Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:05
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 15:03:40
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
Nahmertaler Kleinbahn door hervé
Vandaag om 14:33:39
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door 008200
Vandaag om 14:10:24
Rails roestig verven door EddyK
Vandaag om 14:00:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:20:53
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:03:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:35:04
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
Piko NS1100, materieelbespreking door spoorijzer
Vandaag om 11:26:49
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 11:21:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 11:12:05
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 10:57:59
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 10:52:27
Lichtprintjes NS2400 door DV modelspoor
Vandaag om 10:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:28:56
Gecombineerd spoor H0 / H0m door Krommert
Vandaag om 09:15:45
Modules van Kees Gorter (vervolg) door MOVisser
Vandaag om 09:00:14
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 08:58:22
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 08:10:27
IJken van locomotieven door Frank 123
Vandaag om 06:51:27
20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:17:40
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 00:00:55
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 June 2025, 23:17:18
  

Auteur Topic: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)  (gelezen 7551 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
« Reactie #30 Gepost op: 01 June 2025, 12:12:06 »
Er was maar 1 meerspanning WRmz 135.1, dus geschikt voor NL

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 4957
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
« Reactie #31 Gepost op: 01 June 2025, 13:32:16 »
Dus de ARmh/z maakten in NL geen gebruik van de bovenleiding en konden dat dus ook niet? Maar Zugsammelschiene kon toch ook gelijk- en wisselspanning aan? Dus de verlichting/apparaten aan boord konden dat wel hebben?  NS loks maken geen wisselspanning lijkt mij..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1165
Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
« Reactie #32 Gepost op: 01 June 2025, 14:16:47 »
Voor zover ik me kan herinneren werd de panto enkel gebruikt wanneer er geen elektrische aansluiting was met het trekkende voertuig, in het bijzonder bij stilstand. Dus niet tijdens de rit zelf.

Volgens "Taschenbuch": "Bei Einspeisung aus der Hauptheizleitung senkt sich der Stromabnehmer automatisch, ebenso bei der Bewegung des Wagens nach einer Radumdrehung, ausserdem bei Spannungsausfall in der Fahrleitung und nach 10 Sekunden bei fehlendem Fahrdraht."

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 4957
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
« Reactie #33 Gepost op: 01 June 2025, 14:57:22 »
Dat is mij bekend; voor de duidelijkheid dus, bij stilstand langs perron of opstelterrein... :angel:

PS of bij uitval van de lok! https://www.bahnbilder.de/bild/deutschland~personenwagen~schnellzugwagen-1serie-m-wagen-private/120940/neubeckum-1989-am-ic-von-stuttgart.html
« Laatst bewerkt op: 02 June 2025, 09:13:31 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
« Reactie #34 Gepost op: 01 June 2025, 18:01:59 »
Dus de ARmh/z maakten in NL geen gebruik van de bovenleiding en konden dat dus ook niet? Maar Zugsammelschiene kon toch ook gelijk- en wisselspanning aan?
Kan, maar alleen die ene kon gelijkspanning aan

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 4957
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
« Reactie #35 Gepost op: 01 June 2025, 18:32:45 »
Zou zeggen dat als er al een 1000V gelijkstroom installatie is, dat aftappen van 1500V wel te doen is; als moet je wel 500V in een weerstand verstoken en zwaardere leiding naar dak? Wellicht niet economisch...?

PS wellicht is de panto direct met trafo gekoppeld, ook omdat een (zware) schakelaar risico met zich meebrengt dat als je 'm vergeet je per ongeluk gelijkstroom op de trafo zet...? En er waren alternatieven.. Maar: die had kon in Duitsland ook gebruiken???
« Laatst bewerkt op: 01 June 2025, 18:37:50 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 4957
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
« Reactie #36 Gepost op: 02 June 2025, 08:26:42 »
Er was maar 1 meerspanning WRmz 135.1, dus geschikt voor NL

Het ging hier overigens om de ARmh/z en daar zijn er blijkbaar 6 stuks van na '74:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,1267108

Deze rijtuigen kunnen blijkbaar SW 1000 V, 16 2/3 Hz en 1500 V, 50 Hz aan, maar ook GS 1500 V und 3000 V. Voor de eerste 2 WS spanningen is de trafo nodig, de 2 GS spanningen een weerstand? Of kunnen ze dit alleen aan via de Zugsammelschiene.. ? Google'n werd een gevalletje "Wie zoekt, vindt, maar niet altijd wat hij zocht"... Hannover Chaostage; fenomeen kende ik niet, weer wat geleerd :) 
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8442
  • Spoor N
Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
« Reactie #37 Gepost op: 02 June 2025, 15:19:51 »
Een weerstand? Voor zover mijn technische kennis van rijtuigen gaat:

De hoogspanningskabel (Zugsammelschiene, dat is niets meer dan een kabel die stroom doorgeeft) levert wat deze krijgt aangeboden aan de statische omzetter van het rijtuig. Bij 1500/3000V = is dat dezelfde 1500/3000V, onder 15 kV 16 2/3 Hz is dat 1000 16 2/3 Hz en onder 25 kV 50 Hz is het 1,5 kV 50 Hz die via een transformator in de loc omgezet worden. De omzetter zet dit dan om in wat het rijtuig nodig heeft voor de verlichting, verwarming, airco etc. De Arm* heeft een eigen transformator die direct aan de omzetter kan leveren, de vraag is alleen of onder gelijkspanning deze kan worden overgeslagen.
Ik vermoed van wel anders zou onder gelijkspanning bij een stroomonderbreking de stroomafnemer opgaan en de transformator beschadigen óf er is een optie om de stroomafnemer buiten gebruik te zetten indien nodig.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 4957
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
« Reactie #38 Gepost op: 02 June 2025, 16:31:44 »
.. de vraag is alleen of onder gelijkspanning deze kan worden overgeslagen.

Dat vroeg  ik mij dus eerder ook al af.. (en ik neem aan dat je de trafo bedoeld die kan worden overgeslagen, niet de omzetter)
Alleen kan ik daar dus geen antwoord op vinden. En inderdaad: omzetter kan. Weet zelf niet hoe dat bij grotere vermogens gaat, maar omdat klassieke loks ook weerstanden hebben, vermoedde ik dat laatste.. Begreep dat een omzetter ook verre van verliesvrij is, dus kan mij voorstellen dat het voor de eenvoud gewoon een weerstand is, met fan? Maar jij zal dit wellicht beter weten. 
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8442
  • Spoor N
Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
« Reactie #39 Gepost op: 02 June 2025, 21:24:17 »
De trafo ja, zonder omzetter staat er minimaal 1000V op de tafellampjes.  8)
Verder heb ik er geen verstand van, ik denk alleen dat je de weerstanden van klassieke locs niet met het omvormen van de spanning voor boordapparatuur kan vergelijken. Misschien dat dit nog iets meldt: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?031,3268955
Gezien de vijfde reactie hier: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,6233957 (F-AC en niet F) houd ik het erop dat de stroomafnemer alleen onder wisselspanning gebruikt kon/mocht worden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 4957
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
« Reactie #40 Gepost op: 22 June 2025, 15:29:13 »
Nog een uitzondering op het verhaal op DSO en gewoon een mooie foto :) een variant met hoge sluitseinen en "Trans Europ Express" opschrift... Vermoedelijk ergens eind '60 gezien de 1300 zonder vishaken? Of kan iemand dit beter plaatsen?

https://www.alamy.com/image-of-an-electric-locomotive-from-the-1300-series-of-the-ns-with-the-tee-rembrandt-to-zurich-on-arrival-in-utrecht-et-al-with-the-seinhuis-post-a-on-the-right-image480268370.html?imageid=89EA36AF-B29C-430D-84B8-8E8737ABE02A&p=1917589&pn=1&searchId=b413548c46a7d0761631cec4a5ec241e&searchtype=0

Het (hooggeplaatste) "TRANS EUROP EXPRESS" opschrift zie je in Nederland eind '60 en begin '70 overigens meer, zoals op de 3 foto's uit begin '70 in het bekende boek "Elektrische Locomotieven NS-Serie 1100" van Drs. W.H. van den Dool (pag 231, 233 en 236). Uit mijn hoofd met enkel gangraam bij keuken en alleen venster in laaddeur aan keukenzijde; op die foto's zie je de hoogte van de sluitseinen niet.

Heb overigens zojuist de Roland set gekocht, met deze speisewagen; het nummer (61 80 88-80 123-7) correspondeert met enkel gangraam bij keuken, alleen venster in laaddeur aan keukenzijde en lage sluitseinen. Maar de Alamy foto toont dus ook een 1:1 exemplaar met het hoge opschrift en lage sluitseinen. Goed genoeg  (y) Overigens noemt de DSO bijdrage de optie dat de eerste serie is voorzien van TEE-opschrift wel, maar twijfelt hieraan: "Das GeraNova Wagensammelwerk berichtet, dass der DSG Schriftzug später durch den Trans-Europ-Express Schriftzug ersetzt wurde. Dies ist insofern zu bezweifeln..."

PS overigens sta ik nog open voor een ruil ;D heb het idee dat de variant met DB keks later in '70 vaker voorkomt. Overigens zie ik op foto's uit de late '70 veel meer ARmh 211's en ARmh 217's, dan 'volwaardige' WRmh's. 
« Laatst bewerkt op: 22 June 2025, 15:37:16 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1219
  • Klaar voor vertrek
Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
« Reactie #41 Gepost op: 22 June 2025, 15:41:04 »
Die foto van de 1300 is ook te vinden in het Utrechts Archief. Daar wordt hij gedateerd op november 1968.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 4957
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
« Reactie #42 Gepost op: 22 June 2025, 16:30:03 »
Dan is mijn vermoeden bevestigd :) dank voor de link; toch leuker zonder dat Alamy-watermerk!
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1163
Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
« Reactie #43 Gepost op: 22 June 2025, 16:41:18 »
De periode is idd vrij beperkt.
De rijtuigen hebben alle UIC nummers (v/a 1967) terwijl de loc nog geen vishaken heeft (tot plm 1969).
Dus 1968 past.