Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:59
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.  (gelezen 11186 keer)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #60 Gepost op: 05 februari 2021, 12:07:25 »
Lijkt me niet, want 100mm dik. Als ondergrond voor de hele baan natuurlijk wel bruikbaar maar dan zal de 'klassieke' blauwe 20 mm Roofmate o.id. wel veel goedkoper zijn. Maar dan heb je nog geen railbedding.

Rian

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #61 Gepost op: 05 februari 2021, 14:32:22 »
De "Gleisbettung" van Tillig is echt geen 10 cm dik.  Het gaat hier natuurlijk niet om de "Grundplatte".

Op de wesite van Tillig kan ik zo snel de gezochte maat niet vinden. Ik moet nog ergens een paar van die dingen hebben liggen. Zal de schuifmaat er op zetten (als ik ze gevonden heb), maar volgens mij hebben wij het over een mm of 4.  Ik gebruik ze niet, want ik ben zelf gewoon creatief met kurk.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #62 Gepost op: 05 februari 2021, 21:04:32 »
Ondertussen ben ik aan een layout begonnenen en ik heb een vraag over gebogen wissels.
Ik wil mijn bochten met een grote radius ( lees big boy proof ) en neem bijgevolg een gebogen wissel met de grooteste radius.
In dit geval is dat 85373 of 85374 met een radius van 934 aan de buitenkant.
In Anyrail pak ik een flextrac en geef curvesetting Angle 90 radius 93,4.
Ik doe dit 2 maal zodat ik een halve cirkel heb.
Vervolgens leg ik een parallel cirkel aan de binnenkant met een afstand 5.9 zoals in het book van tillig beschreven staat.
Deze halve cirkel heeft dan een radius van 87,5.
So far so good ( denk ik ). Ik kort de buitencirkel een beetje af zodat ik er de gebogenwissel kan inleggen en aangezien de  buitenradius dezelfde is heb ik een hele mooie bocht.
Voor de binnencirkel bestaat er echter geen cirkel ben binnenkant 87,5. Je kan dat wel oplossen met flextrack maar je krijgt altijd een niet mooie bocht !!!!!
Zie ik hier iets over het hoofd....
Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar voorbeelden van track layouts en het valt me op dat die gebogen wissels niet veel gebruikt worden.
Is dat zo? en indien ja is dat betreffende de reden die ik hier beschreven heb???

Stijn
En sorry voor de 1000 vragen??

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #63 Gepost op: 05 februari 2021, 21:16:29 »
Stijn,

Met flextrack maak ik in Anyrail hele mooie bochten. Soms moet je een hele flextrack in een paar stukken knippen in Anyrail en dan op één of meer van die stukken "flex vloeiend maken" toepassen. Zeker het stuk dat op een recht stuk uitkomt.

Rian

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #64 Gepost op: 06 februari 2021, 12:33:04 »
Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar voorbeelden van track layouts en het valt me op dat die gebogen wissels niet veel gebruikt worden.
De meeste hebben/maken de ruimte om de wissels voor de bochten te leggen,het resultaat is het zelfde voor wat je wil,qua prijs vaak minder duur en het ontsporings risico is kleiner.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

VvKan

  • Gast
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #65 Gepost op: 06 februari 2021, 13:13:11 »
In dit geval is dat 85373 of 85374 met een radius van 934 aan de buitenkant.
 parallel cirkel aan de binnenkant met een afstand 5.9 zoals in het book van tillig .   heeft dan een radius van 87,5.

Voor de binnencirkel bestaat er echter geen cirkel ben binnenkant 87,5. Je kan dat wel oplossen met flextrack maar je krijgt altijd een niet mooie bocht !!!!!
Zie ik hier iets over het hoofd....
Ja, maar dat hoort bij de 1000 vragen, en je zit pas aan het begin. Dus je kunt nog een heel eind verder komen.

Wat je bedoelt is, dat Tillig geen meegebogen wissel heeft met een binnenradius van 875 mm.

Op de eerste plaats:  hou er rekening mee dat de 85373/74 een radius voor het afbuigende spoor hebben van maar 543 mm.  Is dat genoeg voor je grote loc's of zeg je:  dat wordt maar heel af en toe gebruikt, dus dan moet die er zich maar doorheen wringen.  Dus wat is de opgegeven minimum boogstraal voor je loc's en kan/wil je dat met deze wissel?

Als tweede:  als je bovenstaande met ja beantwoordt dan is de wissel geschikt en zit je met het probleem van de binnenbocht. Dan kan Tillig zeggen wat ze willen met hun 59 mm afstand, maar dat gaat dus niet (niet mooi). Daar is geen standaard wissel voor.
Maar ze hebben wel bouwpakketten van "flex"wissels, dus wissels waar je zelf de radius van vastlegt.  In dit geval de 85451 met een wisselhoek van 9 graden  of de 85445 met een wisselhoek van 6,3 graden.  Welke het meest geschikt is kan ik niet zo bepalen.

Wat je dan doet is de binnenbocht vastleggen op de door jou gewenste maat.  Dat hoeft dus absoluut NIET die 875 mm te zijn, mag meer of minder zijn.
Bij elke gekozen binnenradius ligt de uitgaande radius vast, te berekenen in een formule die in de handleiding staat.   En die zelf ontworpen wissel dien je dan door passen, meten en eventueel zagen aan de andere wissel aan te sluiten.  Dat zal dus niet zomaar gaan, maar waarschijnlijk kun je in Anyrail daar zelf een wissel voor aanmaken, of dat fictief bereiken door verschillende (flex)railstukken te maken.  Want de hoek van de wissel ligt vast en daarmee de radius, maar niet de lengte van de bogen.

Misschien een wat lastig verhaal, maar zeer de moeite waard om je eens in te verdiepen.   En je kunt ook andersom redeneren:  ik construeer mijn wissel zo, dat die mooi aansluit, en daar komt dan  een radius voor de binnenbocht uit.  In het echt zullen bij meegebogen wissels de bochten ook niet allemaal strak in 1 radius verlopen, daar wordt vaak ook wat extra ruimte gecreëerd.
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2021, 13:16:15 door VvKan. Reden: correctie »

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #66 Gepost op: 23 februari 2021, 20:57:08 »
Als mij iemand kan zeggen hoe ik een file toevoeg dan kan ik mijn eerst layout toevoegen.

Stijn

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #67 Gepost op: 23 februari 2021, 21:02:30 »
Hallo Stijn,

Dat kan niet, je kunt alleen afbeeldingen uploaden.
Beste is een schermafdruk te maken en deze te uploaden. Zie linker menu "plaatje uploaden", en daar onder "hoe werkt plaatje uploaden"

Gr, Bert
Team moderatoren.

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #68 Gepost op: 23 februari 2021, 21:15:30 »
Voila!

Hier mijn eerste layout! Alle opmerkeing zijn welkom. Gelieve niet in te houden want als het echt dom is wil ik het ook weten! ik wil hier uit leren.
Ik heb mijn baanplan gemaakt met het idee om eenvoudig te beginnen en vervolgens te kunnen uitbreiden naar wat meer.
Ik zou beginnen met enkel de grijze en blauwe lus. Dit geeft mij de mogelijkheid om kennis te maken met sporen leggen en om DCC een beetje uit te zoeken ( van DCC uitzoeken heb ik geen schrik! ) Als dat allemaal lukt ( waarschijnlijk enkele maaaaaanden verder ) kan het oragne en rode gedeelte er bij. Het rode gedeelte ligt 12 cm hoger en de 2 oragne delen zijn de daling / beklimming er naar toe met een stijgingspercentage van 2,8 %.
Links boven zie je een rode en blauwe baan die stopt. Daar wil ik later een lange smalle baan bauwen die enkele meter verder keert.
Het gevolg is dat je in de tegenovergestelde richting terug komt en daarvoor dient het laatste gele gedeelte waar ik terug van richting kan veranderen. In dat geleelte is ook nog een parking voor de treinen voorzien. De minimum radius is 60 cm aangezien ik een loc heb met minimum radius van 22 inch ( 55 , 88 cm ).
De afmeting van de tafel is 380 cm * 195 cm

Alvast bedankt voor de opmerking, toevoegingen enz...

Stijn



VvKan

  • Gast
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #69 Gepost op: 23 februari 2021, 22:33:58 »
Dat betekent dus, dat je 2 keerlussen hebt:  de ene in de rode en blauwe rails die naar links gaan en de andere in het gele verbindingsspoor om weer om te keren.

Nog een opmerking over het (leuke) baanplan zelf.  De blauwe rails die naar links gaat tak je met een linkse wissel af van de hoofdbaan.  Dat betekent, dat je in de hoofdbaan een aftakkend wissel hebt.  Dat zou ik niet doen.  Omdat het rode spoor op hoogte ligt zou ik even voor de plek, waar nu de wissel ligt, een rechtse wissel gebruiken en het spoor even onder het rode spoor naar links laten lopen. Daarna met een soepel S-bochtje er weer onderuit.  Of het rode spoor naar voren laten lopen en  blauw achter laten blijven.

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #70 Gepost op: 25 februari 2021, 23:28:02 »
Beste allen,

Nu heb ik toch nog een vraagje over radius.
Het valt me op dat de US modellen een veel grotere radius nodig hebben dan de europese modellen.
Neem nu de Big Boy, zowel de marklin als d Trix Big boy hebben een min radius nodig van 360 mm.
De Broadway limited Big Boy of andere US varianten Big Boy hebben 18 inch ( 457 mm ) nodig.

1 van mijn favoriete de 4902 C&O J3a 4-8-4 heeft zelfs 22 inch ( 559 mm ) nodig en die is een stuk kleiner dan de Big Boy
https://www.broadway-limited.com/4902candoj3a4-8-4612in-serviceversionparagon3sounddcdccsmokeho.aspx

Ik vind dat een heel groot verchil en vroeg mij af waar dt vandaan komt?

Stijn ( Die zijn hoofd breekt over het baanplan en die grote diameters helpen mij niet !!!!!!! grrrr..... )

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #71 Gepost op: 26 februari 2021, 06:23:08 »
Komt door de wijze waarop de fabrikant het frame waarin de assen zitten heeft opgebouwd.
2 assige wagon of een wagon met 2 draaistellen met elk 2 assen komt makkelijk door hele krappe bochten.
Hoe meer assen hoe lastiger het wordt. Veel fabrikanten kiezen er dan voor om het frame dan bv toch op te bouwen ui5 2 frames die iets kunnen draaien tov elkaar of zodanig dat de assen wat meer kunnen bewegen in het frame zodat er toch door kleinere radiussen gereden kan worden.

Gr Frank

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #72 Gepost op: 26 februari 2021, 09:17:46 »
@ Frank,

Bedankt voor je duidelijk antwoord.
Een baan ontwerpen met die groote radius is echt niet simpel ( voor een beginner zoals ik )

merci
Stijn

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #73 Gepost op: 26 februari 2021, 10:08:03 »
Hoi Stijn,

Hoeveel ruimte heb je? Kan je de kamer rond bijvoorbeeld? Dan kan je bij de deur een brug of zo situeren.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Eduard1

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #74 Gepost op: 26 februari 2021, 14:49:16 »

 Halo Stijn,

 Wat je daar voorstelt  is geen treinbaan   maar een rondjes baan . Een modelbaan bestaat uit een zichtbaar gedeelte (met landschap) en een eventueel een station en een verdekt gedeelte met een schaduwstation (om treinen op te stellen). Lees een paar goede boeken of tijdschriften over modeltreinen.
Kijk vooral in de duitse literatuur . Als digitaal systeem zou ik Lenz durven adviseren. Ik gebruik het al 30 jaar met pc sturing.

Groeten
Julien