Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 01:00:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
27 August 2025, 23:39:58
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Duikeend
27 August 2025, 23:36:29
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door hervé
27 August 2025, 23:11:59
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door maartenvdb
27 August 2025, 23:01:02
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
27 August 2025, 22:41:43
Opstelbaan door HenkN
27 August 2025, 22:20:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 August 2025, 22:08:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
27 August 2025, 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
27 August 2025, 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
27 August 2025, 21:55:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
27 August 2025, 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
27 August 2025, 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
27 August 2025, 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
27 August 2025, 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 August 2025, 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
27 August 2025, 20:56:01
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
27 August 2025, 20:49:05
Database software door AlbertG
27 August 2025, 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
27 August 2025, 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
27 August 2025, 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 August 2025, 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
27 August 2025, 19:29:10
Rheinburg, TP V/VI door Joz
27 August 2025, 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
27 August 2025, 17:32:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
27 August 2025, 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
27 August 2025, 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
27 August 2025, 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
27 August 2025, 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
27 August 2025, 15:29:09
  

Auteur Topic: Wel treinen ondanks sneeuw  (gelezen 37045 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Wel treinen ondanks sneeuw
« Reactie #135 Gepost op: 09 February 2021, 19:36:04 »
Zo is dat.
Meer plaatjes, minder azijn.

Watch out where the huskies go
And don't you eat the yellow snow.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1020
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Wel treinen ondanks sneeuw
« Reactie #136 Gepost op: 09 February 2021, 20:37:32 »
En zelfs als 't zweeft gaat het niet zoals bedoeld: https://www.youtube.com/watch?v=87Z7egLnYt0   Van zondag, de 7e.
En de Betreibsleiter: ".....ganz neues fenomeen....nach gut eine stunde evacuieren konnte....heute betrieb nicht mehr aufnehmen..."

De sneeuw is net zo wit bij de buren.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26745
    • Pagina van klaas
Re: Wel treinen ondanks sneeuw
« Reactie #137 Gepost op: 09 February 2021, 20:49:02 »
@Lokführer Bas: prachtige machine. Maar er zal wel een of andere regel zijn die verhindert dat het ding naar Nederland komt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
Re: Wel treinen ondanks sneeuw
« Reactie #138 Gepost op: 09 February 2021, 21:20:37 »
Knappe man die ervoor gaat staan om hem tegen te houden.
René

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7607
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Wel treinen ondanks sneeuw
« Reactie #139 Gepost op: 09 February 2021, 21:26:47 »
En de kans dat Den Hollander hem toevallig ziet is inmiddels ook nihil  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Wel treinen ondanks sneeuw
« Reactie #140 Gepost op: 09 February 2021, 21:50:29 »
Het verhaal van J. Ossebaar ken ik maar al te goed. In 79, want daar gaat het grotendeels over werd ik vanuit de Zaanstraat naar Utrecht gestuurd. De regels waren Hoofdwerkplaatsen gaan de Lijnwerkplaatsen ondersteunen en Lijnwerkplaatsen de Gronddienst.
In Utrecht veel aan de oostkant gewerkt. Bevroren schuifdeuren van plan E uithakken, losbranden , of wat er verder nog mogelijk was. En oeh wat was het koud op die vlakte. Zo was er ook nog een klusje een QB relais afstellen. Dat moest met draadgewonden potmeters. Totaal geen gevoel in je handen en met een fitting schroevedraaier is dat echt een klus op zich. Gevolg de loper uit de potmeter .......... gelukkig was hij terug te zetten (hij werd na het afstellen geblokkeerd om verloop te voorkomen) en uiteindelijk werkte. Normaal een "koud" kunstje maar nu was het echt een koud kunstje.
Nauwelijks terug van de missie in Utrecht (2 weken gezeten) mocht ik weer opkrassen naar Asd CS. Daar bleef het bij remproeven en 24 uurs controles. Ik dacht dat ik daar ook 2 weken gezeten heb. In diezelfde winter ook nog met de vastgevroren wissels op Zaanstraat bemoeid.
In die trek-trek van 2 x 2200'n en DB bakken heb ik ook nog mee gereist gelukkig niet verder als vanaf CS naar Muiderpoort maar wel met lang wachten op CS en geen verwarming.
Tot slot was er volgens mij ook nog dat de getrokken jongen met loc die overstonden op moesten blijven staan met draaiende ventilatoren, maar dat kan ook van een latere periode zijn geweest. Uiteraard wel elk uur controleren of alles nog functioneerde.

Wat de Zaanstraat zelf betreft, er werd nogal eens zgn. klein onderhoud verricht, d.w.z de noodzakelijkste dingen werden gedaan. Een onderdeel daarvan was ook remblokken zetten.
Treinen kwamen binnen met bevroren toiletten, kwamen in de Wpl boven een gloeiend hete put dus was het wel zaaks om de blokken zo snel mogelijk te verwisselen. De verbeelding mag spreken wat anders zou gebeuren.
Op het dak werken was bloedlink, vaak was het glad en van een val beveiliging was nog geen sprake. Daar komt bij dat in de werkputten tropische temperaturen heersten en je op het dak zowat bevroor.

Diezelfde winter ging bijna alle materieel op zijn kont, behalve mat 46, die heeft er dan ook voor gezorgd dat er nog een dienstregeling kon worden gereden. Weliswaar hadden de veerpakketten hun beste tijd gehad dus het was regelmatig stoten i.p.v. schommelen in Mat 54. Maar warm waren ze wel, en snel ook (geen ATB) dus ik zal niet vertellen met welke snelheid er over de veluwe gereden werd.

Op een avond was er vraag of we misschien ook nog iets rijdens hadden staan voor Asd CS naar Enkhuizen. Nee dus .................... of ja we hebben nog een Bnl staan, de hondekop dus.
Nooit iemand zo blij horen zijn. Probleem was natuurlijk wel een machinist te vinden die en bekend was op de Bnl en ook nog eens Asd - Ekh v.v. maar dat werd opgelost met piloteren.

Tot zover mijn belevenissen anno 1979.

Freek J.
« Laatst bewerkt op: 09 February 2021, 21:54:23 door Freek Jonkers »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
Re: Wel treinen ondanks sneeuw
« Reactie #141 Gepost op: 09 February 2021, 22:06:47 »
@Freek,


Wat bedoel je met ...de getrokken jongen met loc die overstonden...?
Jeroen

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Wel treinen ondanks sneeuw
« Reactie #142 Gepost op: 09 February 2021, 22:13:30 »
Sorry Jeroen ik verviel in NS taal. Een locomotief gekoppeld met rijtuigen. Eigenlijk is een getrokken jongen al een loc met getrokken rijtuigen.
Loc met stam is een wat modernere term.

Freek J
« Laatst bewerkt op: 09 February 2021, 22:16:27 door Freek Jonkers »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
Re: Wel treinen ondanks sneeuw
« Reactie #143 Gepost op: 09 February 2021, 22:14:53 »
Ah!, Dank je voor de uitleg.
Jeroen

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Wel treinen ondanks sneeuw
« Reactie #144 Gepost op: 09 February 2021, 22:21:32 »
Je zal maar dicht op het spoor wonen en zo'n ding komt langs. Net je straatje geveegd en dan kan je weer opnieuw beginnen.

Freek J.

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2021
  • A-C
Re: Wel treinen ondanks sneeuw
« Reactie #145 Gepost op: 09 February 2021, 23:30:17 »
Vorige week is intern met alle ketenpartners besloten over te gaan tot  LUD ( landelijk uitgedunde dienstregeling )  en  KIF3   ( kern infrafase 3 ).

Het eerste betekend dat zoveel mogelijk heen en weer gereden ( gependeld wordt)  op kortere trajecten om olievlek werking bij storingen te beperken.

Het tweede betekend concreet dat alle niet noodzakelijke wissels ( zoals overloopwissels op de vrije baan )  vastgelegd worden en behalve voor calamiteiten
niet bediend worden.  Dit is afgestemd op elkaar omdat met minder wissels uiteraard niet de hele dienstregeling is te rijden, maar wel de uitgedunde.

Met andere woorden... eigenlijk precies wat jij zegt doen we dus al ..

gr Rik

Bedankt voor je duidelijk antwoord  (y)
Weer wat geleerd  :)

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1420
Re: Wel treinen ondanks sneeuw
« Reactie #146 Gepost op: 10 February 2021, 08:33:25 »
Nee ik heb geen nostalgische gevoelens en hoef ook niet terug in de tijd. Bij ieder wissel een persoon is ook ondoenlijk . Maar wat het knoeien langs/op het spoor wel aantoont is dat al die betere communicatie geen betere treinenloop oplevert. Waar ik al die tijd over klaag is dat als gevolg van besluiten uit de bazentoren er dus onder bemeten apparatuur staat. Nogmaals dat er eens een wissel bevriest snap ik echt wel maar niet door het gehele land dus moet je gewoon constateren dat men de wisselverwarming te zuinig heeft uitgerekend . Ja als dan Bas zo een stoomding toont grijns ik even maar bij de foto's van een pekeltram of een afgeschreven diesel met sneeuwschuif wordt ik toch weer gevoed door het gevoel  dat foute bezuinigingen tot een nodeloos verlies aan personen en goederen vervoer hebben geleid. 

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3989
Re: Wel treinen ondanks sneeuw
« Reactie #147 Gepost op: 10 February 2021, 09:11:03 »
Geknoei langs de baan vind ik een belediging voor de mensen die daar
bezig zijn.
Dat de wisselverwarming te krap berekend zou kunnen zijn ,denk ik eigenlijk ook ,voor de uitzonderlijke combinatie van stuifsneeuw en harde wind is geen kruid gewassen.
 Maar met een sneeuwschuif maak je toch  de ruimte   niet sneeuwvrij tussen tong en aanslagrail.
En als er dan een goederentrein passeert ,waait het weer vol.
 Ik heb de winter '62-'63  mee gemaakt ,en heb ook  moeten "knoeien "aan wissels.
Peter.
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7607
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Wel treinen ondanks sneeuw
« Reactie #148 Gepost op: 10 February 2021, 10:20:28 »
Tenzij met "geknoei" bedoeld wordt dat het eigenlijk werk is wat voorkomen had moeten worden en niet om de verwoede pogingen van de mensen "in het veld" om de falende infrastructuur toch nog enigszins gaande te houden te denigreren.

Ik heb me na zondag eens goed ingelezen in wat er openbaar in betrouwbare bronnen te vinden is over (problemen met) wisselverwarming en eigenlijk is het best wel schokkend wat je dan leest. Het speelt echt al jaren en is nog altijd niet opgelost blijkbaar.
Technisch gezien lijkt de oplossing me simpel, zorg ervoor dat de cruciale delen van die wissels die nodig zijn voor de LUD ten alle tijden ruim boven de 0oC blijven.
Nu was er het "voordeel" van de lockdown, zondag etc. maar wat als dit was gebeurd onder normale omstandigheden op een werkdag?
En als we de meteorologen/klimatologen mogen geloven gaan we dit de komende tijd wel vaker zien.
Geen lange koude winters, wel korte, maar felle koude periodes.
Nu hopen dat daar dan toch wat mee gedaan gaat worden.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re: Wel treinen ondanks sneeuw
« Reactie #149 Gepost op: 10 February 2021, 10:25:00 »

Diezelfde winter ging bijna alle materieel op zijn kont, behalve mat 46, die heeft er dan ook voor gezorgd dat er nog een dienstregeling kon worden gereden. Weliswaar hadden de veerpakketten hun beste tijd gehad dus het was regelmatig stoten i.p.v. schommelen in Mat 54. Maar warm waren ze wel, en snel ook (geen ATB) dus ik zal niet vertellen met welke snelheid er over de veluwe gereden werd.


Freek J.

Natuurlijk is die maximum snelheid niet overschreden, maar hoe snel zouden deze oudjes (hypothetisch uiteraard  :angel:) eventueel misschien gereden kunnen hebben?
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo