BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Dr_Hippo op 29 januari 2021, 21:32:17
-
Beste Allemaal,
Ik ben Stijn 44 jaar en eindelijk ga ik aan mijn kinderdroom beginnen. Mijn allereerste treinbaan.
Ik heb er nooit echt de plaats voor gehad. Sinds de laatste 10 jaar heb ik een grote zolder maar waren er ook kleine kindjes dus geen tijd.
Maar nu kan ik er eindelijk aan beginnen.
Nu had ik 15 jaar geleden wel 2 locs gekocht van marklin, de big boy en de mikado, beide met mfx decoder.
Ik heb die onder een plexie gezet en heb er heel veel naar gekeken.
Ik had al een gelijkaardige post gedaan op een ander forum ( meer gericht op 3 rail marklin ) en aangezien ik toch een grotere interesse heb voor US steamers werd er aangeraden om toch over te schakelen naar DCC.
Na ruim onderzoek volg ik die mening en ga ik dat dus ook doen aangezien ik enkel die 2 locs heb ( geen sporen, geen sturingen echt niets anders).
Dus de beslissing is genomen, ik ga mijn 2 locs verkopen en heb mijn marklin plannen en uitzoekwerk achter mij gelaten.
Maar met DCC komen er dus nieuwe vragen.
Mijn baan moet open zijn, daarmee bedoel ik dat het vooral steamers en diesels uit de US zullen op rijden maar er mogen ook modellen op rijden uit europa.
Het gaat zeker iets met bergen zijn en lange slingerende stukken. Betreffende de sturing wil ik alles via de pc doen.
Nu mijn eerste vragen.
1) Ik begrijp dat er tussen de PC en de baan een centrale unit tussen moet, een scherm op die unit vind ik niet belangrijk aangezien ik het via de pc wil aansturen.
Wat is hier een goede centrale unit voor PC sturing om te beginnen?
2) Sporen, hier zie ik door het bos de bomen niet. in mijn marklin onderzoek was het simpel. De C rails vond ik heel lelijk dus het gingen K rails worden.
In DCC zijn er veel mogelijkheden, ik heb nog niet het spoor gevonden met een mooie bedding maar waarschijnlijk mis ik iets. Als het zonder bedding is zie ik veel goeds over PECO maar kan mij iemand uitleggen wat het verschil is tussen 70, 75 en 83?
3) Waar kopen jullie US steamlocs, de mooiste vind ik bij amerikaanse merken zoal MTH en Broadway limited maar moeilijk te vinden hier in europa?
Alvast bedankt voor de tips
Stijn
-
Veel antwoorden op je 1000 vragen kun je vinden in de encyclopedie (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Hoofdpagina).
-
Alvast bedankt voor de snelle reactie.
Daar had ik inderdaad al gelezen.
De centrale unit blijf ik een moeilijke keuze vinden.
Betreffende de sporen ben ik al wel verder geraakt wat het verschil is in 70,75 en 83.
Nu heb ik ook even gekeken naar de specs van de treinen die ik wil aanschaffen.
Deze zijn van het merk MTH en broadway limited waar de MTH 70, 83 en 100 ondersteund.
De broadway limited ondersteund enkel 83 en 100.
Dus dat leert me dat ik daar goed moet op letten.
Wetende dat ik niets van sporen ken! wat zin de factoren om voor 83 of 100 te kiezen?
Stijn
-
Stijn,
MTH zijn hele mooie loks. Die zul je echter 2e hands moeten gaan zoeken.
De eigenaar had geen opvolging en is, of gaat op korten termijn, stoppen. Via Busch, die van de scenery, is wel alles van MTH te bestellen.
Wat er dan nog rest in ieder geval.
Leukste is natuurlijk de locs dan maar daar te gaan halen. Tijdens een mooie reis door het land wat je wilt gaan nabouwen.
Ook enkele Europese merken hebben echter de nodige US loks uitgebracht, Rivarossi bijvoorbeeld. Mehano het nodige aan diesels, en enkele vroege stomers, en vooral veel wagons (die dan wel weer zo licht zijn dat je er weinig mee kunt in lange slepen).
Regelmatig is er op Catawiki ook een veiling van US materieel.
-
Betreffende MTH vind ik het een beetje vreemd.
Je kan die zonder problemen bestellen in de US??
Stijn
-
Sterker nog in Nederland, via Duitsland. Busch kan alles van een aantal US merken leveren op bestelling. Ook Walthers bijvoorbeeld.\
Hoewel, beter even navragen via Busch of je vaste NL leverancier. Staat nergens meer dat ze dit nog doen....
Blijft dat de voorraad snel zal slinken helaas. Zeker na eind mei als alles dicht gaat.
-
Hoi Stijn, welkom op het forum!
Het verschil van de verschillende railcodes heeft te maken met de railstaaf hoogte. Het wordt hier netjes uitgelegd
Encyclopedie (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Rail_(spoorstaaf),_hoogte_en_materiaal)
Hoe lager de code is des te lager is de railstaaf. Lagere rails zijn realistischer, omdat de echte hoogte van een railstaaf in exact 1:87 ongeveer tussen de 1,6 en 2 mm is (bonuspunten omdat ik exact en ongeveer in dezelfde zin heb gekregen... ;D )
Omdat bij zulke lage rails de flenzen van de (meeste) wielen over de bielzen zullen ratelen hebben fabrikanten al sinds het vorige millennium een compromis op de markt gebracht. Een hogere railstaaf zodat ouderwetsche modeltreinen met de toenmalige toleranties goed konden rijden zonder te ontsporen. Omdat onze eisen steeds verder gaan en we alles echt in verhouding willen zijn er steeds mooiere en slankere rails gemaakt.
Als je alles nieuw gaat kopen kan je gewoon lekker mooie slanke rails kopen, tenzij je belegen oudere 2e hands modellen van bijvoorbeeld Fleischmann gaat aanschaffen.
Wat de centrale betreft: iedereen heeft zijn/haar eigen voorkeur. Een Roco Multimaus is voor mij voldoende, maar ik hoef deze niet aan een PC te hangen. Misschien is een DR 5000 centrale van Digikeijs wel wat voor je?
Digikeijs DR 5000 centrale (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/DigiKeijs_DR5000) Je kan deze via een PC bedienen maar er zit geen handregelaar bij. Die kan je apart kopen.
Veel plezier met de hobby! (y)
Vriendelijke groet,
Robert
-
Beste Robert,
Bedankt voor je leerzame reactie.
Aangezien het nieuwe treinen zullen zijn ( US brand ) kies ik dus best voor 70.
Ik kom altijd uit bij PECO maar wat zijn goede alternatieven?
Over de centrale unit kwam ik inderdaad ook uit bij Digikeijs.
Aangezien ik het toch ga aansturen via pc ( waarschijnlijk koploper ) moet ik geen lokaal bediening hebben.
Stijn
-
waarom zou je de locs weg doen? andere, DCC Decoder, er in en je kunt ze toch gebruiken met een DCC centrale. Als je een multiprotocol centrale koopt hoef je niets te verbouwen.
-
@ Michiel,
Die Big boy heeft een sleep contact. Is dat geen probleem op 2 rail?
En wat is dan de prijsindicatie van zo een andere decoder?
Stijn
-
Hi Stijn,
Ook, vanuit hier, een welkom op dit Forum.
Op dit Forum is veel te lezen, te zien en te leren.
En wat je niet weet, gewoon even vragen en antwoorden komen dan vast
wel.
Heb plezier in je(onze) hobby, thuis én hier.
groet
Harald
-
Die Big boy heeft een sleep contact. Is dat geen probleem op 2 rail?
Er ontstaat kennelijk een misverstand omdat je bedoelt dat je van 3-railsysteem naar 2-rail overstapt, maar dat DCC noemt. DCC is echter een protocol ("taal" waarmee decoders en centrale met elkaar communiceren), zoals je ook Mfx, Motorola of bijv. Selectrix hebt.
Dus ja, een sleper is een probleem op een 2-railbaan: de loc krijgt geen stroom (want er zijn geen puntcontacten, de "derde rail" dus) en veroorzaakt kortsluiting doordat hij door zijn ongeïsoleerde wielen de linker- en rechterrail direct met elkaar verbindt.
-
@1200 blauw.
Aangezien ik dus enkel over die 2 marklinlocs 3 rail beschik en dat het enige is wat ik heb en mijn voorkeur vooral naar US steamlocs gaat is dat dus de reden waarom ik naar 2 rail overstap omdat ik daar een veel grotere keus heb en daarom doe ik die 2 marklinlocs dus weg.
Stijn
-
hoi,
1) Ik begrijp dat er tussen de PC en de baan een centrale unit tussen moet, een scherm op die unit vind ik niet belangrijk aangezien ik het via de pc wil aansturen.
Wat is hier een goede centrale unit voor PC sturing om te beginnen?
Er zijn verschillende centrales die daarvoor geschikt zijn. De Digikeijs DR5000 is een populaire centrale. De z21start met unlockcode en Multimaus is een goede optie. De Z21 (met hoofdletter Z) is ook een goede optie. Begin maar eens met een ovaaltje met een inhaalspoor. En leer zo hoe het een en ander gaat werken. Niet te veel in één keer willen. Zeker omdat je helemaal nieuw in het digitaal bent.
Als het zonder bedding is zie ik veel goeds over PECO maar kan mij iemand uitleggen wat het verschil is tussen 70, 75 en 83?
Bij 2rail zijn de diverse fabrikanten die rails in diverse hoogtes produceren. De hoogtes staan in code. Zie ook Encyclopedie Rail (spoorstaaf), hoogte en materiaal (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Rail_(spoorstaaf),_hoogte_en_materiaal) Hoe lager hoe meer het op de juiste schaal is.
3) Waar kopen jullie US steamlocs, de mooiste vind ik bij amerikaanse merken zoal MTH en Broadway limited maar moeilijk te vinden hier in europa?
Informeer eens bij je favoriete dealer of hij bepaalde loks kan leveren. Vaak zijn dit speciale bestellingen. Anders bijvoorbeeld eens informeren bij AAT in Kaarst.
Groet Ronald.
-
..............
Aangezien het nieuwe treinen zullen zijn ( US brand ) kies ik dus best voor 70.
Ik kom altijd uit bij PECO maar wat zijn goede alternatieven?
...................
Peco maakt H0-rails in code 75, 83 en 100. Hiervan wordt Peco code 83 (https://www.hattons.co.uk/stocklist/siteresults.aspx?searchfield=peco%20code%2083) speciaal voor de Amerikaanse markt gemaakt. Code 70 wordt voor H0 gemaakt door Shinohara. In dit topic (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77057.0) maakt forumlid Meino een fraaie baan met code 70 rails. In de huidige coronatijd is het niet vanzelfsprekend dat alles volop te koop is zoals we de afgelopen jaren gewend waren, dus ik zou nog wel even kijken wat er momenteel voor jou goed verkrijgbaar is. Code 100 is nogal grof van uiterlijk dus minder mooi.
Bij de BMB (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=64485.msg3222187503#new) rijden wij zelf al 5 jaar met - niet zelden ontsporingsgevoelig - Brits materieel over Peco code 75. Het leggen van rails en wissels luistert bij het gebruik van fijnere rails met de lage wielflenzen van Amerikaans materieel wel wat nauwer dan je bij 3-rail gewend was. Ook meino (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77057.msg3222179173#msg3222179173) heeft hier blijkbaar mee te maken.
Veel succes en vooral plezier bij het bouwen van je baan.
Leen.
-
Allen, nogmaals bedankt voor de reacties.
De sporen is waar ik op het moment het meest over pieker.
Ik ge vooral US modellen rijden ( mengeling MTH, Broadway limited, Athearn ) maar er zullen na verloop van tijd zeker ook modellen uit europa op rijden.
Er was een opmerking dat 83 gemaakt is voor de amerikaanse martk.
In de specs van de locs staan ook de andere codes ondersteund.
Kies ik nu toch beter voor 83 kan het ook met de andere aangezien ze in de specs staat geschreven dat ze hier ook op kunnen rijden??
Stijn
-
hoi,
Dat moet geen probleem zijn. kijk eens naar dit draadje: Rails voor Amerikkaanse baan (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77858.0).
Groet Ronald.
-
Het Amerikaanse van Peco code 83 zit in de dwarsliggerafstanden. Die zijn anders dan bij sporen voor Europese voorbeelden. Technisch maakt het niet uit, het is vooral het aanzien dat verschilt.
-
Beste allen,
Na de vele tips en onderzoek denk ik te starten met code 83.
Nu heb ik ge.en schrik van de digitale sturingen omdat ik daar dagdagelijks met bezig ben ivbm werk.
toch ga ik klein beginnen om ervaring op te doen met spoor leggen etc.
Aangezien ik met lange locs ga rijden wil ik wel dat het er mooi blijft uitzien.
Ik denkt mijn baan te designen naar big boy normen
Die lange locs hebben wel een min bocht diameter waar ze technisch kunnen op rijden maar dat vind ik dat ze niet mooi door de bachten / wissels gaan.
Welke min diameter raden jullie aan voor het mooi laten rijden van grote locs.
Hoe gaaat dat met wisselovergangen?
Ik heb al gekeken in de encyclopedie maar niet direct iets gevonden?
Stijn
-
Ik zou in het zicht werken met flexrails, die zo vloeiend mogelijk leggen en in flauwe bochten. Uit het zicht zou ik bepalen welke locs er zijn of moeten komen en welke radius die minimaal nodig hebben. Daar werk je dan mee, of net een maatje groter om zeker te zijn. Uit het zicht maakt het immers niet uit hoe het eruit ziet, maar je wilt wel je materieel zo efficiënt mogelijk op de juiste plaats hebben.
Als je met code 83 gaat werken heb je van het merk dat je gaat gebruiken vast ook wel hele fraaie flauwe wissels, maar daar kan ik je niet mee helpen.
@1200 blauw.
Aangezien ik dus enkel over die 2 marklinlocs 3 rail beschik en dat het enige is wat ik heb en mijn voorkeur vooral naar US steamlocs gaat is dat dus de reden waarom ik naar 2 rail overstap omdat ik daar een veel grotere keus heb en daarom doe ik die 2 marklinlocs dus weg.
Stijn
Dat had ik al begrepen ;)
-
Ik ga vooral US modellen rijden ( mengeling MTH, Broadway limited, Athearn )
Hallo Stijn,
Zelf rijdt ik Canadees. Rapido heeft ook een goede sortering locs. Wel op de ingebouwde decoder letten bij USA/Canada producten. Ik kocht een mooie stoomloc bij Broadway Limited maar daar bleek een minder compatible decoder in te zitten. Deze om moeten laten wisselen met een Loksound decoder. Mogelijk kun je dan beter kiezen voor een decoder voorbereide loc en deze zelf van een (niet US) decoder voorzien.
Ik gebruik zelf Peco code 100 rails; alles flex. Die hoogte is wat 'veiliger' als je ouder materieel gebruikt. En ik meen dat Peco code 100 ook meer soorten (en kortere) wissels heeft. Houdt wel rekening met een flinke radius als je de Big Boy wilt gaan rijden (minimum 22 inch / 56 cm). En meer is natuurlijk mooier.
Rian
-
@Rblok,
Wat is het probleem met de Broadway limited?
Ik sta op het punt een nieuwe Broadway limited aan te schaffen en wens die op 2rail DCC te laten rijden.
Aangezien die DCC ondersteund, wat zou dan het probleem kunnen zijn?
Stijn
-
Mijn specifieke probleem was dat de ingebouwde Paragon decoder niet geschikt was om ABC (rem)signalen te verwerken. Bovendien kwam de aansluiting van deze decoder niet overeen met de (standaard) plug die ESU en anderen gebruiken. Ombouw is uiteindelijk wel gelukt.
-
Ik ga dus klein beginnen zodat ik de rails leer leggen en voldoende kan experimenteren met het digitaal rijden.
Ik had gedacht om met een dubbele ovaal te starten waar in de 2 bochten 2 wissels staan om van ovaal te wisselen.
Vervolgens wil ik nog een paar blokken toevoegen zodat ik ook met terugmelders kan leren werken en dit naar mijn hand zetten alvorens te grote gekke dingen te starten.
Nu probeer ik iets in elkaar te steken op basis van PECO 83 en SCRAM ( gratis ) maar ik kom er niet helemaal uit.
De reden is natuurlijk dat ik daar geen ervaring in heb en je buiten die wissels enkel de flexrail kan leggen in die software.
Ik was op zoek naar wat te doen en zeker niet te doen bij het maken van een baanpla.
In de marklin catalog staan duidelijke voorbeelden van wissels in elke vorm en hoe de juiste combinaties te maken.
Ik was does ook op zoek naar deze info betreffende PECO rails 83.
Op hun website zie ik wel publicaties zoals
https://peco-uk.com/collections/modellers-library/products/track-plans-for-layouts-to-suit-all-locations
en
https://peco-uk.com/collections/modellers-library/products/your-guide-to-modelling-american-railroads
Zijn dit zaken die mij kunnen helpen?
Stijn
-
Stijn,
Ik heb AnyRail gebruikt voor mijn baanontwerp. Een betaald account kost iets maar dan krijg je veel mogelijkheden. Gemakkelijk om mee te werken en complete railbibliotheken voor zowel Peco 100 als 83.
Rian
-
Ik heb mijn eerste stappen in anyrail gezet.
Ik zie bij PECO dat ze templates hebben voor bochten om u track mooie te leggen. Als beginner lijkt het mij een goed idee om daar gebruikt van te maken.
Ik zie ook Track Gauge hebben om de juiste afstand tussen de sporen te houden.
Ik vind echter niet wat deze afstand is en wil dat juist ingeven in anyrail.
Kan iemand mij daarbij helpen aub?
alvast bedankt
Stijn
-
Stijn,
De veilige afstand bij H0 tussen de sporen is 47,5 mm (hart op hart 65 mm). Ik gebruik 2 mm dik kurk als bedding onder een spoor; breedte totaal 44 mm breed (2 stroken van 22 mm met afgeschuinde kanten buitenkanten). Je vind daar genoeg YouTube filmpjes over.
AnyRail heeft de mooie optie om flexrail vloeiend te maken (rechtermuisknop als je op een railstuk staat). Daardoor 'duikt' je trein niet direct een bocht in maar wordt dat mooi vloeiend.
Rian
-
58 of 59 mm railafstand, hart op hart, was vroeger een standaardmaat voor rail, later overgenomen meestal in de termen R1 en R2. Hoe de verhoudingen nu liggen bij het gebruik van de zogeheten 30 cm wagons (Europees) weet ik niet, maar de afstanden blijven meestal gelijk.
Dat wil zeggen, dat bij gebruik van bijvoorbeeld R3 en R4 als minimum, deze een straal hebben van ongeveer 475 en 535 mm., maar nog steeds een hart op hart afstand hebben van 58/59 mm. Ik weet niet welke railsoort hierboven bedoeld wordt, maar dat is dus wel zeer extreem en nergens voor nodig. Zeker niet waar het gaat om, zoals gezegd, lange loc's mooi door bochten te laten rijden. Daar is zelfs 535 mm. in mijn ogen veel te weinig voor.
Bij een ontwerp van mij (overigens nooit uitgevoerd) van een station met complexe railvoering heb ik destijds alleen Roco Line R10 gebruikt en de 10 graden wissels. Dwz dat de minimum boogstraal ongeveer op 1 meter lag. Maar in de vrije baan was de minimum boogstraal 3 meter ( 300 meter bij 1:100), dus dat is al gesmokkeld en dan nog bij een behoorlijk krappe boog voor het echte spoor in een hoofdspoor.
Ik denk dat als je ergens rond de meter gaat zitten je in ieder geval iets acceptabel moois aan het bouwen bent, maar hoeveel de onderlinge afstand dan zou kunnen zijn weet ik niet. Ook omdat voor zover ik weet Amerikaans materiaal wat breder is dan het Europese. Maar ik schat zo dat je ergens rond de 45 of misschien zelfs 40 mm kunt komen, hart op hart wel te verstaan.
Belangrijke vraag is dan wel: heb je wel zoveel ruimte of is het wishfull thinking ?
-
Bij zoiets basics als spoorafstanden altijd eerst de NEM bestuderen.
https://morop.org/downloads/nem/de/nem112_d.pdf (https://morop.org/downloads/nem/de/nem112_d.pdf)
https://morop.org/downloads/nem/de/nem103_d.pdf (https://morop.org/downloads/nem/de/nem103_d.pdf)
-
Ik hanteer op de rechte sporen een hart op hart afstand van 46mm, in de bogen is dat verruimt naar ongeveer 52mm.
Kleinste boogstraal is tussen de 70-75cm. De langste rijtuigen die ik heb (303mm lang) gaan daar zonder problemen doorheen.
Alles is met code 70 (Shinohara) en code 75 (Peco) flexrails gedaan.
Groet Meino
-
Meino, wat jij hebt gedaan klopt precies met NEM112 (y)
-
MOROP ? Hadden we het hier niet over Amerikaans rijden ?
-
Klaas, dat toont maar weer aan dat die NEM normen niet uit de lucht komen vallen.
Ik was uitgegaan van de hart afstand in het echt (4m) dat is in H0 46mm. de 52mm in de bogen is proefondervindelijk bepaald, door met rijtuigen en locs te proberen. Dat leverde op dat bij 52 mm er geen onderlinge aanvaringen plaatsvonden.
Groet Meino
-
Oja, het ging over Amerikaans Dan zou je kunnen kijken of de NMRA een soortgelijke norm heeft. En anders de Meinomethode toepassen, d.w.z. proefondervindelijk bepalen.
-
Stijn,
ik wil nog even wat zeggen, je wilt uiteindelijk Amerikaans en Europees gaan rijden. Over code 70 van Shinohara kan ik kort zijn, mr Shinohara is jaren geleden gestopt, wat je nog kunt krijgen is restvoorraad. Dus moeizaam. Peco code 83 is er gewoon, alleen, let op, het is voor de Amerikaanse markt, en is dus ontwikkeld voor het rp25 wielprofiel. Dat heeft een flenshoogte van 0.6mm. Europeese merken hebben vrijwel altijd een hogere flens (>=1mm). Dat betekend dat Europees materiaal zal gaan ratelen over de wissels. Peco heeft voor de Europese markt ook code75 materiaal, wat wel geschikt is. Ik raad je daarom aan om met Peco code75 te gaan werken. Dat heb ik voor delen van mijn baan ook gedaan.
Nog iets anders, ik weet niet hoe je staat tegenover zelfbouw van electronica, maar je zou voor een DCC centrale ook eens kunnen kijken naar de MDRRC-II centrale (https://robertdotevers.wordpress.com/) van Robert Evers (die zelf ook actief is hier op het forum) in combinatie met een Roco 10764 als booster.
Groet Meino
-
Is dat niet precies andersom Meino?
Code 83 is toch hoger dan code 75?
Ikzelf gebruik Tillig code 83 en herken dit probleem niet.
-
Toch nog even in de cijfers gedoken.
Ik heb indertijd de afstand 65 mm h-o-h gebruikt op basis van de NMRA (https://www.nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/s-8.pdf) gegevens. Daar wordt, afhankelijk van de bochtradius al snel meer dan 2 inches als railafstand genoemd. Daarom heb ik voor de zekerheid 65 mm (iets meer dan 2,5 inch) aangehouden maar dat is wellicht 5 mm overdreven.
-
Is dat niet precies andersom Meino?
Code 83 is toch hoger dan code 75?
Ikzelf gebruik Tillig code 83 en herken dit probleem niet.
Dat klopt. maar het is niet alleen de railhoogte, maar ook de hoogte van de railspijkers, en in het geval van de Peco Code83 de opvulling van de puntstukken in de wissels. Daar is ook hier op het forum wel wat draadjes over te vinden. Tillig is ook code83 net als andere merken, maar daar is rekening gehouden met de Europese flenzen. Rp25 wielen zullen dan in de puntstukken iets zakken, maar dat is niet zo.n probleem.
En ja Code75 heeft een iets lagere railhoogte, maar ook daar is rekening gehouden met de hogere Europese flenzen.
Groet Meino
-
Ik lees in de NMRA norm bij een radius van 32 inch (813 mm) mm een afstand van 2 1/2 inch = 63,5 mm. hart op hart wel te verstaan. Dat beschouwen ze als de kleinste radius voor grote loc's. Dus daar zit je wel goed, volgens de norm.
Bij 40 inch (1016 mm) komen ze op 2 3/8 = 60,5 mm.
Als ik het allemaal goed begrijp.
Die afstanden vind ik vrij groot, dus dan zou het best kunnen, dat het materieel breder is ( ???) dan hier gangbaar en dat lange loc's heel erg ver uitsteken in de bochten.
Het feit, dat ze 32 inch als minimum aangeven betekent voor mij, dat dat dus technisch wel kan, maar geen gezicht is, voor Amerikaanse (zicht) normen dan.
Klopt mijn berekening en gedachtengang ?
-
Veroniek, geef even aan uit welke NMRA standard je dit haalt, want ik kan het niet vinden.
-
https://www.nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/s-8.pdf (https://www.nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/s-8.pdf)
-
Aangezien ik ook wat Amerikaans materiaal heb, een Challenger van Rivarossi en een F7 stam van Stewart, heb ik even wat op mijn baan uitgeprobeerd. Eerst eens naar de breedte gekeken. De Challenger is 39mm en de F7 is 36mm breed.
Het NS materiaal (o.a. NS1100, Plan D) is 34mm breed.
De F7 stam heeft geen probleem met de huidige baan geometrie (45mm HOH voor de rechte stukken en 52mm in de bogen). Dat had ik ook niet verwacht omdat de F7 draaistellen heeft en ook niet erg lang is. De Challenger zit meer op de rand. Op de rechte stukken is een HOH afstand van 46mm eigenlijk voldoende, maar in de bogen is een HOH afstand van 52mm (boogstraal 75cm) waarschijnlijk net te krap.
Als je dus met dat soort stoomlocs (BigBoy, Challenger etc) wilt gaan rijden zou ik te HOH afstand met ongeveer 1cm wijder zetten, dus op het rechte stukken 52-55mm en in een boog van 75cm een HOH afstand van 60-62mm gebruiken. Maar als er alleen diesels gebruikt worden, dan is dat, denk ik, niet nodig en kun je uitgaan van de NEM112 norm. Overigens in de VS en Canada zijn er natuurlijk niet veel dubbelsporige trajecten en ik weet ook niet wat daar in de 1:1 situatie de standaard afstand tussen de sporen is. In Nederland is dat 4-5m.
Groet Meino
-
Amai amai amia,
Allen bedankt voor jullie reactie en ik ben blij dat ik voldoende aandacht geef aan de sporen.
Met al de reacties in acht genomen ben ik even naar de specs van mijn 2 toekomstige locs gaan kijken ( besteld maar nog niet in mijn bezit )
Het gaat over de MTH DM&IR yellowstone 2-8-8-4 en de Broadway Limited C&O J3a 4-8-4
In de specs van de MTH staat: RP25 Metal weels, Operates On Code 70,83 and 100 trax
In de specs van de broadway limited staat; zie ik niet direct iets over de weels maar veronderstel RP25, compatible with 70,83 en 100 Rail.
Dus met jullie in het achterhoofd dat er ook wel na verloop van tijd europeese modellen op gaan rijden weet ik het even niet meer ???????
@ Meino: Ik ga niet direct beginnen met een centrale in elkaar te steken. Zelf heb ik een hogere opleiding Elektronica maar ik ben daar in mijn beroep zoveel met bezig dat ik dat achterwege ga laten. Er zal al genoeg elektriciteit / elektronica en solderen bijkomen ivbm sporen, bezetmelders signalen wissels etc.....
-
Het is geen gezicht een BigBoy over te krappe bogen/wissels. Eigenlijk past het beter in de rubriek over net niet . Vorig jaar was de BigBoy op tour en ergens is een filmpje dat hij over een eigenlijk te krappe boog gaat. Piepen en knarsen en overal lieden die keken of er geen wieltje opgetild werd.
-
Voor de zekerheid code 100 gaan rijden? Ik zal wel tegen de schenen van sommige realisten aanschoppen ;) maar ik moet echt goed kijken om het verschil tussen de verschillende railhoogten te zien.
Of een andere bril gaan kopen...
-
Nou, dat verschil zien je wel degelijk, als je weet dat het verschil bestaat.
Wat de railkeuze betreft, kies een soort die bestemd is voor de Europese markt. Dan kun je er van uitgaan dat ook Europese modellen er probleemloos op rijden.
Code 83 kan dus wel, maar niet de code 83 van Peco, want die is bestemd voor de Amerikaanse markt. In de puntstukken van die wissels blijkt net te weinig diepte te zijn voor de flenzen.
-
Met betrekking tot code 83 zou ik de opmerkingen van Klaas en Meino zeer serieus nemen als ik jou was. Zo heb ik ervan moeten afzien om de kruiswissel van Walthers/Shinohara te gebruiken. Zie vanaf hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=45222.msg3221686981#msg3221686981) en verder.
Peter
-
Ik neem al jullie opmerkingen zeer serieus want de ervaring zit bij jullie en zeker niet bij mij!
Wat radenjullie dan aan als alternatief voor Peco 83?
Stijn
-
Andere mogelijkheden zijn al genoemd. Peco code 75 kan wel. Hoewel de spoorstaven lager zijn dan code 83 is er toch meer ruimte voor de flenzen omdat ze met dunnere plastic lipjes vast zitten.
Een andere veilige optie is RocoLine. Dat is ook code 83, maar anders uitgevoerd dan Peco.
-
Nou, dat verschil zien je wel degelijk, als je weet dat het verschil bestaat.
Klopt Klaas. Ik wil maar aangeven dat voor ieder het ambitieniveau op verschillende gebieden van de modelbouw weer anders ligt. Gelukkig maar. De een vindt geweatherde scenery belangrijk terwijl de ander juist een mooi 'schoon' landschap wil. Dat geldt ook voor de railhoogte. Voor de een belangrijk in verband met het realisme; voor de ander is risicoloos rijden het belangrijkste motief bij de keuze.
-
Voor mij gaat het wel een net afgewerkte baan worden maar ik geef voorkeur dat zowel amerikaanse en europeese treinen er vlot kunnen op rijden.
Daarom zoek ik dus naar een spoor die die dat aankan en er toch vrij goed uitziet.
Als Peco 83 daar een te groot risico in is zal ik de Rocoline bekijken.
Stijn
-
Tillig Elite is ook code 83. In mijn opvatting (voor wat het waard is) is dat veel fraaier dan Rocoline. Voor wat betreft bedrijfszekerheid (van met name de wissels) heb ik daarmee nog te weinig ervaring. Daar zijn anderen op dit forum meer geverseerd in dan ik.
Peter
-
Uit de topic begrijp ik als ik met zewel US als europeese locs wil rijden PECO 83 een risico is voor de europeese locs!
In deze topic wordt dan Rocoline of Tillig Elite aangeraden.
Ik heb geen winkel in de buurt waar ik beide kan vergelijken. Wie heeft er ervaring met US en europese modellen op deze tracks en wissels?
Stijn
-
.....en waar woont Stijn dan wel ?
Daarnaast nog een vraag opmerking. Als je het hebt over Europees materieel, heb je het dan over relatief jong materieel of ook over ouder materieel (bv. Fleischmann) met hogere flenzen dan tegenwoordig gebruikelijk ?
-
Stijn woont in regio Tongeren ( Belgie )
Locs wordt uitsluitend nieuw, wagons mix.
Op deze mement heb ik dus nog niets!
Stijn
-
Hier Eindhoven, niet zo heel ver. Maar hier zit ook niks. De enige winkels in België die ik zo zou kennen is Het Spoor in Haasrode bij Leuven, en misschien nog dichterbij in Luik, iets met 2000. Of is dat vloeken in de Vlaamse kerk ? Of Olaerts in ???
-
... Wie heeft er ervaring met US en europese modellen op deze tracks en wissels?...
Het meeste Europese materiaal loopt zonder problemen over Tillig Elite code 83 rails en wissels.
Enkel het heel oude materiaal heeft wat problemen met de hoge wielflenzen en dokkeren dan over de kleinijzers.
Problemen met de wissels. Als je die degelijk weet neer te leggen, is er geen enkel probleem mee.
De enige die wat kan preutelen is de Engelsman met binnenliggende tongen. die durft na verloop van tijd minder mooi aan te liggen en voor ontsporingen zorgen.
De MTD digitale clubbaan Vaerwegh Dok (https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,9097.0.html) is gelegd met Tillig Elite code 83 en die draait nu toch al vlotjes 10 jaar mee.
Ook op mijn eigen baan Den Overslag (https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,26312.0.html) gebruik ik de Tillig Elite 83 sporen, zelfs met aangepaste wissels.
-
Goed,
Ik ben gisteren in een winkel geweest en heb de Tillig Elite sporen vergeleken met de Roco Line sporen.
De Tillig Elite sporen zijn inderdaad veel mooier en genieten mijn voorkeur.
De vriendelijke man in de winkel vertelde me wel niet meer met kurk te werken maar met materiaal dat daar voor gemaakt is.
Het zag er zwart uit maar heb het niet genoteerd ( dom van mij ) maar daar ben ik nog niet direct aan toe.
Ik ben nu bezig met baanplannen te bekijken en daar werk ik nu mijn eerste ideeen uit.
Wat ik wel weet is dat ik ga beginnen met een dubbele ovaal zodat ik eerst alles onder de knie kan krijgen maar ik moet vandaar kunnen verder werken en dat is een beetje moeilijk.
Stijn
-
Stijn,
Volgens mij heeft de verkoper het gehad over trackbed van Woodland Scenics (https://woodlandscenics.woodlandscenics.com/show/item/ST1461). Persoonlijk vind ik dit voor H0 veel te dik (5mm) en bovendien duur,. Ik gebruik zelf 2mm dik kurk op rol dat ik zelf op maat snij. Waarom raadt jouw verkoper het gebruik van kurk af?
Rian
-
Het zou ook kunnen dat de verkoper doelde op het "Gleisbettung" systeem van Tillig zelf.
Zie: https://www.tillig.com/Produkte/produktinfo-86421.html
Peter
-
Lijkt me niet, want 100mm dik. Als ondergrond voor de hele baan natuurlijk wel bruikbaar maar dan zal de 'klassieke' blauwe 20 mm Roofmate o.id. wel veel goedkoper zijn. Maar dan heb je nog geen railbedding.
Rian
-
De "Gleisbettung" (https://www.tillig.com/Produkte/produktinfo-86500.html) van Tillig is echt geen 10 cm dik. Het gaat hier natuurlijk niet om de "Grundplatte".
Op de wesite van Tillig kan ik zo snel de gezochte maat niet vinden. Ik moet nog ergens een paar van die dingen hebben liggen. Zal de schuifmaat er op zetten (als ik ze gevonden heb), maar volgens mij hebben wij het over een mm of 4. Ik gebruik ze niet, want ik ben zelf gewoon creatief met kurk.
Peter
-
Ondertussen ben ik aan een layout begonnenen en ik heb een vraag over gebogen wissels.
Ik wil mijn bochten met een grote radius ( lees big boy proof ) en neem bijgevolg een gebogen wissel met de grooteste radius.
In dit geval is dat 85373 of 85374 met een radius van 934 aan de buitenkant.
In Anyrail pak ik een flextrac en geef curvesetting Angle 90 radius 93,4.
Ik doe dit 2 maal zodat ik een halve cirkel heb.
Vervolgens leg ik een parallel cirkel aan de binnenkant met een afstand 5.9 zoals in het book van tillig beschreven staat.
Deze halve cirkel heeft dan een radius van 87,5.
So far so good ( denk ik ). Ik kort de buitencirkel een beetje af zodat ik er de gebogenwissel kan inleggen en aangezien de buitenradius dezelfde is heb ik een hele mooie bocht.
Voor de binnencirkel bestaat er echter geen cirkel ben binnenkant 87,5. Je kan dat wel oplossen met flextrack maar je krijgt altijd een niet mooie bocht !!!!!
Zie ik hier iets over het hoofd....
Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar voorbeelden van track layouts en het valt me op dat die gebogen wissels niet veel gebruikt worden.
Is dat zo? en indien ja is dat betreffende de reden die ik hier beschreven heb???
Stijn
En sorry voor de 1000 vragen??
-
Stijn,
Met flextrack maak ik in Anyrail hele mooie bochten. Soms moet je een hele flextrack in een paar stukken knippen in Anyrail en dan op één of meer van die stukken "flex vloeiend maken" toepassen. Zeker het stuk dat op een recht stuk uitkomt.
Rian
-
Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar voorbeelden van track layouts en het valt me op dat die gebogen wissels niet veel gebruikt worden.
De meeste hebben/maken de ruimte om de wissels voor de bochten te leggen,het resultaat is het zelfde voor wat je wil,qua prijs vaak minder duur en het ontsporings risico is kleiner.
-
In dit geval is dat 85373 of 85374 met een radius van 934 aan de buitenkant.
parallel cirkel aan de binnenkant met een afstand 5.9 zoals in het book van tillig . heeft dan een radius van 87,5.
Voor de binnencirkel bestaat er echter geen cirkel ben binnenkant 87,5. Je kan dat wel oplossen met flextrack maar je krijgt altijd een niet mooie bocht !!!!!
Zie ik hier iets over het hoofd....
Ja, maar dat hoort bij de 1000 vragen, en je zit pas aan het begin. Dus je kunt nog een heel eind verder komen.
Wat je bedoelt is, dat Tillig geen meegebogen wissel heeft met een binnenradius van 875 mm.
Op de eerste plaats: hou er rekening mee dat de 85373/74 een radius voor het afbuigende spoor hebben van maar 543 mm. Is dat genoeg voor je grote loc's of zeg je: dat wordt maar heel af en toe gebruikt, dus dan moet die er zich maar doorheen wringen. Dus wat is de opgegeven minimum boogstraal voor je loc's en kan/wil je dat met deze wissel?
Als tweede: als je bovenstaande met ja beantwoordt dan is de wissel geschikt en zit je met het probleem van de binnenbocht. Dan kan Tillig zeggen wat ze willen met hun 59 mm afstand, maar dat gaat dus niet (niet mooi). Daar is geen standaard wissel voor.
Maar ze hebben wel bouwpakketten van "flex"wissels, dus wissels waar je zelf de radius van vastlegt. In dit geval de 85451 met een wisselhoek van 9 graden of de 85445 met een wisselhoek van 6,3 graden. Welke het meest geschikt is kan ik niet zo bepalen.
Wat je dan doet is de binnenbocht vastleggen op de door jou gewenste maat. Dat hoeft dus absoluut NIET die 875 mm te zijn, mag meer of minder zijn.
Bij elke gekozen binnenradius ligt de uitgaande radius vast, te berekenen in een formule die in de handleiding staat. En die zelf ontworpen wissel dien je dan door passen, meten en eventueel zagen aan de andere wissel aan te sluiten. Dat zal dus niet zomaar gaan, maar waarschijnlijk kun je in Anyrail daar zelf een wissel voor aanmaken, of dat fictief bereiken door verschillende (flex)railstukken te maken. Want de hoek van de wissel ligt vast en daarmee de radius, maar niet de lengte van de bogen.
Misschien een wat lastig verhaal, maar zeer de moeite waard om je eens in te verdiepen. En je kunt ook andersom redeneren: ik construeer mijn wissel zo, dat die mooi aansluit, en daar komt dan een radius voor de binnenbocht uit. In het echt zullen bij meegebogen wissels de bochten ook niet allemaal strak in 1 radius verlopen, daar wordt vaak ook wat extra ruimte gecreëerd.
-
Als mij iemand kan zeggen hoe ik een file toevoeg dan kan ik mijn eerst layout toevoegen.
Stijn
-
Hallo Stijn,
Dat kan niet, je kunt alleen afbeeldingen uploaden.
Beste is een schermafdruk te maken en deze te uploaden. Zie linker menu "plaatje uploaden", en daar onder "hoe werkt plaatje uploaden"
Gr, Bert
Team moderatoren.
-
Voila!
Hier mijn eerste layout! Alle opmerkeing zijn welkom. Gelieve niet in te houden want als het echt dom is wil ik het ook weten! ik wil hier uit leren.
Ik heb mijn baanplan gemaakt met het idee om eenvoudig te beginnen en vervolgens te kunnen uitbreiden naar wat meer.
Ik zou beginnen met enkel de grijze en blauwe lus. Dit geeft mij de mogelijkheid om kennis te maken met sporen leggen en om DCC een beetje uit te zoeken ( van DCC uitzoeken heb ik geen schrik! ) Als dat allemaal lukt ( waarschijnlijk enkele maaaaaanden verder ) kan het oragne en rode gedeelte er bij. Het rode gedeelte ligt 12 cm hoger en de 2 oragne delen zijn de daling / beklimming er naar toe met een stijgingspercentage van 2,8 %.
Links boven zie je een rode en blauwe baan die stopt. Daar wil ik later een lange smalle baan bauwen die enkele meter verder keert.
Het gevolg is dat je in de tegenovergestelde richting terug komt en daarvoor dient het laatste gele gedeelte waar ik terug van richting kan veranderen. In dat geleelte is ook nog een parking voor de treinen voorzien. De minimum radius is 60 cm aangezien ik een loc heb met minimum radius van 22 inch ( 55 , 88 cm ).
De afmeting van de tafel is 380 cm * 195 cm
Alvast bedankt voor de opmerking, toevoegingen enz...
Stijn
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/first-layout.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/first-layout.jpg)
-
Dat betekent dus, dat je 2 keerlussen hebt: de ene in de rode en blauwe rails die naar links gaan en de andere in het gele verbindingsspoor om weer om te keren.
Nog een opmerking over het (leuke) baanplan zelf. De blauwe rails die naar links gaat tak je met een linkse wissel af van de hoofdbaan. Dat betekent, dat je in de hoofdbaan een aftakkend wissel hebt. Dat zou ik niet doen. Omdat het rode spoor op hoogte ligt zou ik even voor de plek, waar nu de wissel ligt, een rechtse wissel gebruiken en het spoor even onder het rode spoor naar links laten lopen. Daarna met een soepel S-bochtje er weer onderuit. Of het rode spoor naar voren laten lopen en blauw achter laten blijven.
-
Beste allen,
Nu heb ik toch nog een vraagje over radius.
Het valt me op dat de US modellen een veel grotere radius nodig hebben dan de europese modellen.
Neem nu de Big Boy, zowel de marklin als d Trix Big boy hebben een min radius nodig van 360 mm.
De Broadway limited Big Boy of andere US varianten Big Boy hebben 18 inch ( 457 mm ) nodig.
1 van mijn favoriete de 4902 C&O J3a 4-8-4 heeft zelfs 22 inch ( 559 mm ) nodig en die is een stuk kleiner dan de Big Boy
https://www.broadway-limited.com/4902candoj3a4-8-4612in-serviceversionparagon3sounddcdccsmokeho.aspx
Ik vind dat een heel groot verchil en vroeg mij af waar dt vandaan komt?
Stijn ( Die zijn hoofd breekt over het baanplan en die grote diameters helpen mij niet !!!!!!! grrrr..... )
-
Komt door de wijze waarop de fabrikant het frame waarin de assen zitten heeft opgebouwd.
2 assige wagon of een wagon met 2 draaistellen met elk 2 assen komt makkelijk door hele krappe bochten.
Hoe meer assen hoe lastiger het wordt. Veel fabrikanten kiezen er dan voor om het frame dan bv toch op te bouwen ui5 2 frames die iets kunnen draaien tov elkaar of zodanig dat de assen wat meer kunnen bewegen in het frame zodat er toch door kleinere radiussen gereden kan worden.
Gr Frank
-
@ Frank,
Bedankt voor je duidelijk antwoord.
Een baan ontwerpen met die groote radius is echt niet simpel ( voor een beginner zoals ik )
merci
Stijn
-
Hoi Stijn,
Hoeveel ruimte heb je? Kan je de kamer rond bijvoorbeeld? Dan kan je bij de deur een brug of zo situeren.
Groet Ronald.
-
Halo Stijn,
Wat je daar voorstelt is geen treinbaan maar een rondjes baan . Een modelbaan bestaat uit een zichtbaar gedeelte (met landschap) en een eventueel een station en een verdekt gedeelte met een schaduwstation (om treinen op te stellen). Lees een paar goede boeken of tijdschriften over modeltreinen.
Kijk vooral in de duitse literatuur . Als digitaal systeem zou ik Lenz durven adviseren. Ik gebruik het al 30 jaar met pc sturing.
Groeten
Julien
-
Kun je om je baan heen lopen?
Zo nee, dan zul je werksparingen moeten maken om overal bij te kunnen (voor de bouw en voor als er eens iets mis gaat).
Groet, Bas
-
Beste Allen,
Hier een 2de poging. Betreffende de ruimte heb ik L 5,60 m en B 1,40 m. In de hoek mag er een metertje bij dus 2.40 m.
Met andere woorden een soort van L.
De 1,40 m is echt niet breed aangezien ik met minimum radius van 56 cm zit.
Ik ben van start gegaan met een double folded bone!
Ik heb er nog een paar trefwoorden bijgezet zodat je een idee hebt van scenerie.
Graag hopen advies en commentaar?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Layout2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Layout2.jpg)
-
Beste Stijn,
Ik heb je verhaal een beetje zitten doorlezen, en met name het verhaal over de radiussen.
Een jaar of 3-4 geleden heb ik ook eens een US lok gekocht, en die rijdt netjes z'n rondjes over m'n Fleischmann R3 en R4. Dat was mooi dacht ik toen.
Totdat ik er wagons achter ging hangen, toen ging het compleet mis.
M'n ervaring: Europees materiaal/merken zijn gemaakt voor de relatief kleine huizen en zolders zoals we ze in Europa kennen. US merken gaan uit van lekkere ruime bochten, in grote ruimtes.
Als ik 1,40m lees dan denk ik: als je met US materiaal wilt gaan rijden van US merken, probeer eens zo'n locomotief met wat wagons te lenen, en kijk wat echt mogelijk is.
Ik heb ondertussen 1 zo'n locomotief en een stuk of 6 wagons in de kast liggen die stof liggen te vangen. Het komt echt de bochten niet door.
-
Beste Andrev,
Bedankt voor de reactie, ik veronderstel wel dat als ik aan de minimum specs voldoe, ( in mijn geval 22 inch ofwel 56 cm ) dat het geen probleem zou mogen zijn.
Er zijn maar 3 bochten in de layout van 56 cm. Dus dat zou toch moeten lukken. Ik ga het nog proberen te vergroten naar 24 inch om een beetje meer marge te hebben.
Met welke loc had jij een probleem op welke radius ?
Stijn
-
Fleischmann R4, 547mm
http://www.athearn.com/newsletter/022814/02_Gen_FP45_022814.pdf
Athearn - ATHG67693
Nogmaals, de locomotief is niet het probleem, maar zodra ik er wagons achter hang loopt het mis met de koppelingen, deze bewegen niet genoeg mee.
-
Dag Stijn,
Dat is een leuk plan. Je creëert een mooie lange rijlengte. Zeker voor Amerikaanse goederentreinen geeft dit een mooi effect. Over de wissels die Jeronimus suggereert, zou ik even goed nadenken, want je creëert keerlussen, maar je hebt een elektronica achtergrond, dus dat zal technisch geen probleem geven.
Wat ik mis in je opzet is, waar kom je de ruimte binnen, waar zit de deur en waar evt. schuine wanden?
Om het probleem van de armen van 1,5 m te ondervangen zou je het station naar de andere kant van de ruimte kunnen brengen. Je komt dan midden in je baan te staan. Je bent nog jong, dus er evt. onderdoor kruipen zal geen probleem zijn. Beide kanten van de baan hoef je niet even breed te houden. De ene zijde bijvoorbeeld 50 cm en de andere 80 cm, dan houd je een loopruimte van 120 cm over en je kan ook een mooi Amerikaans landschap bouwen.
Deze oplossing geeft tevens de mogelijkheid om met ruimere bogen te werken. Ik ben er inmiddels achter hoe ruimer hoe beter/mooier, zeker als je met lange Amerikaanse treinen gaat rijden.
De blauwe baan onder de rode laten lopen geeft ook een ruimer gevoel bij de aankleding van de baan. Je kan er dan ook voor kiezen om hier een onzichtbaar passeer- of wisselspoor te maken en vervolgens automatisch te laten wisselen van trein. De ene verdwijnt, de andere komt tevoorschijn.
Ik neem aan, dat je ook op de hoogte bent van de website van Modelrailroader (https://mrr.trains.com ). Ze hebben een regelmatige nieuwsbrief en zo nu en dan gratis downloads.
In Nederland importeert Bentink (https://www.bentinkmodelspoor.nl/ ) regelmatig uit Amerika. Zo verkoopt hij standaard sculptamold. Je kan er je bestelling opgeven.
Bijgaand nog een link (https://vimeo.com/86767504 ) naar een inmiddels oud filmpje van onze VAMES USA clubbaan. De rails is Peco code 100, de wissels zijn de korte wissels. Ze functioneren prima, maar de slankere zijn mooier. De bocht in het zichtbare gedeelte kent een radius van ongeveer 80 cm. De bochten in het schaduwstation zijn minimaal 50 cm radius. Wel krap. Als de 20th Century limited er door gaat, mag er niets op het parallelle spoor staan. Dat krijg je als je eerst bouwt en dan iets moois koopt! De Hudson is van BLI, de stroomlijn Hudson een oude Rivarossi.
Met vriendelijke groet,
Carel