Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
Vandaag om 23:06:00
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 22:53:15
D236 Nord-West-Expres door Huup
Vandaag om 22:50:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 22:49:27
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 22:48:07
Acme nieuwe ICNG door Teoalessandro
Vandaag om 22:41:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:34:02
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 22:31:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:18:44
Au bord de la Cèze door Schachbrett
Vandaag om 21:46:20
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 21:38:35
Modelspoorbaan van Einte door Schachbrett
Vandaag om 21:36:58
NS 8800 in spoor 0 door Huup
Vandaag om 21:25:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 21:12:22
Exact-Train 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:11:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 21:10:07
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Seinhuis
Vandaag om 21:06:52
Mijnbouw Indonesië door Rob Ellerman
Vandaag om 21:06:02
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 20:09:46
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:56:30
Lima 708411004 NS Interregio dubbeldekker H0, Bogie kapot door NL-modelspoor
Vandaag om 19:55:11
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 19:49:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 19:49:01
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 18:42:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:40:32
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door antoni-a
Vandaag om 18:12:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 17:59:45
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 17:28:10
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door 008200
Vandaag om 17:13:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door 5166
Vandaag om 16:07:51
  

Auteur Topic: Loklift zelfbouw - Het kan toch...  (gelezen 20700 keer)

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Gepost op: 01 February 2021, 22:03:29 »
Beste allen

Net als veel anderen heb ik in de loop der tijd meer treinen verzameld dan dat ik er plaats voor heb op de baan. Ondanks het feit dat ik een schaduwstation heb met 16 opstelsporen, met ieder spoor een lengte tussen de 3,5 en 5 meter, staan mijn meeste treinen werkloos in de vitrine. Sinds jaren ben ik gefascineerd door lokliften en "paternosters", maar de commerciële producten zijn voor mij te duur en de meeste zelfbouwprojecten zijn voor mijn gevoel te weinig stabiel. Vaak worden kettingen en tandwielen, of motoren voor een zonnewering (Rolladen) gebruikt. Slechts af en toe kom ik projecten tegen waarbij gebruik gemaakt wordt van componenten voor 3D en CNC machines, zoals stappenmotoren en een lineaire rails. Nadat ik een tijdje had gestudeerd op wat freesmachine ontwerpen, dacht ik dat ook een loklift bouwen veel preciezer en eenvoudiger moest kunnen. De kern van mijn ontwerp zijn twee "sliding tables", zoals hieronder getoond. Een dergelijke "sliding table" bestaat uit een NEMA 23 stappenmotor, een "1605 ball screw" (diameter van de schroefdraad is 16mm, per omdraaiing is de verplaatsing 5mm) om de "table" voort te bewegen, geleid over een tweetal lineaire rails. Het geheel wordt compleet gemonteerd geleverd op een aluminium fram, zodat je niet meer hoeft na te denken over details en of je wel de bij elkaar passende componenten hebt uitgezocht. Iets dergelijks kost bij Ali in China ongeveer 200 Euro per stuk. Daar komt dan nog verzending, btw en invoer bij, zodat ik voor 2 stuks met ieder een beweegbare lengte van 1 meter (in 2018) iets minder dan 600 Euro heb betaald. De behaalde precisie ligt ruim onder 1/10de millimeter (gespecificeerd is 0.02mm).



Het principe van mijn lift wordt in onderstaande video getoond. Om gewichtsredenen wordt alleen een enkele "plank" (met daarop één trein) bewogen, en niet de hele vitrine (die bij mij ongeveer 30Kg weegt). De trein rijdt van de linkerkant op de lift, wordt omhoog gebracht, en rijdt vervolgens in de vitrine. De "plank" is vast gemonteerd op de linker "sliding table", maar relatief losjes op de rechter, zodat uitzetten door temperatuurveranderingen geen invloed heeft op de kant waar de treinen op en af rijden.
<a href="https://www.youtube.com/v/K8oEcSYJJ0U" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/K8oEcSYJJ0U</a>

De vitrine heeft 10 niveaus met ieder 3 rails gekregen. Net voordat de trein de lift oprijdt wordt via een driewegwissel het juiste spoor gekozen. Ieder spoor heeft een lengte van 122cm. De lift kan in totaal 1 meter omhoog / omlaag bewegen.
Sinds enige tijd is de lift nu in gebruik, en de precisie lijkt inderdaad ruim voldoende te zijn. Als ik opnieuw zou beginnen zou ik enige details anders maken, maar de "sliding tables" zou ik onmiddellijk opnieuw gebruiken. Onderstaande video laat de lift zien in gebruik.
<a href="https://www.youtube.com/v/MswR5I-5q1c" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/MswR5I-5q1c</a>

De lift wordt aangestuurd via "arduino's" waarop GRBL is geïnstalleerd. GRBL is een taal voor het aansturen van 3D printers en CNC freesmachines, en werkt met eenvoudige commando's. Zo doet het commando "x0 y0" beide motoren naar de nul-positie gaan. Het commando "x100 y100" zorgt dat beide motoren 100mm omhoog bewegen. Alhoewel de electronica eenvoudig op te bouwen is met standaard Arduino componenten, heb ik voor het geheel eigen printjes ontworpen.

Als er belangstelling is zal ik binnenkort wat meer details en foto's posten.

Groet, Aiko

PS: Ik weet niet goed waarom naast de plaatjes ook een stukje HTML code wordt geplaatst.
PS2: Op 2 Februari de tekst iets aangepast, om wat type en andere foutjes te verbeteren
« Laatst bewerkt op: 02 February 2021, 10:47:13 door AP3737 »

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #1 Gepost op: 01 February 2021, 22:17:08 »
Superformiweldigeindefantakolosachtig  (y) (y) (y) (y)
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 448
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #2 Gepost op: 01 February 2021, 22:23:54 »
Wow, dit is echt cool. Mooi ontworpen en gemaakt! (y)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6348
  • ***
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #3 Gepost op: 01 February 2021, 22:24:50 »
 (y) ben benieuwd naar meer ;D
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 846
  • mekkerend het leven door
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #4 Gepost op: 01 February 2021, 22:29:22 »
Fantastisch (y) (y) (y)
Groet,

Gerard

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 824
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #5 Gepost op: 01 February 2021, 22:31:10 »
Onder de indruk, heel gaaf!

Rene
René

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #6 Gepost op: 01 February 2021, 22:31:39 »
Ik weet niet goed waarom naast de plaatjes ook een stukje HTML code wordt geplaatst.
Dat is om de plaatjes klikbaar te maken. Het plaatje is de link/omschrijving van de url.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Paalsteek

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
  • Jan Kaas op Safari
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #7 Gepost op: 01 February 2021, 22:32:11 »
Heel gaaf  (y)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #8 Gepost op: 01 February 2021, 23:21:35 »
Ik ben vooral verbaasd door de snelheid van het ding. Ik had 'em op max 20% gegokt. Lijkt erg mooi te werken, en met een goede precisie!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8603
  • Nooit uitgeklust....
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #9 Gepost op: 01 February 2021, 23:33:22 »
Ik vind het bijzonder gaaf! (y)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26232
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #10 Gepost op: 01 February 2021, 23:35:02 »
 (y) Heel gaaf  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1647
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #11 Gepost op: 01 February 2021, 23:59:58 »
Het kan zeker.


Beeld van Pinkelpa

Hier wordt nu bijna een jaar aan gebouwd. Alles in onderdelen besteld en samengevoegd.
Gaat straks direct door de trein besturingssoftware worden aangestuurd.

Geheel is van aluminium en wordt net als de hier getoonde door twee stappenmotoren en ardiono's aangedreven.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6296
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #12 Gepost op: 02 February 2021, 07:02:15 »
Schitterend Aiko.....
Schaduwstation 3.0. Zeker als je weinig ruimte hebt ideale oplossing om je treinen op te slaan. En als je kosten vergelijkt met de benodigde wissels en aansturing hiervan in normaal schaduw station ben je misschien ook nog goedkoper uit. En je kan de opgeslagen treinen ook nog zien,

Zie het me zelf alleen niet maken (ben wel handig maar dit gaat me boven de pet) .. dus petje af.

Gr Frank
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4277
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #13 Gepost op: 02 February 2021, 08:01:57 »
Erg mooi

Wat zou de maximale lengte van de lift kunnen zijn?

M
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7498
Re: Loklift zelfbouw - Het kan toch...
« Reactie #14 Gepost op: 02 February 2021, 08:14:05 »
Supergaaf! Nu nog een filmpje vanuit kikvorsperspectief, in vertraging en met het thema muziekje uit ‘Moonraker’ er onder  :D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!