Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App  (gelezen 29776 keer)

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #150 Gepost op: 04 mei 2021, 22:19:39 »
Hallo Koos,

Wat ik in jouw handelingen mis is het aansluiten van een "belasting" in de vorm van een weerstand of gloeilampje op de uitgangen "C" en "1"...

Zonder deze belasting is het niet mogelijk de DR4018 en DK50018 uit te lezen of te programmeren aan het programmeerspoor (zie de DR4018 handleiding pagina 9).

Zelf gebruik ik als belasting een tweetal Faller gloeilampjes (géén LEDs!):

         

Voor het uitlezen aan het programmeerspoor is het invullen van het Lok-Adres 9999 niet nodig, dit is alleen nodig als je via POM aan het hoofdspoor gaat programmeren.

De waarde -1 in kolom B wordt door de DR5000 Applicatie weggeschreven wanneer de lees-opdracht voor de betreffende CV in kolom A niet succesvol was.

De volgende procedure (zoals je die zelf ook al omschreef) moet werken:

> SIGNAL + POWER beide aansluiten op program track DR5000
> Tussen de DR4018/DK50018 uitgangen C en 1 de vereiste belasting (weerstand/gloeilampje) aanbrengen

> DR5000 applicatie > PROG TRACK scherm
> Tab Testrijden > Go knop en licht aan en uit op Loc adres 9999
> Tab CV Programmering > Mode > Prog. spoor

> "Program" knop indrukken op DR4018 of DK50018 (program LED gaat branden)

> Klikken op "groene pijl naar boven" symbool in "CV Programmering" tab. rechtsonder
> Symbool wordt oranje gekaderd

         

> Scherm 'Import CV Definities - Open File' vraagt om CSV format file.
> Geef als format file een Excel CSV file met in kolom A de uit te lezen CV's (Kolom B zal worden overschreven met de uitgelezen waarde en kolom C is optioneel commentaar):


         


En daarna moet het uitlezen beginnen, in het DR5000-Logging scherm kun je het uitleesproces volgen.

Aan het eind wordt gevraagd om een naam om de resultaten vast te leggen in een ander .CSV bestand (mag ook hetzelfde bestand zijn).

Kijk maar eens of het nu wel lukt...  ;)

In de "roadmap" van de DK50018 staat overigens vermeld dat het "uitlezen in batch" (nog) niet vlekkeloos verloopt...

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2021, 22:35:42 door Bert_Apd »

KoosDeJong

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit te oud om digitaal te ontdekken!
    • YouTube kanaal van Koos de Jong
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #151 Gepost op: 04 mei 2021, 22:35:17 »
Bert,

Alle 3 genoemde decoders (2xDR & 1xDK) zijn al in gebruik op de baan.
Dus als 'belasting' een hele batterij wissels en seinen.
Neem aan dat dit een alternatief is.
Heb wel voeding en signal veranderd naar program track.

Ga morgen weer verder!
Bedankt,
Koos


2 rail analoog én digitaal, Koploper software, Digikeijs hardware, LocoNet, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁
De Avatar: mijn 1e trein was een blikken BUB V200. Nu een kunststof Roco en een oude luidruchtige gietijzeren Trix �

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #152 Gepost op: 04 mei 2021, 22:48:43 »
Hallo Koos,

Alle 3 genoemde decoders (2xDR & 1xDK) zijn al in gebruik op de baan.
Dus als 'belasting' een hele batterij wissels en seinen.
Neem aan dat dit een alternatief is.

Nee, het is noodzakelijk dat er voldoende belasting tussen de "1" en de "C" aanwezig is, een "batterij wissels (met eindafschakeling en dus juist geen belasting!) of seinen op de hele decoder" is niet afdoende...

Helaas is er geen "interne belasting" in de DR4018 en DK50018 aanwezig zoals dat bij de DR4024 wel het geval is.

Het uitlezen van de DR4018, DR4024 en DK50018 is ook niet mogelijk aan het hoofdspoor via POM aangezien de decoders geen RailCom ondersteunen...

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2021, 09:32:49 door Bert_Apd »

KoosDeJong

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit te oud om digitaal te ontdekken!
    • YouTube kanaal van Koos de Jong
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #153 Gepost op: 04 mei 2021, 22:52:50 »
Bert!

Bedankt (y)
Dit zou wel eens de oplossing kunnen zijn.
Zal morgen de eerste OUT1 vervangen door de lampjes.
'Kieken wat wordt' zeggen ze in Twente (tijdje gewoond)  ;D

Goedenacht!
Koos
2 rail analoog én digitaal, Koploper software, Digikeijs hardware, LocoNet, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁
De Avatar: mijn 1e trein was een blikken BUB V200. Nu een kunststof Roco en een oude luidruchtige gietijzeren Trix �

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #154 Gepost op: 04 mei 2021, 22:56:38 »
Koos,

Voordat je een hele DR4018 of DK50018 via een .CSV file probeert uit te lezen, probeer dan eerst eens handmatig een enkele CV uit te lezen, bijvoorbeeld CV8, deze moet de waarde 42 opleveren.

Eveneens een goedenacht!
Bert

KoosDeJong

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit te oud om digitaal te ontdekken!
    • YouTube kanaal van Koos de Jong
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #155 Gepost op: 05 mei 2021, 09:56:06 »
Goedemorgen Bert,

Met de lampjes is het gelukt om een DR4018 uit te lezen.
Zowel handmatig als naar een correct CSV bestand!  (y)
Ik ga vanmiddag op onderzoek met de DK50018!

Nogmaals bedankt voor je adviezen. (y)

Gr Koos
2 rail analoog én digitaal, Koploper software, Digikeijs hardware, LocoNet, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁
De Avatar: mijn 1e trein was een blikken BUB V200. Nu een kunststof Roco en een oude luidruchtige gietijzeren Trix �

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #156 Gepost op: 05 mei 2021, 10:21:02 »
 (y)

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #157 Gepost op: 05 mei 2021, 11:05:34 »
 ;)  Gents,

Als je geen lampjes hebt kun je ook een weerstand van 150 - 270 Ohm gebruiken volgens de Digikeijs 4018 handleiding voor lees bevestiging..    Maar pas dan op met het vermogen wat wordt "verstookt"door de weerstand... (Das bij een 200 Ohm weerstand en ongeveer 20V   2W)

Dus wel de juiste weerstand aansluiten...  (en niet de standaard 0,25W weerstandjes gebruiken dus...    anders zie je wat rook verschijnen bij de weerstand en ik  heb dat al gezien dus.....)  ;)





Met vriendelijke groet,   Ronald

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #158 Gepost op: 05 mei 2021, 14:38:40 »
Beste 50018 test users......

Update over 2 en 3 way seinen..

Ik denk dat ik de juiste interpretatie heb gemaakt voor een 3-way sein in combinatie met de 50018 & preset 7. Ik heb de youtubes van Albert gevolgd en volgens mij de juiste instellngen / adresseringen gemaakt.  Mijn eerste sein (rood, groen, geel) werkt niet helemaal zoals het moet terwijl mijn 2e sein perfect werkt.  Hmmmmm het zou natuurlijk aan mij kunnen liggen en de instellingen die anders moeten worden gedaan in Rocrail uiteraard..

Ik heb de 4018 nog niet naar preset 7 gezet om hetzelfde te testen en zo te zien of het een 50018 issue, een configuratie probleem van mij is  is ofdat ik probleem ook bij de 4018 tegenkom. Dus dat moet ik nog ff uitzoeken...

Ik had al besloten om 2 way seinen te gebruiken omdat ik niet zoveel baanvakken ächter elkaar" heb.  2 way werkt perfect met de preset 2 trouwens.

Heeft iemand anders de 3-way seinen al geprobeerd op meerdere poorten op de 50018 te testen en dit werkend gekregen?

Met vriendelijke groet,   Ronald

KoosDeJong

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit te oud om digitaal te ontdekken!
    • YouTube kanaal van Koos de Jong
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #159 Gepost op: 05 mei 2021, 20:07:02 »
> Ronald

Ik kan je nu niet helpen met die 3 licht seinen in een (NS of DB) seinstelsel.
Heb al eens gestudeerd op de Koploper oplossing, maar vind dit overdone voor mijn baan, mede gelet op de benodigde baanvakken. :(
Wellicht krijg ik in de toekomst er wel weer zin in. Tenslotte onze hobby dwingt ons naar steeds weer verder ontdekken van dit soort zaken! ;D
Wij als 'automatisering model spoorders' hebben deze drang. Ikzelf kan echt niet vluchten in de scenery, omdat mijn SPOOR baan klaar is!

> Alle testers

Zoals beloofd heb ik vanmiddag ook de DK50018 geschikt gemaakt voor het uitlezen van de CV's.
Dit volledig volgens de hierboven aangegeven instructies van Bert  :)

Net als bij de DR4018 deden de 2 lampjes inderdaad wonderen! (y)

Om (als eerste) te vergelijken, heb ik zowel de DR4018 als de DK50018 geladen met Preset 0, oftewel 8 relais wissels.
Daarnaast is met de Applicatie van Paul Roman een standaard CSV bestand aangemaakt, ook ter vergelijk.
Alle 3 de CSV lijsten zijn naast elkaar gezet en dat geeft het volgende beeld:


     

Wat ik uit deze lijst haal met mij beperkte ervaring:

> Bij de algemene instellingen zitten verschillen in CV110 & 112 (Fade & knippersnelheid)
Voor de wissels maakt dit niets uit, maar wellicht heeft het te maken met de AHOB en andere seinen discussies

> Bij CV213 staat bij de DK een '-1' oftewel een mislukte leesactie
Zag ik bij andere DK downloads ook een paar keer.
Dit zou kunnen wijzen op de 'batch in en uitlees' issue in de roadmap.
Overigens is dit bij adres 13. De 8 wissels tellen maar tot adres 8.

> Bij CV238 t/m 253 (Puls duur van de 16 uitgangen) is er wel een opvallend verschil!
Voor de DK staat er de waarde '16'. Zeer laag in vergelijking met de '128' bij de DR en Paul Roman.
Nu is het verschil niet numeriek maar digitaal 4x t.o.v. 8x, dus volgens de volgende stappen.
1 > 2 > 4 > 8 > 16 > 32 > 64 > 128
(Als ik het goed begrepen heb natuurlijk?!?!)  ???
Dit zou de oorzaak kunnen zijn van de problemen, die we hebben geconstateerd met het DCC schakelbord op de DR5000 applicatie.
Je moet vaak dubbelklikken om een adres om te schakelen.
Neem ook aan dat dat ook te maken heeft met de volgende bug in de roadmap, bij 'user testing':



Ik heb nog een combinatie bekeken van diverse seinen en zie daar ook wat verschillen. Met name bij de AHOB.
Ook weer bij fading en knippersnelheid.
Dit was ook te verwachten, gelet op de eerdere discussies

Voorlopig even genoeg met dat uitlezen.

Nog leuk om te vermelden is dat die DR en DK in gebruik zijn bij mij laatste stukje automatisering van het vroegere analoge 'heen en weer circuit'
Zie hierover mijn bijdrage in de 'beginners' sectie, waarin ik het verschil tussen analoge en digitale automatisering beschrijf.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98302.0

Om dit circuit, ondanks het testen, nog te kunnen laten rijden heb ik heel analoog  ;D de 2 decoders aangesloten op 4 analoge relais, waarmee de SIGNAL en POWER aansluitingen van die 2 decoders met een schakelaar kan omzetten. Voor de veiligheid zijn 2 lampjes mee geschakeld om te waarschuwen dat de decoders aan de program track hangen.





Ik moest wel bij elke decoder OUT1 opofferen voor de lampjes van Bert.
Maar dat moet je overhebben voor deze gecombineerde faciliteit om beide decoders vergelijkend te testen.

Dit was weer even terug naar het analoge tijdperk!  ;D ;D
Was gewoon leuk om die 'oude' relais weer in te zetten!

Ben gelukkig vorige week gevaccineerd, dus kan ik weer ontsnappen uit deze hobby verslaving  :D ::)

Gr Koos







2 rail analoog én digitaal, Koploper software, Digikeijs hardware, LocoNet, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁
De Avatar: mijn 1e trein was een blikken BUB V200. Nu een kunststof Roco en een oude luidruchtige gietijzeren Trix �

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #160 Gepost op: 05 mei 2021, 20:47:55 »
Hallo,

@Ronald:

... Mijn eerste sein (rood, groen, geel) werkt niet helemaal zoals het moet terwijl mijn 2e sein perfect werkt.  Hmmmmm het zou natuurlijk aan mij kunnen liggen en de instellingen die anders moeten worden gedaan in Rocrail uiteraard..

Een paar vragen:

 - Welk startadres heb je de DK50018 gegeven?
 - Kun je aangeven wat er bij het "eerste sein" niet werkt ten opzichte van het "perfect werkende 2e sein"?
 - Werken de seinen wel correct als je ze schakelt via de "3-adres combinaties" met het schakelbord van de Digikeijs App?
 - Werken de seinen wel correct als je ze op de centrale handmatig schakelt via de "3-adres combinaties", bijvoorbeeld via de MultiMaus?

3-adres combinaties Preset 7:

 - R + R + R = rood
 - G + R + R = groen
 - R + G + R = geel
 - G + G + R = groen knipper met cijfer
 - R + R + G = geel met cijfer
 - G + R + G = groen knipper
 - R + G + G = geel knipper
 - G + G + G = geel met knipperend cijfer

  waarbij:
    R = Rode schakeltoets (wisselstand "afbuigend")
    G = Groene schakeltoets (wisselstand "rechtdoor")



@Koos:

Wanneer je met het uitlezen via de .CSV file leesfouten krijgt (uitleeswaarde "-1") kun je natuurlijk deze altijd nogmaals handmatig uitlezen om de correcte waarde van de CV te bepalen.
Let er wel op dat niet bestaande CV's bij het uitlezen ook de waarde "-1" toebedeeld krijgen.

De door jou geconstateerde verschillen in CV-waardes tussen de DR4018 en DK50018 geven aan dat de DK50018 qua CV-instellingen niet overeenkomt met de DR4018. De EXCEL-toepassing voor de DR4018 van Paul Roman kan dus niet gebruikt worden voor de DK50018, dat levert geen identieke resultaten op.
Maar, zoals ik al eerder meldde: bij de DK50018 neemt de Digikeijs App de functies van Paul Roman's EXCEL-toepassing over. Ik weet alleen niet of in de Digikeijs App alle DR4018-functies van Paul Roman ook daadwerkelijk geïmplementeerd zijn...

Verder heeft Digikeijs al gemeld dat de DK50018 ten opzichte van de DR4018 een aantal extra CV's heeft gekregen om (nieuwe) opties per uitgang mogelijk te maken. Het is dus gewoon wachten tot Digikeijs met documentatie komt voor de DK50018, daarin zullen dan denk ik de zowel de nieuwe CV's als de gewijzigde oude CV's met de diverse waardes worden toegelicht.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2021, 21:17:13 door Bert_Apd. Reden: Kleine foutjes verbeterd »

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #161 Gepost op: 06 mei 2021, 09:19:49 »
Hi Bert,

Hartelijk dank voor je reactie.  Ik heb even moeten nadenken over je vragen.....  Maar vanuit de Digi app & multimaus (start adres 20 + 4) reageren de seinen zoals je beschrijft. Dus dat werkte al perfect..  Dus het is de configuratie in rocrail die nog niet goed is...

Dus in antwoord op je vragen (waarvoor dank want de vragen hebben me anders laten denken over het "schakelen met rood/groen schakelbord)
- Welk startadres heb je de DK50018 gegeven?  20
- Kun je aangeven wat er bij het "eerste sein" niet werkt ten opzichte van het "perfect werkende 2e sein"?  aansturen vanuit rocrail is soms verschillend terwijl seinen hetzelfde zijn geconfigureerd. Das nog even verder uitzoeken
- Werken de seinen wel correct als je ze schakelt via de "3-adres combinaties" met het schakelbord van de Digikeijs App?  Ja  :-)
- Werken de seinen wel correct als je ze op de centrale handmatig schakelt via de "3-adres combinaties", bijvoorbeeld via de MultiMaus?  Ja :-)

Dus ik ga verder stoeien met rocrail, de in te stellen adressen en de R + R + R (en verdere) instellingen bij de details van seinen in rocrail. Daar zijn nog wel een paar combinaties mogelijk.....   

Met vriendelijke groet,   Ronald

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #162 Gepost op: 06 mei 2021, 15:39:45 »
3-way sein uitdaging is opgelost...

Na een andere post nogmaals maar nu beter te hebben gelezen en beter heb begrepen. (Ik had nog steeds module MADA adressen verwisseld met port adresen en bij MADA poort adressen in gezet)  Na aanpassing MADA adres = 0 en poort adressen = "start adres 50018 + 4"  op de correcte manier ingevuld. 

Aansturen met rocrail werkt nu prima. Heel af en toe wordt er een aansturing gemist maar dat is denk ik een te snelle klik met de muis probleem.

Met vriendelijke groet,   Ronald

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #163 Gepost op: 06 mei 2021, 18:37:51 »
Hallo Ronald,

Aansturen met rocrail werkt nu prima. Heel af en toe wordt er een aansturing gemist maar dat is denk ik een te snelle klik met de muis probleem.

Ik denk dat je dit probleem toch bij Digikeijs moet melden.
Zelf heb ik ook de indruk dat door de DK50018 af en toe schakelopdrachten en programmeer/uitlees-opdrachten "gemist" worden. Ik heb daar echter nog geen "hard bewijs" van kunnen constateren, zodra ik wat meer tijd heb ga ik daar nog eens specifiek op testen in combinatie met een DR4018 met dezelfde adresreeks...

Een schakeldecoder dient 100% betrouwbaar te zijn...

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 06 mei 2021, 19:06:15 door Bert_Apd »

KoosDeJong

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit te oud om digitaal te ontdekken!
    • YouTube kanaal van Koos de Jong
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #164 Gepost op: 07 mei 2021, 19:34:02 »
Gents!
Breaking News!

Update 1.0.4 alweer:



Zie de roadmap op:

https://roadmap.digikeijs.com/b/krorzyae/digikeijs-2de-generatie

Daar gaan we weer!

Gr
Koos
2 rail analoog én digitaal, Koploper software, Digikeijs hardware, LocoNet, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁
De Avatar: mijn 1e trein was een blikken BUB V200. Nu een kunststof Roco en een oude luidruchtige gietijzeren Trix �