Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 290 digtaliseren door Overet
Vandaag om 20:17:23
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:42:38
Zaagsel? door Besselspoor
Vandaag om 18:15:13
20 jaar BNLS door puntenglijder
Vandaag om 18:08:54
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:10:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 17:08:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 16:49:10
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 16:37:57
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door Jelmer
Vandaag om 16:22:48
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 15:42:59
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Rick
Vandaag om 15:35:29
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 15:32:28
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 14:01:12
The Rolling Tables… (ofwel: eten tussen de rails wordt nieuw leven ingeblazen) door Rob Ellerman
Vandaag om 12:19:38
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:29:51
NL-baan in Canada door Wim Vink
Vandaag om 10:29:44
US diorama in H0 door Montanbahn
Vandaag om 09:13:55
rommenholler gasketelwagens door ArjanB
Vandaag om 02:43:27
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door prutser
01 July 2025, 23:56:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
01 July 2025, 23:41:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 July 2025, 23:21:41
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Luit
01 July 2025, 23:07:31
Spin Off BentheimerEisenbahn, aanrijding in Lauenbruck door Thom
01 July 2025, 22:40:15
Een nieuw begin door bask185
01 July 2025, 22:31:23
Hornby-international 2025 door Quinzeedied
01 July 2025, 21:41:08
VERPLAATST: Zaagsel? door Duikeend
01 July 2025, 20:47:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
01 July 2025, 20:03:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn1974
01 July 2025, 18:43:51
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
01 July 2025, 18:35:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 July 2025, 18:33:07
  

Auteur Topic: H-brug booster ivm digikeijs DR5052  (gelezen 3096 keer)

erik2

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
H-brug booster ivm digikeijs DR5052
« Gepost op: 08 March 2021, 16:08:43 »
hallo,

We hebben een digitale 2-rail baan. Hierbij hebben we nu een uitbreiding met een schaduwstation, maar ook een draaischijf klaar staan om de baan uit te breiden. Met nu al 3 treinen tegelijkertijd op de 'basisbaan' hebben we i.i.g. een booster nodig om aan de IB2 te koppelen en verder zouden we graag de draaischijf (digikeijs dr5052 gestuurd) willen opwaarderen van basis naar extension.

Nu is er al het een en ander over deze 2 zaken geschreven, maar voordat ik meteen te diep erop in ga en de plank volledig mis sla, eerst maar eens kijken of we het in basis goed begrepen hebben....

1) om de draaischijfbesturing op te waarderen/te laten werken als ext-versie moet er een H-brug systeem i.p.v. een common ground basisbesturing aanwezig zijn.... Correct?
2) omdat er toch een booster ingezet zal moeten worden, kan er een H-brug booster gekozen worden zodat de draaischijf kan worden opgewaardeerd..... Correct?
3) een H-brug booster kan in principe (i.i.g. dubbele spooronderbreking) worden gekoppeld aan een IB2. De IB2 hoeft niet te worden veranderd.... Correct?

Bedankt !

Groet

Erik

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26595
    • Pagina van klaas
Re: H-brug booster ivm digikeijs DR5052
« Reactie #1 Gepost op: 08 March 2021, 16:40:42 »
Waarom heb je met 3 treinen een booster nodig?
De IB is een common ground systeem, die moet je niet gaan koppelen met een H-brug booster. Dat is vragen om problemen. Tenzij je precies weet waar je mee bezig bent, maar als dat zo was zou je het hier niet vragen. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

erik2

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
Re: H-brug booster ivm digikeijs DR5052
« Reactie #2 Gepost op: 09 March 2021, 10:43:21 »
Waarom heb je met 3 treinen een booster nodig?
Ja, snap de vraag, misschien had ik geen 3 moeten noemen, maar op een gegeven moment wordt het te veel. En dit leek me wel een booster waardig.. ::)



De bovenste helft werkt en praktisch rijden daar dus nu de 3 treinen. We zitten nu op een totaal van 25 treinen dus er is behoeft aan meer, we zijn niet voor niets verhuisd  ;) Als ik de onderste helft aansluit schat ik in dat we naar totaal wel 8 rijdende treinen kunnen en met nog ruimte in het midden kan het alleen nog meer worden.  Al is meer echt niet praktisch vanwege het overzicht en de controle op de baan. Een gemiddeld 2-rail model gebruikt tussen de 0,25 en 0,5. Laten we zeggen dat we dus ergens tussen de 2 en 4 Amp uitkomen als we de boel gaan koppelen.

Tweede reden is zoals genoemd de DR5052. Het klik-klak geluid laten verdwijnen is me een vraagje waard. Als dit anders zou kunnen hoor ik graag suggesties....

Maar goed. Het is eerder onderwerp van gesprek geweest....
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=34893.0
en daar wordt het scheiden van de sporen als voorwaarde genoemd.

Daarentegen is Digikeijs (om maar een voorbeeld te noemen) teruggekomen van het koppelen van hun H-brug booster aan een intellibox. In de handleiding DR5033 van 2015 lijkt het nog mogelijk, maar in de versie van 2020 wordt dit afgeraden.

..... dus is het beter om eerst te vragen dan zelf de problemen te veroorzaken....  :angel:


Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26595
    • Pagina van klaas
Re: H-brug booster ivm digikeijs DR5052
« Reactie #3 Gepost op: 09 March 2021, 10:51:43 »
Van draaischijfbesturingen weet ik te weinig om daar iets zinnigs over te zeggen. Maar als daar een H-brug voor nodig is kun je ook kiezen voor 2 H-brug boosters. De IB doet dan niet mee aan de spoorvoeding, maar fungeert wel als centrale en levert het stuursignaal aan de boosters.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6677
Re: H-brug booster ivm digikeijs DR5052
« Reactie #4 Gepost op: 09 March 2021, 11:54:43 »
Precies wat Klaas zegt: houdt de IB weg van het voeden van de baan. Dan is er geen probleem en de Digikeijs boosters zijn niet al te duur.

Zo heb ik het ook gedaan (met de DR5000 dan) en ik rij 6 treinen tegelijk op slechts één booster en heb zelfs nog 30% marge.

Gr, Ben.

erik2

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
Re: H-brug booster ivm digikeijs DR5052
« Reactie #5 Gepost op: 17 March 2021, 09:41:59 »
Oke, maar zitten er dan geen nadelen aan het 'omzetten' naar H-booster?
Dit heeft bijvoorbeeld geen effect op de onderdelen als bijvoorbeeld schakeldecoders die al onder de baan zitten?

Ik heb even gekeken naar mogelijkheden, maar dan kom je i.d.d. snel bij Digikeijs uit:
Digikeijs 5033, is de gelijkstroom voeding een bewuste keuze?
Uhlenbrock Power 4, maar dit is denk ik geen H-brug booster, kan het in de handleiding niet vinden..?

Het lijkt me verder niet zinvol om van de 3 Ampere af te wijken toch?

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26595
    • Pagina van klaas
Re: H-brug booster ivm digikeijs DR5052
« Reactie #6 Gepost op: 17 March 2021, 09:59:12 »
Voor de schakeldecoders maakt het niks uit of ze de digitale spanning uit een H-brug of een common ground krijgen.

De gelijkspanningsvoeding is ongetwijfeld een bewuste keuze, anders zou het niet uitdrukkelijk vermeld zijn dat je met gelijkspanning moet voeden. Het is wel jammer dat Digikeijs in de handleiding daar weinig uitleg over geeft.
Ze leveren zelf ook passende voedingen, maar die zijn nogal aan de prijs, daar zijn goedkopere oplossingen voor.

De Power 4 van Uhlenbrock is een common ground booster, anders zou die op het spoor niet kunnen samenwerken met de IB.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1940
Re: H-brug booster ivm digikeijs DR5052
« Reactie #7 Gepost op: 17 March 2021, 20:52:18 »
Hallo Erik,

Inmiddels brengt Uhlenbrock ook weer een 7A Common Ground Booster op de markt onder nummer 63230. Zelf werk ik met een Uhlenbrock Power8 en een TwinCenter. De booster voedt de hele baan, het TwinCenter stuurt alleen de booster aan via Loconet. Het geheel werkt, na wat startproblemen, die in de Viessmann bezetmelders bleken te zitten, zonder mankeren.
Op de baan rijden iets van tussen 5 en 15 treinen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

erik2

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
Re: H-brug booster ivm digikeijs DR5052
« Reactie #8 Gepost op: 03 April 2021, 11:37:22 »
Voor de schakeldecoders maakt het niks uit of ze de digitale spanning uit een H-brug of een common ground krijgen.

De Boosters van Digikeijs zijn wel enkel DCC. Nu heb ik nog enkele schakeldecodes van Viessmann (5211 Motorola) onder de baan, maar dat gaat dan toch helemaal niet samen?

Groet,

Erik

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22469
Re: H-brug booster ivm digikeijs DR5052
« Reactie #9 Gepost op: 03 April 2021, 11:42:15 »
DCC-boosters bestaan niet. Het maakt de booster niks uit welk protocol wordt verzonden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26595
    • Pagina van klaas
Re: H-brug booster ivm digikeijs DR5052
« Reactie #10 Gepost op: 03 April 2021, 12:32:38 »
Bij de produktinformatie van Digikeijs staat toch duidelijk dat hun booster alleen geschikt is voor DCC. Hoe dat kan en waarom dat is snap ik ook niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22469
Re: H-brug booster ivm digikeijs DR5052
« Reactie #11 Gepost op: 03 April 2021, 13:23:07 »
Is denk ik net zoiets als het gelijkstellen van de begrippen drierail en AC.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26595
    • Pagina van klaas
Re: H-brug booster ivm digikeijs DR5052
« Reactie #12 Gepost op: 03 April 2021, 13:37:04 »
Ik vind het ook een raadselachtige opmerking. Een booster is een eenvoudige versterker, hij kent alleen maar voluit plus of voluit min. In zijn standaard vorm kan hij alle protocollen aan. Als hij alleen voor DCC werkt hebben ze dus iets extra's ingebouwd.

Het enige wat ik kan bedenken is dat Selectrix en FMZ niet werken. Die protocollen kennen ook de toestand nul volt, en daarvoor heb je wel iets extra nodig. Maar Motorola moet gewoon kunnen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

erik2

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
Re: H-brug booster ivm digikeijs DR5052
« Reactie #13 Gepost op: 18 June 2021, 15:57:43 »
Ik ben er nog niet uit hoe het dan kan dat de boosters ook voorzien worden van power. Immers mag de connector 3 en 4 niet aangesloten worden...



het bovenstaande plaatje is dan niet compleet



Als ik het dus goed begrijp gaat de power via de LNET Loconet B en Loconet T genereerd de info voor de LN modules.
Een goede afbeelding van deze 2 samen zou dus de oplossing zijn,......... tijd om zelf weer te gaan schetsen lijkt me....

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26595
    • Pagina van klaas
Re: H-brug booster ivm digikeijs DR5052
« Reactie #14 Gepost op: 18 June 2021, 16:11:21 »
Ik ben er nog niet uit hoe het dan kan dat de boosters ook voorzien worden van power. Immers mag de connector 3 en 4 niet aangesloten worden...
Connector 3 en 4 zijn de uitgang voor de digltale spanning naar de rails, Dat heeft niks te maken met de powervoorziening van de boosters. De 5033 heeft een aparte poweringang, en die is in die plaatjes inderdaad niet getekend. Maar zou uit de rest van de handleiding moeten blijken.

Dat je aansluitingen 3 en 4 van de Intellibox niet mag gebruiken komt doordat die een common ground sturing heeft en die mag je op dezelfde spoorbaan niet mixen met een H-brug uitgang.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.