Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Einde Koemo ballast ??? door Willem1951
Vandaag om 20:00:23
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
  

Auteur Topic: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.  (gelezen 9666 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
« Reactie #45 Gepost op: 06 februari 2021, 14:05:48 »
En als je de PMW eens naar 40 of 35 zet? Ik gooi die standaard terug naar 40.
Met groet,

Ger.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
« Reactie #46 Gepost op: 06 februari 2021, 16:19:18 »
Alles wat hier aangegeven wordt heb ik geprobeerd. CV6 (mid snelheid) kan niet gewijzigd worden. De curve staat al op stap 1=1 stap. Ik heb een eigen curve gemaakt, met de eerste vier stappen op waarde 1. Heb probleem is dat waarde 1 gewoon teveel gas geeft.

Ook de contacten direct op de motor: zelfde probleem.

@Gerke: PMW CV 9 staat op 40.

Als ik het zo zie moet het Voltage dat op stap 1 wordt gegeven minder zijn. Het rijgedrag is prima als ie rijdt, ook het optrekken. Maar de eerste stap, van 0 naar 1 is gewoon te vol "met de voet op het pedaal".
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
« Reactie #47 Gepost op: 06 februari 2021, 16:22:37 »
Ik heb net even analoog gemeten: het model gaat zonder decoder, analoog, al rijden met 0.7V.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4142
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
« Reactie #48 Gepost op: 06 februari 2021, 16:27:13 »
Bizar! Je zou haast een weerstand tussen de decoder en de motor moet plaatsen.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
« Reactie #49 Gepost op: 06 februari 2021, 16:48:18 »
Ja, daar had ik ook aan gedacht. Misschien noodoplossing.

Ik heb de decoders net aan de ESU test stand aangesloten om te zien hoeveel stroom er op stap 1 gebruikt wordt. Als ik de multimeter op tot 20v meten zet, kan ik precies zien wat er wordt gebruikt op stap 1.

ESU: Tussen 0.14-0.17
Train-O-Matic: 0.04
Doehler & Haass: 0.10

Dit bevestigt mijn vermoeden: op stand 1 wordt er door ESU meer stroom gegeven aan de motor dan de twee andere merken. Begrijpelijk, want alleen bij ESU draait de traditionele motor op de proefstand mooi rond, terwijl deze bij de andere in pulsen draait. Maar omdat een klokankermotor al mooi draait bij een lager Voltage, is dat in dit geval wel gewenst. Dus aan de rijinstellingen hoeft niks getuned te worden, lijkt me zo, maar het startvoltage dat naar de motor wordt gestuurd.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

RE465

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
« Reactie #50 Gepost op: 06 februari 2021, 17:10:30 »
Citaat
CV66 Vorwärts Trimm Dividiert durch 128 ergibt dies den Faktor, mit dem die Motorspannung
bei Vorwärtsfahrt multipliziert wird. Der Wert Null deaktiviert den Trimm.

Met de beide trim moet toch de Spanning om laag te brengen zijn.

Set eens CV66 en CV95 op 1 of 2

Wouter
RE 465

Eisenbahn-Amateuren Weinfelden-Berg
Beurse Berg (Thurgau) 13 november 2021
Dag der open deur 9/10 Oktober 2021

2015: *

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
« Reactie #51 Gepost op: 06 februari 2021, 18:20:40 »
Twee diodes anti-parallel zou misschien ook nog een oplossing zijn. Ben bang dat standaard kwart watt weerstanden wellicht niet genoeg kunnen opstoken.
groeten,
Auke

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
« Reactie #52 Gepost op: 06 februari 2021, 18:57:24 »
Ik heb eigenlijk dezelfde 'klacht': dat ESU decoders (LoPi 4 bv) gewoon teveel 'gas' geven op stap 1. Ik had het alleen niet bij kleine klokankers maar bij kleine Mashima's in de BB motordraaistel aandrijvingen van GM&S in mijn Mat. '46. Die kunnen analoog op PWM enorm langzaam 'kruipen', maar beginnen gewoon al met rijden op stap 1. Referentiespanning omlaag hielp wel maar dan kon de trein de dienstsnelheid niet meer halen (maximum snelheid ging ook omlaag)

Ik had eigenlijk de hoop dat het verbeterd zou zijn bij versie 5. Ik gebruik ook liever ESU icm de programmer. Als ik al eens tijd heb voor de hobby dan knutsel ik liever dan dat ik elfentachtig CVs op moet snorren en handmatig in moet voeren en uittesten en dan weer opnieuw tot het naar mijn zin is.

Bij de reguliere aandrijvingen met grotere motoren werkt alles best wel prima. Die hebben gewoon meer prik nodig op langzame snelheden, maar kleine efficiënte motortjes die op laag voltage al beginnen te draaien, draaien dus gewoon te snel op de laagste stap :(

Ik luister iig aandachtig of er iemand een oplossing weet (y)

Mvg,

Robert

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
« Reactie #53 Gepost op: 06 februari 2021, 20:21:38 »
Dat bedoel ik! Ik doe liever ook wat anders.

Ik heb het met verschillende weerstandjes geprobeerd (180, 220 en 470 Ohm). Met 470 Ohm kreeg ik aardig resultaat, maar niet hetzelfde als met een DH of tOm decoder. Bij die twee laatste zie je gewoon dat ie snel pulsjes blijft sturen, omdat het zelfs op supertraag geweldig mooi voortschuift. Ander nadeel met de weerstand is dat het geluid gaat stotteren. Kortom: geen alternatief. Lijkt me dat er nog werk aan de winkel is bij ESU. Maar bij Doehler & Haass en Train-O-Matic kun je rechtstreeks met de ontwikkelaars mailen en krijg je snel antwoord, over het benaderen van ESU hoor ik niet veel hoopvols. Gezien de stijgende populariteit van deze kleine Tramfabriekmotortjes kunnen ze er niet omheen daar hun decoders ook goed voor te laten werken.

Trimmen helpt niet. Het gaat echt om de aansturing op lage Voltages, niet het startpunt te verplaatsen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1877
Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
« Reactie #54 Gepost op: 06 februari 2021, 20:40:53 »
Hallo Sven,

Ik heb in de loop der tijd diverse instructies over het tunen van ESU-decoders verzameld. Het in principe over LokPilots 4, maar de LokPilot/LokSound 5 hebben deels dezelfde tuneparameters.

Misschien kun je er iets mee.

Handmatig tunen:

Hier eine kleine Anleitung für das Einstellen der Motor CV. Diese ist nicht von mir und stammt von einem Kollegen hier aus dem Forum:

Die Lok warmfahren (auch wenn's ruckelt), danach eine gerade Gleisstrecke mit mind. 3-4m Länge aussuchen, die Lok alleine an den Ausgangspunkt stellen, CV54 auf 0 programmieren und F1 drücken.
Nicht erschrecken: Die Lok rast los und kommt dann wieder zum stehen.

Der Decoder hat nun den Motor  eingemessen, allerdings sind die Werte längst nicht perfekt geschweige zufriedenstellend.

CV2 einstellen. Mit Wert 1 anfangen. fahrstufe 1 und schauen ob Lok anfährt. Wenn nicht, den Wert um 1 erhöhen und so weiter.
Dann CV53 reduzieren bis die Lok nur noch maximal so schnell fährt wie gewünscht (nicht per CV5 & 6 machen, das grenzt den Regler ein).
Kommt die Lok ruck Haft zum stehen oder fährt nicht sauber an, dann CV55 in 5er Schritten erhöhen.

Nun schauen ob die Lok bei halber Geschwindigkeit ruckelt, sieht man auch ganz gut wenn man die Anfahrrampe mal ein wenig in die Länge zieht. Sollte dies der Fall sein CV54 runterdrehen in 5er Schritten.
Hat man das, noch testen ob die Lok in den ersten Stufen ruckelt, sollte dies so sein CV52 ebenfalls runterdrehen.

Bij sprongetje na stoppen en andere truucs:
als je nog niet het finetunen (CV 54=0 en F1 > run)  gedaan hebt, dan zou je nog een keer overnieuw kunnen beginnen.
Maar zorg ook voor een 'warme' motor, voor je begint, kan ook verschil uitmaken.

En bij de waarde van CV 51 kun je je ook nog laten leiden door CV 55, en je kunt CV 52 en CV 54 ook met elkaar vergelijken. Vaak lijkt het dat de lagere CVs ongeveer de helft van de waarde in de bijbehorende hogere CV krijgen, maar helaas niet altijd.
Als dus CV 54 =60, dan CV 52 ongeveer 30. En als CV 51=0 met CV 55=50, dan zou je voor CV 51 het van 1 tot misschien 25 in stappen van +5 kunnen proberen.

Dat is een herkenbaar probleem. Ook ik had last van slechte rijeigenschappen na aansluiten van een Esu Lopi V3. Karst Drenth heeft mij toen uitstekend geholpen. Ik denk niet dat hij het erg vindt als ik dit citeer:

“Even in het kort:

CV 53 is voor de topsnelheid die de decoder maximaal kan. Instellen gaat als volgt:

( hiervoor heb je eigenlijk een test-ovaaltje nodig  )

- Zet CV 5 op maximum snelheid ( zie handleiding )
- Laat de trein op maximum snelheid rijden.
- Programmeer dan via POM CV53 omlaag, net zolang tot de trein hoorbaar iets langzamer gaat rijden.
- Blijf verder van CV53 af 

- Programmeer CV 6 op de helft van de waarde van CV 5
- Programmeer CV 2 op 1

- laat de trein op de laagstmogelijke snelheid rijden ( stap 1 )
- komt de trein niet van de plaats, verhoog CV54, net zolang totdat de trein gaat 'kruipen'
- 'ratelt' en schokt de trein, verlaag CV54 net zolang hij netjes 'kruipt'

- voer de snelheid op. Als de trein dan onregelmatig rijdt, verlaag CV 55 net zolang totdat de 'oscillatie' stopt.
- als de trein stop en een 'hupje' maakt, verlaag dan CV 55 totdat het 'huppen' ophoud.

Zo doe ik het altijd  dus:

Grtzz & suc6 !

Karst”
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
« Reactie #55 Gepost op: 06 februari 2021, 21:16:27 »
Dirk, bedankt voor je uitgebreide bijdrage. Het probleem is, zoals ik vandaag ontdekt heb, niet de slechte rijeigenschappen, maar het gebrek van ESU om een nog lager Voltage door te geven bij stap 1. Als er een instelling is waarmee je dat kunt veranderen, dan hoor ik het graag, want ik heb dat niet gevonden. In je Duitstalige uitleg staat al "fahrstufe 1 und schauen ob Lok anfährt. Wenn nicht, den Wert um 1 erhöhen und so weiter." Er is dus één bepaalde Voltage voor in stap 1. Je kunt het minimum Voltage dat de decoder uitspuugt niet veranderen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
« Reactie #56 Gepost op: 06 februari 2021, 21:45:28 »
Sven,

Esu is best wel te bereiken. Vervelende is echter dat ze zoveel doen, en overal gewild zijn. Probeer eventueel eens via Patrick Danckaert, of de UK importeur, met wat hogere personen te communiceren.

Ervaring is dat dit best wel mogelijk is.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
« Reactie #57 Gepost op: 06 februari 2021, 22:03:52 »
Matt Herman van ESU llc in de VS leest mee op de Loksound groep op groups.io. Dat is een manier om direct met ESU en uiteindelijk via hem bij de mensen in Ulm te komen.

Lolke

VvKan

  • Gast
Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
« Reactie #58 Gepost op: 06 februari 2021, 22:31:57 »
Ik denk, dat er nog steeds een denkfout gemaakt wordt.  En dat ook de gemeten waarden op een multimeter niet representatief zijn.

Stel dat je baanspanning DCC 18,5 Volt is.  Dan is de spanning op de motor, dus na de decoder, laten we zeggen 16 Volt.  Dus elke puls is een puls met een voltage van 16 Volt.  De pulsen van 16Volt worden met 2 parameters uitgezonden:  frequentie en breedte (lengte) van de puls.  Tezamen, dus Voltage, frequentie en pulsbreedte bepalen de hoeveelheid toegevoerde energie.  Die energie wordt omgezet in toerental en moment op de as van de motor.

De metingen zijn gedaan met een multimeter en geven geen Voltage weer (16V).  Dat is alleen zichtbaar te maken op een scoop of dergelijke apparatuur. De multimeter geeft verschillen weer, die je zou kunnen opvatten als verschil in toegevoerde energie.   Hoe een specifieke motor hierop reageert is daardoor niet goed te voorspellen, alleen voor "klassieke" gelijkstroommotoren zou je heel misschien kunnen zeggen, dat het te interpreteren is als voltage.  Maar dan alleen in vergelijk, niet als absolute waarde.  Want op 0,04 Volt (Train-O-Matic) heb ik nog nooit een motor zien draaien.

Het gebruik van weerstanden om een spanning consequent, dus te voorspellen, te verminderen, is een slechte methode, die bij gelijkstroombanen al lang niet meer in zwang is, maar vervangen door een sleper over de windingen van een trafo, gevolgd door een gelijkrichter, of door electronica.
Dat betekent in dit geval, dat bij het gebruik van een weerstand bij een kortdurend laag Amperage het spanningsverval over de weerstand minimaal en verwaarloosbaar zal zijn.

Gebruik van diodes daarentegen geeft per diode een vast verval in spanning, afhankelijk van het type diode, maar niet afhankelijk van de spanning.

Dus een test met diodes is op zijn plaats.

Het volgende punt is de decoder zelf.  Ik ga er na alle voorgaande van uit, dat deze decoder A/  een vaste spanning afgeeft van ongeveer 16 Volt  B/ dat de decoder op een bepaalde frequentie is ingesteld  en C/  dat bij rijstap 1 een bepaalde pulsbreedte gebruikt wordt die bij de volgende stappen verbreed wordt.   
Want zo werkt een decoder.

Om verder geen mogelijke verstoring te hebben schakelen we de beinvloeding van de motor op de besturing (cruise control of whatever me be)  uit.

A/ is een vast gegeven, afhankelijk van de ingangsspanning (baanspanning),  de decoder (hoeveel verlaagt de decoder de uitgangsspanning)  en de eventueel tussengeplaatste diodes naar de motor.  Is hier bij deze motor geen goed resultaat te behalen, dan blijft A/ dus een vast gegeven.

Derhalve zou de mogelijke oplossing liggen in de beïnvloeding van B/ en C/.  Voor beide factoren geldt, dat de diverse motoren (klassieke gelijkstroommotoren), maar ook andere typen motoren (oa klokanker) hier op een verschillende en onvoorspelbare manier op zullen/kunnen reageren.

Terug naar deze decoder:  C/ de pulsbreedte bij stap 1 is naar mijn beste weten, opgemaakt uit alle voorgaande,  een vaste instelling van de decoder.  Lager dan deze waarde is die niet instelbaar en bij hogere stappen zal de pulsbreedte normaal gesproken toenemen.
Dan blijft als enige beïnvloedbare stap nog de frequentie over.

In dit geval, waarbij de gebruikte motor niet goed reageert op de minimum instelling, zou een verlaging van de frequentie betekenen, dat er dan minder energie per tijdseenheid aan de motor toegevoerd wordt.  In principe zou die dus langzamer kunnen gaan lopen.  Maar aangezien de motor in het begin nagenoeg onbelast draait is het de vraag of dat ook gebeurt.  Zeker bij heel soepel lopende klokankermotoren hoeft dat nog niet tot direct resultaat te leiden.  Maar wanneer we van bijv 20Khz.  naar bijv. 50 Hz gaan, mogen we wel een verandering verwachten. Maar waarschijnlijk gaat de motor ook staan brommen, want die vindt die pulsen helemaal niet leuk.  Daar hebben de geleerden wat op gevonden:  we smoren de pulsen tot een brij, door middel van smoorspoelen.  We maken er dus een soort gelijkstroom van, en kijk:  daar houden klokankermotoren wel van.

Een deskundige zal dit betoog veel exacter kunnen neerzetten en misschien ook nog eens wat onzinnigheden er uit halen.  Waar het mij om gaat is om een visie duidelijk te maken om mogelijk tot resultaat te komen voor dit specifieke geval.   En nogmaals:  geen garantie,  misschien is deze decoder niet geschikt voor de aansturing van deze motor in deze loc




 

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
« Reactie #59 Gepost op: 06 februari 2021, 23:02:04 »
Het gaat er dus om dat een kleine motor langzamer gaat draaien bij rijstap 1. Zetten we er diodes voor dan gaat de maximum snelheid ook omlaag. Nu is dat bij veel modellen niet erg, want die rijden toch al veel te snel. In mijn geval is dat echter niet wenselijk, maar ik ben niet de TS :( .

Smoorspoelen  maken van een frequentie dus een gemiddelde gedempte gelijkspanning? Houd dit niet de EMK (of zo) tegen die de decoder nodig heeft voor het regelen van de motor?

Mvg,

Robert