Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland  (gelezen 3119 keer)

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
« Reactie #15 Gepost op: 25 februari 2021, 12:28:36 »
Dat kan ook gewoon. Persoonlijk vind ik het al heel wat dat je zo ver op één spoorbreedte kan komen...
Maar luchtvaart en wegtransport kan je gewoon regeltechnisch niet vergelijken met spoorvervoer. En vrachtwagen kan overal op een weg rijden. Een vliegtuig kan overal vliegen. Maar op het spoor heeft men overal hun eigen spanningsystemen en beveligingsystemen ontwikkeld.
Ik weet niet of je het gevolgd hebt, er bestaat tegenwoordig een Europees beveiligingsysteem. Dat ligt in Nederland bijvoorbeeld op de Betuweroute en HSL. Maar ja, dat leg je niet even in een korte tijd op al je baanvakken. En dan wil niet weten hoeveel dat alleen voor Nederland al kost...
Zoals ik al schreef heeft nieuw materieel vaak ook nog issues met de lage bovenleidingspanning waar Nederland ooit voor gekozen heeft. Dus als je daar met een in Oostenrijk gebouwde trein hiermee wil rijden zou ie eerst toch ook een toelatingsproces moeten gaan doorlopen. Want er zou eerst flink getest moeten worden voor ie los gelaten wordt in de normale dienst. Overigens is daar ook niks vreemds aan in het weg en luchttransport...

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Roco Fccpps vriend
Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
« Reactie #16 Gepost op: 25 februari 2021, 16:01:56 »
Als dit spul een goedkeuring heeft voor Duitsland naar Italie dan zit er plots een koninkje in dit land die het afkeurt. De onzin ten top. Als Duitsland een MAN goedkeurt mag hij in heel de €U en volgens mij ook EER rondscheuren maar in spoorland is nog steeds ieder koninkje keizer.
Ik weet het een open deur maar terwijl het wegtransport of de luchtvaart haar zaakjes boven de landen regelt blijft het spoornet in haar keurslijf van voor WO2 zitten. Allemaal koninkjes op de vierkante meter. Het moet in een verenigd €uropa toch mogelijk zijn al die systemen iets te synchroniseren . Een trein zonder poespas van Europoort tot eind breedspoor of tot Parijs/Wenen te laten rijden moet gewoon mogelijk zijn als al die koninkjes er niet zouden zijn. Want ja om Utrecht haar zeggenschap te ontnemen ten koste van pak hem beet Straatsburg is natuurlijk gezichtsverlies voor de eigen BoBo.
Ja, daarom wilde de Eu ook één systeem voor beveiliging, ERTMS. En goedkeuring in één land is goedgekeurd voor alle landen die meedoen. Maar alle landelijke spoorbeheerders doen er helaas alles aan om dit te vertragen.

En vrachtwagen kan overal op een weg rijden.
Ja, maar wat als alle landen eigen normen voor b.v. wegbreedte en hoogte van viaducten zou hebben. Bij het spoor is decennia lang onwil geweest om te standaardiseren, want dan kan een ander ook in ons land/op ons net rijden, en dat willen we niet. Concurrentie, bah.

...heeft nieuw materieel vaak ook nog issues met de lage bovenleidingspanning waar Nederland ooit voor gekozen heeft. Dus als je daar met een in Oostenrijk gebouwde trein hiermee wil rijden zou ie eerst toch ook een toelatingsproces moeten gaan doorlopen. Want er zou eerst flink getest moeten worden voor ie los gelaten wordt in de normale dienst. Overigens is daar ook niks vreemds aan in het weg en luchttransport...
Dat van die spanningen heeft de industrie al allang opgelost, kijk maar naar de tientallen zo niet honderden TRAXX, 189s en Vectrons die dagelijks Europa doorkruisen.

Overigens, met al die langdurige procedures, zie b.v. eens de toelating van de Vectron in België, hoeveel dingen worden er nu uiteindelijk gevonden die de fabrikant moet aanpassen in zo'n proces?
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2021, 16:12:46 door Albert.H0 »
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
« Reactie #17 Gepost op: 25 februari 2021, 16:27:40 »
Dan heb ik toch wat gemist dat het van die spanningen allemaal is opgelost... Merk er dagelijks alle ellende van... Rij zelf met de 186, 189 en 193...  8)
Dingen moeten niet alleen op papier kloppen maar ook in de praktijk moet alles goed functioneren. En dat bereik je door te testen en eventueel dingen aan te passen die je in de praktijk ervaren hebt...
Maar goed, hoop dat de Night Jet snel gaat rijden. Als ie er net zo mooi uit ziet als de Railjet, die had ik ook graag hier op de HSL zien rijden, dan wordt het een mooi product.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
« Reactie #18 Gepost op: 25 februari 2021, 20:19:29 »
Als een voertuig volgens de EU-regels wordt toegelaten, mag een afzonderlijk land alleen nog de landspecifieke zaken toetsen, zoals spoorstroomloopdetectie, ATB en stoorstromen (etc). Maar dat kan nog best wel wat voeten in de aarde hebben natuurlijk.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 805
Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
« Reactie #19 Gepost op: 26 februari 2021, 06:23:44 »
Ik weet het een open deur maar terwijl het wegtransport of de luchtvaart haar zaakjes boven de landen regelt blijft het spoornet in haar keurslijf van voor WO2 zitten. Allemaal koninkjes op de vierkante meter. Het moet in een verenigd €uropa toch mogelijk zijn al die systemen iets te synchroniseren . Een trein zonder poespas van Europoort tot eind breedspoor of tot Parijs/Wenen te laten rijden moet gewoon mogelijk zijn als al die koninkjes er niet zouden zijn. Want ja om Utrecht haar zeggenschap te ontnemen ten koste van pak hem beet Straatsburg is natuurlijk gezichtsverlies voor de eigen BoBo.

Daarvoor is de ERA opgericht. Vergelijkbaar met EASA, maar dan voor het spoor. Omtrent beveiliging is nog een puntje om het zo te zeggen zolang landen nog niet geheel op een gelijkluidend ERTMS is ingevoerd. Daarvoor gelden landelijke eisen zoals bij ons met ATB. Maar ook dat is oplosbaar.
Groeten

Olav

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
« Reactie #20 Gepost op: 26 februari 2021, 07:07:14 »
Dan heb ik toch wat gemist dat het van die spanningen allemaal is opgelost... Merk er dagelijks alle ellende van... Rij zelf met de 186, 189 en 193...  8)
Waarschijnlijk zet je het anders neer dan je bedoelt want ik kan me niet herinneren dat alle nieuwe Sprinters van de NS om de haverklap stil vallen vanwege de lage bovenleidingsspanning. Ook de NS Traxx'n op de HSL rijden inmiddels toch behoorlijk probleemloos rond, evenals de Flirts op de grensbaanvakken?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
« Reactie #21 Gepost op: 26 februari 2021, 08:42:06 »
Nouja, hoe vaak er een trein op de HSL is gestrand.
Of bij Ressen, wanneer die de Betuwelijn opgaat...
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Daan!

  • Online Online
  • Berichten: 4497
Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
« Reactie #22 Gepost op: 26 februari 2021, 09:10:03 »
Nou? Hoe vaak? En dan graag ook verdeeld over tijd en oorzaak.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
« Reactie #23 Gepost op: 26 februari 2021, 10:25:43 »
Nouja, hoe vaak er een trein op de HSL is gestrand. Of bij Ressen, wanneer die de Betuwelijn opgaat...
Dat een trein strandt als deze de Betuwelijn opgaat snap ik dan wel, dat ligt inderdaad aan de te lage spanning.

Maar je bent het dus niet eens met Chris, want op de HSL is de spanning juist hoger waardoor kennelijk een trein strandt. Ik bedenk me ook net dat bij de GVB en RET alle trams en metro's ook constant problemen zouden moeten hebben met de nog lagere spanning. Of is het toch iets anders?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1372
Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
« Reactie #24 Gepost op: 26 februari 2021, 10:27:00 »
Ik houd het niet bij maar 's avonds kijk ik even 720-730 en 751 op teletekst en daar staan dan toch heel regelmatig (minimaal 1 per week) problemen met een trein op de HSL. Dus wordt het tijd dat we dat oude net eens opwaarderen tot dat van 1 van de grote netten in €uropa.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
« Reactie #25 Gepost op: 26 februari 2021, 10:51:56 »
Momenteel zie ik op pagina 721 29 (!) pagina's met stremmingen en niet bediende bruggen dus het wordt het tijd dat we dat oude net eens opwaarderen tot dat van 1 van de grote netten in €uropa. Tegelijkertijd staat op 751 niets over de HSL dus die is prima in orde, om maar door te gaan met de onzinnige vergelijkingen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
« Reactie #26 Gepost op: 26 februari 2021, 10:58:20 »
Nou niet perse de lage spanning bedoelde ik, meer het steeds omschakelen van en naar de beide spanningen en beide beveiligingssystemen.

En nee ik heb geen exacte cijfers en nee die ga ik ook niet opzoeken  8)

Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Daan!

  • Online Online
  • Berichten: 4497
Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
« Reactie #27 Gepost op: 26 februari 2021, 11:18:57 »
En zonder cijfers is het heel makkelijk roepen of juist niet; net van welke kant je het bekijkt.

Maar in de afgelopen jaren is het aantal strandingen in de spanningssluizen op de HSL flink afgenomen. Dat komt bijvoorbeeld door software-updates in de Traxx, betere afstemming met Thalys, camera-systemen die de spanningsluizen in de gaten houden. Daar is door zowel ProRail als NS flink op ingezet.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
« Reactie #28 Gepost op: 26 februari 2021, 14:21:30 »
Ik ben gewoon vervelend hoor.
Maar laat ik het zo zeggen, praktisch elke dag dat ik werk staat er wat kapot op de hsl

Vandaag dan niet maar ik was om 11:30 klaar.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
« Reactie #29 Gepost op: 26 februari 2021, 16:08:34 »
Sowieso moeten alle nieuw te bouwen rijtuigen voor de Nightjet nog toelating krijgen in alle landen waar ze moeten komen te rijden, dus het toelatingscircus word sowieso al opgestart en een land meer of minder maakt dan ook niet zoveel uit.

En de techniek uit het stuurstandrijtuig wat de lok moet gaan bedienen moet dat eveneens voor de andere landen waar het spul komt te rijden. Daarnaast zijn de technieken daarvoor aardig gestandaardiseerd tegenwoordig.