Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 23:29:31
Einde Koemo ballast ??? door Nullem
Vandaag om 23:27:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:00:45
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door bask185
Vandaag om 23:00:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
  

Auteur Topic: Wel treinen ondanks sneeuw  (gelezen 31023 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Wel treinen ondanks sneeuw
« Reactie #120 Gepost op: 09 februari 2021, 17:18:23 »
steek je hoofd es in een sneeuwhoop om af te koelen en lees mn laatste posts nog es, misschien wordt t dan wat duidelijker.

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Wel treinen ondanks sneeuw
« Reactie #121 Gepost op: 09 februari 2021, 17:34:25 »
Terug on topic, want we kunnen blijven praten over zondag, maar in het verleden blijven leven is het ook niet.
Als ik links en rechts in de reisplanner kijkt valt me bijvoorbeeld op dat er nog geen sprinter rijdt tussen Weesp - Lelystad - Zwolle VV. Kennelijk zitten daar nog de nodige problemen. Men verwacht ze nog wel vandaag op te lossen.
Ook Amsterdam - Alkmaar en Haarlem - Alkmaar geeft nog problemen.
Zaandam - Hoorn rijdt wel maar ook met problemen.

Daarentegen bijvoorbeeld wel aardig treinverkeer tussen Breda/Roosendaal - Dordrecht VV.
Kortom men heeft klaarblijkelijk een plaats gevonden om die sneeuwhoop in Lage Zwaluwe te dumpen.

Morgen wederom sprintertreinen en waar mogelijk zelfs intercity's.

Freek J.

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Wel treinen ondanks sneeuw
« Reactie #122 Gepost op: 09 februari 2021, 17:41:48 »
steek je hoofd es in een sneeuwhoop om af te koelen en lees mn laatste posts nog es, misschien wordt t dan wat duidelijker.
Ik ben zo koel als een kikker en heb je vorige post ook gelezen. In mijn reactie richt ik me niet zozeer op jou, maar meer algemeen. Je moet niet de schoen aantrekken die je niet past.

Freek J

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Wel treinen ondanks sneeuw
« Reactie #123 Gepost op: 09 februari 2021, 17:59:38 »
uh, volgens mij zie ik toch ook echt mn naam staan, maar t was niet aan mij gericht? ik geloof dat we hier wel heel hopeloos langs elkaar heen aan t praten zijn. Maakt mij niet uit verder, verandert toch niks aan de zaken.
Maar goed. Morgen maar es kijken wat dr weer rijdt, wie weet zit ik dr zelf dan ook in. Als t misgaat krijgen jullie hier allerlei epische verhalen over barre fietstochten op een rammelend barrel langs t amsterdam-rijnkanaal.

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Wel treinen ondanks sneeuw
« Reactie #124 Gepost op: 09 februari 2021, 18:03:40 »
Excuus Floris, had @algemeen moeten gebruiken.

Freek J

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Wel treinen ondanks sneeuw
« Reactie #125 Gepost op: 09 februari 2021, 18:05:50 »
ok, helder!  (y)

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Wel treinen ondanks sneeuw
« Reactie #126 Gepost op: 09 februari 2021, 18:20:36 »
Floris , dat kan zomaar meevallen, ik fietste vanmorgen over een fietspad langs het Noordzeekanaal en volledig droog en behalve wat kleine tandjes sneeuw helemaal niets. Maar ook verder droge fietspaden tot je in een dorp kwam en je moest ploeteren.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Wel treinen ondanks sneeuw
« Reactie #127 Gepost op: 09 februari 2021, 18:25:42 »
@whis, als je mij kent zou je dat niet schrijven. Heel persoonlijk heb ik altijd een bewondering voor mensen die in weer en wind moeten buffelen. Ja dat ik denk dat hun bazen ergens een foute afslag hebben genomen zegt niet dat ik die werkers buiten afschrijf.
En helaas ik lees dat je de boodschapper graag afmaakt maar de boodschap niet wilt horen. Foute bezuinigingen en gelukkig voor ProRail mogen de belastingbetalers de economische schade ophoesten.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Wel treinen ondanks sneeuw
« Reactie #128 Gepost op: 09 februari 2021, 18:35:04 »
Luit, ik weet niet wat de wereld je aangedaan hebt maar "bazen", alleen honden hebben bazen. Mannen daarentegen hebben ook een vrouwtje net als de honden.......

Maar OK. e zou even op Facebook moeten kijken op de RTM site. Geweldige foto's van lang geleden met stalen mannen, sneeuw en stoom en geen communicatie. Daarnaast geen alternatieven zoals internet en gsm. Dus was geen keuze, HET MOEST. Even uit je leeftijds begrenzing opstaan (Ik ben 65) maar nu heb je communicatie. Hierdoor kunnen wij veel slimmer die mannen en vrouwen van "staal" inzetten en niet onnodig.

Wat jij wilt is terug naar de wereld die eigenlijk al in 1960 aan het aflopen was. Mooie wereld, kan er uren over praten, maar wil die niet meer terug.....

Dus stap uit je "Negative Mode" en kijk naar de wereld van nu in plaats iedereen te overtuigen dat "toen" heejeeel goed was en managers nog steeds heeeeeeel slecht zijn. e wereld is veranderd.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Wel treinen ondanks sneeuw
« Reactie #129 Gepost op: 09 februari 2021, 18:53:57 »



Beetje stemmigmakerij dan maar ter afwisseling.

Nuenen deze namiddag.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1485
    • Mijn website
Re: Wel treinen ondanks sneeuw
« Reactie #130 Gepost op: 09 februari 2021, 19:00:15 »
Geen treinen (in de tuin) vanwege de sneeuw:

<a href="https://www.youtube.com/v/4Y2vEWnr0as" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/4Y2vEWnr0as</a>

Het is koud buiten

Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1125
Re: Wel treinen ondanks sneeuw
« Reactie #131 Gepost op: 09 februari 2021, 19:08:47 »
We kunnen de collega's in Nederland wel helpen.We gebruiken de meest moderne techniek...deze hier werd 2 weken geleden op 17 Januari na 40 jaar uit het museum gehaald, ff opgepoetst en opgestookt...

https://m.facebook.com/groups/Bahnhist.CH/permalink/10158264205718406/?sfnsn=wa&d=w&vh=i

Groeten

Bas

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Wel treinen ondanks sneeuw
« Reactie #132 Gepost op: 09 februari 2021, 19:20:37 »
Langs deze weg wil ik mijn ervaringen delen .Als gepensioneerd NS'r het volgende .
In dienst te depot Feijenoord RTZG 1968 tot 1998 als storingsmonteur / ongevallenploeg te ASD-CS . heb ik verschillende winters meegemaakt .
1 personeel , Tijdens een strenge winter moesten alle dieselloc's vanaf ASD-bovendok , op spoor 15 gestald worden . Daar alle loc's ( 8 x ) stilstonden ,mocht je blij zijn als er één wilde starten , waarmee je de andere loc's kon opstarten , met behulp van start kabels . Onze toenmalige CTM , verordeneerde dat ALLE aanwezige TOPZ'n , naar buiten moesten om o.a de storingsmonteur te assisteren , met de stelregel Horen , zien en ZWIJGEN . Toen de locs gestald waren kwam de stationsorder van onze CTM , op vaste tijden verplicht warm eten ( soep of uit de SOV cantine ) . Er kwam ook een rayonorder dat de SOV cantine des nachts open was voor warme maaltijden .
2 Daar ik die week wachtdienst had , hadden we een ontsporing op de WGM . Die nacht begon het te ijzelen en er reden geen treinen , bussen en taxi's BUITEN amsterdam . Toen wij met de ongevallen trein te ASD.CS kwamen was er net een DE loc met rijtuigen een rondje Noord Holland gaan maken . Hierdoor werden wij bij onze collega's extra ingezet . Er was toen geregeld dat de Wpl Zaanstraat extra ruimte creërde voor storingen , maar de monteur moest ASD leveren . Mijn late dienst werd voor die week veranderd in extra nachtdienst .
3 Te ASD-CS stonde op spoor 40 de ongevallen wagen , res. dieselloc en DE sneeuw/puin ruimer , alsook de ijzelbestrijdings wagen . Er waren bepaalde 2200 die in de bufferbalken gaten hadden voor montage van de sneeuwploeg . Ce ijzelbestrijdings wagen had een pantogrraf die voorzien was van een roteerende borstel en een sproeier om antivries tegen de bovenlijding te spuiten . Als de Centrale Schakelpost de ijzelschakeling activeerde , werd zo een stuk bovenleiding ijsvrij . Ook waren er treinstellen die 2 pantograven op konden zetten ,1 voor stroomafname en de andere voor ijzelschrapen .
4 De dienst W&W zorgden er voor dat de gasbranders werkten , ook werd er ballast onder de wisseltongen verwijderd , zodat de sneeuw ruimte had om door de wind zich te verwijderen .Sneeuw hoopt zich op in de luwte van obstakels . Ook die plaatsen die ijzel gevoelig waren ( oplegging der tongen ) werden goed ingevet ) Om de sneeuw te verwijderen gebruikte men speciale smalle bezems , en geen sneeuw/blad blazer en mechanisch rolbezems . De toen gebruikte wisseverwarmings branders verhitte de spoorstavn soms tot kersenrood ongeveer 800/1000 graden celcius . Dus rondom de te verwarmen plek was een groot gebied sneeuw/ijs vrij .
5 Daar er veel personeel op de lijn was werden onregelmatigheden snel opgemerkt .Ook personeel dat normaal binnen zat werden naar buiten gestuurd .
6 Van het materieel werden de aftapkranen snijdend gezet , zodat er weinig condenswater achter bleef . Elektrische kontactdozen werden met ijsolie of antivries behandeld . Ik weet nog dat er in de ruimtevaart een soort antivries was dat bij extreem lage temp werkte maar dit middel was erg kostbaar . De winter waar ik het overhad  werd het gebruikt , en nog twee winters daarna , maar men vond het te duur , zodat we weer bij af terug keerde. Geparkeerde treinstellen ALLEEN op de handrem om vast vriezen der remblokken te voorkomen . Daar de moderne tijd zijn intrede gedaan heeft en de techniek zo is dat alles sneller en lichter is ,zijn de installaties gevoeliger voor winterse omstandigheden .

Verder vind ik dat men na de opsplitsing van een mooi  bedrijf , wat door de regering en brussel opgedrongen werd , veel spoorsekennis verloren gegaan is , en de managers de overhand gekregen hebben , en men het contact met de werkvloer of andere afdelingen volledig zoek is , geen KRITIEK op de goed willige personen . Men moet eens gaan luisteren naar oudgedienden die kennis van zaken hebben , en deze personen nie als dommies wegzetten .

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1917
Re: Wel treinen ondanks sneeuw
« Reactie #133 Gepost op: 09 februari 2021, 19:28:48 »
prima schrijven lees ik daar . Dat herken ik zeer goed .

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Wel treinen ondanks sneeuw
« Reactie #134 Gepost op: 09 februari 2021, 19:29:22 »
Ook in Nederland inzet van historisch materieel   :)

DSC_2989_SHD 2205_Westervoort_9-2-2021 by Daniël Friederichs, on Flickr

Foto: Daniël Friederichs
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.