Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 17:40:37
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 17:15:49
Vervangen wissels flm profi door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:57
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Pauldg
Vandaag om 16:56:43
Wat herkent AI van onze hobby? door wob
Vandaag om 16:33:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 16:31:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:09:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 16:01:40
PB Models, ICR-rijtuigen door Wisselwachter
Vandaag om 15:53:11
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:42:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 13:23:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 11:54:34
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 11:19:04
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 09:19:34
Hoe een schaduwstation automatiseren door henk
Vandaag om 09:17:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Quinzeedied
Vandaag om 07:20:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
09 October 2025, 23:03:04
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
09 October 2025, 20:16:47
  

Auteur Topic: Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij  (gelezen 158143 keer)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #225 Gepost op: 27 October 2011, 15:28:41 »
Er wordt idd wel wat van het milieu ge-eist  ;D

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #226 Gepost op: 27 October 2011, 15:31:30 »
Alleen een loc gestookt op vrije uitloop eierkolen en met mineraalwater in de ketel is acceptabel vind ik  8)
No dress rehearsel, this is our life.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #227 Gepost op: 27 October 2011, 15:34:43 »
Wat een stoomloc tot stoomloc maakt is de stoomtechniek: dat wil zeggen ketel, stoomleidingen, zuigers en en schuiven met hun stoomverdelingen en bijbehorende drijf- en koppelstangen, specifieke remtechniek en de exhaust.  De  brandstof  waarmee water in stoom wordt omgezet is ook een facet maar niet meer dan dat.  Er bestaat nog heel veel echte  stoomtechniek daarnaast. Maar in de pogingen om de FSM af te branden wordt dat nu  tot hoofdelement van  stoomtechniek aangewezen. Wat mij betreft: onzin!
Dat is dus hoe jij ernaar kijkt. Je bent hobbyist die blijkbaar veel heeft met stoomlocs, dus als je zo'n ding ziet kijk je naar de techniek erachter. Ik heb heel weinig met stoomlocs, maar vind die kolenvuurtjes altijd wel een lekker luchtje hebben. Dat daar nog een heel arsenaal aan stoomtechniek bijkomt, is voor mij een bijkomstigheid. Wat jou betreft onzin, wat mij betreft niet.
Heeft niks met afbranden van de FSM te maken, maar alles met verbazing over een concept dat volgens mij bij voorbaat al een doodgeboren kindje is. De toekomst zal het uitwijzen.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #228 Gepost op: 27 October 2011, 15:49:20 »
Je hoeft je niet in de techniek te verdiepen om de hittestraling van de ketel te voelen, het geplof van de exhaust, het takketakketak van de pomp voor de rem en het gesis van de stoomleidingen te horen, de bewegingen van drijf- en koppelstangen en de grote dampwolken te zien. De kolenlucht is maar een klein deel van de indruk die een stoomlok op iemand kan achterlaten zonder de techniek te doorgronden
« Laatst bewerkt op: 27 October 2011, 15:53:20 door MR »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #229 Gepost op: 27 October 2011, 15:58:35 »
Dat is uiteraard zeer persoonlijk en daar valt lastig een rationele discussie over te voeren. Die kolengeur doet mij nog elke keer terug denken aan Interrail 1987 Belgrado..  De trein reed het station binnen en ik riep tegen mijn verbaasde reisgenoten opgetogen; "ik ruik stoomlocomotieven!". Nog verbaasder waren ze toen er even later inderdaad een stoomloc opdook.
kortom; ik voel met Hubertus mee (en heb ook niet zoveel met stoom...)

Gaat vast cola en chips zoeken
No dress rehearsel, this is our life.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #230 Gepost op: 27 October 2011, 16:00:23 »
Nou eet smakelijk dan, toch wel Coca Cola en paprikachips hoop ik, de rest is nep

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22576
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #231 Gepost op: 27 October 2011, 16:04:58 »
Zo is dat. Bestaat er eigenlijk stoom-electrische aandrijving?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2896
    • Richie's homepage
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #232 Gepost op: 27 October 2011, 16:08:00 »
Het is denk ik meer op zijn plaats om te zeggen dat het: "het Langste traject" is waar een Stichting met oude lok(s) gebruik van mag maken.
Dat is ddan ook niet juist, want dan moet die eer naar de SSN of VSM. Maar goed, laten we eerst maar eens afwachten tot ze werkelijk gaan rijden. Iedereen die zich hier of op andere fora negatief uitlaat over de FStM zal er toch wel naar toe gaan en mischien sterker nog, zelfs bij de eerste rit langs de baan staan.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #233 Gepost op: 27 October 2011, 16:08:49 »
Zo is dat. Bestaat er eigenlijk stoom-electrische aandrijving?
jep. Was geen groot succes...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11706
    • Mijn fotoarchief
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #234 Gepost op: 27 October 2011, 16:10:22 »
Zo is dat. Bestaat er eigenlijk stoom-electrische aandrijving?

Ja hoor: http://www.nicospilt.com/index_verenigdestaten.htm Even naar beneden scrollen, zie het kopje st(r)oomlocomotief....

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #235 Gepost op: 27 October 2011, 17:27:09 »
Wat een ding. Natuurlijk hebben we die andere op dit forum al voorbij zien komen, waar ze stroom gebruikten om stoom op te wekken ;D En nu hebben wij een rijdende frituurkar. Ze zouden eigenlijk ook zo'n automatiek in de tender moeten bouwen, kan je op elk station ff een lekker balletje er uithalen. ;D
Spoor 0 adept

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #236 Gepost op: 27 October 2011, 17:30:58 »
Haha, dan zijn ze in elk geval wel onderscheidend bezig. Goed idee!  (y)

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #237 Gepost op: 27 October 2011, 18:58:36 »
Zo is dat. Bestaat er eigenlijk stoom-electrische aandrijving?

Jazeker heeft die bestaan.

Ter besparing van steenkool heeft men in Zwitserland bij de SBB in de jaren 1940-45 een paar (stoom) rangeerlocs van een pantograaf op het machinistenhuis voorzien en de ketel omgebouwd tot een grote waterkoker. Voor rangeerwerk beviel dit prima,voor zover ik weet.

Niet te verwarren met de twee stoomtramlocs van de NBM die in Rhenen en Zeist rangeerden. Dit waren elektrische locs in een stoomtramloc-omhulsel (vroegere Backertjes).

Dirk



Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #238 Gepost op: 27 October 2011, 19:11:06 »
Nou eet smakelijk dan, toch wel Coca Cola en paprikachips hoop ik, de rest is nep
Eindelijk een goede post in dit draadje!  (y)
Groetjes, Bart

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1885
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #239 Gepost op: 28 October 2011, 14:00:06 »
Als ze nou op Lijnzaad olie gaan rijden....zoekt iedereen om de rijdende Snackbar!!   :P  ;D
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!