Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:49:53
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51

Poll

Wie heeft er interesse in een led driver? (meer stemmen per persoon mogelijk)

Ja voor normale ledjes
14 (66.7%)
Ja voor 12V verlichting
7 (33.3%)

Totaal aantal stemmen: 19

  

Auteur Topic: Nieuwe leddriver in de maak, input nodig.  (gelezen 8785 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Nieuwe leddriver in de maak, input nodig.
« Gepost op: 09 februari 2021, 10:23:37 »
Beste forum genoten,

Naar aanleiding van verschillende draadjes over leds, ben ik begonnen met het ontwerpen van een universele led driver op arduino basis.

De eigenschappen van deze print op een lijstje:
  • Op de led driver kan men zes leds direct aansluiten. De print heeft zelf een vaste voorschakelweerstand
  • Alle leds zijn individueel dimbaar dmv een rotatary encoder. De led driver onthoudt de instellingen
  • Ze worden voorgeprogrammeerd geleverd, dus niemand hoeft bezig te houden met code of het programmeren
  • Optioneel kan men per led ook een schakelaar aansluiten op de led driver om een led uit te zetten
  • De led driver zal ook beschikken over mogelijkheden om te knipperen, denk aan een lasser, zwaailampen etc
  • De led driver kan gevoed worden met alles tussen de 5 en 20V DC en AC
  • De led driver zal €6,- kosten inclusief componenten
  • De led driver is 72mm lang en 45mm breed
  • De led driver kan leds aansturen met een lager spanningsverval dan ~4,5V. Dus wit, blauw, geel, rood, groen, oranje is allemaal mogelijk.
  • De led driver wordt geleverd als bouwpakket die je zelf in elkaar moet solderen. Als men ze voorgesoldeerd wilt hebben, kan dat geregeld worden tegen een bepaalde prijs.

De eerste opzet van de printplaat ziet er zo uit:


De leds kunnen op de connectors links worden aangesloten, rechts kunnen optioneel schakelaars worden aangesloten en de encoder kan met jumper kabels op de connector boven worden aangesloten.

Om een led instellen met een helderheid en een bepaald knipper programma kan men een rotatary encoder aansluiten met jumper kabels. Na het instellen kan je deze encoder er weer afhalen.



Deze encoder is niet inclusief omdat men er niet meer dan een totaal nodig heeft voor meerdere ledprijs.
Ik lever deze met de kabels los voor €1,50.

Het duurt nog zeker 2 a 3 maanden voordat ik de eerste PCB's in huis heb. In de tussentijd wil ik wel een proto in elkaar solderen om wat filmpjes te schieten.

Wat ik graag aan jullie wil vragen is het volgende. Wat zouden jullie kwa knippergedrag graag willen zien? Ik kan dus verscheidene politie en brandweer auto knipperprogramma's maken, maar er zijn honderden manieren om een lamp te laten knipperen. Ik kan de zes leds ook laten samen werken voor bepaalde knipperprogramma's. Maar om dit dus te laten werken, moet ik wel weten hoe men de lampen wilt laten knipperen.

Dus zijn hier misschien geinteresseerden die mij kunnen vertellen wat voor knipperprogramma's zij graag zouden zien? Het zou mij en daarmee anderen ontzettend helpen als ik een paar knipper programma's aangeleverd krijg met aan en uit tijden in millisecondes zodat ik het kan nabootsen. Vanwege praktische redenen lijkt het mij handig om het te beperken tot ca ~20 verschillende programma's.

Mvg,

Bas
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2021, 22:10:47 door Bert van Gelder »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Nieuwe leddriver in de maak, input nodig.
« Reactie #1 Gepost op: 09 februari 2021, 10:27:11 »
Leuk projectje voor de toekomst. (y) Heb ik nu wel zin in. Klein maar fijn projectje.
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2021, 13:40:03 door zuylen »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: Nieuwe leddriver in de maak, input nodig.
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2021, 10:09:19 »
Ik heb gisteravond even een proto'tje in elkaar geflanst om de software te testen. En hij doet het goed moet ik zeggen. Ik had er een RGB ledje en drie losse leds er in gestoken. Alleen de rode led van de RGB led die had ik niet goed aangesloten.

<a href="https://www.youtube.com/v/07F2Na0wi-I" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/07F2Na0wi-I</a>

De werking is vrij simpel. Standaard staan alle leds op branden. Als je de encoder indrukt, dan spring je in configuratie modus en dan gaan alle leds uit behalve de geselecteerde led. Door aan de encoder te draaien, kan je een andere led kiezen.

Als je de juiste led heb geselecteerd, kan je door het kort indrukken van de encoder de helderheid aanpassen. Als je de knop langer dan een seconde ingedrukt houdt, dan kan je het knipperprogramma aanpassen. Programma 0 is gewoon branden. Tot op heden heb ik deze print als gebruikersvriendelijk ervaren.

Alle knipper programma's komen in dit bestand te staan. Het is dus hier, waar alle mogelijke programma's komen te staan.



Als een gebruiker wilt, kan hij/zij zelf dit bestandje uitbreiden met programma's naar zijn of haar keuze. Het is dan wel nodig om de leddriver te programmeren met de arduino IDE.

Daarom wil ik het liefst van te voren een paar werkende knipperprogramma's inbakken zodat iedereen er mee uit de voeten kan zonder de led driver ooit te hoeven programmeren.


Mvg,

Bas


« Laatst bewerkt op: 13 februari 2021, 22:11:10 door Bert van Gelder »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2178
  • Oude meuk in h0
Re: Nieuwe leddriver in de maak, input nodig.
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2021, 10:34:07 »
Mooi werk Bas.  (y)
Ik ben benieuwd wanneer ze beschikbaar zijn. Ik heb wel belangstelling.

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Nieuwe leddriver in de maak, input nodig.
« Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2021, 11:03:58 »
Hallo Bas, kan jij aangeven wat de max stroom is per uitgang en voor de hele module?
Ik ben vooral geinteresseerd in de dimfunctie voor scenery verlichting (stukjes ledstrip gebruik ik daarvoor).
En ook voor de verlichting van het schaduwstation.
Gr. Enrico
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: Nieuwe leddriver in de maak, input nodig.
« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2021, 13:13:54 »
Citaat
Ik ben benieuwd wanneer ze beschikbaar zijn. Ik heb wel belangstelling.
Daar ben ik blij mee  :angel:. Vanaf het moment dat ik ze bestel, kan het tot 2 maanden duren. Het kan ook 2 weken zijn. Ik had laatste keer DHL luchtpost gekozen maar toen had ik last van bepaalde slechte ervaringen omtrent importkosten  :-\

Citaat
kan jij aangeven wat de max stroom is per uitgang en voor de hele module?
Zoals het nu is, kan elk kanaal tot ~35mA leveren.

Citaat
Ik ben vooral geinteresseerd in de dimfunctie voor scenery verlichting (stukjes ledstrip gebruik ik daarvoor).
Nu is het zo dat ik nog geen printen besteld heb en ik kan nog het een en ander wijzigen. Waar ik al stiekem aan zat te denken is het volgende idee.

Zoals het nu is: Ik voed de leds met 5V en een 220R weerstand. Bij een led met een 1,2V spanningsval betekent dat een maximale stroom van (5V - 1,2V) / 220 = 17mA. Dat is niet iets onder de max van wat 'normale' ledjes aankunnen.

Wat ik wil veranderen. Ik wilde onder de arduino een ULN2003 IC aanbrengen. Met dit IC kan ik tot maximaal 500mA per kanaal sinken. Maar de som van alle zes kanalen mag maximaal 1050mA zijn. Ofwel mijn nieuwe antwoord op je vraag wordt dan 500mA (mits je zes kanalen dus niet boven die 1050mA grens uitkomen)



Ik denk dat het grootste probleem is dat je met 12V ledstrips werkt?. Dit is oplosbaar op 2 manieren. Als de led driver wordt gevoed door dezelfde spanningsbron als die van je ledstrips en ze hebben een common ground verbinding. Dan kun je de + kant van de strips op je voeding aansluiten en de - kant, kan gewoon op een van de Led- aansluitingen. Dan zijn je strips 100% dimbaar. 

De andere oplossing is dat ik een jumper aanbreng op de print waarmee je zelf kan kiezen of de zes Led+ aansluitingen op 5V (met 220R weerstand) of op direct op de voedingspanning (zonder weerstand) worden aangesloten. Dan heb je als voordeel dat je dan de ook de led+ aansluitingen kan gebruiken

Voor degene die zoals eerder beschreven slechts een enkele led willen aansturen, verandert er feitelijk niks, behalve dan dat je een jumper op 5V moet zetten.

Als 500mA voor je ledstrips onvoldoende is, dan moet er een mosfet worden tussen geknoopt. Dan moet ik nog even kijken wat daar handig voor is.

Mvg,

Bas
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2021, 22:11:34 door Bert van Gelder »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: Nieuwe leddriver in de maak, input nodig.
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2021, 13:32:53 »
Kan deze ook lassen, brand en zwaailicht simuleren?
klinkt goed, ben van de partij  (y).
Misschien een pol aanmaken voor de te verwachten aantallen? ;)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: Nieuwe leddriver in de maak, input nodig.
« Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2021, 14:00:12 »
Kan deze ook lassen, brand en zwaailicht simuleren?
Lassen en zwaailicht kan nu al, maar ik moet nog de programma's daarvoor maken.

Brand kan nu nog niet, maar dat ga ik wel kunnen. De programma's zoals ze nu zijn is niks meer dan knipperen met een vooraf ingestelde reeks en een vooraf ingestelde intensiteit.  Voor het simuleren van brand, moet ik anders te werk gaan. Daar moet ik niet knipperen, maar ik moet de helderheid continu aanpassen via een willekeurig patroon. Dit hebben mensen gelukkig al uitgevonden en ik ik heb al wat voorbeeldjes gevonden.

Voor het lassen, is het misschien ook nodig dat ik het knippergedrag enigszins willekeurig maak. Ik denk echter niet dat het nodig is om ook nog eens met de helderheid te spelen zoals bij brand. Ik denk dat ik maar een paar voorbeeldjes moet opzoeken.

Misschien een pol aanmaken voor de te verwachten aantallen? ;)
Hmm goed idee.. Ik ga er even achteraan (y)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2178
  • Oude meuk in h0
Re: Nieuwe leddriver in de maak, input nodig.
« Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2021, 15:56:07 »
Om een onregelmatig knippereffect bij laslicht te krijgen heb ik gebruik gemaakt van zo'n elektrisch theelichtje.
Het schijnt dat afgekeurde geluidschips uit kaarten gebruikt worden: https://www.vice.com/nl/article/ezba9n/het-treurige-geheim-van-de-flikkerende-leds-in-nepkaarsjes
Misschien kan je dit gebruiken.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Nieuwe leddriver in de maak, input nodig.
« Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2021, 20:19:33 »
Wat ik wil veranderen. Ik wilde onder de arduino een ULN2003 IC aanbrengen. Met dit IC kan ik tot maximaal 500mA per kanaal sinken. Maar de som van alle zes kanalen mag maximaal 1050mA zijn.
Dat kun je vergeten zolang je een 7805 op deze manier gebruikt. Die wordt veel te warm.

Daarom zou ik ook opteren voor een schakelende regelaar. Het tijdperk van de lineaire regelaars is naar mijn mening nu wel voorbij en zeker bij hogere ingangs-spanning gaat de dissipatie al snel fors omhoog.
Schakelende voedingen hoef je niet zelf te ontwerpen, je kunt tegenwoordig heel veel bouwsteentjes krijgen die al helemaal door de fabrikant ontworpen zijn en (soms) zelfs direct uitwisselbaar zijn met de lineaire regelaars.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: Nieuwe leddriver in de maak, input nodig.
« Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2021, 20:59:55 »
Citaat
Dat kun je vergeten zolang je een 7805 op deze manier gebruikt. Die wordt veel te warm.
Nee, want die 12V waar ik het over had zou hier direct van de voeding komen. Ik ging er hier bij uit dat je de leddriver met 12V zou voeden. Deze 12V zou dan via een jumper direct naar de V+ gaan. Daar was ik misschien niet helemaal duidelijk in  ::)

De 7805 zal nooit meer dan de arduino en 5V leds hoeven te voeden waardoor de stroom beperkt blijft onder de ~120mA. En bij 12V is dat nog geen Watt.

Citaat
chakelende voedingen hoef je niet zelf te ontwerpen, je kunt tegenwoordig heel veel bouwsteentjes
Dat weet ik, ik koop meestal deze voor 32c. Ik heb deze ook op mijn seinmodules zitten omdat die servo's moesten aansturen. Aangezien hier de stroom zo laag is, leek lineair me wel afdoende. iig bedankt voor de tip natuurlijk  ;)

Ik heb inmiddels nog een openhaard effect gemaakt. Hij draait slechts op 1 rode en 1 gele led. Deze leds heb ik allebei op het 'fire place' programma gezet. Voor het mooie zou je eigenlijk nog een 3e gele of oranje led kunnen gebruiken.
<a href="https://www.youtube.com/v/va48Vp_fSoQ" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/va48Vp_fSoQ</a>
Op het filmpje nemen ze elke 100ms precies een andere waarde aan, daarom flikkeren ze ook op exact dezelfde tijdstippen. Ik heb ook die tijd willekeurig gemaakt tussen de 90ms en 100ms zodat de leds meer differentiëren.

Mijn eerste poging tot een lasserij ziet er zo uit.
<a href="https://www.youtube.com/v/j4lGv-RyYoA" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/j4lGv-RyYoA</a>
De aantijd bedraagt tussen de 40ms en 100ms en de uittijd ligt tussen de 50ms en 800ms.

Beide patronen maken gebruik van de random() functie en zijn zo doende ook willekeurig.

Het volgende idee wat ik wil bekijken, is het maken van een stoplicht. En ik ga eens op youtube kijken naar zwaailampjes  ;D

Mvg,

Bas

EDIT:
Op die tekening bij de 500mA... ja die 500ma kan niet op 5V, wel op 12V. Ik snap nu wat Menno bedoelt  :P en hoe ik de verwarring heb rondgezaaid

 
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2021, 21:03:12 door bask185. Reden: video 1 werkte niet »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Nieuwe leddriver in de maak, input nodig.
« Reactie #11 Gepost op: 12 februari 2021, 21:22:18 »
Je gaat rap Bas, mooi om te zien waar een pb-tje toe kan leiden  (y)
Leuke effecten ook.
Wellicht a.s effect een tl buis led. 1 die eerst flikkert voordat deze constant brand of een defecte tl buis  ;D
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2021, 21:25:13 door EricZmS »
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: Nieuwe leddriver in de maak, input nodig.
« Reactie #12 Gepost op: 13 februari 2021, 09:12:13 »
 (y) Mooi werk weer.
Die brand ziet er perfect uit (y).
Het las licht geeft te kort licht. Bij stickwelding zie je eerst een flitsje, dan een langere periode van fel bauw/wit licht dat iets varieert waarna het dooft. Maak de las periode eens langer  ;)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Trein-Geo

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Nieuwe leddriver in de maak, input nodig.
« Reactie #13 Gepost op: 13 februari 2021, 10:54:17 »
Mooi project, ziet er veel belovend uit, wat zijn de formaliteiten om in te tekenen?

Mar-Cas

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
  • Samen bouwen a.d. woonkamerbaan is wel zo gezellig
Re: Nieuwe leddriver in de maak, input nodig.
« Reactie #14 Gepost op: 13 februari 2021, 11:07:54 »
Bas, nice work

Ideetje?
Ik heb mijn lasser dusdanig voorzien van onderbrekingen dat,
Lange pauze         Slapen
Medium pauze      schaft en koffie break
korte pauze          van werkstuk wisselen of nieuw pinneke.
Alle 3 hebben een random time met min/max waarde.
Reden is dat ik dat continu  knipperen op 'n gegeven moment storend en irritant ga vinden

Bij de lasser hoort ook 'n slijptol.
Ik ben bezig een oled lcd (Y) te programmeren om een vonkenregen van een slijptol te programmeren.
Alle vanuit een punt links met het display in landscape.
het lukt me een paar punten, ieder punt apart. Dat gaat 'm niet worden. Heb jij 'n idee hoe dit aan te pakken?
Greetz Caspar