Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
13 June 2025, 23:38:16
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door KNed
13 June 2025, 23:17:28
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door hans nahon
13 June 2025, 23:16:17
ESU Loksound V4 Plux22 door Falkenberg
13 June 2025, 23:08:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
13 June 2025, 23:00:09
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
13 June 2025, 22:22:33
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
US diorama in H0 door Wim Vink
13 June 2025, 19:33:48
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
13 June 2025, 18:42:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
13 June 2025, 18:28:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Frank 123
13 June 2025, 17:09:57
Roco gebogen wissels 2,5 mm door VictorPM
13 June 2025, 16:12:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Besselspoor
13 June 2025, 16:05:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
13 June 2025, 16:03:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
13 June 2025, 15:15:57
Piko 2025 door VAM65
13 June 2025, 14:54:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frank103
13 June 2025, 14:01:00
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
13 June 2025, 12:40:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
13 June 2025, 11:32:07
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
13 June 2025, 11:24:30
  

Auteur Topic: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)  (gelezen 6823 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
« Reactie #30 Gepost op: 01 June 2025, 12:12:06 »
Er was maar 1 meerspanning WRmz 135.1, dus geschikt voor NL

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4946
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
« Reactie #31 Gepost op: 01 June 2025, 13:32:16 »
Dus de ARmh/z maakten in NL geen gebruik van de bovenleiding en konden dat dus ook niet? Maar Zugsammelschiene kon toch ook gelijk- en wisselspanning aan? Dus de verlichting/apparaten aan boord konden dat wel hebben?  NS loks maken geen wisselspanning lijkt mij..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1158
Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
« Reactie #32 Gepost op: 01 June 2025, 14:16:47 »
Voor zover ik me kan herinneren werd de panto enkel gebruikt wanneer er geen elektrische aansluiting was met het trekkende voertuig, in het bijzonder bij stilstand. Dus niet tijdens de rit zelf.

Volgens "Taschenbuch": "Bei Einspeisung aus der Hauptheizleitung senkt sich der Stromabnehmer automatisch, ebenso bei der Bewegung des Wagens nach einer Radumdrehung, ausserdem bei Spannungsausfall in der Fahrleitung und nach 10 Sekunden bei fehlendem Fahrdraht."

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4946
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
« Reactie #33 Gepost op: 01 June 2025, 14:57:22 »
Dat is mij bekend; voor de duidelijkheid dus, bij stilstand langs perron of opstelterrein... :angel:

PS of bij uitval van de lok! https://www.bahnbilder.de/bild/deutschland~personenwagen~schnellzugwagen-1serie-m-wagen-private/120940/neubeckum-1989-am-ic-von-stuttgart.html
« Laatst bewerkt op: 02 June 2025, 09:13:31 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
« Reactie #34 Gepost op: 01 June 2025, 18:01:59 »
Dus de ARmh/z maakten in NL geen gebruik van de bovenleiding en konden dat dus ook niet? Maar Zugsammelschiene kon toch ook gelijk- en wisselspanning aan?
Kan, maar alleen die ene kon gelijkspanning aan

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4946
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
« Reactie #35 Gepost op: 01 June 2025, 18:32:45 »
Zou zeggen dat als er al een 1000V gelijkstroom installatie is, dat aftappen van 1500V wel te doen is; als moet je wel 500V in een weerstand verstoken en zwaardere leiding naar dak? Wellicht niet economisch...?

PS wellicht is de panto direct met trafo gekoppeld, ook omdat een (zware) schakelaar risico met zich meebrengt dat als je 'm vergeet je per ongeluk gelijkstroom op de trafo zet...? En er waren alternatieven.. Maar: die had kon in Duitsland ook gebruiken???
« Laatst bewerkt op: 01 June 2025, 18:37:50 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4946
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
« Reactie #36 Gepost op: 02 June 2025, 08:26:42 »
Er was maar 1 meerspanning WRmz 135.1, dus geschikt voor NL

Het ging hier overigens om de ARmh/z en daar zijn er blijkbaar 6 stuks van na '74:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,1267108

Deze rijtuigen kunnen blijkbaar SW 1000 V, 16 2/3 Hz en 1500 V, 50 Hz aan, maar ook GS 1500 V und 3000 V. Voor de eerste 2 WS spanningen is de trafo nodig, de 2 GS spanningen een weerstand? Of kunnen ze dit alleen aan via de Zugsammelschiene.. ? Google'n werd een gevalletje "Wie zoekt, vindt, maar niet altijd wat hij zocht"... Hannover Chaostage; fenomeen kende ik niet, weer wat geleerd :) 
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8432
  • Spoor N
Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
« Reactie #37 Gepost op: 02 June 2025, 15:19:51 »
Een weerstand? Voor zover mijn technische kennis van rijtuigen gaat:

De hoogspanningskabel (Zugsammelschiene, dat is niets meer dan een kabel die stroom doorgeeft) levert wat deze krijgt aangeboden aan de statische omzetter van het rijtuig. Bij 1500/3000V = is dat dezelfde 1500/3000V, onder 15 kV 16 2/3 Hz is dat 1000 16 2/3 Hz en onder 25 kV 50 Hz is het 1,5 kV 50 Hz die via een transformator in de loc omgezet worden. De omzetter zet dit dan om in wat het rijtuig nodig heeft voor de verlichting, verwarming, airco etc. De Arm* heeft een eigen transformator die direct aan de omzetter kan leveren, de vraag is alleen of onder gelijkspanning deze kan worden overgeslagen.
Ik vermoed van wel anders zou onder gelijkspanning bij een stroomonderbreking de stroomafnemer opgaan en de transformator beschadigen óf er is een optie om de stroomafnemer buiten gebruik te zetten indien nodig.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4946
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
« Reactie #38 Gepost op: 02 June 2025, 16:31:44 »
.. de vraag is alleen of onder gelijkspanning deze kan worden overgeslagen.

Dat vroeg  ik mij dus eerder ook al af.. (en ik neem aan dat je de trafo bedoeld die kan worden overgeslagen, niet de omzetter)
Alleen kan ik daar dus geen antwoord op vinden. En inderdaad: omzetter kan. Weet zelf niet hoe dat bij grotere vermogens gaat, maar omdat klassieke loks ook weerstanden hebben, vermoedde ik dat laatste.. Begreep dat een omzetter ook verre van verliesvrij is, dus kan mij voorstellen dat het voor de eenvoud gewoon een weerstand is, met fan? Maar jij zal dit wellicht beter weten. 
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8432
  • Spoor N
Re: TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
« Reactie #39 Gepost op: 02 June 2025, 21:24:17 »
De trafo ja, zonder omzetter staat er minimaal 1000V op de tafellampjes.  8)
Verder heb ik er geen verstand van, ik denk alleen dat je de weerstanden van klassieke locs niet met het omvormen van de spanning voor boordapparatuur kan vergelijken. Misschien dat dit nog iets meldt: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?031,3268955
Gezien de vijfde reactie hier: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,6233957 (F-AC en niet F) houd ik het erop dat de stroomafnemer alleen onder wisselspanning gebruikt kon/mocht worden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.