Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 07:48:00
Spoor- en tramweg parafernalia door spoorijzer
Vandaag om 07:46:48
Contact gegevens Roco NL door thijs
Vandaag om 07:34:23
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 01:42:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 01:10:45
Goede wensen voor 2026 door Ronald69
Vandaag om 00:18:24
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
18 December 2025, 23:13:54
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
18 December 2025, 23:09:35
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
18 December 2025, 22:43:11
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
18 December 2025, 22:18:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 December 2025, 21:58:54
Rondom Charlois door hervé
18 December 2025, 21:41:46
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
18 December 2025, 21:39:59
Station Steenwijk poging 2 door Spoor010
18 December 2025, 21:19:32
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
18 December 2025, 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
18 December 2025, 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
18 December 2025, 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
18 December 2025, 19:38:36
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
18 December 2025, 19:14:52
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
18 December 2025, 18:53:51
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
18 December 2025, 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
18 December 2025, 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
18 December 2025, 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
18 December 2025, 17:39:57
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
18 December 2025, 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
18 December 2025, 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
18 December 2025, 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
18 December 2025, 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
18 December 2025, 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
18 December 2025, 13:47:48
  

Auteur Topic: Massa detectie K-rail wissel  (gelezen 970 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5188
Massa detectie K-rail wissel
« Gepost op: 31 January 2021, 15:59:59 »
Hallo,

Ik heb een klein vraagje over massa detectie omtrent een K rail wissel.


De sporen links van de wissel tot het blauwe schuim, het wissel zelf en het spoor rechts van de wissel zijn een grote sectie. Bij dat schuim beginnen mijn perrons en daarvoor komen 2 uitrijseinen te staan. Aanvankelijk wilde ik stroomdetectie maar ik heb geen zin om die rails los te trekken om de onderkant door te slijpen, dus wil ik het doen met massadetectie.

Rechts van de wissels wil ik de achterste rail gebruiken voor de detectie en ik dacht dat het wel makkelijk zou zijn om dat verder door te trekken. Zie het rode stuk.

Volgens mij geeft dat problemen omdat de wisseltongen een verbinding kunnen maken tussen massa v. puntstuk en de detectierail.

Nu ben ik niet helemaal 100% thuis in hoe de rails op deze wissels zijn aangesloten. Ik heb de tongen even doorgepiept met dn multimeter en die zijn volgens mij sws verbonden met massa. De wissel ligt natuurlijk al op zijn plaats met de andere rails en ik heb geen losse wissel liggen die ik kan doormeten.

Ik dacht dus om hier het paarse stuk ook te detecteren en de wissel zelf dan maar over te slaan. En bij de rode lijn wilde ik dan een zaagsnede maken tot voor de wisseltongen. Volgens mij kan ik het puntstuk niet gebruiken omdat de wisseltongen dan een valse detectie zouden geven als de wissel op rechtdoor zou staan.


Ik kan de wissel natuurlijk ook in zijn geheel overslaan daar al mijn treinen in principe lang genoeg zijn. Bovendien werk ik met een instelbare afval vertraging van de detectie. Het heeft verder ook geen invloed op de treinen regeling zelf. De detectie heeft alleen invloed op de stand van de seinen en die werken slechts cosmetisch.

Met de oplossing op het laatste plaatje kom ik er wel mee weg, maar ik vraag me nu wel af, of ik ook het hele wissel kan detecteren.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27051
    • Pagina van klaas
Re: Massa detectie K-rail wissel
« Reactie #1 Gepost op: 31 January 2021, 16:11:30 »
Ik denk dat je het wissel beter kunt overslaan in de detectie. De spoorstaven links en rechts zijn met elkaar verbonden. Om die verbindingen te verbreken moet je het wissel uitbouwen en dan is het nog lastig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
  • Metrop-Märklin
Re: Massa detectie K-rail wissel
« Reactie #2 Gepost op: 01 February 2021, 18:27:26 »
Ik laat me niet uit over detectie.
 
Maar wel over K-rail wissels, en het doorverbinden van massa tussen de spoorstaven. 
Het ene wissel is het andere niet, en je foto laat de  verschillen niet zien. Zo op het oog is het een 22715 en geen standaard K-rails wissel, vanwege de aanwezigheid van korte strijkregels.

De spoorstaven links en rechts zijn met elkaar verbonden.

Dat is standaard zo bij standaard K-rails wissels, maar niet bij alle "slanke" k-rails wissels.

Wisseltype en  -leeftijd maakt uit voor het wel of niet doorverbonden zijn van spoorstaven, en dus van de vraag of wat jij wilt, ook kan.
« Laatst bewerkt op: 05 February 2021, 20:16:01 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail