BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Sven op 02 februari 2021, 11:42:56

Titel: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
Bericht door: Sven op 02 februari 2021, 11:42:56
Zoals sommigen onder jullie wel weteen ben ik al een tijdje bezig met de Ooievaar van de SHM. Ik zat een tijdje vast op de electronica, omdat ik er geluid en licht in wil, maar er toen ik begon geen oplossingen waren die ik verborgen kon installeren. De ESU Micro past precies in de breedte en verder heb ik oplossingen voor de bekabeling gevonden, dus dat is een hele grote hindernis overwonnen.

Geïnstalleerd is een Tramfabriek klokankermotor. Het rijdt prima na aanpassingen van de CV's. Alleen houd ik toch een redelijk abrupte start en stop. En is de minimum snelheid redelijk snel. Als ik het vergelijk met het Tillig model erachter met ESU Sounddecoder, kan het dus wel langzamer en vloeiender. Alleen ik kan de instellingen daarvan niet kopieren, omdat daar een tradtionele motor in zit.

CV instellingen: 51=0, 52=0, 53=140, 54=30, 55=15, 56=255 en de BEMF instellingen 116=50, 117=150, 118=15, 119=20. Als ik de CV's voor langzaam rijden verander (CV 51 en 52), gaat ie met een schok wegrijden.

Heeft iemand een suggestie wat ik kan veranderen voor een vloeiende, langzame start?

https://www.youtube.com/v/4F2Q1eU0UZo
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: zuylen op 02 februari 2021, 11:56:13
Zover ik weet zijn optrek en afrem versnelling/vertraging in te stellen met cv 3 (optrekken) en cv 4 (afremmen). Dat zal bij de Esu 5.0 niet veel anders zijn, schat ik in. Want de eerste 10 cv's zijn zo ie zo standaard.
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: Sven op 02 februari 2021, 11:58:44
Die heb ik uiteraard al geprobeerd. Die staan voor de snelheid van optrekken en afremmen, niet voor het startmoment. CV 2 heb ik op 3 staan, value 2 of 1 helpen ook niet.
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: VAM65 op 02 februari 2021, 12:23:56
De snelheidscurve in CV67 t/m 94 zetten?
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: Sven op 02 februari 2021, 12:29:38
Interessante suggestie. 67 staat op 1, 68 op 2. Langzamer dan 1 gaat het niet, lijkt me.
Titel: Re: Langzaam start en stopn7 instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: Blausee-Mitholz op 02 februari 2021, 12:37:53
Is die curve ook geactiveerd?

Mvg Johan
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: Sven op 02 februari 2021, 12:53:05
Ik probeer echt niet elke suggestie af te serveren, want ik ben dankbaar. Maar uit de handleiding:
Citaat
The CVs 67 and 94 are permanently set to the values of 1 respec- tively 255 in this decoder. The intermediate values can be distributed at will. The speed curve can not be switched off.
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: meino op 02 februari 2021, 13:13:42
Ik had ook een probleem met het instellen van een curve. Dat was met een Lopi micro V4 die ik in een Roco Sik heb ingebouwd. Met de curve kreeg ik hem niet goed aan de praat, dus bovenstaand kan de reden daarvoor zijn (zo goed lees ik over het algemeen de handleiding ook niet). Ik heb CV29 maar op 2 gezet om de curve uit te schakelen en CV2 op 2, CV5 op 40 en CV6 op 16. Daarmee gedraagt het sikje zich nu voorbeeldig. Startsnelheid 1km/u, maximum snelheid 42km/u.

Groet Meino
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: VAM65 op 02 februari 2021, 13:25:42
Sven, heb je soms een multi protocol versie erin zitten? Dan lijkt het erop dat je die curve inderdaad niet uit kunt zetten.
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: zuylen op 02 februari 2021, 13:29:55
Toch wel leuk hoe zo'n ultra klein machientje alle geluiden van de stoomtramloc produceert. Een wonder der techniek. Ehm terug naar de topic. ;D
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: RN232 op 02 februari 2021, 13:35:04
Sven, ik heb iets soortgelijks gehad met een Esu lokpilot 5 micro en één van jouw motortjes, die ik in een Philotrain Oersik heb zitten.
Ik kreeg de boel in eerste instantie ook niet mooi rijdend, wat ik ook aan de motorparameters deed.
Ik heb uiteindelijk 2 spoelen van een oude Roco printplaat gesoldeerd en tussen de decoder en de motor gezet en dat bleek de oplossing. Rijdt nu zijdezacht en volledig vloeiend met nagenoeg de default faulhaber instellingen.
Geen idee wat de waarde van die spoelen is, ik dacht iets van 10uH ofzo.
Hopelijk kun je hier wat mee.
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: Sven op 02 februari 2021, 13:54:47
Die curve is niet uit te zetten. CV 6 laat zich niet veranderen en de bit die ervoor verantwoordelijk is in CV 29 laat zich niet uitzetten. Ik heb de tips van Meino proberen te reproduceren, maar het laat zich niet doen.

@Gijs: ik heb er al een motorfilter tussen zitten, die Train-O-Matic speciaal voor mij gemaakt heeft.

@Zuylen: dat wordt hartstikke mooi.

Zie overigens net dat ESU een Nano Sounddecoder heeft aangekondigd, die past nog beter met 2 mm minder aan lange en korte zijden!
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: meino op 02 februari 2021, 13:58:19
Voor mij een reden om de Lopi micro V5 nog even te laten liggen en van de V4 versie gebruik te blijven maken.

Groet Meino
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: VvKan op 02 februari 2021, 14:06:50
Kort geleden kwam hier het PWM verhaal voorbij, in combinatie met klokanker motoren.
Tekenend hierin was de aangegeven manier van Klaas Zondervan:  lage frequentie en smoorspoel om de motor niet warm te laten lopen (als ik het goed weergeef).

RN232 duidt hierboven ongeveer hetzelfde aan.   Ik zou er een PB tje naar Klaas aan wagen, tenzij die hier zelf mee leest.
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: Sven op 02 februari 2021, 16:55:57
Ik heb het net met een Train-O-Matic decoder geprobeerd en daar werkt het langzaamrijden en -opstarten wel zonder meer. Mechanisch zijn er geen belemmeringen, maar kan de ESU LS5 decoder in combinatie met een niet-Faulhaber klokankermotor dit ook?
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: dimo1_dimo1 op 02 februari 2021, 18:29:08
Sven,
Heb je ook al gespeeld met de k slow parameter?
Citaat
11.1.2.4. Parameter “K slow”
Together with the LokPilot V4.0 decoder an additional CV 52 has
been introduced which seperately determines the gain control
considerably for the whole slow driving sector in speed step 1. If
you are not satisfied with the driving behaviour when the locomo-
tive drives slowly or starts, while everthing is fine with the medium
and high speed steps, you should increase the value of CV 52 by
ca. 5 - 10 than the value set in CV 54.
Uit de lokpilot V4 handleiding, maar volgens mij ook voor de V5 van toepassing.
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: Sven op 02 februari 2021, 18:34:15
Uiteraard. Daar had ik het over in mijn eerste post, want ook ik had verwacht het antwoord in CV 51 en 52 te vinden.
Als ik de CV's voor langzaam rijden verander (CV 51 en 52), gaat ie met een schok wegrijden.
Als ik, zoals in de gebruiksaanwijzing, CV 52 5-10 hoger zet, in dit geval resp. 35 en 40, trekt ie met een flinke schok op, waarna ie weer naar de standaard snelheid schiet.
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: VAM65 op 02 februari 2021, 18:50:52
Heb je dit ook al een keer geprobeerd? http://www.hetspoor.com/handleidingen/Automatisch%20afstellen%20van%20de%20motorregeling%20door%20de%20ESU.pdf
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: marctrein op 02 februari 2021, 21:17:03
Sven ik zie dat je cv53 (referentie spanning) behoorlijk hoog staat. 140=14V. Als je deze wat lager zet, wordt de overbrengingsverhouding ahw veranderd.
Is deze automatisch bepaald door de decoder? (Cv54 op nul programmeren en vervolgens f1?)
Heb dit bij lima locs naar beneden geregeld omdat die veel te hard gaan en lopen behalve langzamer ook beter qua start.
Ook wel ns naar boven geregeld bij een Glaskasten omwille van een langere remweg te krijgen mbt ABC -remweg.
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: Sven op 02 februari 2021, 23:14:28
@Marc: net geprobeerd, op 120 en daarna op 60, maar maakt geen enkel verschil in het opstartgedrag.

De automatische programmering ken ik en zal ik ook nog doe, maar zo een lang stuk normaalspoor heb ik hier niet liggen. Ik dat een paar maanden geleden geprobeerd en toen gaf het ook geen oplossing. Maar wie weet.
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: Bahn-AG op 02 februari 2021, 23:45:51
Hallo

Ik vind je CV54 wel erg laag. Zet deze eens (flink) hoger en ga daarna eens met eerst CV55 en daarna eventueel CV56 naar beneden.
Uiteindelijk dan CV52 steeds een stapje opvoeren.

Bart
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: Lolke Bijlsma op 03 februari 2021, 00:22:13
Sven,

Wat is dat Train-O-Matic motor filter? Want ESU decoders kunnen slecht tegen filters etc. Dus alle capacitors en filters verwijderen.

Regards,
Lolke
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: MathynK op 03 februari 2021, 12:25:43
Sven, ik heb iets soortgelijks gehad met een Esu lokpilot 5 micro en één van jouw motortjes, die ik in een Philotrain Oersik heb zitten.
Ik kreeg de boel in eerste instantie ook niet mooi rijdend, wat ik ook aan de motorparameters deed.
Ik heb uiteindelijk 2 spoelen van een oude Roco printplaat gesoldeerd en tussen de decoder en de motor gezet en dat bleek de oplossing. Rijdt nu zijdezacht en volledig vloeiend met nagenoeg de default faulhaber instellingen.
Geen idee wat de waarde van die spoelen is, ik dacht iets van 10uH ofzo.
Hopelijk kun je hier wat mee.

Wat voor spoel is dit precies? Want ik krijg mijn stoomtram met lopi micro v4 ook niet helemaal goed... Blijft nog een beetje knorren en schokken. Bij andere merken decoders schijnt het minder te zijn, maar ik blijf liever bij Esu én het zit allemaal zo lekker weggestopt dat ik het er liever niet meer uit haal ::)

Groet, Mathyn
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: VvKan op 03 februari 2021, 12:45:36
Ik wil niet spreken voor RN232, maar het gaat om smoorspoelen, zoals ook al door Klaas Zondervan gemeld.  Let ook op de frequentie, daar heeft Klaas het ook over.
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: Lolke Bijlsma op 03 februari 2021, 15:34:39
Dit is de Lokprogrammer pagina waar alle belangrijke motorinstelling op staan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen-Shot-2021-02-03-at-6.29.07-AM.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen-Shot-2021-02-03-at-6.29.07-AM.png)

Deze foto laat de default zien voor een "kleine coreless" motor. Er is ook een preset voor een grote Faulhaber en die laat hele andere waarden zien.

Kijk ook even naar CV9, waarmee je de frequentie kan regelen. De laatste LS5 (met laatste firmware) heeft nog meer frequentie mogelijkheden.

Heb je ook de CV54 zelf instelling truc geprobeerd? Ik neem het aan van wel maar mocht je dat nog niet gedaan hebben dan moet je dat zeker doen. Zet CV54=0 en dan op de baan zetten en functie 1 activeren. Kijk eens naar de CV51-56 waarden na deze 'autotune'. Meestal moet je CV53 (referentie-spanning) even wat opkrikken maar tot nu toe leverde dit goede resultaten voor mij op (ook met coreless motoren).

Groeten,
Lolke
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: RN232 op 03 februari 2021, 15:45:55
Wat voor spoel is dit precies? Want ik krijg mijn stoomtram met lopi micro v4 ook niet helemaal goed... Blijft nog een beetje knorren en schokken. Bij andere merken decoders schijnt het minder te zijn, maar ik blijf liever bij Esu én het zit allemaal zo lekker weggestopt dat ik het er liever niet meer uit haal ::)

Groet, Mathyn
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik de waarde niet precies weet. Ik heb ze van een Roco-printplaatje uit de rommelbak gehaald.
Bij mij maakte het in ieder geval een wereld van verschil, in positieve zin.
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: Sven op 05 februari 2021, 19:56:39
Ik heb de laatste, bovenstaande suggesties geprobeerd, maar helaas, nog steeds geen verandering. Ik had gehoopt dat die voorinstellingen die Lolke aangeeft zou helpen, maar geen resultaat helaas. Het is net alsof de decoder de instelling heeft gekregen dat het een minimum Voltage moet doorsturen bij stap 1. Maar CV 2 staat al op 3 en verlagen (of zelfs verhogen) brengt geen verandering. Ik heb verschillende motorvoorinstellingen gekozen om te vergelijken wat het resultaat is, maar nooit een instelling gekregen die een langzame start en stop geeft. Helaas.
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: BrightonBelle op 05 februari 2021, 20:59:49
Als absolute  leek op dit gebied mag ik vast wel ff out of the box gaan: volgens internet zijn de LocSoiund micro afmetingen 21 x 10 mm, de ZIMO MX648R zou 20 X 11 zijn. Opties?

Grtz Gerard
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: Sven op 05 februari 2021, 21:14:10
Bedankt voor het meedenken. Echter, Zimo, net als Doehler & Haas hebben geen Powerpack aansluiting. Zonder die aansluiting is geen optie, dan wordt het geluid constant herstart.
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: BrightonBelle op 05 februari 2021, 21:20:08
Voor wat het waard is, volgens YouChoos:
'The MX648 can have a stay-alive capacitor added, but it must go through SPEIKCOMP circuitry.'

Cheers Gerard
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: Sven op 05 februari 2021, 21:33:01
Ik was al bang dat je de Stayalive optie zou aangeven.  ;) Stayalive is een noodoplossing met veel bezwaren. De geluidsdecoder die ik nodig heb moet een Powerpack aansluiting hebben. Uhlenbrock heeft een SUSI module die ik kan combineren met een Train-O-Matic decoder (die kan namelijk wel langzaam), maar daar kun je maar max 4 eigen geluiden aan toevoegen waarvan je er maar één tegelijkertijd afspelen.

Maar het moet toch wel mogelijk zijn om zo’n motor langzaam te laten draaien met zo’n topmerk als ESU? Is er geen ESU professional die dit op kan lossen? Ik wil er best voor betalen.
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: VvKan op 05 februari 2021, 21:58:50
Maar het moet toch wel mogelijk zijn om zo’n motor langzaam te laten draaien met zo’n topmerk als ESU?
ESU kan best wel een topmerk zijn, maar daarom hoeft de door jou gebruikte decoder nog niet top te zijn.
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: VvKan op 05 februari 2021, 22:19:42
Ik zou toch maar eens kijken naar de Zimo MX648, en dan in de handleiding bladzijde 57 en 58.  Of naar een type uit de MS serie.
Misschien zit daar toch iets bij wat geschikt is.
Hoeveel mF condensator/SuperCap/GoldCap heb je eigenlijk nodig ?
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: dimo1_dimo1 op 05 februari 2021, 22:48:21
Misschien nog spelen met de hoeveelheid lastregeling? Mijn kö 1 met esu wou eerst ook niet lekker. Had ook een hoge start snelheid. Na veel spellen in de lokprogrammer rijdt ie nu prachtig, maar wat het precies was ???
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: Marcel112 op 05 februari 2021, 23:38:49
Sven,

De vraag ook al op het Esu forum gesteld? Daar zitten de echte diehards. Daarbij leest Esu daar zelf ook mee.
Zelfde op Facebook, zijn enkele ESU groepen waar veel kennis zit, inclusief ESU zelf in die groepen.
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: Sven op 06 februari 2021, 09:22:40
@Veroniek: Stayalive is geen optie, dus Zimo decoders vallen af. Daarnaast heb ik de MX648, die is veel te groot.
@dimo1_dimo1: Heb ik ook geprobeerd, maar je moet maar net de juiste combinatie hebben, denk ik.
@Marcel: Daar dacht ik ook al aan, maar wilde het eerst hier proberen. Heb dit probleem nu ook in het ESU forum voorgelegd.

Analoog, met de ESU decoder geïnstalleerd, start en stopt ie trouwens wel zoals het hoort, soepeltjes zonder een schok.
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: VvKan op 06 februari 2021, 10:07:05
Hallo Sven,
"Stay-alive" niet helemaal mee eens, gezien de capaciteiten die ze aanbieden.  Daar kun je een olifant nog een uur op laten trompetteren.
Maar ja, als de 648 al te groot is, dan houdt het op, want dan is er voor iets extra's al helemaal geen plaats.

Als ik dus uitga van de nu gebruikte micro, dan heb ik (niet van mezelf) een ongefundeerd advies om te proberen de frequentie omlaag te brengen naar bijv. 50 Herz en de onregelmatigheid voor de motor te "smoren" met de smoorspoeltjes, waar al eerder sprake van was.  Kortom, als ik het goed doorgeef:  methode Klaas Zondervan.  Dat zou je als experiment kunnen doen, want of dat nog allemaal past kan ik natuurlijk niet beoordelen.

Maar als de micro simpelweg een aantal dingen niet kan, en daar ben ik bang voor,  dan is die misschien wel te micro, oftewel de verkeerde decoder voor jouw doel. Of er een andere decoder bestaat die wel aan je eisen kan voldoen is dan de vraag.  En die vraag kun je dan waarschijnlijk ook niet op voorhand met ja beantwoorden, dus ook dat zal dan pas in de praktijk blijken.

Succes ermee, ik blijf volgen.
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: Sven op 06 februari 2021, 10:25:28
Ik denk dat het weinig met de "Micro" te maken heeft, maar meer met algemene ESU motorregulering. Een andere ESU v5 decoder zal naar verwachting hetzelfde doen.

Ik heb de BEMF (CV 49) uitgezet. Hij start/stopt nu nog steeds snel, maar er lijkt meer zachter verloop in de snelle actie te zitten. Het maakt niet uit of ik CV 3 op 32 of 100 zet. Het lijkt de goede weg te zijn om BEMF uit te zetten. Ik snap overigens nog steeds niet de functie van BEMF. Ik dacht dat dat te maken had met dat de trein even snel bleef rijden als ie bergop gaat, maar het lijkt alsof er meer achter zit.
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: RE465 op 06 februari 2021, 11:24:19
Sven

Eventueel een domme vraag.
Heeft u al met CV66 en CV95 (de Beide trim) geprobeerd?
Dit kan misschien het wegrij gedrag beinvloeden.

Wouter
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: Sven op 06 februari 2021, 11:43:21
Bedankt voor je suggestie, Wouter. Ik heb er net naar gekeken. Stonden allebei op 0 en verandert naar 128, om te testen. Zelfde rijgedrag, geen verandering.
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: VvKan op 06 februari 2021, 11:58:11
Lees reactie 7 tm 11 nog eens terug.  Daarin zeg je zelf, dat de decoder niet kan wat een ander als mogelijke oplossing heeft gevonden.

Dan zou je dus toch misschien iets willen wat niet kan,  tenminste niet met CV instellingen in deze decoder.

Frequentie en smoorspoelen, en voor de rest van de theorie:  raadpleeg een specialist zoals ik Klaas Zondervan beschouw.  Die heeft het voor zichzelf wel opgelost.  Wil nog steeds niet zeggen, dat de micro geschikt is, Dat kun je dus proberen.
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: VvKan op 06 februari 2021, 12:11:04
De snelheidscurve in CV67 t/m 94 zetten?
Puur om te proberen. Volgende waarden ingeven:
67 = 1    68 = 1    69 = 1   70 = 1     en dan pas op laten lopen tot bijv 100 (of CV tegenwaarde daarvan, nu op 255).. ook even kijken naar de instelling van de middensnelheid.
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: Sven op 06 februari 2021, 13:05:18
Zoals eerder geschreven, die curve kan niet aangepast worden in de Loksound 5.

Op het ESU forum geeft een gebruiker mij ook advies, maar die zegt dat mijn aandrijving het probleem is. Om te bewijzen dat het best kan, maar dat het aan de instellingen in de ESU decoder zit, hier met een Doehler & Haass SD05A geluidsdecoder. En daar hoefde ik helemaal niet veel voor te doen om het zo te krijgen. Kortom: ESU s*cks.  8) Jammer, want ik vind hun programmeersoftware zeer goed doordacht. Als Doehler & Haass nu een powerpack aansluiting op hun decoders maakte (nee, geen Stayalive!)... Ik vraag duidelijk teveel, want DH schreef me dat ze het wel goed zo vinden en geen intentie hadden om een powerpack aansluiting te maken.

Kijk hoe ongelooflijk langzaam en vloeiend het model kan rijden met een Doehler & Haass decoder. Jammer dat de lok in het echt ook niet met een grote railgum op het dak reed.

https://www.youtube.com/v/RE9-y5QSJE0
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: RN232 op 06 februari 2021, 13:17:34
Sven, ik heb hier 4 lokjes met Esu decoders (v4 en v5) in combinatie met één van jouw motortjes en allemaal hebben ze smoorspoeltjes nodig om mooi te rijden. Zo mooi als in jouw filmpje rijdt mijn Philotrain oersik ook, met Lopi v5 en jouw minimotor.
Blijkbaar ontstaat er een bepaalde ruis waar Esu's moeite mee hebben, en niet alleen met jouw motortjes, maar ook met grotere faulhabers en niet-klokankers.
Sommige Zimo's trouwens ook, kwam ik recent achter toen ik uit ruimtebesparing de smoorspoelen uit een roco v100 haalde.
Ik weet  niet wat voor filter T-o-M voor je heeft gemaakt, maar probeer eens voor testing purpose dat filter er tussenuit te halen en plaats eens alleen 2 smoorspoeltjes uit een roco lokje o.i.d. terug.
Ik ben toch benieuwd of dit bij jou ook verschil maakt.
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: VvKan op 06 februari 2021, 13:25:41
Sven, jouw reactie 6:

The CVs 67 and 94 are permanently set to the values of 1 respectively 255 in this decoder. The intermediate values can be distributed at will. The speed curve can not be switched off

Ik lees daar iets anders dan jij.   Namelijk:  permanente instelling van CV67 = 1   tot  CV 94 = 255
The intermediate values can be distributed at will.  De tussenliggende waarden kun je naar wens instellen.
De gebruik van de curve kan niet uitgeschakeld worden.
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: Gerke op 06 februari 2021, 14:05:48
En als je de PMW eens naar 40 of 35 zet? Ik gooi die standaard terug naar 40.
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: Sven op 06 februari 2021, 16:19:18
Alles wat hier aangegeven wordt heb ik geprobeerd. CV6 (mid snelheid) kan niet gewijzigd worden. De curve staat al op stap 1=1 stap. Ik heb een eigen curve gemaakt, met de eerste vier stappen op waarde 1. Heb probleem is dat waarde 1 gewoon teveel gas geeft.

Ook de contacten direct op de motor: zelfde probleem.

@Gerke: PMW CV 9 staat op 40.

Als ik het zo zie moet het Voltage dat op stap 1 wordt gegeven minder zijn. Het rijgedrag is prima als ie rijdt, ook het optrekken. Maar de eerste stap, van 0 naar 1 is gewoon te vol "met de voet op het pedaal".
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: Sven op 06 februari 2021, 16:22:37
Ik heb net even analoog gemeten: het model gaat zonder decoder, analoog, al rijden met 0.7V.
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: VAM65 op 06 februari 2021, 16:27:13
Bizar! Je zou haast een weerstand tussen de decoder en de motor moet plaatsen.
Titel: Re: Langzaam start en stop instellen voor ESU Loksound 5 Micro
Bericht door: Sven op 06 februari 2021, 16:48:18
Ja, daar had ik ook aan gedacht. Misschien noodoplossing.

Ik heb de decoders net aan de ESU test stand aangesloten om te zien hoeveel stroom er op stap 1 gebruikt wordt. Als ik de multimeter op tot 20v meten zet, kan ik precies zien wat er wordt gebruikt op stap 1.

ESU: Tussen 0.14-0.17
Train-O-Matic: 0.04
Doehler & Haass: 0.10

Dit bevestigt mijn vermoeden: op stand 1 wordt er door ESU meer stroom gegeven aan de motor dan de twee andere merken. Begrijpelijk, want alleen bij ESU draait de traditionele motor op de proefstand mooi rond, terwijl deze bij de andere in pulsen draait. Maar omdat een klokankermotor al mooi draait bij een lager Voltage, is dat in dit geval wel gewenst. Dus aan de rijinstellingen hoeft niks getuned te worden, lijkt me zo, maar het startvoltage dat naar de motor wordt gestuurd.
Titel: Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
Bericht door: RE465 op 06 februari 2021, 17:10:30
Citaat
CV66 Vorwärts Trimm Dividiert durch 128 ergibt dies den Faktor, mit dem die Motorspannung
bei Vorwärtsfahrt multipliziert wird. Der Wert Null deaktiviert den Trimm.

Met de beide trim moet toch de Spanning om laag te brengen zijn.

Set eens CV66 en CV95 op 1 of 2

Wouter
Titel: Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
Bericht door: dimo1_dimo1 op 06 februari 2021, 18:20:40
Twee diodes anti-parallel zou misschien ook nog een oplossing zijn. Ben bang dat standaard kwart watt weerstanden wellicht niet genoeg kunnen opstoken.
Titel: Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
Bericht door: Biesje op 06 februari 2021, 18:57:24
Ik heb eigenlijk dezelfde 'klacht': dat ESU decoders (LoPi 4 bv) gewoon teveel 'gas' geven op stap 1. Ik had het alleen niet bij kleine klokankers maar bij kleine Mashima's in de BB motordraaistel aandrijvingen van GM&S in mijn Mat. '46. Die kunnen analoog op PWM enorm langzaam 'kruipen', maar beginnen gewoon al met rijden op stap 1. Referentiespanning omlaag hielp wel maar dan kon de trein de dienstsnelheid niet meer halen (maximum snelheid ging ook omlaag)

Ik had eigenlijk de hoop dat het verbeterd zou zijn bij versie 5. Ik gebruik ook liever ESU icm de programmer. Als ik al eens tijd heb voor de hobby dan knutsel ik liever dan dat ik elfentachtig CVs op moet snorren en handmatig in moet voeren en uittesten en dan weer opnieuw tot het naar mijn zin is.

Bij de reguliere aandrijvingen met grotere motoren werkt alles best wel prima. Die hebben gewoon meer prik nodig op langzame snelheden, maar kleine efficiënte motortjes die op laag voltage al beginnen te draaien, draaien dus gewoon te snel op de laagste stap :(

Ik luister iig aandachtig of er iemand een oplossing weet (y)

Mvg,

Robert
Titel: Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
Bericht door: Sven op 06 februari 2021, 20:21:38
Dat bedoel ik! Ik doe liever ook wat anders.

Ik heb het met verschillende weerstandjes geprobeerd (180, 220 en 470 Ohm). Met 470 Ohm kreeg ik aardig resultaat, maar niet hetzelfde als met een DH of tOm decoder. Bij die twee laatste zie je gewoon dat ie snel pulsjes blijft sturen, omdat het zelfs op supertraag geweldig mooi voortschuift. Ander nadeel met de weerstand is dat het geluid gaat stotteren. Kortom: geen alternatief. Lijkt me dat er nog werk aan de winkel is bij ESU. Maar bij Doehler & Haass en Train-O-Matic kun je rechtstreeks met de ontwikkelaars mailen en krijg je snel antwoord, over het benaderen van ESU hoor ik niet veel hoopvols. Gezien de stijgende populariteit van deze kleine Tramfabriekmotortjes kunnen ze er niet omheen daar hun decoders ook goed voor te laten werken.

Trimmen helpt niet. Het gaat echt om de aansturing op lage Voltages, niet het startpunt te verplaatsen.
Titel: Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
Bericht door: phdirk op 06 februari 2021, 20:40:53
Hallo Sven,

Ik heb in de loop der tijd diverse instructies over het tunen van ESU-decoders verzameld. Het in principe over LokPilots 4, maar de LokPilot/LokSound 5 hebben deels dezelfde tuneparameters.

Misschien kun je er iets mee.

Handmatig tunen:

Hier eine kleine Anleitung für das Einstellen der Motor CV. Diese ist nicht von mir und stammt von einem Kollegen hier aus dem Forum:

Die Lok warmfahren (auch wenn's ruckelt), danach eine gerade Gleisstrecke mit mind. 3-4m Länge aussuchen, die Lok alleine an den Ausgangspunkt stellen, CV54 auf 0 programmieren und F1 drücken.
Nicht erschrecken: Die Lok rast los und kommt dann wieder zum stehen.

Der Decoder hat nun den Motor  eingemessen, allerdings sind die Werte längst nicht perfekt geschweige zufriedenstellend.

CV2 einstellen. Mit Wert 1 anfangen. fahrstufe 1 und schauen ob Lok anfährt. Wenn nicht, den Wert um 1 erhöhen und so weiter.
Dann CV53 reduzieren bis die Lok nur noch maximal so schnell fährt wie gewünscht (nicht per CV5 & 6 machen, das grenzt den Regler ein).
Kommt die Lok ruck Haft zum stehen oder fährt nicht sauber an, dann CV55 in 5er Schritten erhöhen.

Nun schauen ob die Lok bei halber Geschwindigkeit ruckelt, sieht man auch ganz gut wenn man die Anfahrrampe mal ein wenig in die Länge zieht. Sollte dies der Fall sein CV54 runterdrehen in 5er Schritten.
Hat man das, noch testen ob die Lok in den ersten Stufen ruckelt, sollte dies so sein CV52 ebenfalls runterdrehen.

Bij sprongetje na stoppen en andere truucs:
als je nog niet het finetunen (CV 54=0 en F1 > run)  gedaan hebt, dan zou je nog een keer overnieuw kunnen beginnen.
Maar zorg ook voor een 'warme' motor, voor je begint, kan ook verschil uitmaken.

En bij de waarde van CV 51 kun je je ook nog laten leiden door CV 55, en je kunt CV 52 en CV 54 ook met elkaar vergelijken. Vaak lijkt het dat de lagere CVs ongeveer de helft van de waarde in de bijbehorende hogere CV krijgen, maar helaas niet altijd.
Als dus CV 54 =60, dan CV 52 ongeveer 30. En als CV 51=0 met CV 55=50, dan zou je voor CV 51 het van 1 tot misschien 25 in stappen van +5 kunnen proberen.

Dat is een herkenbaar probleem. Ook ik had last van slechte rijeigenschappen na aansluiten van een Esu Lopi V3. Karst Drenth heeft mij toen uitstekend geholpen. Ik denk niet dat hij het erg vindt als ik dit citeer:

“Even in het kort:

CV 53 is voor de topsnelheid die de decoder maximaal kan. Instellen gaat als volgt:

( hiervoor heb je eigenlijk een test-ovaaltje nodig  )

- Zet CV 5 op maximum snelheid ( zie handleiding )
- Laat de trein op maximum snelheid rijden.
- Programmeer dan via POM CV53 omlaag, net zolang tot de trein hoorbaar iets langzamer gaat rijden.
- Blijf verder van CV53 af 

- Programmeer CV 6 op de helft van de waarde van CV 5
- Programmeer CV 2 op 1

- laat de trein op de laagstmogelijke snelheid rijden ( stap 1 )
- komt de trein niet van de plaats, verhoog CV54, net zolang totdat de trein gaat 'kruipen'
- 'ratelt' en schokt de trein, verlaag CV54 net zolang hij netjes 'kruipt'

- voer de snelheid op. Als de trein dan onregelmatig rijdt, verlaag CV 55 net zolang totdat de 'oscillatie' stopt.
- als de trein stop en een 'hupje' maakt, verlaag dan CV 55 totdat het 'huppen' ophoud.

Zo doe ik het altijd  dus:

Grtzz & suc6 !

Karst”
Titel: Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
Bericht door: Sven op 06 februari 2021, 21:16:27
Dirk, bedankt voor je uitgebreide bijdrage. Het probleem is, zoals ik vandaag ontdekt heb, niet de slechte rijeigenschappen, maar het gebrek van ESU om een nog lager Voltage door te geven bij stap 1. Als er een instelling is waarmee je dat kunt veranderen, dan hoor ik het graag, want ik heb dat niet gevonden. In je Duitstalige uitleg staat al "fahrstufe 1 und schauen ob Lok anfährt. Wenn nicht, den Wert um 1 erhöhen und so weiter." Er is dus één bepaalde Voltage voor in stap 1. Je kunt het minimum Voltage dat de decoder uitspuugt niet veranderen.
Titel: Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
Bericht door: Marcel112 op 06 februari 2021, 21:45:28
Sven,

Esu is best wel te bereiken. Vervelende is echter dat ze zoveel doen, en overal gewild zijn. Probeer eventueel eens via Patrick Danckaert, of de UK importeur, met wat hogere personen te communiceren.

Ervaring is dat dit best wel mogelijk is.
Titel: Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
Bericht door: Lolke Bijlsma op 06 februari 2021, 22:03:52
Matt Herman van ESU llc in de VS leest mee op de Loksound groep op groups.io. Dat is een manier om direct met ESU en uiteindelijk via hem bij de mensen in Ulm te komen.

Lolke
Titel: Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
Bericht door: VvKan op 06 februari 2021, 22:31:57
Ik denk, dat er nog steeds een denkfout gemaakt wordt.  En dat ook de gemeten waarden op een multimeter niet representatief zijn.

Stel dat je baanspanning DCC 18,5 Volt is.  Dan is de spanning op de motor, dus na de decoder, laten we zeggen 16 Volt.  Dus elke puls is een puls met een voltage van 16 Volt.  De pulsen van 16Volt worden met 2 parameters uitgezonden:  frequentie en breedte (lengte) van de puls.  Tezamen, dus Voltage, frequentie en pulsbreedte bepalen de hoeveelheid toegevoerde energie.  Die energie wordt omgezet in toerental en moment op de as van de motor.

De metingen zijn gedaan met een multimeter en geven geen Voltage weer (16V).  Dat is alleen zichtbaar te maken op een scoop of dergelijke apparatuur. De multimeter geeft verschillen weer, die je zou kunnen opvatten als verschil in toegevoerde energie.   Hoe een specifieke motor hierop reageert is daardoor niet goed te voorspellen, alleen voor "klassieke" gelijkstroommotoren zou je heel misschien kunnen zeggen, dat het te interpreteren is als voltage.  Maar dan alleen in vergelijk, niet als absolute waarde.  Want op 0,04 Volt (Train-O-Matic) heb ik nog nooit een motor zien draaien.

Het gebruik van weerstanden om een spanning consequent, dus te voorspellen, te verminderen, is een slechte methode, die bij gelijkstroombanen al lang niet meer in zwang is, maar vervangen door een sleper over de windingen van een trafo, gevolgd door een gelijkrichter, of door electronica.
Dat betekent in dit geval, dat bij het gebruik van een weerstand bij een kortdurend laag Amperage het spanningsverval over de weerstand minimaal en verwaarloosbaar zal zijn.

Gebruik van diodes daarentegen geeft per diode een vast verval in spanning, afhankelijk van het type diode, maar niet afhankelijk van de spanning.

Dus een test met diodes is op zijn plaats.

Het volgende punt is de decoder zelf.  Ik ga er na alle voorgaande van uit, dat deze decoder A/  een vaste spanning afgeeft van ongeveer 16 Volt  B/ dat de decoder op een bepaalde frequentie is ingesteld  en C/  dat bij rijstap 1 een bepaalde pulsbreedte gebruikt wordt die bij de volgende stappen verbreed wordt.   
Want zo werkt een decoder.

Om verder geen mogelijke verstoring te hebben schakelen we de beinvloeding van de motor op de besturing (cruise control of whatever me be)  uit.

A/ is een vast gegeven, afhankelijk van de ingangsspanning (baanspanning),  de decoder (hoeveel verlaagt de decoder de uitgangsspanning)  en de eventueel tussengeplaatste diodes naar de motor.  Is hier bij deze motor geen goed resultaat te behalen, dan blijft A/ dus een vast gegeven.

Derhalve zou de mogelijke oplossing liggen in de beïnvloeding van B/ en C/.  Voor beide factoren geldt, dat de diverse motoren (klassieke gelijkstroommotoren), maar ook andere typen motoren (oa klokanker) hier op een verschillende en onvoorspelbare manier op zullen/kunnen reageren.

Terug naar deze decoder:  C/ de pulsbreedte bij stap 1 is naar mijn beste weten, opgemaakt uit alle voorgaande,  een vaste instelling van de decoder.  Lager dan deze waarde is die niet instelbaar en bij hogere stappen zal de pulsbreedte normaal gesproken toenemen.
Dan blijft als enige beïnvloedbare stap nog de frequentie over.

In dit geval, waarbij de gebruikte motor niet goed reageert op de minimum instelling, zou een verlaging van de frequentie betekenen, dat er dan minder energie per tijdseenheid aan de motor toegevoerd wordt.  In principe zou die dus langzamer kunnen gaan lopen.  Maar aangezien de motor in het begin nagenoeg onbelast draait is het de vraag of dat ook gebeurt.  Zeker bij heel soepel lopende klokankermotoren hoeft dat nog niet tot direct resultaat te leiden.  Maar wanneer we van bijv 20Khz.  naar bijv. 50 Hz gaan, mogen we wel een verandering verwachten. Maar waarschijnlijk gaat de motor ook staan brommen, want die vindt die pulsen helemaal niet leuk.  Daar hebben de geleerden wat op gevonden:  we smoren de pulsen tot een brij, door middel van smoorspoelen.  We maken er dus een soort gelijkstroom van, en kijk:  daar houden klokankermotoren wel van.

Een deskundige zal dit betoog veel exacter kunnen neerzetten en misschien ook nog eens wat onzinnigheden er uit halen.  Waar het mij om gaat is om een visie duidelijk te maken om mogelijk tot resultaat te komen voor dit specifieke geval.   En nogmaals:  geen garantie,  misschien is deze decoder niet geschikt voor de aansturing van deze motor in deze loc




 
Titel: Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
Bericht door: Biesje op 06 februari 2021, 23:02:04
Het gaat er dus om dat een kleine motor langzamer gaat draaien bij rijstap 1. Zetten we er diodes voor dan gaat de maximum snelheid ook omlaag. Nu is dat bij veel modellen niet erg, want die rijden toch al veel te snel. In mijn geval is dat echter niet wenselijk, maar ik ben niet de TS :( .

Smoorspoelen  maken van een frequentie dus een gemiddelde gedempte gelijkspanning? Houd dit niet de EMK (of zo) tegen die de decoder nodig heeft voor het regelen van de motor?

Mvg,

Robert
Titel: Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
Bericht door: marctrein op 06 februari 2021, 23:08:37
Sven, ik heb zojuist mn Glaskasten(met ESU V4.0 micro) getest met een cv53 waarde van 37 gegeven ipv 91. Ik kan toch echt duidelijk zien dat ie met deze waarde (behalve een veel lagere topsnelheid) ook een veel lagere minimale kruipsnelheid heeft. Verandering in het opstartgedrag kan ik uiteraard niet vaststellen want die is met beide instellingen al prima.
Wat ik aan wil geven is dat met de instelling van de CV53, ook de spanning bij minimale snelheid (evenredig?) mee verandert.

Ik kan uit dit hele draadje niet lezen of je aan je ESU decoder een powerpack oid of andere condensator hebt hangen of niet. Dit mag in ieder geval niet. (staat ook in de gebruiksaanwijzing). Dan worden de wijzigingen van je CVs niet betrouwbaar naar je decoder geschreven. (ik praat uit ervaring. :'(.).

M vr groet, Marc
Titel: Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
Bericht door: VvKan op 06 februari 2021, 23:25:09
Smoorspoelen  maken van een frequentie dus een gemiddelde gedempte gelijkspanning? Houd dit niet de EMK (of zo) tegen die de decoder nodig heeft voor het regelen van de motor?
Een electrotechnicus zal waarschijnlijk gruwen van mijn woordgebruik, maar ik ben nou eenmaal niet onderlegd in electrotechniek. Dus populair woordgebruik dwz dat ik hoop voor velen iets duidelijk te maken.    De EMK zal dus ook wel tegengehouden worden, maar kijk eens naar het locje waar het om gaat ?   Daar gaan geen kilo's achterhangen en die hoeft die ook niet omhoog te trekken.  Bovendien, maar dat is mijn mening, heb ik ook nog een regelaar in huis.  Een beetje gas geven vind ik veel leuker dan iets automatisch te compenseren.  Dat is leuk als je geautomatiseerd rijdt, niet voor handbediening.

(PS  bij autorijden vind ik de cruise control een zegen)
Titel: Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
Bericht door: phdirk op 07 februari 2021, 20:45:13
Hallo Sven en anderen,

Het is inderdaad zo dat de spanning per stap niet verandert. Die zal iets van 12V denk ik. Het is alleen zo dat de pulsduur afneemt en de pauze tussen de pulsen toeneemt. Dat geeft Veroniek ook aan. Ik heb er wel motoren bij zitten, waar je de pulsen als het ware kunt tellen. Er zal dus iets aan de pulskarakteristiek veranderd moeten worden, maar ik weet zo niet 1,2,3 waar dat zit.
Titel: Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
Bericht door: VvKan op 07 februari 2021, 21:37:40
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96853.msg3222188561#msg3222188561 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96853.msg3222188561#msg3222188561)
Hier de opmerking van Klaas over de aansturing.  In een andere reactie zegt hij er wel bij, dat hij de invloed op het rijgedrag van de loc door de smoorspoelen niet kent, omdat hij dat doet vanwege hoogfrequente sturing van verlichting en dat de smoorspoelen van begin af aan in de loc gebouwd zijn.
Titel: Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
Bericht door: RN232 op 10 februari 2021, 08:46:00
CV instellingen: 51=0, 52=0, 53=140, 54=30, 55=15, 56=255 en de BEMF instellingen 116=50, 117=150, 118=15, 119=20. Als ik de CV's voor langzaam rijden verander (CV 51 en 52), gaat ie met een schok wegrijden.

Ik zie nu eigenlijk pas je CV instellingen.
Probeer dit eens: CV116=25, CV117=75, CV118=3. Dat is wat ik bij mijn oersik gebruik, waarmee hij redelijk vloeiend aanloopt.






Titel: Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
Bericht door: Sven op 10 februari 2021, 12:17:45
Ik zal het proberen. Maar dat lost waarschijnlijk niks op, omdat het me nu duidelijk is dat het gaat om de initiële start, niet om het verdere rijgedrag.
Titel: Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
Bericht door: Juroen op 10 februari 2021, 14:04:54
Ik heb tot nu met belangstelling mee gelezen. In de handleiding van de lokpilot 5 lees ik dat er CV 118 iets doet met het onderdrukkingsinterval in rijstap 1. In je eerste post komt deze CV ter sprake maar daarna (voor zover ik kon terugvinden) niet meer.

Onderstaand een citaat uit de vertaalde handleiding van Train Service Danckaert (paragraaf 11.1.3.2.) :

Met behulp van CV118 kan de lengte van het “onderdrukkingsinterval” tijdens
de rijstap 1 met stappen van 0,1 milliseconden instellen , de waarde van 10
tot 40 geeft een regeling van 1 tot 4 milliseconden.

Kun je hier nog wat mee?

Naschrift:
Ik lees zonet dat Gijs (hier vlak boven) ook CV 188 noemt.

Groet Juroen
Titel: Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
Bericht door: piksov op 10 februari 2021, 16:35:03
Hi Sven,

ik heb het nog niet allemaal doorgelezen, maar als ik lees 'schok' dan denk ik gelijk aan de PI waarden van de regeling.

Ik doe zelf niet meer aan ESU decoder, heb geen idee of je PI kunt instellen

Mocht dat wel kunnen dan zou ik de P waarde (flink) verlagen. (wel even kijken waar ie nu op staat)

Dat is blijkbaar cv52 ,maar daar heb je al meegespeeld lees ik.

Zet toch maar eens op een lage waarde... 1 of 2 en dan de rijden met snelheid 1

En dan wachten ... waarschijnlijk duurt het dan even voordat de lok gaat rijden.

Ik zie dat cv52 ook op 0 kan, dat is een versterking van 0? dat is dan weer heel raar.

Ik zie ook cv9, frequentie van de PWM, die zou ik zo hoog mogelijk zetten voor een faulhaber motortje.

Spoelen / filters / condensatoren en andere 'zooi' (pardon my French) haal ik er altijd uit.
Ik heb er te veel gedoe door gezien. Je zit hoe dan ook de regellus te verstoren.

cv116 meet periode zo laag mogelijk, blijkbaar is dat 50? Je kan ook nog lager proberen

Guus
Titel: Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
Bericht door: Sven op 26 februari 2021, 22:44:26
Even tijd vrijgemaakt om met dit project verder te gaan. Ik had goede hoop dat de suggestie van CV 118 (onderdrukkingsinterval in rijstap 1) soelaas zou bieden. Maar helaas. Er is overigens geen CV 188, ik neem aan dat dat een typfout is. De mogelijke instellingen moeten tussen 10 en 20 liggen volgens de lijst met de CV's, maar de handleiding in het hoofdstuk "Motor control" geeft aan dat het tussen 10 en 40 zou zijn, waarbij 10 0.1 milliseconden betekent. Dus op 10 gezet, de laagste mogelijkheid, maar helaas, geen verandering.

Overigens, om te laten zien wat er gebeurt als ik automatische calibratie doe, in dit draadje een paar keer gesuggereerd. Onderstaan het resultaat. Onbruikbaar dus.

https://www.youtube.com/v/-ZlgLsa5wKQ
Titel: Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
Bericht door: Sven op 26 februari 2021, 22:46:51
@Guus: het gaat niet over de rijkwaliteiten, want die zijn verder wel in orde, maar de eerste stap van het rijden begint te hoog. Wat jij aangeeft gaat meer over het langzaam rijden ná die eerste stap.
Titel: Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
Bericht door: VvKan op 27 februari 2021, 13:52:10
Hallo Sven,
nu je zo ongeveer alles uit de kast hebt getrokken om de boel naar wens gaande te krijgen, lijkt het er op dat het niet gaat lukken.  De combinatie decoder - motor is blijkbaar niet zo gelukkig. Om niet meteen de decoder de schuld te geven, hoewel die aantoonbaar instellingsmogelijkheden mist, kun je nog 2 testen doen, al dan niet gecombineerd.
De motor kan analoog gestuurd worden met zuivere gelijkspanning, of met een PWM regeling.
a/ test de motor met een laboratorium voeding met een zuivere gelijkspanning met bijv 0 tot 4 volt.
b/ test de motor met een PWM regeling, waarbij zo mogelijk de spanning ingesteld kan worden.

In geval a/ de motor bijvoorbeeld pas bij 2 of 3 volt begint te draaien, en dan meteen met een behoorlijk toerental, dan heb je daar waarschijnlijk het probleem:  de motor MOET een minimale spanning krijgen en begint dan met een te hoog toerental.
In geval b/ ongeveer hetzelfde:  is de motor nu wel goed te regelen (vanaf een minimale spanning en een minimaal toerental, of gaat die ook vanaf een bepaald e spanning draaien met een te hoog toerental.  Als het zou kunnen bij de test voltage en PWM laten variëren.

Zijn beide tests voor jou negatief, lijkt mij de conclusie duidelijk, dat het aan de motor ligt.   Zijn ze beide of is er een positief, lijkt het mij in ieder geval aan de combinatie te liggen, maar mag je ook zeggen, dat het aan de decoder ligt, omdat die aantoonbaar niet juist is in te stellen.

En wat doet deze decoder in een andere loc ?  Want als de vertraging van motor naar wielen niet groot genoeg is, zou het ook nog eens kunnen zijn, dat de boel eigenlijk prima werkt, maar dat de te kleine vertraging er voor zorgt, dat de loc veel te hard rijdt in de eerste stand.  Zo ben ik lang geleden eens weken bezig geweest om een loc goed te laten starten, maar daar was geen eer aan te behalen. Die reed (als goederentrein- diesel-loc) zo'n 350 km/uur bij 12 volt.  Klacht ingediend bij de fabrikant, die daarna de aandrijving aangepast heeft.
Titel: Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
Bericht door: Sven op 27 februari 2021, 17:01:14
Bedankt voor je suggesties. Ik denk dat je gemist hebt/vergeten bent dat de aandrijving uitstekend en naar verwachting functioneert met een Doehler & Haass en Train-O-Matic decoder. Met de aandrijving/motor is niks mis. Het is de ESU decoder icm met deze motor.. Ik heb de vraag nu bij ESU voorgelegd, maar zien of ik antwoord krijg. Kan 14 dagen duren staat er op de website. Bij Uhlenbrock duurde het een half jaar. Doehler & Haass en Train-O-Matic antwoorden binnen een dag. But who's counting...  ;D
Titel: Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
Bericht door: FreekH op 27 februari 2021, 18:32:53
Tja als er twee decoder-merken zijn die het goed doen en zonodig ook snel reageren, dan zou ik me om een ander merk niet druk maken. Zonde van de moeite... resultaat is wat telt.
Titel: Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
Bericht door: Sven op 27 februari 2021, 18:36:39
Zo simpel is dat niet, Freek. Zoals eerder vermeld in dit draadje kan aan de Doehler & Haass geen Powerpack worden aangesloten. En Train-O-Matic heeft geen geluidsdecoders. Verder is het aantal geluiden dat je zelf kan installeren twee keer zo groot bij ESU als bij DH, al is dat niet de deal breaker. Een klein lokje als dit moet gewoon een Powerpack hebben om digitaal met geluid prettig te functioneren.
Titel: Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
Bericht door: Sven op 02 maart 2021, 23:08:28
Zondag een emailtje naar ESU gestuurd, verrassend genoeg vanochtend reeds een antwoord gekregen. En wat voor een antwoord. Met instellingen die totaal niet overeenkomen met zoals ik het had, maar daarom dan juist wel met het resultaat dat ik wilde hebben. Ik zie nog af en toe een klein schokje, maar dat kan met de stroomafname te doen hebben, dus ik hou nog even een slag om de arm. Maar zeer langzaam optrekken en op stand 1 prachtig minimaal kruipend zoals ik het graag zie.

Citaat
CV  02 =   2
CV  51 =   6
CV  52 =   0
CV  53 = 120
CV  54 =  10
CV  55 =   2
CV 116 =  25
CV 117 =  50
CV 118 =   5
CV 119 =   5

Wichtig: Für einen Glockenanker sollte CV 116 so klein wie möglich eingestellt werden, damit der Decoder so oft wie möglich misst.
Daher ist auch CV54 auf einen kleinen Wert zu stellen (vielleicht sogar CV 54 = 10), und CV 55 auch so klein wie möglich.

Nou, da's mooi, dan hoop ik dat dit opgelost is en kan ik weer verder. ESU heeft er bij mij weer een ster bij gekregen.
Titel: Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
Bericht door: Lolke Bijlsma op 03 maart 2021, 05:19:00
Dat is heel mooi. Ik kon me ook niet voorstellen dat dit niet in te regelen is en nu weten we het dus.
Ik heb de waarden even in de LokProgrammer gezet zodat je de beschrijving kan zien:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen-Shot-2021-03-02-at-8.16.07-PM.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen-Shot-2021-03-02-at-8.16.07-PM.png)

Waar heb je CV9 op staan? Die heeft een standaard waarde van 40 (40kHz). Maar die hebben ze niet opgegeven.

Groeten,
Lolke

Titel: Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
Bericht door: MathynK op 03 maart 2021, 09:36:54
Wat goed! Ik zal vandaag of morgen deze instellingen eens in de V4 micro stoppen om te kijken hoe dat rijdt. Hopelijk is voor die decoder dan ook het probleem opgelost.

Groet, Mathyn

Zondag een emailtje naar ESU gestuurd, verrassend genoeg vanochtend reeds een antwoord gekregen. En wat voor een antwoord. Met instellingen die totaal niet overeenkomen met zoals ik het had, maar daarom dan juist wel met het resultaat dat ik wilde hebben. Ik zie nog af en toe een klein schokje, maar dat kan met de stroomafname te doen hebben, dus ik hou nog even een slag om de arm. Maar zeer langzaam optrekken en op stand 1 prachtig minimaal kruipend zoals ik het graag zie.

Nou, da's mooi, dan hoop ik dat dit opgelost is en kan ik weer verder. ESU heeft er bij mij weer een ster bij gekregen.
Titel: Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
Bericht door: Sven op 03 maart 2021, 10:06:55
CV 9 staat bij mij op 40. Daar vroegen ze nog wel naar, maar hebben geen suggestie gegeven.

CV 54 moet overigens naar 10, anders gaat ie hakkelen bij het sneller rijden. Aangepast in originele post.
Titel: Re: ESU LokSound 5 Micro; langzame start en stop instellen.
Bericht door: RobbertJan op 06 maart 2023, 19:11:26
Dit mag dan een oud topic zijn, ik ben enorm geholpen
met de instellingen op de vorige pagina, daarmee lopen
de kleine klokankermotortjes in mijn Class 101 heel fraai
Icm een Loksound 5L, iets wat ik niet gedacht had  (y)

Gr,

Robbert Jan.