Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021 door Henk Boshuyzen
Vandaag om 08:50:43
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 08:25:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 08:22:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door brutus1
Vandaag om 08:20:58
Dieselstadt door V200-G2000
Vandaag om 08:14:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 07:44:41
Almrose koppelingen, waar verkrijgbaar? door henk
Vandaag om 07:36:44
25 jaar geleden door Lolke Bijlsma
Vandaag om 07:06:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:38:02
LS Models / Models World 2021 door Rondje_HO
Vandaag om 01:35:39
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 01:14:15
Keuze soldeerstation, advies gevraagd. door Silvolde
18 juni 2021, 23:39:02
Goed adres voor waterslide transfers gezocht door Hendrik Jan
18 juni 2021, 23:05:08
Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen door R v/d Hoven
18 juni 2021, 22:39:10
Raadplaatje door GerardvV
18 juni 2021, 22:32:46
Hoe bekabeling onder de baan mooi leggen door Daan Neijenhuis
18 juni 2021, 20:54:47
H-brug booster ivm digikeijs DR5052 door Bert_Apd
18 juni 2021, 20:22:27
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
18 juni 2021, 20:22:13
Fleischmann Pendolino renoveren (N). door NS264
18 juni 2021, 19:38:59
Wim Mesu NS 600/2000 in 0 door 1795
18 juni 2021, 19:35:25
Opschriften verwijderen van metalen lok. Met Cif? door GD
18 juni 2021, 19:20:19
VERPLAATST: Inpakmateriaal door Bert van Gelder
18 juni 2021, 19:13:37
N-spoorbaan Uit de Losse Pols door NS264
18 juni 2021, 18:59:32
De bouw van ''Industriepark'' NL in spoor N. door NS264
18 juni 2021, 18:42:55
NS 1600-1700-1800 fotodraadje door Thom
18 juni 2021, 18:24:50
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Haradigi
18 juni 2021, 18:21:48
Welk merk rails aanschaffen? HO. door HuubvG
18 juni 2021, 18:21:28
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door NS264
18 juni 2021, 18:06:40
NS 1600-1700-1800 infodraadje. door Thom
18 juni 2021, 18:01:18
Videoserie: Rocrail voor beginners door AlbertG
18 juni 2021, 17:19:49
  

Auteur Topic: Aardig voorbeeld van het verschil tussen analoge en digitale besturing  (gelezen 453 keer)

KoosDeJong

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
  • Nooit te oud om digitaal te ontdekken!
    • YouTube kanaal van Koos de Jong
Ik ben inmiddels zo’n 1 ½ jaar bezig met het digitaliseren van mijn, oorspronkelijk analoge 2-rail (Fleischmann), baan. Maar eigenlijk pas vanaf november 2020 ben ik me gaan verdiepen in de ‘echte’ digitale besturing; d.w.z. met een applicatie op de computer. Na een uitstekende Koploper© beginnerscursus (HCC!m, door Chris Burger) begon het te dagen en heb langzaam maar zeker een hele batterij decoders aangeschaft en deze maand (april 2021) heb ik alle analoge besturing op mijn baan vervangen door digitaal. :angel:

Om stil te staan bij het bereiken van deze mijlpaal en toch ook afscheid te nemen van de analoge technologie uit mijn jeugd hierbij deze bijdrage. Ik ga hierna een vergelijk maken tussen de analoge en digitale besturing van het laatste stukje baan, dat ik eigenlijk analoog wilde houden als demo ervan. Je bent tenslotte toch een soort museum voor je bezoekers. ;D

Oorspronkelijk was dit stukje baan een los S-vormig stuk rails, waar een H0 trammetje heen en weer reed. Aan beide einden waren magneet kontakten, die een relais bedienden, waarmee de voeding werd omgekeerd en de tram daarmee ook. Al in mijn jeugd was het werken met schakelrails en (wissel) relais dé analoge automatisering. Hiermee kon je lok’s elkaar laten afwisselen en seinen bedienen. Nadat ik met digitaal begon heb ik de analoge wissel relais automatisering nog lang toegepast. Alleen de lok’s werden digitaal gestuurd.

Inmiddels was het trambaantje verbonden met een rangeer emplacementje en was het me gelukt om, met een flink aantal relais, één analoge lok een ‘heen en weer’ route te laten afleggen over dit baantje. Ik heb er een filmpje van gemaakt voor het nageslacht. Let erop dat de lok in alle (min één) doodlopende stukken achtereenvolgens rijdt.

https://www.youtube.com/watch?v=zpAV1aNbRJQ

Een detailschema is hierna gegeven (wel nog incl. de al afgebroken seinen)


Om die éne lok dat traject te laten afleggen, inclusief het wisselen van de seinen, had ik dus nodig:

   5 relais
   22 schakelrails voor magneetkontakten onder lok’s
   7 gelijkrichters (ter bescherming doodlopende stukken)

De getoonde handschakelaars hoeven dus niet gebruikt te worden. M.u.v. de ontkoppelaars, die ik maar analoog houd.
Eventueel was het nog mogelijk om een tweed lok de andere te laten aflossen, maar dan wordt het erg gecompliceerd.

Toch ben ik weer ten prooi gevallen aan het ‘digitaliseren virus’ en heb een ontwerp gemaakt in Koploper©. Van het één komt het ander en het resultaat is te zien op het volgende heel verse filmpje.

https://www.youtube.com/watch?v=wmAPGJS37PY

Inmiddels blijkt het dus met digitaliseren ook mogelijk om met meerdere lok’s op dit kleine circuit te rijden.
Met 3 lok’s is het schouwspel het vermakelijkst. Ze zitten elkaar lekker dwars, maar Koploper© dirigeert ze steeds weer een andere vrije kant op.
Een detailschema is hierna gegeven, inclusief de (hiervoor benodigde) digitale (Digikeijs) apparatuur



In dit schema valt op dat ik de voeding van het circuit verdeeld heb in die van de centrale en die van de booster. Dit hoeft niet, maar ik kwam eerst niet uit met het aantal beschikbare aansluitingen op mijn 3e terugmeld module, die ik gesplitst had naar de 2 voedingen. Tenslotte heb ik een aantal blokken alsnog van 1 naar 2 terugmeld secties gebracht. De 4e module was daarbij toch nodig te kopen. Voor de wissels en seinen was ook weer nieuwe stuur apparatuur nodig.

In feite was dus nodig:

   2 schakel decoders
   2 terugmeld modules
   16 detectie aansluitingen in geïsoleerde secties

Dit circuit is niet (met rails) verbonden met het overige deel van mijn baan. Digitaal is het er wel een onderdeel van en maakt gebruik van het reeds aanwezige, dus:

   Centrale
   Booster
   2 diodeschakelingen
   Software op laptop

In Koploper© is dit nieuwe digitale circuit (rechts) toegevoegd aan het baanschema van de totale baan. Hierna het totale baanschema.



Het inrichten van deze database van Koploper© is best lastig. Mede door het vele keren, dat mogelijk moet zijn. De blok definities luisteren heel nauw. Uiteindelijk is het gelukt! Ik heb geen vaste en variabele routes in dit circuit en daarom geen deadlocks! Wel moet er in alle blokken gekeerd kunnen worden.

Uiteindelijk ben ik blij dat ik dit projectje toch heb aangepakt. Het resultaat geeft inderdaad een heel vermakelijk schouwspel. Analoog was al leuk met één lok, maar digitaal met 3 lok’s is echt een aardige vooruitgang.
Helaas zit mijn (opklapbare) plank nu echt helemaal vol met rails. AnyRail rekent zelfs 38 meter rails uit op die luttele 2,30 m * 1,10 m. Tenslotte nog het totaalschema, getekend met datzelfde AnyRail:



Als er vragen zijn, dan wil ik die graag beantwoorden. :angel:
Ik ben in het afgelopen jaar ook een echte beginner geweest en zag vaak door alle optionele bomen het digitale bos niet meer !? ;D

Groetjes & succes allemaal!
Koos
Koos kan helpen met: 2 rail analoog én digitaal, Koploper software besturing, Digikeijs hardware, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁