Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
aad52
Vandaag
om 16:13:58
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:00:43
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 15:58:22
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
door
moonlicht
Vandaag
om 15:56:21
Lodewickshaven
door
Ronaldk
Vandaag
om 15:43:40
Krijg Minitrix 2900(?) BR 01 niet meer goed in elkaar.
door
Gabriël Bergsma
Vandaag
om 15:32:30
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B
door
Rsd1000
Vandaag
om 15:28:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:28:02
W.V. Kalender 2026
door
basjuh1981
Vandaag
om 15:19:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 15:18:59
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor?
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 15:05:26
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Sikko
Vandaag
om 14:55:30
Bahnstrecke 5867
door
Eric B
Vandaag
om 14:51:31
Sankt Georgen.
door
william_2
Vandaag
om 14:38:50
Lenz Standard+ V2 doet gek
door
maartenvdb
Vandaag
om 14:09:16
Roco modellen op aliexpress
door
maartenvdb
Vandaag
om 14:04:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:02:36
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
Ronald81
Vandaag
om 13:49:56
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
HugoB123
Vandaag
om 13:39:19
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 13:31:38
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Pauldg
Vandaag
om 13:24:27
Trix 1707 DCC resetten
door
Luud H
Vandaag
om 13:18:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 13:00:47
Airtex foto behang als achtergrond
door
robstuart
Vandaag
om 12:31:41
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Stootjuk
Vandaag
om 12:24:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
MOVisser
Vandaag
om 11:56:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:35:06
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
door
maartenvdb
Vandaag
om 11:26:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 11:20:44
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 11:02:17
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Massa detectie K-rail wissel
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Massa detectie K-rail wissel (gelezen 907 keer)
bask185
Offline
Berichten: 5121
Massa detectie K-rail wissel
«
Gepost op:
31 January 2021, 15:59:59 »
Hallo,
Ik heb een klein vraagje over massa detectie omtrent een K rail wissel.
De sporen links van de wissel tot het blauwe schuim, het wissel zelf en het spoor rechts van de wissel zijn een grote sectie. Bij dat schuim beginnen mijn perrons en daarvoor komen 2 uitrijseinen te staan. Aanvankelijk wilde ik stroomdetectie maar ik heb geen zin om die rails los te trekken om de onderkant door te slijpen, dus wil ik het doen met massadetectie.
Rechts van de wissels wil ik de achterste rail gebruiken voor de detectie en ik dacht dat het wel makkelijk zou zijn om dat verder door te trekken. Zie het rode stuk.
Volgens mij geeft dat problemen omdat de wisseltongen een verbinding kunnen maken tussen massa v. puntstuk en de detectierail.
Nu ben ik niet helemaal 100% thuis in hoe de rails op deze wissels zijn aangesloten. Ik heb de tongen even doorgepiept met dn multimeter en die zijn volgens mij sws verbonden met massa. De wissel ligt natuurlijk al op zijn plaats met de andere rails en ik heb geen losse wissel liggen die ik kan doormeten.
Ik dacht dus om hier het paarse stuk ook te detecteren en de wissel zelf dan maar over te slaan. En bij de rode lijn wilde ik dan een zaagsnede maken tot voor de wisseltongen. Volgens mij kan ik het puntstuk niet gebruiken omdat de wisseltongen dan een valse detectie zouden geven als de wissel op rechtdoor zou staan.
Ik kan de wissel natuurlijk ook in zijn geheel overslaan daar al mijn treinen in principe lang genoeg zijn. Bovendien werk ik met een instelbare afval vertraging van de detectie. Het heeft verder ook geen invloed op de treinen regeling zelf. De detectie heeft alleen invloed op de stand van de seinen en die werken slechts cosmetisch.
Met de oplossing op het laatste plaatje kom ik er wel mee weg, maar ik vraag me nu wel af, of ik ook het hele wissel kan detecteren.
Mvg,
Bas
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26890
Re: Massa detectie K-rail wissel
«
Reactie #1 Gepost op:
31 January 2021, 16:11:30 »
Ik denk dat je het wissel beter kunt overslaan in de detectie. De spoorstaven links en rechts zijn met elkaar verbonden. Om die verbindingen te verbreken moet je het wissel uitbouwen en dan is het nog lastig.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Te 2/2
Offline
Berichten: 1017
Metrop-Märklin
Re: Massa detectie K-rail wissel
«
Reactie #2 Gepost op:
01 February 2021, 18:27:26 »
Ik laat me niet uit over detectie.
Maar wel over K-rail wissels, en het doorverbinden van massa tussen de spoorstaven.
Het ene wissel is het andere niet, en je foto laat de verschillen niet zien. Zo op het oog is het een
22715
en geen standaard K-rails wissel, vanwege de aanwezigheid van korte strijkregels.
Citaat van: Klaas Zondervan op 31 January 2021, 16:11:30
De spoorstaven links en rechts zijn met elkaar verbonden.
Dat is standaard zo bij standaard K-rails wissels, maar niet bij alle "slanke" k-rails wissels.
Wisseltype en -leeftijd maakt uit voor het wel of niet doorverbonden zijn van spoorstaven, en dus van de vraag of wat jij wilt, ook kan.
«
Laatst bewerkt op: 05 February 2021, 20:16:01 door Te 2/2
»
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Massa detectie K-rail wissel