Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door maartenvdb
Vandaag om 23:01:02
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
Vandaag om 22:41:43
Opstelbaan door HenkN
Vandaag om 22:20:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:08:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
Vandaag om 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
Vandaag om 21:55:42
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door grossraumwagen
Vandaag om 21:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
Vandaag om 20:56:01
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door AP3737
Vandaag om 20:49:41
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 20:49:05
Database software door AlbertG
Vandaag om 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
Vandaag om 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 19:29:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:57:58
Rheinburg, TP V/VI door Joz
Vandaag om 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
Vandaag om 17:32:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R1954
Vandaag om 17:16:53
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
Vandaag om 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 15:29:09

Auteur Topic: Wel treinen ondanks sneeuw  (gelezen 37002 keer)

Sikje248

• Offline Offline
    • Flickr fotopagina
Re: Wel treinen ondanks sneeuw
« Reactie #180 Gepost op: 10 February 2021, 23:04:46 »
Maar dat is niet de reden dat er niet nabij overwegen gestrooid mag worden.

Nu ben ik wel benieuwd waarom dan niet?

Tegenwoordig zijn spoorstaven gecoat bij overwegen waardoor deze beter bestand zijn tegen het zout, zodat er gestrooid kan worden. In het winterblog van ProRail van vandaag staat ook dat er gestrooid wordt op overwegen, wat alleen de overwegen aan openbare wegen zullen zijn.

Gr. Laurens

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #181 Gepost op: 10 February 2021, 23:11:10 »
Pekel gis een goede stroom geleider.  ;)
Het kan daarom de beide spoorstaven geleidend met elkaar verbinden .net als een trein.
Maar op drukke overwegen reed het weg verkeer toch pekel tussen de rails.
Dus  een seinstoring ,heet nu een TOBS.
Dan kwam de brandweer de zaak schoonspuiten.
In 1962/63 heb ik dat zelf geprobeerd met emmers water op de overweg van de Dubbeldamse weg in Dordrecht, en ben lelijk uitgegleden.  >:(
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Dwergsein

• Offline Offline
« Reactie #182 Gepost op: 10 February 2021, 23:39:48 »
Pekel gis een goede stroom geleider.  ;)
Het kan daarom de beide spoorstaven geleidend met elkaar verbinden, net als een trein.

Dat kans dat beide spoorstaven met elkaar in verbinding komen over een afstand van 1435 mm is gering. Veel groter de kans dat zout water de lassen in een spoor overbruggen. De reden waarom er niet gestrooid mag worden bij overwegen.
Nog nooit van een coating gehoord, en dat heeft voor het elektrische probleem ook geen enkel nut.

Overigens heeft zout grondwater voor hetzelfde probleem gezorgd in de Schipholtunnel, toen er lekkages waren, enkele jaren geleden.
« Laatst bewerkt op: 10 February 2021, 23:41:59 door Dwergsein »

Sikje248

• Offline Offline
    • Flickr fotopagina
« Reactie #183 Gepost op: 10 February 2021, 23:58:18 »
Coating is ook niet bedoeld voor detectieprobleem, maar tegen corrosie. Om te voorkomen dat ES-lassen overbrugt worden, moeten deze een bepaalde afstand uit de overwegbevloering liggen. TOBS (onterechte bezetmelding) snap ik, maar zijn rondom overwegen als het goed is maatregelen voor genomen zodat er gestrooid kan worden. En ProRail geeft zelf aan dat er gestrooid wordt..

Maar mogelijk ligt de actualiteit van de kennis hier enige decennia uit elkaar, dus kan het zijn dat we langs elkaar heen praten ;D
« Laatst bewerkt op: 11 February 2021, 00:00:16 door Sikje248 »

barry1972

• Offline Offline
  • A-C
« Reactie #184 Gepost op: 11 February 2021, 00:02:28 »
Goed, Terug naar de sneeuw,
Ik heb nog een “domme” vraag, is het nu zo dat railpro ProRail die het spoor beheerd, zelf wel nog diesel locs heeft en ook bijpassende sneeuw schuivers??
Of wordt er dan weer aan de gebruiker van het spoor gevraagd om dit te voorzien??
« Laatst bewerkt op: 11 February 2021, 00:27:39 door barry1972 »

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #185 Gepost op: 11 February 2021, 00:10:53 »
Railpro beheerd geen spoor, heeft wel wat locjes rond rijden op o.a Crailoo.  ;)
ProRail, de beheerder van het spoor, heeft zelf geen locjes.
Groeten Joop, machinist Lls

barry1972

• Offline Offline
  • A-C
« Reactie #186 Gepost op: 11 February 2021, 00:13:25 »
Oké naamsverwarring, (mijn excuus, zat net het draadje railpromo te lezen  :angel: weer iets anders trouwens haha) maar wie “blaast” dan de sneeuw van het spoor en met welk materiaal??

Ik vindt het namelijk niet erg praktisch klinken allemaal, ProRail verzorgd het spoor, maar als er zorg nodig is hebben ze geen materiaal??

2 partijen, en niemand is eigenlijk verantwoordelijk?
Of wel, maar heeft geen geschikt materiaal,andere manier van werken,communicatie probleempje  :police:

Het lijkt het europeesche leger wel  🤫
« Laatst bewerkt op: 11 February 2021, 00:26:09 door barry1972 »

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #187 Gepost op: 11 February 2021, 00:17:06 »
Materieel is er wel maar staat in de "tuin" (opstelterrein). Punt is dat je ze met een wissel of meer wissels op de hoofdbaan moet zien te krijgen. Momenteel heeft men het nog steeds druk om cruciale wissels aan de gang te houden en aangezien de wissels naar en van de tuin ook wel niet erg gangbaar zijn vrees ik dat er nog wel even te korte treintjes blijven rijden.
Zou ik respect voor kunnen hebben... Ware het niet dat vandaag een deel van de IC dienst opgestart is. Daarvoor is dus extra materieel uit het schap getrokken. En bijvoorbeeld in Amsterdam heb je het schoonmaakperron. Daar rijden de treinen letterlijk over dezelfde wissels. Dat is dus 1 wissel omzetten. Die zijn verwarmd. Laat je hem een tijd liggen en zet je hem terug, heeft eventuele sneeuw die erin valt de kans om weg te smelten. Dat zal, gok ik, ook de reden zijn waarom de sprinter tussen Uitgeest en Wormerveer in beide richtingen het zuidelijke spoor gebruikt, over van Wormerveer naar Uitgeest en weer teug duurt een minuut of 20, heeft het wissel de kans weer schoon te smelten.

Het is, in deze Corona tijden, niet te verkroppen en verkopen dat er op de perrons mensen achter blijven omdat de trein echt vol zit. Het enige wat er nog aan ontbrak gistermiddag en vanmorgen waren mannetjes in strakke uniformen met witte handschoentjes aan die de mensen extra naar binnen zouden duwen. Als dit een restaurant, winkel of iets dergelijks geweest was, was alles direct stil gelegd en zouden er forse boetes uitgedeeld worden.

Daarbij, iedereen weet dat het iedere keer met sneeuw weer een drama is.  Er is op een bepaald moment 40cm sneeuw verwacht, code rood is afgegeven. De sneeuw was voor zondag echt voorspeld, in bepaalde gebieden al op zaterdag. Regeren is vooruit kijken, je had ook alvast treinen op lengte kunnen brengen. Viel het mee, dan had je weer kunnen afkoppelen, viel het tegen (zoals dit jaar), dan was je in ieder geval weer goed voorbereid geweest. Dit is ergens in het beleid een probleem. En dit is niet nieuw. Voorgaande jaren stonden ook allerlei treinen vast doordat er defecte treinen voorgezet waren, doordat de wissels nog niet gebruikt kunnen worden. Voor het personeel op de vloer is het roeien met de riemen die je hebt, die neem ik het ook niet kwalijk. Maar dit soort zaken is weer typisch een beleidsprobleem. De sneeuw zelf, nee, daar had je je blijkbaar niet tegen kunnen wapenen. Maar de gevolgen erna hadden deels ingeperkt kunnen worden. Goed, het is als buitenstaander makkelijk praten, maar RWS wordt ook afgeschoten als er vandaag nog steeds maar beperkt verkeer mogelijk zou zijn, de snelwegen nog steeds op vmax 50 zouden staan en dat soort grappen. Zoals in 2010 wel het geval was door zouttekorten. Kan je roepen dat RWS op de overheidsgelden draait en Prorail of de NS niet, maar dat betekent niet dat er geen fatsoenlijk reizigersgericht beleid gevoerd mag of zelfs moet worden. Overigens mag je daarin ook eerlijk weten dat ik het net zo kwalijk vind dat een bedrijf als het GVB zijn traminfra integraal niet in orde krijgt. Dat er pijnpunten zijn en misschien lijnvoering aangepast moet worden om zo min mogelijk wissels om te zetten op cruciale punten, a la. Bijvoorbeeld een lijn 1 niet naar Muiderpoort laten rijden, maar naar het zwembad. Of juist de 3 ook op Muiderpoort laten stoppen zodat je op de kruising Molukkenstraat/Insulindeweg geen wissels hoeft om te gooien t.b.v. van de 14. Daarvoor rijden er genoeg bussen. Misschien niet heel handig, maar niet onoverkomelijk. Maargoed, dat is een andere discussie.

Ik zal ook niet roepen dat het in andere landen beter is. Dat is namelijk niet zo. In Oostenrijk ook vaak genoeg vertraging, verkorte treinen, loks die nog niet beschikbaar zijn, etc. gehad als het echt hard sneeuwde. En daar geven ze een stuk meer uit aan het spoor. Fair enough. Maar zoals ik al zeg, we zijn inmiddels de 3e volle dag na het volledig staken van de treindienst voorbij, ik verwacht nu echt wel als reiziger dat in ieder geval de dingen waar men invloed op heeft, zoals de treinlengte, weer op orde is. Dat het vertraagd rijdt, dat je vaker zou moeten overstappen, langer onderweg bent, etc. Allemaal prima. Maar zorg wel dat je treinlengte en je informatie naar de reizigers gewoon weer in orde is.

Citaat
Toegevoegd:
De 151 was in Amsterdam t.b.v roestrijden, daar is het dus niet van gekomen. Is gisteren dan ook als het goed is weer vertrokken naar Amersfoort.

Freek J.
Hij ziet er goed uit. (y) Overigens heeft men daarvoor dus ook andere wissels om moeten gooien. ::)
« Laatst bewerkt op: 11 February 2021, 00:25:13 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #188 Gepost op: 11 February 2021, 00:41:17 »
Oké naamsverwarring, (mijn excuus, zat net het draadje railpromo te lezen  :angel: weer iets anders trouwens haha) maar wie “blaast” dan de sneeuw van het spoor en met welk materiaal??

Ik vindt het namelijk niet erg praktisch klinken allemaal, ProRail verzorgd het spoor, maar als er zorg nodig is hebben ze geen materiaal??

2 partijen, en niemand is eigenlijk verantwoordelijk?
Of wel, maar heeft geen geschikt materiaal,andere manier van werken,communicatie probleempje  :police:

Het lijkt het europeesche leger wel  🤫
Naamsverandering kan gebeuren 😉 ProRail heeft daar contracten voor afgesloten met aannemers. Elke aannemer heeft zijn werkgebied en is daar dan ook aan de slag gegaan om de boel weer gangbaar te maken.

Overigens las ik in een krant dat er problemen kunnen ontstaan aan de bovenleiding als het kwik echt ver onder de -10°C gaat komen. Kan er ook nog wel bij 🤨

Marcel112

• Lid EMV
  • Offline Offline
    • Project "Spoor op Vleugels"
« Reactie #189 Gepost op: 11 February 2021, 00:50:15 »
@Laurent,

Al op de snelweg geweest toevallig?
Ligt dan weliswaar geen sneeuw meer op, maar genoeg rijbanen zijn afgekruist vanwege flinke gaten in de weg.
Dat waren ze gisteren al, en vandaag nog steeds.

Op de weg was het daardoor een grotere chaos dan op het spoor vermoed ik zo.
Waren niet voor niets weer 9 pagina's files op Teletekst....
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #190 Gepost op: 11 February 2021, 10:34:37 »
Sommige stukken snelweg zijn inderdaad een drama inderdaad. Actuele situatie rondom knooppunt Beekbergen, dus geheel buiten de spits:

Vanmorgen stond er per richting sowieso +60, en als je van de A1 naar de A50 moest had je + 20 op de A1, +10 op het knooppunt en +60 voor Loenen.

Richting Twello (A1) vertraging wegens gaten en op de A50 richting Arnhem is de weg thv Loenen zo slecht dat het verkeerd via de af- en toerit wordt geleid.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #191 Gepost op: 11 February 2021, 10:37:44 »
@Laurent,

Al op de snelweg geweest toevallig?
Ligt dan weliswaar geen sneeuw meer op, maar genoeg rijbanen zijn afgekruist vanwege flinke gaten in de weg.
Dat waren ze gisteren al, en vandaag nog steeds.

Op de weg was het daardoor een grotere chaos dan op het spoor vermoed ik zo.
Waren niet voor niets weer 9 pagina's files op Teletekst....
Maar over die Infra hoor je mij ook niet klagen. Dat er minder treinen rijden ook niet. Waar ik het nu over heb, is beleid. Of liever gezegd, het gebrek daaraan. Als je de parallel wilt trekken naar de snelwegen dan kan je dit, imho, beter vergelijken met een gebrek aan zout of een gebrek aan strooiwagens. Een fout in het beleid en de voorbereiding. Infra kan altijd falen. Als we, zoals Slovenië een jaar of wat geleden, een dikke ijzelregen hadden gehad en daardoor overal de bovenleiding naar beneden zou zijn gekomen, is dat ook overmacht. Om weer terug op het spoor te komen: we weten allemaal dat het iedere keer problemen geeft. We weten allemaal dat de wissels de zwakke plekken in ons railnet zijn. We weten allemaal dat wissels naar opstelterreinen zo min mogelijk gebruikt worden bij sneeuw om geen verstoring in de dienstregeling te krijgen. We weten allemaal dat de effecten nog dagenlang kunnen doorwerken. Met een juist beleid had men dus gezorgd dat er, bij die concrete aanwijzing naar sneeuw, voldoende treinen beschikbaar zouden zijn om ook op maandag de dienst op fatsoenlijke lengte op te starten.

Overigens heb ik de afgelopen tijd vaker geklaagd over te volle treinen. Er zitten schijnbaar op de planning nog enkele lieden die niet doorhebben dat hutje mutje met Corona überhaupt niet toegestaan is.

En ik vind ook, om de parallel te trekken naar de wegen, dat jij op dinsdag en woensdag prima van jouw wegbeheerder had mogen verwachten dat alles weer bereikbaar is. Betekent niet dat iedere weg weer superschoon is, maar wel dat er gewoon alternatieven zijn die toereikend zijn. En dat dat enige aanpassing in bijvoorbeeld je rijstijl vraagt, a la. Dat gebeurt in het spoor ook. Linkerspoor ipv rechter omdat het rechter nog vol met sneeuwduinen ligt. Langzamer rijden. Ander spoorgebruik (de sprinters vanaf 8B en 10B te Amsterdam Centraal gaan beide via 9A naar buiten, wissels onder de kap worden gebruikt, dus minder risico).
« Laatst bewerkt op: 11 February 2021, 10:43:27 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Freek Jonkers

• Offline Offline
« Reactie #192 Gepost op: 11 February 2021, 13:07:35 »
@Laurent
Die 151 zal ongetwijfeld in de weg hebben gestaan. Met hem daar weghalen heeft men wel een risico genomen. Afwegen van voor en nadelen. En daar kun je ook weer een hele waslijst aan voor en tegens opsommen.

Wat betreft de bezetting van treinstellen, er is nog steeds het advies om zoveel mogelijk thuis te werken en alleen te reizen wanneer dat echt noodzakelijk is. Wat wel een ding is, is dat de scholen weer open zijn. Of daar goed op ingespeeld is, is vers twee.

Er was denk ik wat capaciteit over om IC's uit te tuin te halen en dat verhaal zal ook opgaan voor de 151. Maar nog steeds vragen wissels (nu minder) nog steeds om aandacht.

Wat betreft beleid, dat hoort eigenlijk niet in het draadje thuis. Beleid zal altijd bekritiseerd worden. Je kunt je bijvoorbeeld afvragen of het verstandig was om NS op te splitsen. Ook hier een waslijst aan voor en nadelen.
Wat ik je wel kan aanraden is dat mocht je in een overvolle trein terecht komen, signaleer dat bij NS, afdeling klachten. Schrijf het wel als een constatering, daar is men gevoeliger voor als een dramatische klacht met allerlei verwijten.

Freek J.

Dwergsein

• Offline Offline
« Reactie #193 Gepost op: 11 February 2021, 14:53:26 »
Wat ik je wel kan aanraden is dat mocht je in een overvolle trein terecht komen, signaleer dat bij NS, afdeling klachten. Schrijf het wel als een constatering, daar is men gevoeliger voor als een dramatische klacht met allerlei verwijten.
Freek J.

Freek, Je bent al ruim ouder maar de tijd staat niet stil bij je vm werkgever.
Anno 2021 schrijf je geen brief meer naar de "klachtenafdeling", laat staan een mail, want dat kan ook niet meer.
Je meld een volle trein gewoon via de App in de reisplanner. Of het helpt weet ik niet, maar dan heb je in elk geval je best gedaan !

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #194 Gepost op: 11 February 2021, 14:56:02 »
Er kan zeker wel gebeld of gemaild worden naar NS klantenservice.

Dus als er wat te melden is, en hebt die app niet, mailen of bellen.  (y)