Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: 2x roco multimouse set  (gelezen 3519 keer)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
2x roco multimouse set
« Gepost op: 03 maart 2008, 23:31:31 »
Dit onderwerp is al eerder aan de orde geweest maar ik kan niet terugvinden wat ik zoek.

De tweede multi-mouse set is naar mij onderweg :). Nu begrijp ik dat ik de versterker als booster kan gaan gebruiken samen met de bijbehorende trafo natuurlijk. De multi-mouse zelf wordt een slave.

Nu heb ik enkele vragen:

Heb ik een speciaal 'roco' snoertje met stekkers nodig voor de onderlinge verbinding van de twee versterkers? Zo'n snoertje zit er volgens mij niet standaard bij. Is dit los ergens te bestellen?

De tweede multi-mouse moet in de slave ingang/uitgang van de 1e versterker? Dit vraag ik omdat ik hier ergens gelezen heb dat de kortsluitbeveiliging in de mouse zit. Nu levert de tweede versterker z'n signaal af aan de 1e versterker en zit er dus een mouse, of eigenlijk twee, tussen. Is dit veilig genoeg?

Stel dat ik op een bepaald moment maar één trein op de baan laat rijden. Krijgt deze dan niet tevel stroom?

Ahum, jullie begrijpen nav m'n vragen wel dat ik de klepel hoor, maar de klok nog een beetje wazig zie.


Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: 2x roco multimouse set
« Reactie #1 Gepost op: 03 maart 2008, 23:38:40 »
Er staat me zo iets van bij dat we dit al een keer tot op het bod hebben behandeld. Dus mijn suggestie is gebruik de zoek functie van dit forum een en zoek op roco versterker booster y spliytser.
Het slave verhaal hoe dat moet dat staat gewoon in het handboek.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: 2x roco multimouse set
« Reactie #2 Gepost op: 03 maart 2008, 23:42:36 »
De snoertjes waarmee je de versterkers aan elkaar verbindt kun je bij Roco als los onderdeel kopen. Maar je kunt ze ook zelf samenstellen met materiaal wat je in de bouwmarkt kunt kopen.

De muizen moeten inderdaad allemaal aan de eerste versterker. 1 muis aan de masteringang, alle andere aan de slaveingang.

Een trein kan niet teveel stroom krijgen. Hij krijgt zoveel stroom als hij zelf vraagt.
Vergelijk het met het elektriciteitsnet in je huis. Als je maar 1 lampje aan hebt terwijl verder alles uit staat krijgt dat lampje toch ook niet teveel stroom?

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: 2x roco multimouse set
« Reactie #3 Gepost op: 03 maart 2008, 23:52:44 »
Bedankt voor de snelle reakties! Ik ga morgen wel even naar de Stoomfluit in Groningen voor het snoertje. Zelf maken, ahum.

@Wim: sorry, ik weet dat het er moet zijn. Zoeken is dus ook een kunst. Maar ik ben met deze antwoorden weer op weg geholpen.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: 2x roco multimouse set
« Reactie #4 Gepost op: 04 maart 2008, 07:49:10 »
Kijk voor meer info in de volgende topic:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=9059.0

Groet Petertrein81,

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: 2x roco multimouse set
« Reactie #5 Gepost op: 04 maart 2008, 09:40:01 »
Wellicht ten overvloede:
Ja, je kunt een Roco versterker (10761 of 10764) als booster gebruiken door bij twee apparaten de booster-out bussen aan elkaar te koppelen. De 2e set mag geen master of slave apparaten aangesloten hebben. Die buskabel is een 1:1 aangesloten 4-aderige kabel, zelf te maken of als Roco onderdeel te bestellen.
Ik zou een 10761 aan een 2e 10761 koppelen of een 10764 aan een 2e 10764, omdat er verschillen tussen de twee zijn.

En nu het addertje: het schijnt dat een als booster gebruikte versterker meer kans heeft op ploffen bij kortsluiting. Zelf heb ik er geen problemen mee gehad, maar het schijnt dat de beveiliging soms niet snel genoeg werkt op het booster-circuit. Je neemt dus risico's want bij een officiële booster werkt die beveiliging wel goed. Ik heb inmiddels genoeg verhalen gezien waarbij het kennelijk fout is gegaan, dus het besluit alsmede het risico nemen is aan jou.
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: 2x roco multimouse set
« Reactie #6 Gepost op: 06 maart 2008, 00:32:14 »
Het nummer van de tweede versterker weet ik morgen, zal er op letten. Dat verhaal van een grotere kans op 'ploffen' bij kortsluiting maakt me nou niet zekerder.

Het is zeker niet mogelijk de setjes afzonderlijk van elkaar in te zetten op dezelfde baan?

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: 2x roco multimouse set
« Reactie #7 Gepost op: 06 maart 2008, 08:51:15 »
Twee setjes afzonderlijk op dezelfde baan? Lijkt me geen goed plan. Ik neem aan dat je doelt op vanuit elke versterker een voeding aan dezelfde rail.
Dat het je niet zekerder maakt is niet verkeerd, om het daarom af te blazen is ook wat overdone. Beperk je risico's, één daarvan is al bij voorbaat het verkeerd om aansluiten van de tweede sectie. Die kans is 50% en dat kun je uitsluiten door bij het aansluiten op 1 rail over de isolatie tussen de twee secties te meten. Meet je 18V, dan moet je er eentje omdraaien. Meet je niks, dan is het in fase aangesloten.

Er is destijds (Lokmuis-2 setjes) op een duits forum gewaarschuwd tegen gebruik van een 10761 als tweede booster. Dat had te maken met de kortsluitbeveiliging van die 10761 die via de muis werkt, en die tweede heeft dus geen muis aangesloten (mag ook niet). Men roept ook dat een officiele booster elektrisch gelijk is aan een 10761. Dat zou dan niet kloppen, of die officiele booster heeft wel degelijk een andere beveiliging, anders zou het probleem zich daar ook moeten voordoen. Het enige wat ik kan bedenken is dat de als booster werkende 10761 zijn kortsluiting via de datacom aan de eerste meldt, die laat de muis afschakelen (in zijn eigen sectie) en via de datacom weer terug naar de booster. Daarin kan theoretisch zo'n tijdsverschil zitten dat de booster is overleden voor hij afgeschakeld wordt. Het zou te maken kunnen hebben met "priority" in de communicatie tussen die twee units.
Weliswaar heeft de 10764 "een verbeterde kortsluitbeveiliging" maar recentelijk gaf Paul VT11.5 nog aan dat er diverse 10764's naar de eeuwige jachtvelden zijn gegaan door gebruik als booster.

Om je niet helemaal te ontmoedigen: ik heb enige tijd twee 10761's zo naast elkaar gebruikt waarbij het bij kortsluitingen allemaal prima ging  8)

Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: 2x roco multimouse set
« Reactie #8 Gepost op: 06 maart 2008, 08:58:10 »
Interessant Louis.
Ik heb hier alleen maar een paar weken testgereden met twee keer 10764 en dat ging goed. Daarna de belangstelling verloren.
Ik kan me voorstellen dat Esperopt het geen leuk idee vind als de kans op overlijden van de booster wat groter zou zijn. Aan de andere kant. Het prijsverschil is erg groot. Je kunt een stuk of 6, 7 10764 versterkers opblazen voor de prijs van één officiële booster.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: 2x roco multimouse set
« Reactie #9 Gepost op: 06 maart 2008, 14:25:40 »
@ Esperopt,

Je kunt er nog veel meer opblazen als je wat ond. in voorraad neemt.  8)
Het gepruts met elektronica is best leuk, maar uiteindelijk wil je gewoon rijden. Ik zou mij dan ook niet al te veel zorgen maken. Hou in het achterhoofd dat het kan gebeuren. Als je de nodige voorzorgsmaatregelen neemt, zie wat Louis schrijft, ben je al een heel eind op weg. 

@ Louis,

Kleine correctie: bij mij was er zelfs nog geen sprake van gebruik als
booster; Voor de rest sluit ik mij aan bij wat je schrijft. Er zijn inmiddels hier en daar wat twijfels mbt. de kortsluitvastheid van het systeem (ook bij gebruik als booster)

@ Esperopt:
Ter aanvulling op het geschrevene wil ik je dit niet onthouden: van één van de verschillende fora over deze materie heb ik het volgende nog onthouden (kan het draadje niet meer terugvinden, anders zou ik je de link geven):

Bij gebruik van de 10761 als hoofdversterker: alleen gebruik icm met Lokmaus 2
Bij gebruik van een extra versterker dit alleen doen met  een 10761.

Bij gebruik van de 10764 als hoofdversterker: alleen icm met de Multimaus.
Bij gebruik van een extra versterker dit inderdaad alleen doen met  een 10764 en zeer zeker niet icm met 10761. Dit ivm de reden die Louis al aangaf.

Suc6! Greetz, Paul (en zoals al gezegd: alles op eigen risico)

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: 2x roco multimouse set
« Reactie #10 Gepost op: 06 maart 2008, 15:30:28 »
Er staat zelfs bij Roco op de site, bij de pagina van de 10764 dat je hem niet als booster moet gebruiken. Dus zelfs Roco dekt zich in en/of hoopt dat je de (dure) booster 10765 koopt.

Groet Petertrein81,

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: 2x roco multimouse set
« Reactie #11 Gepost op: 06 maart 2008, 15:54:02 »
Heb hier nog een link voor als je de 10764 om wil bouwen
naar een 10765 en aan de veilige kant wil zitten:

http://www.ureader.de/msg/15811562.aspx

Dacht dat Klaas Zondervan er ook al eens iets
over heeft geschreven op dit forum.


Greetz, Paul

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: 2x roco multimouse set
« Reactie #12 Gepost op: 06 maart 2008, 16:08:45 »
Waarom zou dat dan veiliger zijn? Gebeurt daar mee dan het plaatsen van een RJ10 bus parallel aan de bestaande booster-out aansluiting?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: 2x roco multimouse set
« Reactie #13 Gepost op: 06 maart 2008, 16:37:00 »
Ik kan er naast zitten, maar zo begrijp ik het:

Bij een 10764 die als versterker ingezet wordt, vindt er geen melding
van de kortsluiting in de sectie van de versterker aan de centrale plaats.
Die meldingen gaan via Expressnet/ datacom of id. meen ik. Je moet er dus voor zorgen dat die melding wel kan plaatsvinden. Dat schijnt te realiseren te zijn dmv het vervangen van de booster out bus door een RJ10 bus. En deze verbind je met de 10764 versterker waaraan de centrale zit.
(master en slave op de omgebouwde kun je niet meer gebruiken)

Ik heb zo'n ding (10765) niet liggen om met een 10764 te vergelijken. Anders zou ik even kijken hoe het precies zit.
 
Greetz, Paul

Zie hier het draadje waar e.e.a. al eens uitvoerig aan de orde is geweest:
klik hier
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2008, 19:15:47 door Paul VT 11.5. Reden: link naar oorspronkelijke draadje toegevoegd »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: 2x roco multimouse set
« Reactie #14 Gepost op: 06 maart 2008, 20:57:28 »
Nu heb ik niet alle linkjes daar gelezen Paul, maar in dat Duitse draadje zelf kan ik jou uitleg niet terugvinden. Het booster-out busje van de 10764 is al een RJ10 busje.
Het gaat daar over het plaatsen van een tweede RJ10 busje op de plek op de print van een 10764 waar bij de 10765-booster het booster-in busje zit. Nu heb ik wel eens een 10764 opengemaakt en de boel doorgemeten en dan blijkt dat die twee busjes dan parallel staan. Kennelijk hebben ze dat in dat draadje niet in de gaten, maar het maakt om die reden dus niet uit of je nou het booster-out busje gebruikt of een nieuw geplaatst booster-in busje.

Ik heb ook nooit een 10765 van binnen bekeken en weet dus niet of de opbouw van de print niet net anders is. Op de print van de 10764 zitten soldeereilandjes voor extra compnenten, hoewel dat op zich niets zegt.

Zeker is dat als je een 10764 als booster gebruikt, dat de kortsluitbeveilging dan gewoon werkt. Ik denk dat Louis gelijk heeft en dat de Roco versterkers sowieso een kwetsbaar punt hebben. De print van de 10764 wekte bij mij enige verbazing. De eindtransistors zijn vrij klein uitgevoerd in een plastic behuizing zonder enige koeling. En dat moet dan 3A leveren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.