Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door J1971
Vandaag om 11:38:41
Piko blauwe 1000 door roco
Vandaag om 11:34:50
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 11:31:40
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:13:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Paulogic
Vandaag om 11:06:40
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 10:52:17
Kersttrein door Charles_
Vandaag om 10:31:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:30:25
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 10:23:04
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 10:20:34
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 10:19:51
MLF Fielschmann motor kit door henk
Vandaag om 09:55:21
Revier Rheinbrenner (H0) door tothebeach
Vandaag om 07:34:41
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door henk
Vandaag om 06:03:48
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 02:18:58
Veevervoer ss/ ns door MOVisser
Vandaag om 00:07:48
Aachenau West door wob
26 November 2025, 23:05:43
Rondom Charlois door Alewijn
26 November 2025, 22:48:33
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
26 November 2025, 22:39:39
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Quinzeedied
26 November 2025, 22:32:05
De modeltreinen van Spoorijzer door rjr
26 November 2025, 22:28:45
Stub switches door bask185
26 November 2025, 21:59:25
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
26 November 2025, 21:58:44
Lodewickshaven door Ronald Halma
26 November 2025, 21:40:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp door Edsko Hekman
26 November 2025, 21:37:28
Loksound5 decoder met Loksound3.5 soundfile door bellejt
26 November 2025, 20:11:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Eric B
26 November 2025, 19:11:00
Modelbaan Beltheim. door puntenglijder
26 November 2025, 19:09:33
gangelt door bellejt
26 November 2025, 17:58:13
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
26 November 2025, 16:33:16
  

Auteur Topic: Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij  (gelezen 160320 keer)

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #240 Gepost op: 28 October 2011, 17:51:53 »
Ze zouden eigenlijk ook zo'n automatiek in de tender moeten bouwen, kan je op elk station ff een lekker balletje er uithalen. ;D

.......Héééééé, een inkomstenbron, zou de redding kunnen zijn ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1207
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #241 Gepost op: 28 October 2011, 18:35:46 »
Citaat
Als ze nou op Lijnzaad olie gaan rijden....zoekt iedereen om de rijdende Snackbar!!

Ik dacht dat de snackbarlucht bij koolzaadolie wel meeviel.......Maar, als ze daar echt in Friesland gaan rijden wil ik wel bij mijn baas informeren ,of we niet wat bio-diesel kunnen leveren?

Werk bij een producent van biodiesel 2e generatie [wat zoveel betekent biodiesel gemaakt van gebruikte olien.]
Ik denk dat als ze daar in Friesland naar de prijzen van 1e kl. Raapzaad gaan informeren[ 40-45 cent de liter bulk] ze ook niet echt blij worden! :-\

Maar het zou wel mooi zijn : stoom in Friesland!

Vr.Gr. Wim.
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #242 Gepost op: 28 October 2011, 19:28:49 »
Hè hè!

Eindelijk eens een ander geluid. Dat doet mij deugd. Interessant is wel jouw opmerking dat de prijs van koolzaadolie niet helemaal meevalt.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3882
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #243 Gepost op: 28 October 2011, 23:37:15 »
http://www.youtube.com/watch?v=TQGxB5A_ynM&feature=player_embedded#!  vanaf punt 11.50 in dat filmpje van vandaag  een reportage op Omrop Fryslân. Eventuele mededelingen door de FSTM worden over het weekend heen getild. Tot die tijd geeft ook de overheid geen reactie.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1207
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #244 Gepost op: 29 October 2011, 12:21:44 »
Citaat
Interessant is wel jouw opmerking dat de prijs van koolzaadolie niet helemaal meevalt.

Tja de prijzen voor 'verse'kool of raapolie varieeren nogal en de genoemde prijs is de prijs per ton [1000ltr]
Daarnaast is de prijsstijging juist het gevolg van de productie van biodiesel, welke voor de verestering naar biodiesel ongebruikte raap of kool olie gebruiken!!

Het zou niet onverstandig zijn, als ze daar in Friesland eens gingen kijken naar biodiesel producenten.
Ik weet er in de regio er twee. De ene zit in Kampen [2e generatie bio]en de ander in Emmen.Het zou ze zomaar een behoorlijke slok kunnen schelen aan uitgaven.Informeren kost niets, schrijf ze gewoon aan met een verzoek wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn... niet geschoten is altijd mis.....

Ps ik werk er dan wel, maar ik zie dit niet als een reklame uiting. :P

vr. gr Wim.

Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9892
    • belse roestkraam
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #245 Gepost op: 29 October 2011, 12:24:01 »
zoveel bijzonders hoef je toch niet in een stoomloc te mikken? zo'n ding loopt juist op alles, zolang de ergste klonten er maar uit zijn.

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1207
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #246 Gepost op: 29 October 2011, 12:32:54 »
Floor,

Dat is niet geheel waar, er is ook nog zoiets als calorische waarde= de energie die vrijkomt bij verbranding.
Bij een zooitje zonder klonten zal dit laag zijn. bij een bio brandstof is dit vele malen hoger,maar altijd nog lager dan de fossiele brandstof.
Toch maar weer gewoon kolen?? Ik denk dat ze daar volopig wel andere problemen hebben.

Vr.Gr.Wim.
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9892
    • belse roestkraam
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #247 Gepost op: 29 October 2011, 12:37:37 »
calorische waarde lager -> meer erin mikken. Om er mooie biodiesel in op te stoken terwijl het ding net zo prima loopt op gezeefd oud frituurvet (of niet eens zeven en een sanibroyeur tussen tank en branders monteren) en afgewerkte afvalolie lijkt me een beetje zonde. stook die biodiesel dan op in auto's of voor mijn part een dieseltrein, heb je dat spul niet voor niks helemaal gezuiverd.

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1207
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #248 Gepost op: 29 October 2011, 12:44:41 »
 ;D das ook weer waar, maar van bio ben je dan wel minder nodig!
Punt voor u ! (y) sanibroyeur? dat is een goeie.

Vr.Gr.Wim.
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2662
    • M'n treinbaan...
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #249 Gepost op: 30 October 2011, 13:39:24 »
Misschien een flauwe vraag, maar denken jullie nou echt, dat de FStM nog niet heeft rondgekeken voor de opties, qua brandstofvoorziening?  :-X En ik denk eerlijk gezegd, ook wel, dat ze ook wel heel goed weten, wat er wél en niet in gestookt kan worden...

Trouwens, als die loods niet afkomt (en evt. verdere vervelende dingen die daar uit voortkomen), hoeft de trein eerst ook nog niet te rijden, en kunnen ze het nog wel een tijdje doen op de diesel die er bij de STAR is getankt...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2096
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #250 Gepost op: 30 October 2011, 19:53:08 »
Nou zoveel hebben wij niet op voorraad hoor! Ons verbruik is minder dan 10 kuub per jaar, schat ik...

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9892
    • belse roestkraam
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #251 Gepost op: 30 October 2011, 20:01:36 »
Misschien een flauwe vraag, maar denken jullie nou echt, dat de FStM nog niet heeft rondgekeken voor de opties, qua brandstofvoorziening?  :-X En ik denk eerlijk gezegd, ook wel, dat ze ook wel heel goed weten, wat er wél en niet in gestookt kan worden...

nouja, als je de verhalen zo es op een rijtje zet vraag ik me dus ernstig af hoe goed overal over nagedacht is...

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2662
    • M'n treinbaan...
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #252 Gepost op: 30 October 2011, 20:46:44 »
Heb je wel een punt mee...  ;)

Groet,

Ronald
« Laatst bewerkt op: 30 October 2011, 21:54:24 door Ronald81 »
Je rolt van het één in het ander...

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #253 Gepost op: 30 October 2011, 21:58:32 »
calorische waarde lager -> meer erin mikken. Om er mooie biodiesel in op te stoken terwijl het ding net zo prima loopt op gezeefd oud frituurvet (of niet eens zeven en een sanibroyeur tussen tank en branders monteren) en afgewerkte afvalolie lijkt me een beetje zonde. stook die biodiesel dan op in auto's of voor mijn part een dieseltrein, heb je dat spul niet voor niks helemaal gezuiverd.

Goede of slechte brandstof voor een stoomloc heeft wel degelijk effect hoor. Hier moest men laatst een oliestook stoomloc op een hoofdlijnrit door een Diesel laten slepen omdat men door de slechte kwaliteit van de stookolie niet genoeg druk op de ketel konden houden. Vergeet niet dat als een brandstof het goed doet op een stationaire ketel, dan is het nog geen garantie dat het ook goed werkt op een stoomloc. Dat heeft men al een paar keer in het stoomtijdperk ondervonden(denk o.a. aan het poederkoolexperiment op de NS 3790)

mvg,

Rick

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9892
    • belse roestkraam
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #254 Gepost op: 30 October 2011, 22:09:02 »
klopt, het moet allemaal binnen bepaalde perken blijven, maar goed, het lijkt me wat onzinnig om er heel mooi zuiver spul in te mikken tegen hoge kosten terwijl ie op goedkope reut net zo goed loopt.
Er was ooit rond 1980 ofzo een nieuw locje gebouwd voor op de ffestiniog-railway die gestookt werd op afgewerkte olie, dat ding scheen enigszins naar kolen te ruiken en je was weer van een hele zooi afgewerkte olie af. ideaal.
« Laatst bewerkt op: 30 October 2011, 22:11:40 door Floris Dilz »