik van de Lenz LK200.   En kijk eens naar de lengte van je langste treinen, of die bij dit concept in de keerlussen passen.

Maar eerst zorgen, dat je het schaduwstation ook werkelijk kunt bereiken !
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1229
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #18 Gepost op: 25 maart 2021, 17:55:36 »
De spiraal linksonder moet je aan de linkerkant binnen en buiten rijden.
De spiraal rechtsboven moet je aan de onderkant binnen en buiten rijden.
Dan zit je rechtsrijdend op het buitenste spoor en dus op de kleinste helling omdat je tegenwijzerzin klimt..

Als schaduwstation voorzie je het aankomende spoor onder de hoek van je wissels en je legt er gelijk een harp aan die mooi parallel aan de plaat blijft.
Dat doe je voor beide spiralen.
In de linkerbovenhoek leg je een grote cirkel met daarin 4 wissels die aftakken naar buiten. 1 aan de bovenkant, 1 aan de linkerkant en 2 punt-aan-punt ter hoogte van de bovenste binnenhoek in je tafel.

De vertrekkende sporen leg je naast de bundels.

De sporen sluit je dan als volgt aan:
- aankomend spoor uit de bundel boven aan de wissel boven in de cirkel
- vertrekkend spoor uit de onderste spiraal aan de wissel links
- vertrekkend spoor uit de rechtse spiraal aan de bovenste wissel rechtsonder in de cirkel
- aankomend spoor uit de bundel links aan de onderste wissel rechtonder in de cirkel

Op de cirkel in de linkerboven hoek ga je dan ook tegenwijzerzin rijden, nooit wijzerzin want je kan er in die richting niet op geraken als je consequent rijdt.
De keerlussen maak je dan zo alng als nodig is wan dat is gewoon een stuk uit het vertrekkend spoor naar beide spiralen.

Voordeel:
Je rijdt gewoon van de ene spiraal naar de andere
Kan op elke bunde keren door de grote cirkel te gebruiken
Je rijdt op het rechtrspoor naar boven in je spiralen
Je kan treinen van A naar B en terug laten rijden.
Je kan je treinen ook gewoon lange rondjes laten rijden.
Je hebt voldoende lengte voor je keerlussen

Nadeel:
Het is een beetje puzzelwerk om alles teplaatsen.

Hoop dat je er mee weg kan, zo zonder schets.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2021, 17:58:06 door Frans Peeters »
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR 2021 - Hangar 27, Edegem (B) op 23 & 24 Oktober 2021

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #19 Gepost op: 25 maart 2021, 18:33:45 »
Wat fijn al die goede tips en reacties.

@Frans, bedoel je met die harp zoiets als op deze foto?

Gr. Roy

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1229
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #20 Gepost op: 25 maart 2021, 19:37:31 »
Dat is inderdaad een "harp"
In het plan ligt er ook al 1  ;)
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR 2021 - Hangar 27, Edegem (B) op 23 & 24 Oktober 2021

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #21 Gepost op: 25 maart 2021, 21:05:39 »
@Frans, ik weet niet helemaal zieker of ik je goed begrijp maar ik denk dat je dit bedoeld:




op zich een super idee, een soort rotonde!

Ik krijg het alleen niet passend en ik denk dat het twee nadelen heeft:

1: de opstelsporen worden hierdoor heel kort
2: is de 'rotonde' niet een soort bottleneck?

Gr., Roy

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1229
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #22 Gepost op: 25 maart 2021, 21:49:02 »
Roy, dat was het idee er achter.

De rotonde wordt inderdaad een soort van "bottleneck", maar je treinen vertrekken toch 1 per 1 uit hun schaduwstation.

Een andere oplossing zou kunnen zijn dat je de schaduwstations op 2 niveau's legt met 1 winding (8 cm) verschil. Je kan dan de keerlussen in de linkerbovenhoek gewoon boven elkaar leggen.

Het bovenste schaduwstation maak je langer door het diagonaal over de tafel te leggen. Ik denk dat je dan bijna tot de oorspronkelijke lengte geraakt.

Ik pieker nog even verder om alles in 1 schaduwstation te krijgen dat vanuit de 2 spiralen bereikbaar is.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR 2021 - Hangar 27, Edegem (B) op 23 & 24 Oktober 2021

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #23 Gepost op: 25 maart 2021, 21:53:00 »
Frans,

Bedankt voor uw hulp!

 ik weet niet of dit in te stellen is in koploper of i-train, maar ik zou ik ook bovenstaand idee passend kunnen maken met 1 kort schaduw station (onder) en een lange (boven)? De bedoeling is dan dat de software ervoor zorgt dat de lange treinen in het juiste gedeelte geparkeerd worden.

ik denk dat ik het dan wel passend kan krijgen...

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #24 Gepost op: 26 maart 2021, 19:58:00 »
Vandaag nog weer even een poging gedaan voor het schaduwstation. mede geïnspireerd door Frans, ben ik verder gedaan met het rotonde idee met hieronder het resultaat:



De bovenste opstelsporen zijn 2m, de onderste 1,7m
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Groet en prettig weekend,
 Roy
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2021, 19:59:33 door Roy Hendriks »

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1229
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #25 Gepost op: 30 maart 2021, 10:11:39 »
Roy, ik denk een oplossing gevonden te hebben waarbij je met 1 groot unidirectioneel schaduwstation werkt dat vanuit je 2 spiralen bereikbaar is.
Ik zet vanavond nog even een schets op papier want dat is iets te ingewikkeld om tekstueel uit te leggen.

bij deze dus een mogelijke oplossing

voorbeeld plan by Frans Peeters, on Flickr


Hoop dat het een beetje duidelijk is. Er moet een beetje gespeeld worden met niveau's om een paar sporen te laten kruisen.

Zo laat je in de rechterspiraal het spoor dat terug naar boven rijdt pas een winding hoger beginnen (85mm). Daardoor kan het spoor dat vanuit de linker spiraal komt onder dit spoor kruisen om aan te sluiten op het spoor van de rechtse spiraal en zo het schaduwstation bereiken.
Het spoor van je schaduwstation naar de spiralen loopt dan rustig naar de eerste winding van je vertrekkende spiraal met een wissel om af te takkennaar je linker spiraal.


Edit: plannetje en wat uitleg er bij gezet
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2021, 09:51:06 door Frans Peeters »
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR 2021 - Hangar 27, Edegem (B) op 23 & 24 Oktober 2021

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #26 Gepost op: 01 april 2021, 21:26:01 »
Hallo Frans,

Hartelijk dank voor het onwerp.

Ik moest even 2x kijken voor ik hem snapte...
Dit is een mooie en vooral makkelijkere oplossing.

Zoals ik het bekijk zit er geen keerlus in toch? Als het wel zo is, ook geen punt hoor. Dan komt er gewoon een keerlusmodule tussen.

Gr. Roy

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 1552
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #27 Gepost op: 01 april 2021, 21:36:52 »
Ik ben zelf voorstander van het gelijk gepoold houden van parallel sporen opdat je dan overloop wissels kan plaatsen zoals je misschien bij je station gaat willen.

Daarom zou ik zelf bij deze lus alsnog een keerlus module inbouwen desondanks dat het strikt gezien niet noodzakelijk is. Just my 2 cents.

Mvg,

Bas

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1229
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #28 Gepost op: 01 april 2021, 22:31:16 »
Graag gedaan Roy.

Ik heb er nog wel een klein foutje in gevonden  :-\ namelijk de wissel in de rechter spiraal die aftakt naar de linker spiraal ligt niet op 85mm maar op een halve winding hoger (ongeveer 127mm).

En die keerlusmodule, ik zou er ook één steken in de lus en zoals Bas aangeeft in de bovenbouw de sporen gelijk "gepoold" houden om geen problemen in wisselstraten te hebben.
Dit is geen vrijgeleide om in je bovenbouw gelijk wat te doen. De keerlus-val ligt overal op de loer  ;)

succes ermee
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR 2021 - Hangar 27, Edegem (B) op 23 & 24 Oktober 2021

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #29 Gepost op: 03 april 2021, 11:02:49 »
Hallo Frans,

Dat lijkt me geen probleem, er is voldoende lengte naar de linker spiraal om dat verschil te overbruggen.

Wat betreft die keerlus module snap ik niet helemaal waarom dit (preventief) nodig is. Ik neem aan dat hij dan in deze lus moet?

Nogmaals bedankt allemaal, en fijne paasen!

Gr. Roy

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk