Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Loklift zelfbouw - Het kan toch...  (gelezen 16554 keer)

GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
    • Lydo.nl
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #60 Gepost op: 25 februari 2021, 09:07:20 »
Als het met de hand mag, dan zou je kunnen kijken naar de rolluiken en schuifdeuren die gebruikt worden in kantoorkasten. Deze kan je ook van hout kopen op internet en zelf op maat maken. Het geleidingsmechanisme is dan heel simpel, zowel voor opbouw in verticale stand of horizontale stand.
Ze zijn trouwens ook zelf gemakkelijk te maken door latjes op een stuk stevige stof te plakken.

Even als idee, er zijn voor screens die je van binnen kan bedienen met een band, ook losse motoren en bediening te koop, ze rollen/ontrollen gewoon die band. Misschien kan je het gebruiken voor een van je ideeen.

Ik ben benieuwd wat het gaat worden :)
Met vriendelijke groeten,  Gertjan

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #61 Gepost op: 25 februari 2021, 09:28:22 »
Een van de projecten die we hadden op de elektrotechniek opeiding was het maken van een model van een lift. Als overijverige 'lead designer' moest ik perse deurtjes hebben op elke verdieping. Onze lift was dan ook de enige die dat had.

Ik kwam toen ook zelf met het idee om de deuren van de liftkooi de deuren van de verdiepingen te laten openen. De liftkooideuren hadden een uitstekend dingetje die precies in uitstekende dingetjes van de verdiepingsdeuren vielen. Achteraf hoorde ik dat men iets soortgelijks in het echie deed en ik was dus niet de eerste met dat idee  ::) Ik heb er helaas geen filmpje meer van. Het werkte wel goed. De liftkooideuren werden bediend met een servo en twee drijfstangen.

Is het een idee om per verdieping een shuifdeur te fabrieken die horizontaal naar voren kan schuiven? Dat zou je dan kunnen aandrijven met een tandwiel en een tandheugel per verdieping. (dus geen centrale aandrijving zoals ik zojuist beschreven heb).

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #62 Gepost op: 25 februari 2021, 11:31:22 »
Kan je niet een (plexiglas)plaat aan de zijkant schroeven/maken  en dan enkel de in /uit rij verdieping open laten
Je kan dan op de vaste baan een soort schuif maken om alles te sluiten

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #63 Gepost op: 02 mei 2022, 21:53:28 »
Geluid van de loklift

Het is al weer ruim een jaar geleden dat ik mijn laatste bericht over de bouw van mij loklift heb geplaatst. In de tussentijd is er echter veel gebeurd, en de lift is nu zo goed als af. Er zijn nog wat kleine verfijningen, maar de lift is al volop in bedrijf. De aansturing vindt bijvoorbeeld vol automatisch plaats vanuit mijn treinbesturingsprogramma (Traincontroller). De komende tijd hoop ik daar meer over te vertellen, en ik wil ook nog een aantal video's maken.

Vandaag wil ik echter reageren op een opmerking die ATrain in bijdrage 21 heeft gemaakt:

Ik ben zelf bezig met een kleine schuifbaan voor spoor 1 met een zelfde soort stepper motor en spindel. Deze maakte ook zo’n hoog geluid als ik in je filmpje hoor. Om dit op te lossen gebruik ik een speciale stepper driver van Trinamic. En nu is het geluid vrijwel helemaal weg. Deze stepper drivers worden ook in 3D printers gebruikt, en er zijn diverse pcb’s in China te koop.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik me niet goed kon voorstellen dat andere stepper drivers veel verschil zouden maken. Desondanks ben ik wat gaan zoeken op Internet, en kwam daarbij ook wat filmpjes tegen waarin de Trinamic ICs werden vergeleken met anderen. Het advies van ATrain, en de YouTube filmpjes deden me besluiten om verder te experimenteren.

De drivers die ik tot dan toe in gebruik had, waren de Toshiba THB6064AH drivers (zie foto hieronder). Deze had ik in het verleden al met succes gebruikt toen ik mijn Proxxon MF70 freesmachine heb omgebouwd op CNC besturing. De print en componenten had ik besteld via http://home.scarlet.be/ldt006/THB6064AH.html. De freesmachine maakt uit zichzelf al zoveel kabaal, dat stillere drivers daarvoor weinig zinvol zijn.


Om de vervanging van de oude Toshiba drivers zo eenvoudig mogelijk te maken, heb ik een nieuwe print ontwikkeld met exact dezelfde aansluitingen en afmetingen als de oude THB6064AH print. De print heb ik, zoals mijn andere printplaten, met behulp van EasyEda ontworpen en bij JLCPCB laten maken. In het geval dat iemand de print wil gebruiken, is het geheel weer als open source te downloaden via mijn EasyEda pagina's: https://oshwlab.com/aikopras/tmc2209-driver-board.


De print is redelijk standaard. Om het mezelf eenvoudig te maken, heb ik voor de 5V voeding een simpel step-down printje gebruikt; deze is gebaseerd op de MP1584 en kost minder dan 1 Euro. Als stepper driver heb ik initieel gekozen voor de TMC 2209 van BigTreeTech, alhoewel ik die ondertussen door TMCs 2226 heb vervangen (nadat ik een 2209 door een foutje met de voedingsspanning had opgeblazen).


Nadat ik het geheel in elkaar had gesoldeerd en aangesloten, was het tijd voor een vergelijking tussen de oude Toshiba en de nieuwe Trinamic drivers. Ik moet eerlijk toegeven dat het resultaat mijn verwachtingen ruimschoots overtrof. Bij de Toshiba drivers liep het geluid op tot 70dB, bij de nieuwe TMC 2209 drivers bleef het geluid beperkt to 50dB. Omdat de dB schaal logarithmisch is, is dit verschil aanzienlijk. Ik heb een YouTube filmpje gemaakt, zodat iedereen ook het verschil zelf kan horen:
https://youtu.be/ClKvJzX47GY.

Het geluid van de lift is nu heel aangenaam, en duidelijk minder dan van de rijdende treinen. En ook mijn vrouw is heel blij, omdat ze nu beneden in de woonkamer de lift niet meer kan horen.  ;)

Toch hebben de nieuwe drivers nog wel een nadeel: de maximale stroom die ze kunnen leveren is beduidend minder dan de oude Toshiba's. Hierdoor is de snelheid waarmee de lift zich verplaatst een factor 3 lager. Het kost nu 80 seconde (in plaats van 25) om de lift volledig te verplaatsen. Als ik probeer de "step rate" te verhogen, worden stappen overgeslagen en raakt de lift uit positie. De Trinamic drivers kunnen nog wel op een wat andere manier aangestuurd worden (UART in plaats van STEP/DIR mode), waardoor de snelheid (en het geluid) wat omhoog kunnen. Maar daarvoor zou ik weer andere printen moeten maken, met een aparte processor om de drivers aan te sturen. Dat is me teveel werk; met de huidige snelheid ben ik meer dan tevreden. Fijn dat ik via het forum deze tip heb gekregen!

Dat was het voor vandaag; (waarschijnlijk) binnenkort verder.

Aiko

PS: in plaats van de YouTube video in mijn bericht te integreren, heb ik een externe link gemaakt. Dit heb ik gedaan omdat ik gemerkt heb dat Apple Safari browsers niet meer om kunnen gaan met Flash filmpjes.  Voor de volledigheid: de YouTube videos die ik in mijn initieel bidrage heb opgenomen, zijn via de volgende URLs bereikbaar:
https://youtu.be/MswR5I-5q1c
https://youtu.be/K8oEcSYJJ0U

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #64 Gepost op: 02 mei 2022, 22:07:20 »
 (y) indrukwekkend, ik ben benieuwd naar de verdere filmpjes van deze baan met lift  (y) :)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #65 Gepost op: 03 mei 2022, 00:41:28 »
klinkt heel interessant! en erg knap en mooi gemaakt  (y)
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #66 Gepost op: 03 mei 2022, 06:28:28 »
Wat een verschil!
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Hirschsprung

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #67 Gepost op: 03 mei 2022, 15:49:30 »
hoe is het geluid van je originele driver op 1/3 van de originele snelheid (dus snelheid vergelijkbaar met de nieuwe driver)??? Ik kan me voorstellen dat je er inderdaad blij mee bent dat het een stuk stille is geworden!

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #68 Gepost op: 03 mei 2022, 20:31:16 »
hoe is het geluid van je originele driver op 1/3 van de originele snelheid (dus snelheid vergelijkbaar met de nieuwe driver)??? Ik kan me voorstellen dat je er inderdaad blij mee bent dat het een stuk stille is geworden!
Ook op lagere snelheid maakte de oude driver veel kabaal. Eigenlijk maakte de snelheid niet heel erg veel uit wat lawaai betreft. Dit is nu veel beter  :)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #69 Gepost op: 03 mei 2022, 21:04:06 »
PS: in plaats van de YouTube video in mijn bericht te integreren, heb ik een externe link gemaakt. Dit heb ik gedaan omdat ik gemerkt heb dat Apple Safari browsers niet meer om kunnen gaan met Flash filmpjes.
Youtube is voor zover ik weet al ja-ren geleden overgegaan op video volgens HTML-5 als ik me niet vergis. Flash werd door Adobe al jaren sterk afgeraden om nog te gebruiken en Youtube was een van de eerste grote jongens die 'om' ging.

Ik vermoed eerder enige paranoia wat betreft externe links vanuit een forum.

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #70 Gepost op: 04 mei 2022, 08:17:56 »
 (y) (y)

Ik vind het een degelijke constructie, die zeker goed toepasbaar is. Echter heb ik niet zoveel 'muur' om de lift en vitrine te kunnen plaatsen.

Dus de volgende vragen:
- Je laat nu de lift werken met 1 niveau. Zouden deze steppermotoren sterk genoeg zijn om alle niveau's te kunnen verplaatsen?
- Wat is jouw motivatie om de 'vitrinekast' apart te hebben? Ik zou mij kunnen voorstellen, dat deze ook in de lift geïntegreerd kunnen worden en dat de 0-stand alles boven is.
Mvg.

Cor

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #71 Gepost op: 04 mei 2022, 15:10:52 »
Even reageren op de vitrine-is-de-lift vraag.

Ik heb voor mijn LGB baan precies dat gedaan. Als basis heb ik een 2e hands TV lift gebruikt. Is geen stappenmotor, maar is prima in snelheid en plaatsbepaling te regelen. En heeft genoeg kracht om vele kilo's op en neer te laten gaan.

Maar ook stappenmotoren kunnen je in allerlei grotes/sterktes kopen. Was oorspronkelijk mijn plan om de bestaande motor van de tv lift te vervangen, maar na testen bleek dat niet nodig voor een betrouwbare werking

Remco
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #72 Gepost op: 04 mei 2022, 19:51:26 »
(y) (y)

Ik vind het een degelijke constructie, die zeker goed toepasbaar is. Echter heb ik niet zoveel 'muur' om de lift en vitrine te kunnen plaatsen.

Dus de volgende vragen:
- Je laat nu de lift werken met 1 niveau. Zouden deze steppermotoren sterk genoeg zijn om alle niveau's te kunnen verplaatsen?
- Wat is jouw motivatie om de 'vitrinekast' apart te hebben? Ik zou mij kunnen voorstellen, dat deze ook in de lift geïntegreerd kunnen worden en dat de 0-stand alles boven is.

net als een echte lift, een contra gewicht gebruiken

TS,
Prachtig stuk werk de lift. Heel knap gemaakt.

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #73 Gepost op: 04 mei 2022, 20:22:12 »
Wat mooi Aiko, en wat een leuk project! JLPCB is geweldig en inderdaad fijn dat je nu ook printplaten kan laten assembleren, al vind ik het jammer dat de hoeveelheid Attiny en Atmega processoren beperkt is. Een BiDiB-printplaat helemaal laten maken is nog een brug te ver vrees ik :).

Met vriendelijke groet,
Dennis

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #74 Gepost op: 05 mei 2022, 12:06:37 »
Goedemorgen  :)

Ook ik wil nog even reageren op de "op de vitrine-is-de-lift" vraag.
Dus de volgende vragen:
- Je laat nu de lift werken met 1 niveau. Zouden deze steppermotoren sterk genoeg zijn om alle niveau's te kunnen verplaatsen?
- Wat is jouw motivatie om de 'vitrinekast' apart te hebben? Ik zou mij kunnen voorstellen, dat deze ook in de lift geïntegreerd kunnen worden en dat de 0-stand alles boven is.

De antwoorden zijn daarop eigenlijk in de voorgaande reacties al gegeven door Remco en Mark.
In reactie 11 heeft Marcel112 zelfs al een foto van een dergelijke door hem gebouwde constructie gegeven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=97091.msg3222192432#msg3222192432
Ook elders op het Internet zijn redelijk wat voorbeelden van dergelijke liften gegeven, vaak ook met de mogelijkheid om aan de ene kant in te rijden en aan de andere kant er weer uit.

Ik heb niet voor een dergelijke constructie gekozen, omdat het bij mij qua ruimte / plaatsing niets zou opleveren, maar wel qua constructie lastiger zou worden. Alhoewel de stepper motoren veel kunnen, komt er toch extra belasting op de mechanische constructie, zelfs als er met contragewichten (wat mij betreft een noodzaak) wordt gewerkt.

Even wat getallen. laat een gemiddelde trein 0,5 Kg wegen. 30 treinen (=de vitrine capaciteit) wegen dan 15 Kg. De "planken met rails" (10 stuks) wegen echter ook al 0,5 Kg per stuk. De hele houten vitrine (met alles erop en eraan) weegt nu ruim 30 Kg. Natuurlijk kan door meer gebruik te maken van aluminium en andere lichte materialen het geheel best lichter worden gemaakt, maar het blijft nodig om speciale aandacht te besteden aan het gewicht en de extra slijtage. Contragewichten helpen daarbij, maar die vereisen ook weer extra constructies. En mechanica is niet mijn sterkste punt  :-\

JLPCB is geweldig en inderdaad fijn dat je nu ook printplaten kan laten assembleren, al vind ik het jammer dat de hoeveelheid Attiny en Atmega processoren beperkt is. Een BiDiB-printplaat helemaal laten maken is nog een brug te ver vrees ik :).
Ja Dennis, helemaal met je eens. Door chip tekorten zijn de prijzen niet leuk meer. Mijn primaire "besturingsprint" heeft in 2018 met alle componenten en inclusief assemblage 15 Euro gekost. Op die print zitten o.a. een ATMega 2560 en een ATMega 328P-AU.
Vanochtend even uit nieuwsgierigheid getest, en op dit moment kost bij JLCPCB de 2560 21$ (35 stuks op voorraad), en de ATMEGA328P-AU maar liefst $58!!!! Ik hoop dat over een tijdje deze prijzen weer terug gaan naar een redelijk niveau, en dat ook de nieuwere ATMega chips (AVR Dx series) beschikbaar komen. Bidib maakt volgens mij gebruikt van de AT XMega 128A. Die staan weliswaar voor een schappelijke prijs in de lijst bij JLCPCB, maar volgens mij zijn die nog nooit op voorraad geweest.

Groet

Aiko