Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: booster aansluiting  (gelezen 7090 keer)

Treinfreak

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
booster aansluiting
« Gepost op: 01 februari 2011, 15:20:33 »
Hallo mede hobby-isten,

Sinds kort weer begonnen met de mooiste hobby die er is, modelspoorbouw.
Maar in het digitale tijdperk, waarin ik ook wil meedoen, loop ik toch wel tegen een probleempje aan.
Gelukkig zijn er forums asl deze die me misschien verder kunnen helpen.
Het gaat om het volgende: Het aansluiten van een booster, tezamen met de IB lukt me niet, krijg alleen maar storingsmeldingen.
Mijn vraag is, moet de minus op de baan ook geisoleerd worden en apart aan de booster gelegd worden ?
Naar mijn idee kunnen alle minussen (GND) toch gekoppeld worden. De handleidingen zijn voor mij niet duidelijk hierin.
Wie helpt mij ?
Alvast bedankt.
m.vr.gr.
Izaäk

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re:booster aansluiting
« Reactie #1 Gepost op: 01 februari 2011, 15:37:43 »
En welke booster wil je aansluiten?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Treinfreak

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re:booster aansluiting
« Reactie #2 Gepost op: 01 februari 2011, 15:40:59 »
Het gaat om de digirail booster.
Het frappante is, dat als ik de minus van de railaansluiting aan de booster losmaak, de storing opgeheven is.
Naar mijn idee moet het dus ergens een minusfout zijn.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re:booster aansluiting
« Reactie #3 Gepost op: 01 februari 2011, 15:53:01 »
Dan moet je inderdaad beide railstaven isoleren en beide boosteruitgangen aansluiten.

Er bestaan twee typen boosters. De common ground booster, zoals in de IB zelf, en de H-brug booster. Dit is een H-brug booster en dan valt er geen GND door te verbinden.
« Laatst bewerkt op: 01 februari 2011, 15:54:40 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Treinfreak

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re:booster aansluiting
« Reactie #4 Gepost op: 01 februari 2011, 16:01:27 »
Bedankt Henk, dat is duidelijk.
Ik heb ook nog een DB2 booster van Liftinsky liggen, is deze wel een common ground booster ?

m.vr.gr.

Izaäk

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re:booster aansluiting
« Reactie #5 Gepost op: 01 februari 2011, 16:09:00 »
Dacht het wel.
In de gebruiksaanwijzing staat in ieder geval dat het niet strikt noodzakelijk is de railstaaf voor de bruine aansluiting te isoleren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Treinfreak

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re:booster aansluiting
« Reactie #6 Gepost op: 01 februari 2011, 16:16:00 »
We kunnen dus stellen, dat boosters met ingebouwde fase draaiiing geen GND hebben ?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re:booster aansluiting
« Reactie #7 Gepost op: 01 februari 2011, 16:23:47 »
Als ik het goed begrijp is dat een soort ingebouwde keerlusmodule. Dan kun je bij een common ground booster beter ook maar beide spoorstaven isoleren.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re:booster aansluiting
« Reactie #8 Gepost op: 01 februari 2011, 16:28:35 »
Even voorzichtig gesteld: de optie van fasedraaiing ben ik alleen maar tegengekomen bij H-brug boosters.
Vind ik overigens een vreemde optie. Als je alles gewoon rechtuit aansluit is die draaiingsmogelijkheid nergens voor nodig.

Over de boosteraansluiting zelf: het mixen van H-brug boosters en van common ground boosters is niet handig. Juist vanwege het probleem dat je signaleert.
Anderzijds moet het wel mogelijk zijn, want H-brug boosters hebben vaak een optocoupleringang, waardoor het ingangssignaal galvanisch gescheiden is van het vermogensdeel.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:booster aansluiting
« Reactie #9 Gepost op: 01 februari 2011, 16:33:18 »
Hoi,

De Power 3 van Uhlenbrock / Fleischmann heeft ook de fasedraaiingsmogelijkheid Klaas. Het betreft dan wel 180' ( net als bij H-bruggen ) en wordt simpelweg gebruikt als 'ompoler' in b.v. keerlussen.

Ik vermoed, dat de combinatie H-brug in Common ground niet lekker samenwerken omdat er bij het overbruggen van de sectiescheidingen vereffenigsstromen gaan lopen, welke bij een Commonground wel weg kunnen maar bij een H-brug niet  :-\ ( maar meer als een wilde slag in de lucht is dit niet ;) ) In theorie zou er echter niets aan de hand mogen zijn als beide op eigen trafo's verder geheel galvanisch van elkaar gescheiden zijn...

@treinfreak
Citaat
We kunnen dus stellen, dat boosters met ingebouwde fase draaiiing geen GND hebben ?

Dat kun je dus niet stellen ;)

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 01 februari 2011, 16:39:37 door Karst Drenth »

Treinfreak

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re:booster aansluiting
« Reactie #10 Gepost op: 01 februari 2011, 16:37:41 »
Simpel gezegd is het dus altijd beter om de minussen in de rail te scheiden, wat uiteindelijk ook mijn vraag was.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:booster aansluiting
« Reactie #11 Gepost op: 01 februari 2011, 16:41:00 »
Voor 2 rail wel, voor 3rail met massadetectie niet... Dat vereist juist common ground !

Grtzz,

Karst

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 997
  • D813 Groningen,1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:booster aansluiting
« Reactie #12 Gepost op: 01 februari 2011, 16:41:43 »
De Power 3 van Uhlenbrock / Fleischmann heeft ook de fasedraaiingsmogelijkheid Klaas. Het betreft dan wel 180' ( net als bij H-bruggen ) en wordt simpelweg gebruikt als 'ompoler' in b.v. keerlussen.

Niet alleen daarvoor. In Loconetmode kun je de fase ook omdraaien, dat is nodig als je een "omgekeerde" Loconetkabel gebruikt. Doe je dat niet, dan volgt korsluiting als een loc van de ene naar de andere sectie rijdt, zoals ik tot mijn schade en schande heb ervaren. :-[

Als ik het van een medewerker van Digirails goed heb begrepen, kun je hun booster wel combineren met een IB (common ground dus), mits je beide railstaven van elkaar isloleert.
Of het ook goed gaat wanneer een loc of verlichte trein stilstaat op de scheiding van beide boostersecties, weet ik niet, maar gelezen de ervaringen van Izaäk, heb ik zo mijn twijfels. :-\

Mvg,

Henk
H0 2-rail, ECoS, TwinCenter, LocoNet, Koploper, iTrain.

Treinfreak

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re:booster aansluiting
« Reactie #13 Gepost op: 01 februari 2011, 16:44:30 »
Hoe hebben andere mede hobby-isten met een IB en een digirail en/of DB2 booster dit gedaan ?
Hebben zij nu de minnen gescheiden aan de railaansluiting of niet ? Ik zal toch niet de enige zijn die dit systeem voert.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:booster aansluiting
« Reactie #14 Gepost op: 01 februari 2011, 16:47:57 »
Simpel:

H-brug <--> H-brug        --> Beide rails isoleren
H-brug <--> CommonGnd --> Beide rails isoleren
CommonGnd <--> CommonGnd --> minimaal 1 rail isoleren, indien massadetectie met 3rail, dan alleen middenleider isoleren

Grtzz,

Karst