Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 11:02:17
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor?
door
3Dbuildr
Vandaag
om 10:59:20
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 10:40:43
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar?
door
Pauldg
Vandaag
om 10:32:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Benrail
Vandaag
om 10:27:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 10:25:51
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
door
henk
Vandaag
om 10:07:39
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 09:43:26
W.V. Kalender 2026
door
puntenglijder
Vandaag
om 09:25:53
Raadplaatje
door
chrvdv37402
Vandaag
om 09:11:22
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo
door
Jelmer
Vandaag
om 08:56:25
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 08:17:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Loki
Vandaag
om 08:14:59
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 08:13:09
Rondom Charlois
door
Alewijn
01 November 2025, 23:16:08
Minibaan Visserskaai H0
door
Alewijn
01 November 2025, 23:10:28
Layne, Somewhere South.
door
Ronald Halma
01 November 2025, 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan
door
Ronald Halma
01 November 2025, 22:19:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Dave.......
01 November 2025, 21:56:58
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
Ferry As
01 November 2025, 21:54:39
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom
door
Jan Breman
01 November 2025, 21:32:17
Update: baan in de tropen
door
phdirk
01 November 2025, 21:22:41
reed contact onder de baan
door
R1954
01 November 2025, 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
01 November 2025, 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Ed K.
01 November 2025, 19:58:13
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
01 November 2025, 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
01 November 2025, 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
01 November 2025, 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek
door
Nijboer
01 November 2025, 19:12:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
01 November 2025, 18:08:18
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Massa detectie K-rail wissel
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Massa detectie K-rail wissel (gelezen 906 keer)
bask185
Offline
Berichten: 5121
Massa detectie K-rail wissel
«
Gepost op:
31 January 2021, 15:59:59 »
Hallo,
Ik heb een klein vraagje over massa detectie omtrent een K rail wissel.
De sporen links van de wissel tot het blauwe schuim, het wissel zelf en het spoor rechts van de wissel zijn een grote sectie. Bij dat schuim beginnen mijn perrons en daarvoor komen 2 uitrijseinen te staan. Aanvankelijk wilde ik stroomdetectie maar ik heb geen zin om die rails los te trekken om de onderkant door te slijpen, dus wil ik het doen met massadetectie.
Rechts van de wissels wil ik de achterste rail gebruiken voor de detectie en ik dacht dat het wel makkelijk zou zijn om dat verder door te trekken. Zie het rode stuk.
Volgens mij geeft dat problemen omdat de wisseltongen een verbinding kunnen maken tussen massa v. puntstuk en de detectierail.
Nu ben ik niet helemaal 100% thuis in hoe de rails op deze wissels zijn aangesloten. Ik heb de tongen even doorgepiept met dn multimeter en die zijn volgens mij sws verbonden met massa. De wissel ligt natuurlijk al op zijn plaats met de andere rails en ik heb geen losse wissel liggen die ik kan doormeten.
Ik dacht dus om hier het paarse stuk ook te detecteren en de wissel zelf dan maar over te slaan. En bij de rode lijn wilde ik dan een zaagsnede maken tot voor de wisseltongen. Volgens mij kan ik het puntstuk niet gebruiken omdat de wisseltongen dan een valse detectie zouden geven als de wissel op rechtdoor zou staan.
Ik kan de wissel natuurlijk ook in zijn geheel overslaan daar al mijn treinen in principe lang genoeg zijn. Bovendien werk ik met een instelbare afval vertraging van de detectie. Het heeft verder ook geen invloed op de treinen regeling zelf. De detectie heeft alleen invloed op de stand van de seinen en die werken slechts cosmetisch.
Met de oplossing op het laatste plaatje kom ik er wel mee weg, maar ik vraag me nu wel af, of ik ook het hele wissel kan detecteren.
Mvg,
Bas
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26889
Re: Massa detectie K-rail wissel
«
Reactie #1 Gepost op:
31 January 2021, 16:11:30 »
Ik denk dat je het wissel beter kunt overslaan in de detectie. De spoorstaven links en rechts zijn met elkaar verbonden. Om die verbindingen te verbreken moet je het wissel uitbouwen en dan is het nog lastig.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Te 2/2
Offline
Berichten: 1017
Metrop-Märklin
Re: Massa detectie K-rail wissel
«
Reactie #2 Gepost op:
01 February 2021, 18:27:26 »
Ik laat me niet uit over detectie.
Maar wel over K-rail wissels, en het doorverbinden van massa tussen de spoorstaven.
Het ene wissel is het andere niet, en je foto laat de verschillen niet zien. Zo op het oog is het een
22715
en geen standaard K-rails wissel, vanwege de aanwezigheid van korte strijkregels.
Citaat van: Klaas Zondervan op 31 January 2021, 16:11:30
De spoorstaven links en rechts zijn met elkaar verbonden.
Dat is standaard zo bij standaard K-rails wissels, maar niet bij alle "slanke" k-rails wissels.
Wisseltype en -leeftijd maakt uit voor het wel of niet doorverbonden zijn van spoorstaven, en dus van de vraag of wat jij wilt, ook kan.
«
Laatst bewerkt op: 05 February 2021, 20:16:01 door Te 2/2
»
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Massa detectie K-rail wissel