Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
  

Auteur Topic: DJH NS 5000, de grote verbouwing  (gelezen 17994 keer)

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Gepost op: 31 januari 2021, 20:07:41 »
Al geruime tijd ben ik bezig om voor iemand zijn NS 5000 te verbouwen. De loc is ooit als kit uitgebracht door DJH en deze loc is in elkaar gezet door Philotrain. Op zich een prachtige loc en goed gebouwd, er zitten echter een paar mitsen en maren aan. Door de constructie van de loc gaat deze alleen door ruimere bogen en wissels. Desalniettemin valt er hier behoorlijk wat winst te behalen, maar dat betekent dat er een aantal aanpassingen gemaakt moeten worden. Daarnaast moet de loc digitaal worden en met geluid worden uitgerust. Nou ja, dan maar meteen verlichting inbouwen.

Maar, dat het zo'n ingrijpende verbouwing zou worden had ik van tevoren niet verwacht, al kon ik dat natuurlijk aan zien komen. Het zal tenslotte eens makkelijk gaan, zucht...

Voor het digitaliseren moest er een nieuwe motor en gearbox komen. De oude motor is niet digitaal te maken, doordat 1 koolborstel stroom afneemt van het frame van de motor (oude open motor). Dus, nieuwe motor en gearbox van High Level Kits besteld. Het is de HiFlier geworden met een gear ratio van 30:1. De motor is een Mashima 1020. Hoe kom ik hier nu op?

In het echt hebben de drijfwielen een diameter van 1435 millimeter, ofwel 4 voet en 8,5 inches. De topsnelheid van de loc was 65 kilometer per uur. Het mooie is dat High Level Kits (Chris Gibbon) een rekentool heeft gemaakt in de vorm van een excel bestand, waar je alle gegevens in kan voeren. Dus: wieldiameter, vertraging (bijvoorbeeld 30:1, 45:1, of 50:1) en dan het toerental van het motortje. Uiteindelijk kom je dan op een te halen topsnelheid uit en het mooiste is als je dit zo dicht mogelijk bij de snelheid van het origineel komt. Daarna regel je de rest af met de decoder.

Enfin, HiFlier dus, klein motortje, omdat het ook in de ketel moet passen.

En daar zit meteen de crux. Het hele model is al gebouwd en gespoten, dus je wilt zo min mogelijk aanpassen. Elke aanpassing zorgt namelijk voor beschadigingen. Het is dus passen en meten, uitzoeken, testen, etc. In dit geval gaat de aandrijving van de middelste as naar de achterste. Dat houdt in dat het frame aangepast moet worden. Zo moest er een afstandsbusje uit en moest er hier en daar gevijld worden. Gelukkig is het chassis gewoon zwart, dus die wordt straks opnieuw gespoten. Maar dit kan niet zonder alle wielen en het hele drijfwerk te verwijderen, zonder dat te doen kan je er trouwens sowieso niet bij. Dusch, alles is met moeite en pijn en met de grootste zorgvuldigheid verwijderd, maar het is gelukt.

De eerste stapjes m.b.t. de gearbox zijn gezet, deze is nu in elkaar gesoldeerd.





Ik had al een model gemaakt van styreen, dus ik weet zeker dat het past. Nu de gearbox nog verder afwerken, dan kan er getest worden.

Een heel ander punt is de rijvaardigheid. 2 dingen die zeer beperkend werken zijn de trapjes aan de zijkanten van het voorloopwiel. Bij een krap wissel tilt deze de hele loc uit de rails doordat het wiel tegen de trapjes aan loopt. Er zijn 3 mogelijkheden; rijden in ruimere bogen, trapjes niet plaatsen of definitief verwijderen (net als de Artitec 3700, daar zijn de trapjes optioneel), of zelf trapjes maken die wat verder uit de voetplaat staan (geen gezicht). Ik denk dat hier de trapjes definitief het veld ruimen.

Dan is er nog een ander punt, in het frame zitten lagers. Die hebben een opstaande rand of kraag van ongeveer een millimeter dik. Bij het plaatsen kan je 2 dingen doen, of de kraag aan de binnenkant van het frame plaatsen, of aan de buitenkant afvijlen. Maar, dit kan alleen bij de achterste 4 assen. Bij de voorste as moeten ze blijven zitten, omdat deze as zo min mogelijk zijdelingse speling mag hebben. Dit omdat het drijfwerk anders in de knoop komt. Laat je alles zo zitten en plaats je de lagers zoals DJH heeft aangegeven, dan beperk je de loc doordat de assen niet genoeg zijdelings kunnen bewegen. Logisch, want anders lopen de wielen tegen het remwerk aan, maar goed, dat gaat ook aangepast worden.

In dit geval zat het frame al in elkaar en heb ik aan de buitenkant de lagers afgevijld tot ze gelijk lagen met het frame. Doordat de assen nu meer naar links en naar rechts kunnen uitslaan, kan de loc door krappere bogen en wissels rijden. Mocht je toch wat meer starheid willen, dan kan je nog altijd vulringen plaatsen.

Enfin, het frame is inmiddels aardig aangepast en zwaar gehavend door al het vijlwerk. Straks in de thinner en daarna opnieuw zwart spuiten en alles is weer als nieuw.

Maar goed, dan de kap. Ik had gehoopt daar geen aanpassingen aan te hoeven doen, maar doordat de gearbox op de achterste as zit heb ik net wat meer ruimte nodig aan de achterkant, bij het ketelfront/machinistenhuis. Gelukkig zit er aan de binnenkant nog wat ruimte volgens mij, dus ik hoop dat ik het iets uit kan frezen zonder de kap aan de buitenzijde te beschadigen. Wat een gedoe allemaal...

Zoals ik al eerder heb gemerkt met ombouwprojecten, 1 kleine verandering brengt minstens 10 andere en soms ingrijpende veranderingen met zich mee. Het is nu niet anders meer, het project is gestart en moet af. Het doel is een zeer goed rijvaardige loc die helemaal bij de tijd is (licht, geluid, digitaal). Het feit dat de loc al helemaal af en gespoten is maakt de zaak wel factor 10 moeilijker. Maar goed, er is geen weg meer terug, alleen maar voorwaarts...


Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2021, 20:40:00 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #1 Gepost op: 31 januari 2021, 21:07:58 »
Oh jee ... weer zo'n Tom verbouwing  ;D

Maar ik ga wel met je meekijken, dat wat je beschrijft komt namelijk grotendeels overeen met wat ik ervaar met mijn door Philotrain gebouwde DJH NS 6300 ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #2 Gepost op: 31 januari 2021, 22:58:22 »
Ja, dit sleept al even voort door allerlei tegenslagen en verhuizingen. Maar nu zit de gang er in en is alles aanwezig om het project te gaan voltooien. Tsja, het gaat hoe dan ook werken, maar het heeft me al heel wat slapeloze nachten bezorgt. Ik ga dit dan ook niet nog een keer doen met dit type loc. Wel handig voor de bouwers, als je dit meteen doet levert het je veel op (en bespaart het je veel moeite achteraf).

Zal binnenkort meer foto's plaatsen.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2021, 23:02:43 door Tomasso »
Spoor 0 adept

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #3 Gepost op: 31 januari 2021, 23:05:15 »
Tom even een vraagje, wat is de minimum boogstraal waar hij doorheen moet?
Ik zal dit draadje zeker ook blijven volgen, want ik ben zeker benieuwd hoe je dit gaat uitvoeren.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #4 Gepost op: 31 januari 2021, 23:14:03 »
Interessant om te volgen.

Succes! (y)
Groeten,
Richard

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #5 Gepost op: 31 januari 2021, 23:14:51 »
Weet je dat je 12 verschillende topics grote verbouwing hebt?
Begin eens aan een badkamer das sneller af  ;D

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #6 Gepost op: 31 januari 2021, 23:34:12 »
Weet je dat je 12 verschillende topics grote verbouwing hebt?
Tom houdt wel van een beetje drama... ;D

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #7 Gepost op: 01 februari 2021, 08:15:55 »
Weet je dat je 12 verschillende topics grote verbouwing hebt?
Begin eens aan een badkamer das sneller af  ;D

De batkamer is net af Kinten worden ook groter, meer modelbouwtijd dusch Maar serieus, je hebt ze allemaal geteld?

En een drama is het zeker @sko

@meino Er is niet echt een minimum boogstraal afgesproken, maar ik heb het idee dat de eigenaar de loc het liefst door R1 zou krijgen. Dat lijkt me onhaalbaar. Nou ja, ik doe wat ik kan, maar kan geen ijzer met handen breken, ik haal nu het onderste uit de kan.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 01 februari 2021, 08:19:07 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #8 Gepost op: 01 februari 2021, 09:49:48 »
Ter verdediging van Tom. Er staan van mij hier op BNLS ook wel wat onvolledige draadjes. Ik zal eens tellen....

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #9 Gepost op: 01 februari 2021, 09:54:05 »
P.S., even geteld: 16 af, 18 nog in aanbouw  ;)
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #10 Gepost op: 01 februari 2021, 10:09:07 »


Hoe dan ook, het meeste staat te wachten op spuiten, maar wil ik dat nauwkeurig doen dan moet ik daar echt voor gaan zitten. Maar goed, binnenkort staat een spuitsessie gepland, eens kijken of ik er wat moois van kan maken.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 01 februari 2021, 10:18:58 door Tomasso »
Spoor 0 adept

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #11 Gepost op: 01 februari 2021, 10:18:21 »
@meino Er is niet echt een minimum boogstraal afgesproken, maar ik heb het idee dat de eigenaar de loc het liefst door R1 zou krijgen. Dat lijkt me onhaalbaar. Nou ja, ik doe wat ik kan, maar kan geen ijzer met handen breken, ik haal nu het onderste uit de kan.

Die van mij gaat redelijk soepel door een boogstraal van 60cm en daar heb ik niet zoveel voor hoeven doen. Overigens zit bij mij de aandrijving op de tweede as van achteren. De motor is een Portescap RG4.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #12 Gepost op: 01 februari 2021, 10:50:55 »
Nu toch bezig was wilde ik alles uit het zicht hebben en dat kon alleen door de aandrijving op de achterste as te plaatsen, maar goed, het is meteen ook een stuk lastiger.

60 cm, dat is mooi zou ik zeggen. Ik begreep echter dat het voor de huidige eigenaar nog te ruim was en dan vooral de wissels. Dus ik heb het krapste wissel gepakt wat ik kon vinden, zo'n fleischmann handwisseltje en geprobeert de loc daar doorheen te krijgen. Eerst lukte dat niet, maar na alle aanpassingen wel, met uitzondering van het loopwiel. Dat is nu nog de beperkende factor, aangezien de trapjes nog in de weg zitten. Zijn die weg, dan zou de loc erdoor moeten kunnen. Dus dat is zo'n beetje de maatstaf die ik maar aanhou.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #13 Gepost op: 01 februari 2021, 10:58:54 »
Ok, maar een tip, let ook op wat het loopwiel doet met de cylinders. Waarschijnlijk moet je ook nog een stukje aan de achterkant bij de cylinders weghalen, want het loopwiel zal daar met grote waarschijnlijkheid gaan aanlopen. Tenminste dat deed het bij mijn exemplaar.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #14 Gepost op: 03 februari 2021, 10:47:13 »
Ik zal de loc eerst testen, voordat ik de boel definitief weer aan elkaar knoop.

De HiFlier gearbox geeft momenteel wat kleine problemen. Het is in eerste instantie een vrij fragiel ding en de stevigheid komt pas als de assen voor de tandwielen er vast in zitten. Desalniettemin zitten 2 van de 3 tandwielen zo strak tegen elkaar aan, dat de boel enorm zwaar loopt. Toch is de boel haaks en kloppen de afstanden tussen de ene zijkant en de andere. De boel zou dus niet moeten klemmen. Dat betekent dat ik dat eerst moet uitzoeken en wellicht allemaal weer los solderen, voordat ik überhaupt verder ga. Wat mij betreft moet alles soepeltjes lopen. Ik hoop dat de asafstanden kloppen, anders moet echt het hele ding uit elkaar. Dat zoiets eenvoudigs zo lastig kan zijn...

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept