Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:00:17
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Scratchbuilt
Vandaag om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 09:38:20
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door MOVisser
Vandaag om 08:13:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
  

Auteur Topic: Keerlusmodule met Arduino op basis van DCC-adres wissel  (gelezen 1652 keer)

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Keerlusmodule met Arduino op basis van DCC-adres wissel
« Gepost op: 20 februari 2022, 15:55:50 »
Hallo,

Ik zit eraan te denken om in mijn treinbaan een extra keerlus te maken.
De treinen kunnen momenteel alleen maar met de klok mee rijden maar kunnen niet tegen de klok in rijden.

Ik zat eraan te denken om een spoortje schuin over de tafel te leggen en die te verbinden met twee wissels. Zie tekening hieronder.


In eerste instantie is de voorziening bedoeld om de trein naar wissel 2 te laten rijden en dan via wissel 1 weer terug te laten rijden, naar links (tegen de klok in).
Elders in de baan heb ik al een keerlusmodule in gebruik zodat de trein van tegen de klok in met de klok mee kan keren. Precies andersom dus. Ik zou het ontwerp van de baan aan moeten passen om die keerlus ook voor het tegen de klok in te kunnen keren. Maar dat doet nu niet terzake.


Ik zou dus voor deze oplossing een tweede keerlusmodule moeten kopen. Maar kan dat nou niet anders, vroeg ik mij af.
Nu heb ik een idee maar ben zelf niet gevorderd in elektronica maar ik begrijp de basis (denk ik) en kan aardig Arduino's programmeren.

Gezien het feit dat het keerspoor direct tussen de twee wissels ligt, zou ik misschien de wisseldecoder als uitgangspunt kunnen nemen. De wisseldecoder geeft een kleine puls van 5V voor een MOSFET-module waarmee ik de wisselspoelen aandrijf. Ik zou deze puls ook kunnen gebruiken voor een zelf te bouwen keerlusmodule. Of ik configureer een andere uitgang op de wisseldecoder (MARDEC) op hetzelfde adres, zodat ik een tweede puls krijg die ik kan gebruiken voor deze oplossing.

Ik heb nog voldoende Arduino's liggen die hier van pas komen. Dan zou de Arduino (speciaal ingezet voor deze keerlusoplossing) de puls moeten registeren, en moeten ompolen.

Ik denk dat kortsluiting, dus als wissel 1 en wissel 2
Deze oplossing zou ik willen inzetten bij het Rocrail. Ik rijd toch met Rocrail. Met Rocrail kan ik er denk ik vor zorgen dat wissel 1 niet afgebogen staat als de trein nog niet over wissel 2 is gereden. Pas als de trein wissel 2 gepasseerd heeft, wordt wissel 1 ook omgelegd.

Zou zoiets te realiseren zijn op de manier waarop ik het verwoord heb? Of denk ik er te simpel over? Of denk ik juist te moeilijk?  ;)

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Keerlusmodule met Arduino op basis van DCC-adres wissel
« Reactie #1 Gepost op: 20 februari 2022, 16:00:25 »
Huib Maaskant heeft een Arduino gebruikt met lichtsluizen voor een keerlus. Kijk maar eens hier .
Mvg.

Cor

VvKan

  • Gast
Re: Keerlusmodule met Arduino op basis van DCC-adres wissel
« Reactie #2 Gepost op: 20 februari 2022, 16:05:13 »
Als je in plaats van een lichtsluis de bezetmelding van de sectie russen de 2 wissels( het keerlusstuk) voor het geven van een puls voor wissel 1 gebruikt, heb je hetzelfde effect.  Misschien kan dat met dezelfde Arduino ?

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Keerlusmodule met Arduino op basis van DCC-adres wissel
« Reactie #3 Gepost op: 20 februari 2022, 16:11:46 »
Dat zou je denken, of de puls nou van een lichtsluis, bezetmelder of van het omleggen van de wissel komt, het idee is hetzelfde, lijkt mij.

Ik kan natuurlijk zo'n print kopen maar dan is het hele idee van zelfbouwen weer weg. Dan kan ik net zo goed een keerlusmodule kopen..

Valt dit zelf te maken?
Ik heb in huis:
  • Arduino Uno
  • Arduino Nano
  • Schroefconnectoren
  • Relaismodules (1-voudig, 2 voudig, 5 voudig)
  • Printplaten
  • BC547 transistoren
  • Weerstanden
  • Draad
  • Soldeerbout en benodigdheden
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2022, 16:21:12 door erikkral »

VvKan

  • Gast
Re: Keerlusmodule met Arduino op basis van DCC-adres wissel
« Reactie #4 Gepost op: 20 februari 2022, 16:24:47 »
Heb ik geen verstand van.  Ik doe alles met een gewone keerlusmodule, zonodig aangevuld met wat analoge electronica zoals relais.
Lijkt me voor jou alleen een programmeer probleem.
Hou er wel rekening mee, gezien de neem ik aan te korte lengte van de sectie tussen de 2 wissels, dat je ook het stuk van de voorgaande bocht (van w1 naar w 2)  mee moet schakelen met de polariteitswisseling. Maar wel galvanisch gescheiden !
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2022, 18:30:12 door VvKan. Reden: taalfout »

GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
    • Lydo.nl
Re: Keerlusmodule met Arduino op basis van DCC-adres wissel
« Reactie #5 Gepost op: 20 februari 2022, 18:20:37 »
OpenDCC heeft een leuke diy schema: https://www.opendcc.de/elektronik/reverser/kehrschleife_e.html

Schakelt polariteit met een wissel en/of korte kortsluiting.
Met vriendelijke groeten,  Gertjan

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4060
Re: Keerlusmodule met Arduino op basis van DCC-adres wissel
« Reactie #6 Gepost op: 20 februari 2022, 19:11:53 »

Blijft me verbazen wat voor ingewikkelde contraptions men in elkaar heeft gesoldeerd voor dit simpele probleem. :P

Citaat
Dan kan ik net zo goed een keerlusmodule kopen..
Die dingen zijn veels te duur, als je het kan, is zelfbouw 10x goedkoper  :police:.

Heb je een arduino nodig? Nee, zeker niet! Kan een Arduino het oplossen? Natuurlijk kan dat!  :angel:.

Je kan je keerlussectie op 3 manieren schakelen
1). Je kan de sectie koppelen aan wissels
2). Je kan de sectie als DCC artikel (dus een mardec uitgang oid) opnemen in het automatisch bedrijf
3). Je kan de keerlussectie automatisch laten schakelen aan de hand van 1 of meerdere sensoren.

Gezien jouw opstelling, lijkt #1 mij niet praktisch. #2 vind ik zelf hier een beetje omslachtig aangeizen #3 bij verreweg het makkelijkst, simpelst en goedkoopst zal zijn.

Om een keerlus sectie automatisch te laten schakelen, kan je op de 'slechte' manier (in de praktijk werkt dit prima) doen door met kortsluit detectie te werken, maar dan komt er relatief veel elektronica circuit bij kijken. Ik heb recentelijk een print gemaakt die dit kan om een sectie af te schakelen bij een kortsluiting. Met een beetje liefde, kan je dat circuit ook gebruiken voor een keerlus te schakelen.

Nog makkelijker is het om de keerlussectie te schakelen voordat er een trein op het kortsluitingsgedeelte rijdt. Het IR printje van Huib Maaskant doet precies dat.

Simpeler dan dit, is niet mogelijk. Ik heb thuis een zelfgebakken print liggen die hetzelfde doet maar dan met LDR's, (mag je zo van me hebben, wil er graag van af). Dat is dit ding:



De LDR's zijn instelbaar, maar ze zijn tevens ook afhankelijk van constante belichting, als de verlichting van je baan erg varieert, mag je hem niet van me hebben, want dan krijg je problemen thuis  :police:

Aangezien je graag met een arduino wilt werken, moet je er iets van een sensor bij versieren. Dat kan een IR lichtsluis zijn, dat kunnen vier reed contacten zijn, dat kunnen 2 LDR's zijn. De arduino kan direct jouw 2-voudige relais schakelen waardoor je trein veilig kan oversteken.

Arduino + LDR werkt wel erg goed, het is goedkoop en het circuit stelt weinig voor. Met de arduino kan je het analoge signaal dusdanig filteren, dat je met wisselende omgevingslichten kan omgaan. Als je een leuke, niet al te moeilijk programmeerpuzzel wilt hebben, raad ik dit zeker aan.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Keerlusmodule met Arduino op basis van DCC-adres wissel
« Reactie #7 Gepost op: 20 februari 2022, 19:57:13 »
Dankjewel Bas,

Het lijkt me inderdaad niet handig om het met de wissels te doen. Optie 2 (DCC-adres) en optie 3 met een sensor lijken mij het handigst.

In het afgelopen uur nog even zitten prutsen met een Mardec. Het bleek dat ik zelf te moeilijk zat te denken. Een aparte Arduino (Mini) voor het ompolen lijkt niet nodig te zijn.
Nico geeft in zijn Mardec handleiding aan dat je prima een relais aan kan sturen. In de handleiding worden relais gebruikt voor puntstukpolarisatie maar waarom zou je geen compleet stukje baan kunnen ompolen.



Anyway, ik heb de Mardec zo ingesteld dat het relais op hetzelfde adres reageert als de wissel zelf. En dat lijkt prima te werken.

Met Rocrail bewaak ik dat het wissel aan de tegenovergestelde kant ook openstaat. Deze oplossing lijkt er wel een te zijn voor enkel automatisch rijden maar dat doe ik toch (als de baan af is)....

VvKan

  • Gast
Re: Keerlusmodule met Arduino op basis van DCC-adres wissel
« Reactie #8 Gepost op: 20 februari 2022, 20:23:06 »
Heb je al gekeken (gemeten) naar de lengte van  je keerlussectie ?  Is die lang genoeg ?

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Keerlusmodule met Arduino op basis van DCC-adres wissel
« Reactie #9 Gepost op: 20 februari 2022, 20:51:43 »
Nee nog niet. Ben nu bezig met het denkwerk. Later komt ie in het echt

VvKan

  • Gast
Re: Keerlusmodule met Arduino op basis van DCC-adres wissel
« Reactie #10 Gepost op: 20 februari 2022, 21:12:28 »
Ik vraag dat, omdat het van belang is als je op detectie wil schakelen.  Als je een andere methode gebruikt is het niet van belang.  Dan kun je de keerlussectie samen met het andere stuk schakelen, indien nodig.
Dus dat kun je betrekken bij het denkwerk.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 487
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Keerlusmodule met Arduino op basis van DCC-adres wissel
« Reactie #11 Gepost op: 21 februari 2022, 15:17:45 »
Zelf gebruik ik in de helix de Xtreme keerlus. Vanwege het bochtenwerk en de PVR is het lastig om te zorgen dat de sensor en de IR Led elkaar kunnen "zien" en/of onderbroken kunnen worden. (lees: ik ben er niet handig genoeg in  ???). Op de paradebaan gebruik ik de IR sluis van Huib Maaskant. Even passen en meten dat alle wagons in de sleep de straal blokkeren, anders heb je kans dat de lok bokkensprongen maakt.
Maar wat ik wil toevoegen is, dat het me verstandig lijkt om keerlussen e.d. niet door de software aan te sturen. Want dan zal je altijd weer eerst Koploper, iTrain of RocRail moeten starten voordat je bijvoorbeeld een testrondje wil  maken.
Hartelijke groet,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak