BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Martijn193 op 24 februari 2021, 08:58:37

Titel: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
Bericht door: Martijn193 op 24 februari 2021, 08:58:37
Mooi spul. ik hoop dat het niet naar Nederland komt  ;)
Titel: Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
Bericht door: Jelmer op 24 februari 2021, 11:22:49
Met Vectron like stuurstand... moet over dat design nog een nachtje slapen  ???

Groeten,
Jelmer
Titel: Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
Bericht door: Daan! op 24 februari 2021, 11:24:27
Mooi spul. ik hoop dat het niet naar Nederland komt  ;)

Klik. (https://www.treinreiziger.nl/dit-worden-de-nieuwe-nightjet-nachttreinen/) Ga alvast maar sparen want:
Citaat
"Ze zullen in de toekomst weliswaar als eerste naar Italië worden ingezet, maar volgens NS is het de bedoeling dat de vernieuwde nachttreinen straks ook naar Nederland rijden."
Titel: Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
Bericht door: Martijn193 op 24 februari 2021, 12:07:31
Sh*t
Titel: Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
Bericht door: Chris Westerduin op 24 februari 2021, 19:55:50
Ik ga er maar niet van uit dat deze rijtuigstammen ook Amsterdam gaan bezoeken... Zeker niet in trek/duw formatie... Maar ja, de toekomst gaat het leren.
Titel: Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
Bericht door: Chiel op 24 februari 2021, 21:06:35
Ik ga er maar niet van uit dat deze rijtuigstammen ook Amsterdam gaan bezoeken... Zeker niet in trek/duw formatie... Maar ja, de toekomst gaat het leren.
Waarom niet?
Titel: Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
Bericht door: Chris Westerduin op 24 februari 2021, 23:08:22
Iets met lange toelatingsduur om ook het stuurrijtuig toegelaten te krijgen...
Men heeft al rijtuigen die hier nu al dienst zouden gaan doen maar door Corona is uitgesteld.
NS rijdt de trein met hun eigen gehuurde Vectron tot in Duitsland en dan wordt er ergens loc gewisseld.
Titel: Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
Bericht door: Rick op 25 februari 2021, 07:07:24
We zullen het zien, voorlopig zijn de stammen nog in aanbouw.
Titel: Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
Bericht door: Luit op 25 februari 2021, 08:10:22
Als dit spul een goedkeuring heeft voor Duitsland naar Italie dan zit er plots een koninkje in dit land die het afkeurt. De onzin ten top. Als Duitsland een MAN goedkeurt mag hij in heel de €U en volgens mij ook EER rondscheuren maar in spoorland is nog steeds ieder koninkje keizer.
Titel: Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
Bericht door: Chris Westerduin op 25 februari 2021, 08:27:52
Het grote verschil tussen die MAN en een trein is dat het verschil in grond wat die MAN voelt geen moer uit maakt. Als een trein de grens over komt heb je te maken met een heel andere spanning en beveiligingsysteem...
En veel nieuw speelgoed op de 1:1 modelbaan heeft nogal moeite met de 1500 volt DC spanning. Zie de problemen met ICE momenteel. En rijden met een stuurstand voorop onder de 1500 volt, rijtuig moet ook gevoed worden door de achterop lopende loc, is ook nog niet éénvoudig.
Titel: Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
Bericht door: Daan! op 25 februari 2021, 08:47:30
Tuurlijk zit er een verschil tussen de MAN vrachtwagen en treinen, maar zoals Rick ook al zei, de stammen zijn nog in aanbouw. Je kunt daarom niet nu al zeggen dat het niet gaat lukken.
Overigens gaat de IC Berlijn in Nederland ook met stuurstanden rijden. Beetje positivisme kan geen kwaad.
Titel: Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
Bericht door: dh3201 op 25 februari 2021, 09:20:30
En anders kunnen de stuurstanden altijd nog als 'gewoon' rijtuig achter de loc ons land binnen komen. Dus vanaf de plek waar de loc wordt gewisseld de NS Vectron ervoor zetten (in plaats van erachter). Zo is ook wel eens een Duitse IC-stam met stuurstandrijtuig achter de loc in Nederland geweest.
Titel: Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
Bericht door: Rick op 25 februari 2021, 10:10:49
En een Belgisch I10 stuurstandrijtuig ook, zo lastig is dat niet.

En veel nieuw speelgoed op de 1:1 modelbaan heeft nogal moeite met de 1500 volt DC spanning. Zie de problemen met ICE momenteel. En rijden met een stuurstand voorop onder de 1500 volt, rijtuig moet ook gevoed worden door de achterop lopende loc, is ook nog niet éénvoudig.
Nou ja, de ICE zijn ook al 20 jaar oud ondertussen. Maar waarom is het rijden onder 1500V met een stuurstand niet eenvoudig? NS rijdt al jaren met stuurstanden rond, ook onder een andere spanning, en in Oostenrijk is dat niet anders.
Titel: Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
Bericht door: Petertrein81 op 25 februari 2021, 10:50:01
Voor zover ik weet heeft de ÖBB al eerder bekend gemaakt dat deze ÖBB Nightjet treinstammen, voorlopig alleen worden ingezet in landen waar de Railjet treinstammen al zijn toegelaten. Is te vinden op de ÖBB website, heeft o.a. ook in de Eisenbahn Kurier gestaan.
Dus deze treinstammen zullen in dat geval gaan rijden in Oostenrijk, Duitsland, Italië, Tsjechië en Hongarije.
Wij moeten het straks gewoon met de losse Nightjet rijtuigen doen, die nu nog in de Nightjets in deze landen rijden.

En laat je niet op het verkeerde been zetten door de Vectron stuurstand, dat komt gewoon door het feit dat dit materieel aan de nieuwe crashnormen moet voldoen. Het is dan logisch en vooral geld besparend voor Siemens om de al bestaande, en goedgekeurd, kopconstructie van de Vectron lok over te nemen voor deze stuurstanden.
In de praktijk zullen deze meestal gewoon met een ÖBB Taurus 1116 of 1216 rijden.

Maar ik ben eigenlijk wel van plan een stammetje bij Roco te bestellen, staat vast heel goed bij de Nightjet Taurus van Roco.

MvG Peter,
Titel: Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
Bericht door: Luit op 25 februari 2021, 11:24:44
Ik weet het een open deur maar terwijl het wegtransport of de luchtvaart haar zaakjes boven de landen regelt blijft het spoornet in haar keurslijf van voor WO2 zitten. Allemaal koninkjes op de vierkante meter. Het moet in een verenigd €uropa toch mogelijk zijn al die systemen iets te synchroniseren . Een trein zonder poespas van Europoort tot eind breedspoor of tot Parijs/Wenen te laten rijden moet gewoon mogelijk zijn als al die koninkjes er niet zouden zijn. Want ja om Utrecht haar zeggenschap te ontnemen ten koste van pak hem beet Straatsburg is natuurlijk gezichtsverlies voor de eigen BoBo.
Titel: Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
Bericht door: Chris Westerduin op 25 februari 2021, 12:28:36
Dat kan ook gewoon. Persoonlijk vind ik het al heel wat dat je zo ver op één spoorbreedte kan komen...
Maar luchtvaart en wegtransport kan je gewoon regeltechnisch niet vergelijken met spoorvervoer. En vrachtwagen kan overal op een weg rijden. Een vliegtuig kan overal vliegen. Maar op het spoor heeft men overal hun eigen spanningsystemen en beveligingsystemen ontwikkeld.
Ik weet niet of je het gevolgd hebt, er bestaat tegenwoordig een Europees beveiligingsysteem. Dat ligt in Nederland bijvoorbeeld op de Betuweroute en HSL. Maar ja, dat leg je niet even in een korte tijd op al je baanvakken. En dan wil niet weten hoeveel dat alleen voor Nederland al kost...
Zoals ik al schreef heeft nieuw materieel vaak ook nog issues met de lage bovenleidingspanning waar Nederland ooit voor gekozen heeft. Dus als je daar met een in Oostenrijk gebouwde trein hiermee wil rijden zou ie eerst toch ook een toelatingsproces moeten gaan doorlopen. Want er zou eerst flink getest moeten worden voor ie los gelaten wordt in de normale dienst. Overigens is daar ook niks vreemds aan in het weg en luchttransport...
Titel: Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
Bericht door: Albert.H0 op 25 februari 2021, 16:01:56
Als dit spul een goedkeuring heeft voor Duitsland naar Italie dan zit er plots een koninkje in dit land die het afkeurt. De onzin ten top. Als Duitsland een MAN goedkeurt mag hij in heel de €U en volgens mij ook EER rondscheuren maar in spoorland is nog steeds ieder koninkje keizer.
Ik weet het een open deur maar terwijl het wegtransport of de luchtvaart haar zaakjes boven de landen regelt blijft het spoornet in haar keurslijf van voor WO2 zitten. Allemaal koninkjes op de vierkante meter. Het moet in een verenigd €uropa toch mogelijk zijn al die systemen iets te synchroniseren . Een trein zonder poespas van Europoort tot eind breedspoor of tot Parijs/Wenen te laten rijden moet gewoon mogelijk zijn als al die koninkjes er niet zouden zijn. Want ja om Utrecht haar zeggenschap te ontnemen ten koste van pak hem beet Straatsburg is natuurlijk gezichtsverlies voor de eigen BoBo.
Ja, daarom wilde de Eu ook één systeem voor beveiliging, ERTMS. En goedkeuring in één land is goedgekeurd voor alle landen die meedoen. Maar alle landelijke spoorbeheerders doen er helaas alles aan om dit te vertragen.

En vrachtwagen kan overal op een weg rijden.
Ja, maar wat als alle landen eigen normen voor b.v. wegbreedte en hoogte van viaducten zou hebben. Bij het spoor is decennia lang onwil geweest om te standaardiseren, want dan kan een ander ook in ons land/op ons net rijden, en dat willen we niet. Concurrentie, bah.

...heeft nieuw materieel vaak ook nog issues met de lage bovenleidingspanning waar Nederland ooit voor gekozen heeft. Dus als je daar met een in Oostenrijk gebouwde trein hiermee wil rijden zou ie eerst toch ook een toelatingsproces moeten gaan doorlopen. Want er zou eerst flink getest moeten worden voor ie los gelaten wordt in de normale dienst. Overigens is daar ook niks vreemds aan in het weg en luchttransport...
Dat van die spanningen heeft de industrie al allang opgelost, kijk maar naar de tientallen zo niet honderden TRAXX, 189s en Vectrons die dagelijks Europa doorkruisen.

Overigens, met al die langdurige procedures, zie b.v. eens de toelating van de Vectron in België, hoeveel dingen worden er nu uiteindelijk gevonden die de fabrikant moet aanpassen in zo'n proces?
Titel: Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
Bericht door: Chris Westerduin op 25 februari 2021, 16:27:40
Dan heb ik toch wat gemist dat het van die spanningen allemaal is opgelost... Merk er dagelijks alle ellende van... Rij zelf met de 186, 189 en 193...  8)
Dingen moeten niet alleen op papier kloppen maar ook in de praktijk moet alles goed functioneren. En dat bereik je door te testen en eventueel dingen aan te passen die je in de praktijk ervaren hebt...
Maar goed, hoop dat de Night Jet snel gaat rijden. Als ie er net zo mooi uit ziet als de Railjet, die had ik ook graag hier op de HSL zien rijden, dan wordt het een mooi product.
Titel: Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
Bericht door: timtrein op 25 februari 2021, 20:19:29
Als een voertuig volgens de EU-regels wordt toegelaten, mag een afzonderlijk land alleen nog de landspecifieke zaken toetsen, zoals spoorstroomloopdetectie, ATB en stoorstromen (etc). Maar dat kan nog best wel wat voeten in de aarde hebben natuurlijk.
Titel: Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
Bericht door: Olav op 26 februari 2021, 06:23:44
Ik weet het een open deur maar terwijl het wegtransport of de luchtvaart haar zaakjes boven de landen regelt blijft het spoornet in haar keurslijf van voor WO2 zitten. Allemaal koninkjes op de vierkante meter. Het moet in een verenigd €uropa toch mogelijk zijn al die systemen iets te synchroniseren . Een trein zonder poespas van Europoort tot eind breedspoor of tot Parijs/Wenen te laten rijden moet gewoon mogelijk zijn als al die koninkjes er niet zouden zijn. Want ja om Utrecht haar zeggenschap te ontnemen ten koste van pak hem beet Straatsburg is natuurlijk gezichtsverlies voor de eigen BoBo.

Daarvoor is de ERA opgericht. Vergelijkbaar met EASA, maar dan voor het spoor. Omtrent beveiliging is nog een puntje om het zo te zeggen zolang landen nog niet geheel op een gelijkluidend ERTMS is ingevoerd. Daarvoor gelden landelijke eisen zoals bij ons met ATB. Maar ook dat is oplosbaar.
Titel: Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
Bericht door: Rick op 26 februari 2021, 07:07:14
Dan heb ik toch wat gemist dat het van die spanningen allemaal is opgelost... Merk er dagelijks alle ellende van... Rij zelf met de 186, 189 en 193...  8)
Waarschijnlijk zet je het anders neer dan je bedoelt want ik kan me niet herinneren dat alle nieuwe Sprinters van de NS om de haverklap stil vallen vanwege de lage bovenleidingsspanning. Ook de NS Traxx'n op de HSL rijden inmiddels toch behoorlijk probleemloos rond, evenals de Flirts op de grensbaanvakken?
Titel: Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
Bericht door: Dave....... op 26 februari 2021, 08:42:06
Nouja, hoe vaak er een trein op de HSL is gestrand.
Of bij Ressen, wanneer die de Betuwelijn opgaat...
Titel: Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
Bericht door: Daan! op 26 februari 2021, 09:10:03
Nou? Hoe vaak? En dan graag ook verdeeld over tijd en oorzaak.
Titel: Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
Bericht door: Rick op 26 februari 2021, 10:25:43
Nouja, hoe vaak er een trein op de HSL is gestrand. Of bij Ressen, wanneer die de Betuwelijn opgaat...
Dat een trein strandt als deze de Betuwelijn opgaat snap ik dan wel, dat ligt inderdaad aan de te lage spanning.

Maar je bent het dus niet eens met Chris, want op de HSL is de spanning juist hoger waardoor kennelijk een trein strandt. Ik bedenk me ook net dat bij de GVB en RET alle trams en metro's ook constant problemen zouden moeten hebben met de nog lagere spanning. Of is het toch iets anders?
Titel: Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
Bericht door: Luit op 26 februari 2021, 10:27:00
Ik houd het niet bij maar 's avonds kijk ik even 720-730 en 751 op teletekst en daar staan dan toch heel regelmatig (minimaal 1 per week) problemen met een trein op de HSL. Dus wordt het tijd dat we dat oude net eens opwaarderen tot dat van 1 van de grote netten in €uropa.
Titel: Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
Bericht door: Rick op 26 februari 2021, 10:51:56
Momenteel zie ik op pagina 721 29 (!) pagina's met stremmingen en niet bediende bruggen dus het wordt het tijd dat we dat oude net eens opwaarderen tot dat van 1 van de grote netten in €uropa. Tegelijkertijd staat op 751 niets over de HSL dus die is prima in orde, om maar door te gaan met de onzinnige vergelijkingen.
Titel: Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
Bericht door: Dave....... op 26 februari 2021, 10:58:20
Nou niet perse de lage spanning bedoelde ik, meer het steeds omschakelen van en naar de beide spanningen en beide beveiligingssystemen.

En nee ik heb geen exacte cijfers en nee die ga ik ook niet opzoeken  8)

Titel: Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
Bericht door: Daan! op 26 februari 2021, 11:18:57
En zonder cijfers is het heel makkelijk roepen of juist niet; net van welke kant je het bekijkt.

Maar in de afgelopen jaren is het aantal strandingen in de spanningssluizen op de HSL flink afgenomen. Dat komt bijvoorbeeld door software-updates in de Traxx, betere afstemming met Thalys, camera-systemen die de spanningsluizen in de gaten houden. Daar is door zowel ProRail als NS flink op ingezet.
Titel: Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
Bericht door: Dave....... op 26 februari 2021, 14:21:30
Ik ben gewoon vervelend hoor.
Maar laat ik het zo zeggen, praktisch elke dag dat ik werk staat er wat kapot op de hsl

Vandaag dan niet maar ik was om 11:30 klaar.
Titel: Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
Bericht door: Thom op 26 februari 2021, 16:08:34
Sowieso moeten alle nieuw te bouwen rijtuigen voor de Nightjet nog toelating krijgen in alle landen waar ze moeten komen te rijden, dus het toelatingscircus word sowieso al opgestart en een land meer of minder maakt dan ook niet zoveel uit.

En de techniek uit het stuurstandrijtuig wat de lok moet gaan bedienen moet dat eveneens voor de andere landen waar het spul komt te rijden. Daarnaast zijn de technieken daarvoor aardig gestandaardiseerd tegenwoordig.
Titel: Re: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland
Bericht door: Luit op 26 februari 2021, 16:38:55
@Rick het ging mij niet om de vergelijkingen. Ik gluur voor het slapen gaan even de waterstanden,gewoon interesse of er wat komt, of de snelweg bij mij vast staat en interesse in het spoor. En die tabel met stremmingen en aanverwant is er al langer dan wij jaren tellen. Het ging mij er om dat ik gewoon vaak zie dat er een stremming is op de nieuwe lijn. En is het zo raar dat we het grote €uropa een beetje indelen in grote stroom gebieden en dat dan ook gezamelijk oppakken niet allen DenHaag maar gewoon centraal uit Brussel.